Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Inlägg av Vidugavia » ons 06 nov 2013, 21:19

Knurd skrev:Den autonoma rörelsen har också utfört våldsdåd, men brukar hålla sig till handgemäng. Och kommunister brukar inte räknas till den autonoma rörelsen.
Brukar? Av vem? Autonomismen som strömning är tydligt kopplad till den kommunistiska tradition som följer från ryska revolutionen. De flesta självidentifierade autonoma jag känner betraktar sig också som kommunister.

Den i dagsläget största organisationen som är kopplad till autonomismen är utan tvekan Förbundet Allt åt Alla. De har faktiskt lite som sin grej att försöka knyta grannar närmare varandra.

Bild

http://alltatalla.com/
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 06 nov 2013, 22:04

När det gäller organiserat våld från den autonoma miljön, är det väl framför allt AFA som gjort sig ökända, även om de inte är särskilt aktiva idag. Har AFA ansett sig vara kommunister?
Adrumdrum.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 06 nov 2013, 23:02

Matte skrev:
Jag äter lunch med en historiker som säger att korruptionen inte bara var en del av det kommunistiska systemet. Det var en förutsättning. Korruptionen fanns överallt, på alla nivåer, och den fanns där från början.
Och idag har kommunistpartiet lika stort stöd som moderaterna har i Sverige, även bland de ryssar som var med på den gamla onda tiden. Hur det kan komma sig får man inte mycket vägledning om i Kadhammars drapor.
Med tanke på att de starkaste politiska grupperingarna i Ryssland är Putins gäng, kommunisterna, och nazisterna är det kanske inte så förvånande.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 07 nov 2013, 07:29

Knurd skrev:Påstår du att det finns falska påståenden i det dokument jag länkade till?

Så långt är det inte att läsa. Exakt vad i texten skulle vara oriktigt?
Jag säger inte att det är oriktigt, men att det är en smula vinklat. Det framstår som att personers bakgrund inom vit makt-rörelsen är det som gjort att de dödat folk. Även i dessa fall bör man fundera över om det kan vara socioekonomiska faktorer som gjort att de hamnat i sådana situationer likväl som när avpixlat diskuterar invandrares brottslighet.

Jag har alltid uppfattat Expo som kraftigt vänstervridet och med dragning till odemokratiska värderingar, men det kan komma av att namnen Tobias Hübinette, Kurdo Baksi och Mona Sahlin förekommit i deras skrifter.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 07 nov 2013, 08:36

Matte skrev:
Jag äter lunch med en historiker som säger att korruptionen inte bara var en del av det kommunistiska systemet. Det var en förutsättning. Korruptionen fanns överallt, på alla nivåer, och den fanns där från början.
Och idag har kommunistpartiet lika stort stöd som moderaterna har i Sverige, även bland de ryssar som var med på den gamla onda tiden. Hur det kan komma sig får man inte mycket vägledning om i Kadhammars drapor.
Om det var en förutsättninge vet jag fakstiskt inte, däremot stämmer det bra att korruptionen var väldigt utbredd i Sovjet. Den utrbredda svarta marknaden kunde enbart existera p.g.a. att lokala politiker, poliser, de som hade hand om tillverkning ar varor och andra inblandade var villiga att låta banditer ta hand om den. Den moderna ryska maffians ursprung ligger delvis i denna svarta marknad.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 07 nov 2013, 08:40

Det känns som att svenska nazister generellt är betydligt mer obalanserade än svenska kommunister. Min känsla är att risken för bråk skulle vara större med en nazist bakom dörren mittemot.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 07 nov 2013, 12:56

Om det rör deras ideologier och inte spekulationer i brottsstatistik, så skulle jag inte vilja bo nära någon som personifierade en ideologi så mycket att det kan sägas vara personens definierande drag. Det är inklusive utilitarister som jag lätt sympatiserar med, för vem vet vad de skulle kunna få för sig maximerar nyttan helt plötsligt.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 07 nov 2013, 13:14

Kommunisten borde vara lättare att ha som granne eftersom de flesta inte tar dem på allvar så de får sitta och muttra för sig själva. Nazister jag råkat på har ofta varit förhållandevis högljudda (lite som fotbollsfans...) och jag vill ha lugn och ro.
Allra helst fortsätter jag dock att bo med viss distans till andra individer än min fru.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 07 nov 2013, 13:45

L. Mäkinen skrev:Jag säger inte att det är oriktigt, men att det är en smula vinklat. Det framstår som att personers bakgrund inom vit makt-rörelsen är det som gjort att de dödat folk. Även i dessa fall bör man fundera över om det kan vara socioekonomiska faktorer som gjort att de hamnat i sådana situationer likväl som när avpixlat diskuterar invandrares brottslighet.
Det är ju skillnad mellan en politisk rörelse och en etnisk grupp. Människor väljer aktivt att vara med i politiska rörelser, det är sällan någon väljer att ha en etnicitet. Vitmaktrörelsen i Sverige har inte varit särskilt talrik (höjdpunkten är väl Salemmarschen som samlade ett tusental deltagare) men står ändå för oproportionerligt mycket våld och kriminalitet. Och det gäller även om man tar hänsyn till att vitmaktrörelsen framför allt rekryterar från arbetarklassen, medan de autonoma rekryterar från akademikerfamiljer, som kan förmodas vara något mindre våldsamma.
L. Mäkinen skrev:Jag har alltid uppfattat Expo som kraftigt vänstervridet och med dragning till odemokratiska värderingar, men det kan komma av att namnen Tobias Hübinette, Kurdo Baksi och Mona Sahlin förekommit i deras skrifter.
Hübinette är en kontroversiell figur som jag själv inte har så mycket till övers för, men han har inte särskilt mycket inflytande över Expo idag. På vilket sätt Kurdo Baksi och Mona Sahlin skulle ha dragning till odemokratiska värderingar får du förklara. Att de är socialdemokrater kanske kan beskrivas som "vänstervridet" men inte särskilt extremt. Sahlin brukar till och med räknas till Socialdemokraternas högerfalang. Och det finns flera Expo-medarbetare som har anknytning till liberala massmedier.

Och fortfarande har inga sakfel påvisats i Expos lista över mord och dråp med koppling till vitmaktrörelsen.

Till den autonoma miljöns brottsliga element brukar man ibland räkna djurrättsrörelsen, Reclaimrörelsen och diverse radikala freds- och miljöaktivister. Möjligen kan vissa av dem som kastar tårtor på politiker inkluderas. Det kanske finns några medlemmar i dessa rörelser som anser sig vara kommunister, men det verkar inte vara någon bärande idé. Intressant är också att av alla subkulturer och rörelser som ibland är kriminella, verkar den autonoma rörelsen vara den enda som inte är totalt mansdominerad.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 07 nov 2013, 14:38

Knurd skrev:Hübinette är en kontroversiell figur som jag själv inte har så mycket till övers för, men han har inte särskilt mycket inflytande över Expo idag. På vilket sätt Kurdo Baksi och Mona Sahlin skulle ha dragning till odemokratiska värderingar får du förklara. Att de är socialdemokrater kanske kan beskrivas som "vänstervridet" men inte särskilt extremt. Sahlin brukar till och med räknas till Socialdemokraternas högerfalang. Och det finns flera Expo-medarbetare som har anknytning till liberala massmedier.

Och fortfarande har inga sakfel påvisats i Expos lista över mord och dråp med koppling till vitmaktrörelsen.
Jag påstår att kopplingen är irrelevant för att vissa av individerna begått våldsbrotten i texten, inte att brotten inte har begåtts.

Baksi är någon form av kurdisk nationalist och Sahlin har visat att hon tillhör det klassiska socialdemokratiska pampväldet som exemplifieras i "Starke Man" genom de handlingar hon försökte få till att handla om en chokladbit.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 07 nov 2013, 14:54

L. Mäkinen skrev:Jag påstår att kopplingen är irrelevant för att vissa av individerna begått våldsbrotten i texten, inte att brotten inte har begåtts.
Frågan är fortfarande varför påstådda brister i Expos trovärdighet skulle göra texten mindre trovärdig.
L. Mäkinen skrev:Baksi är någon form av kurdisk nationalist
Baksi stöder kurdisk självständighet, på samma sätt som många skottar stöder skotsk självständighet, och många katalaner stöder katalansk självständighet. Idag är han miljöpartist (slarv från min sida att kalla honom socialdemokrat). Har svårt att se hur det skulle skada Expos trovärdighet.
L. Mäkinen skrev:och Sahlin har visat att hon tillhör det klassiska socialdemokratiska pampväldet som exemplifieras i "Starke Man" genom de handlingar hon försökte få till att handla om en chokladbit.
Visserligen går det att klandra Sahlin för "Tobleroneaffären", som inträffade 1995, men det börjar bli rätt länge sedan; Sverigedemokraterna var till stor del ett nazistparti, Internet var en nymodighet, och första spadtaget togs till Öresundsbron. Sahlin blev vald till S-ordförande 2007, avgick under ordnade former 2011, och har sedan dess varit riksdagsledamot utan något annat förtroendeuppdrag hos Socialdemokraterna. Har svårt att se hur något av detta skulle skada Expos trovärdighet.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 07 nov 2013, 17:09

Med de kriterier som L. Mäkinen sätter upp undrar jag faktiskt om det finns några organisationer som inte har dragning till "odemokratiska värderingar". Har L. Mäkinen några förslag?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 07 nov 2013, 18:01

Knurd skrev:
L. Mäkinen skrev:och Sahlin har visat att hon tillhör det klassiska socialdemokratiska pampväldet som exemplifieras i "Starke Man" genom de handlingar hon försökte få till att handla om en chokladbit.
Visserligen går det att klandra Sahlin för "Tobleroneaffären", som inträffade 1995
I min värld är 18 år en relativt kort period. Hur långt tillbaka ska man ha tillhört "vit makt-rörelsen" för att det ska vara relevant när man hänvisar till begångna brott?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 07 nov 2013, 18:18

De som fanns med i listan över mördare och dråpare var antingen aktiva i rörelsen, eller hade varit aktiva till ganska nyligen innan dåden.

För mig framstår det fortfarande som märkligt att Expos trovärdighet skulle falla på att en medarbetare använde jobbets kontokort för 18 år sedan.
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 07 nov 2013, 20:00

L. Mäkinen skrev: I min värld är 18 år en relativt kort period. Hur långt tillbaka ska man ha tillhört "vit makt-rörelsen" för att det ska vara relevant när man hänvisar till begångna brott?
Mona Sahlin hade lite problem att skilja sin privata ekonomi från arbetsgivarens och hade "tagit ut lön i förskott". Pengar som hon dock betalade tillbaka efteråt. Det är inte riktigt samma sak som att klubba ned invandrare med järnrör eller dylikt. Sen tycker jag att om någon tillhörde någon nazistansluten falang för 18 år sedan behöver han inte vara dålig granne idag. De flesta extremister växer upp och skaffar jobb, fru och barn och blir som vilken medelsvensson som helst.

Låst