Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
garozzo

Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Inlägg av garozzo » ons 06 nov 2013, 10:51

Peter Kadhammar skriver en intressant artikel om jämförelsen mellan kommunism och nazism.
Han ställer helt enkelt frågan. Vem vill du bo granne med?
Här i Sverige skulle det tex bli om man vill ha en medlem i svenska motståndsrörelsen,
eller en medlem i kommunistiska partiet ( fd KPMLr)
som granne.
Ärligt talat tror tom en moderat hellre skulle ha en r:are som granne, än en nazist.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 7791324.ab

Ergo Sum

Re: Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Inlägg av Ergo Sum » ons 06 nov 2013, 12:52

Tveklöst hellre en kommunist än en nazist.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 06 nov 2013, 13:13

Jag känner inte mina grannars politiska läggning, men jag vet ändå vilka jag uppskattar som grannar och vilka jag hellre kunde klara mig utan.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 06 nov 2013, 14:37

Kommunism eller nazism. Två olika mynt med samma valör. Jag skulle singla slant men flytta från kommunisten.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 06 nov 2013, 15:02

Alltså om du hade en kommunist som granne skulle du flytta direkt, men om du hade en nazist som granne skulle du singla slant för att avgöra om du skulle stanna eller flytta? Intressant asymetri.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 06 nov 2013, 15:34

Ergo Sum skrev:Alltså om du hade en kommunist som granne skulle du flytta direkt, men om du hade en nazist som granne skulle du singla slant för att avgöra om du skulle stanna eller flytta? Intressant asymetri.
Alltså jag gillar inte nazister men tycker ännu mindre om kommunister. Slantsinglingen var mer en liten vits i relation till mynten.

I verkligheten så skulle jag antagligen bo kvar i båda fallen. Jag tror inte politisk hemvist skulle betyda särskilt mycket i mitt fall då den lilla konversation som sker över häcken med grannarna mest rör regn och ogräs. Däremot skulle kanske kommunisten överväga att flytta om han kände till mina åsikter. Alternativt lägga en bomb vid min bil om han vore tillräckligt radikal.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 06 nov 2013, 18:22

Som kommunist är jag givetvis väldigt glad över Tompavans inställning.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 06 nov 2013, 18:58

Tompavan skrev:Däremot skulle kanske kommunisten överväga att flytta om han kände till mina åsikter. Alternativt lägga en bomb vid min bil om han vore tillräckligt radikal.
Under den senaste generationen, har den svenska vit-makt-rörelsen utfört ganska många våldsdåd, vissa väpnade, bland annat 23 mord. Flera personer i ledande ställning är dömda för vålds- och vapenbrott.

Den autonoma rörelsen har också utfört våldsdåd, men brukar hålla sig till handgemäng. Och kommunister brukar inte räknas till den autonoma rörelsen.

Om man ska se till grannskapets trygghet, är alltså kommunisten att föredra. Även en autonom är mindre farlig. Och det är nog en autonom som är mest sannolik att få som granne, om man bor i ett storstadsområde dominerat av vit medelklass; de flesta autonoma härstammar från vit medelklass i storstäder, och är i den åldern då man bor hos sina föräldrar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 06 nov 2013, 19:05

Jag äter lunch med en historiker som säger att korruptionen inte bara var en del av det kommunistiska systemet. Det var en förutsättning. Korruptionen fanns överallt, på alla nivåer, och den fanns där från början.
Och idag har kommunistpartiet lika stort stöd som moderaterna har i Sverige, även bland de ryssar som var med på den gamla onda tiden. Hur det kan komma sig får man inte mycket vägledning om i Kadhammars drapor.

En motfråga som kan ställas är då om jag vill bo granne med en journalist på Aftonbladet. Eller med en på Expressen? Trots allt lutar jag åt en på AB.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 06 nov 2013, 19:18

I de flesta postdiktaturer, oavsett exdiktatorns ideologiska färg, finns något tiotal procent som är positiva till den gamla regimen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 06 nov 2013, 19:19

Knurd skrev:Under den senaste generationen, har den svenska vit-makt-rörelsen utfört ganska många våldsdåd, vissa väpnade, bland annat 23 mord.
Bland grannar?
Knurd skrev:Den autonoma rörelsen har också utfört våldsdåd, men brukar hålla sig till handgemäng.
Bland grannar?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 06 nov 2013, 19:41

Här är Expos genomgång av vitmaktrörelsens mord och dråp sedan 1983.
http://expo.se/www/download/faktablad-mordade.pdf

Ibland handlar det om politiska motståndare, ibland om närstående, ibland om obekanta som råkat befinna sig i närheten. Och de här dödsfallen är bara toppen på ett isberg av annan brottslighet.

Så ja, det är farligt att bo nära en nazist.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 06 nov 2013, 19:48

Knurd skrev:Här är Expos genomgång av vitmaktrörelsens mord och dråp sedan 1983.
Är Expo verkligen en tillförlitlig källa? De är väl ungefär lika nyanserade som Avpixlat, men med en annan ton på solglasögonen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 06 nov 2013, 19:53

Påstår du att det finns falska påståenden i det dokument jag länkade till?

Så långt är det inte att läsa. Exakt vad i texten skulle vara oriktigt?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 06 nov 2013, 21:03

L. Mäkinen skrev:
Knurd skrev:Här är Expos genomgång av vitmaktrörelsens mord och dråp sedan 1983.
Är Expo verkligen en tillförlitlig källa? De är väl ungefär lika nyanserade som Avpixlat, men med en annan ton på solglasögonen.
Exakt vad har du för belägg för detta påstående?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Låst