Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Inlägg av Knurd » tor 31 okt 2013, 15:19

Skulder kan krympas av produktivitetsökning, och av hög inflation, och i ett läge där man förväntar sig en sådan utveckling, kan det vara en medveten (men riskabel strategi) att ta lån. Produktiviteten i USA ökade kraftigt under 1980-talet, men inflationen var måttlig från 1982 och framåt.

Idén om bostadsägande har starkt stöd i USA, och har till viss del sitt ursprung i att självägande bönder var viktiga för skapandet av en bred medelklass; liknande mönster finns i Sverige. Att Latinamerika är fattigare än USA och Kanada, kan delvis förklaras med att jorden tillhörde ett fåtal godsägare.

Dock är jordbruksmark en produktionsfaktor, medan en bostad sällan är det. Likt Sverige, är boendet subventionerat i USA, vilket leder till överkonsumtion; Sverige och USA hör till de länder i världen som har störst boyta per capita.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 31 okt 2013, 15:50

Knurd skrev:Likt Sverige, är boendet subventionerat i USA, vilket leder till överkonsumtion; Sverige och USA hör till de länder i världen som har störst boyta per capita.
Lite off topic men jag är nyfiken. Hur avgör man om ett land har en överkonsumtion av bostadsyta? Är överkonsumtion av bostadsyta något som även individer kan ägna sig åt eller är det endast ett nationellt fenomen?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 31 okt 2013, 16:15

Knurd skrev:Skulder kan krympas av produktivitetsökning, och av hög inflation, och i ett läge där man förväntar sig en sådan utveckling, kan det vara en medveten (men riskabel strategi) att ta lån. Produktiviteten i USA ökade kraftigt under 1980-talet, men inflationen var måttlig från 1982 och framåt.
Om man ser till hela USA:s historia så är det sju katastrofer som lett till kraftigt ökad statsskuld: frihetskriget, inbördeskriget, första världskriget, depressionen, andra världskriget och finanskrisen. Och så Ronald Reagan.

Bild

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 31 okt 2013, 16:35

Med den extrema amorteringstakten under efterkrigstiden (samtidigt som den federala regeringen hade råd med Koreakriget, Vietnamkriget, kärnvapenprogrammet och rymdkapplöpningen) litade nog alla på USA:s kreditvärdighet. Och mycket riktigt amorterades Reagans lån till stor del under Clinton.

Idag är tvivlet starkare; kreditbetyget har sjunkit, och republikanernas mest tydliga kritik mot Obama, är att han låter statsskulden växa. Några skillnader från Reagans tid, är att pensionärerna blir allt fler, och att dollarns position som världsvaluta är hotad.

På det hela taget, kunde Reagan åtnjuta flera gynnsamma yttre faktorer. Ytterligare en fördel han hade, var att oljan var billig, samtidigt som global uppvärmning ännu inte upplevdes som ett hot.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 31 okt 2013, 16:40

Vidugavia skrev:Lite off topic men jag är nyfiken. Hur avgör man om ett land har en överkonsumtion av bostadsyta? Är överkonsumtion av bostadsyta något som även individer kan ägna sig åt eller är det endast ett nationellt fenomen?
Man kan alltid diskutera vad som är dräglig boendestandard; i höginkomstländer kan man räkna med ett rum per person, utöver kök och badrum. De flesta i Sverige och USA har betydligt mer än så, till stor del finansierat av regleringar och subventioner. Samtidigt råder bostadsbrist i många svenska städer.

Själv bor jag för närvarande ensam i en trea; om jag kunde byta bostad i en handvändning, hade jag ha valt något mindre, i bättre läge.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 31 okt 2013, 17:04

Knurd skrev:Med den extrema amorteringstakten under efterkrigstiden (samtidigt som den federala regeringen hade råd med Koreakriget, Vietnamkriget, kärnvapenprogrammet och rymdkapplöpningen) litade nog alla på USA:s kreditvärdighet.
Det var ingen extrem amortering, knappt någon amortering alls. Men man ökade inte belåningen nämnvärt så i takt med att den totala ekonomin växte så blev de lån som efter andra världskriget varit enorma högst beskedliga.
Knurd skrev: Och mycket riktigt amorterades Reagans lån till stor del under Clinton.
Nja, det amorterades lite under Clintons sista år, men även här handlar det mer om att inte öka belåningen.
Knurd skrev: Idag är tvivlet starkare; kreditbetyget har sjunkit, och republikanernas mest tydliga kritik mot Obama, är att han låter statsskulden växa. Några skillnader från Reagans tid, är att pensionärerna blir allt fler, och att dollarns position som världsvaluta är hotad.
En annan skillnad, som snarare är en likhet, är att republikanerna helt enkelt ljuger. Under Obama har budgetunderskotten minskat för varje år. Det är lätt att öka underskotten, men att kräva att Obama helt plötsligt skulle trolla bort de enorma underskott som skapats under Bush-regeringen är att kräva det omöjliga.
Bild
Knurd skrev: På det hela taget, kunde Reagan åtnjuta flera gynnsamma yttre faktorer. Ytterligare en fördel han hade, var att oljan var billig, samtidigt som global uppvärmning ännu inte upplevdes som ett hot.
Tja. USA producerar mer olja nu än de någonsin gjorde under Reagan. Det vore fel att påstå att de på något signifikant vis skulle bry sig om den globala uppvärmningen.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 01 nov 2013, 07:50

Knurd skrev:
Vidugavia skrev:Lite off topic men jag är nyfiken. Hur avgör man om ett land har en överkonsumtion av bostadsyta? Är överkonsumtion av bostadsyta något som även individer kan ägna sig åt eller är det endast ett nationellt fenomen?
Man kan alltid diskutera vad som är dräglig boendestandard; i höginkomstländer kan man räkna med ett rum per person, utöver kök och badrum. De flesta i Sverige och USA har betydligt mer än så, till stor del finansierat av regleringar och subventioner. Samtidigt råder bostadsbrist i många svenska städer.

Själv bor jag för närvarande ensam i en trea; om jag kunde byta bostad i en handvändning, hade jag ha valt något mindre, i bättre läge.
Ok. Jag upprepar min fråga. Hur avgör man om ett land har en överkonsumtion av bostadsyta? Är överkonsumtion av bostadsyta något som även individer kan ägna sig åt eller är det endast ett nationellt fenomen?

Du verkar mena att du själv har en överkonsumtion av bostadsyta. Hur avgör du det? Hur liten bostadsyta skulle du behöva ha för att inte överkonsumera?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 01 nov 2013, 08:50

Jag antar att du menar att det är relativt betraktarens synpunkt? Vad jag tror att Knurd avser är att staten, genom olika typer av subventioner, uppmuntrar denna "överkomsumtion", att en familj skaffar en större bostad än vad man kan anses behöva.

Men vad man kan anses behöva är sedan omöjligt att fastställa på några objektiva grunder.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 01 nov 2013, 09:30

kipphebel3 skrev:Jag antar att du menar att det är relativt betraktarens synpunkt? Vad jag tror att Knurd avser är att staten, genom olika typer av subventioner, uppmuntrar denna "överkomsumtion", att en familj skaffar en större bostad än vad man kan anses behöva.

Men vad man kan anses behöva är sedan omöjligt att fastställa på några objektiva grunder.
Så du menar att det hela kokar ner till att Knurd tycker att folk har för stora bostäder?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 01 nov 2013, 12:05

Så du menar att det hela kokar ner till att Knurd tycker att folk har för stora bostäder?
Inklusive han själv i så fall. Ja, det är ett sätt att se på saken. Om jag får komma med en motfråga: Finns det någon allmänt vedertagen standard för hur många kvadratmeter man behöver per person?

Det är dock ett sidospår, jag misstänker att Knurd avsåg att subventioner av bostäder, i sig en god sak, ledde till en ekonomiskt osund utveckling av folks belåningsgrad.

På den gamla goda tiden fanns i Finland något som kallades "Aravalån". Det var ett subventionerat lån för bostadsbygge. Det fanns dock regler för hur stora husen fick vara (bostadsyta) för att vara berättigade till lån.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 01 nov 2013, 20:46

I den mån subventioner till bostäder ska finnas, bör de riktas till att behövande människor kan få egen bostad över huvud taget. Den som vill ha en stor bostad, får gärna betala ur egen ficka.

Till exempel kan man minska ränteavdraget och ha en mjuk övergång till marknadshyror, kompenserat av höjt grundavdrag på inkomsten, och höjd ekonomisk grundtrygghet.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 03 nov 2013, 21:21

Det enda som händer med marknadshyror är ju att de allra flesta får betala mycket mer för sina bostäder, medan de få som är rika och äger bostäderna kan ta ut hutlösa priser. Att införa marknadshyror vore något av den mest groteskt statsunderstödda roffarkapitalism som setts sedan östblockets tillgångar förskingrades till oligarkerna.

En bättre idé om man vill att de som verkligen behöver en bostad ska få den, vore att smeta in attraktiva bostäder med bajs. På så sätt försämrar man på motsvarande vis bostäderna, med den skillnad att alla har samma chans att få en bostad och att det blir behovet som avgör. Att det sedan är en uppenbart dålig idé visar ju bara hur oerhört dålig idén med marknadshyror är.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 03 nov 2013, 21:38

De stora bostadsägarna i Sverige, förutom bostadsrättsföreningar, är kommuner, stiftelser och kooperativ.

Hyresreglering är ett sätt att, med offentliga resurser, subventionera det fåtal som har privilegiet att besitta ett förstahandskontrakt i attraktivt läge. Majoriteten av nyinflyttade och unga är hänvisade till andrahandsmarknaden, där marknadshyror redan råder, och förstahandshyresgästerna gör profiten.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 03 nov 2013, 22:06

Knurd skrev:De stora bostadsägarna i Sverige, förutom bostadsrättsföreningar, är kommuner, stiftelser och kooperativ.

Hyresreglering är ett sätt att, med offentliga resurser, subventionera det fåtal som har privilegiet att besitta ett förstahandskontrakt i attraktivt läge. Majoriteten av nyinflyttade och unga är hänvisade till andrahandsmarknaden, där marknadshyror redan råder, och förstahandshyresgästerna gör profiten.
Det råder inte marknadshyror på andrahandsmarknaden. Men grundproblemet är att den politiska majoriteten i flera av våra stora städer har bestämt att de ska sluta bygga bostäder fastän staden växer. Malmö är ett motexempel. Där har kommunen fortsatt bygga bostäder och bostadsmarknaden fungerar.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 03 nov 2013, 22:10

I vilket fall, ligger andrahandshyrorna tillräckligt högt för att förstahandshyresgäster ska kunna göra profit på ett kontrakt som de bevisligen inte behöver för sitt uppehälle.

Nog finns en politisk vilja att bygga; kritiken mot alliansen i Stockholm är snarast från folk som vill stoppa byggen. Och det finns andra hämskor än hyresregleringen, såsom Plan- och bygglagen, lagen om riksintressen, Nationalstadsparken, Skönhetsrådet, och en prissättning som gör det lönsamt att bygga glest.
Adrumdrum.

Låst