Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Vem vill du bo granne med en kommunist eller en nazist?

Inlägg av kipphebel3 » sön 17 nov 2013, 16:16

För att sätta det i perspektiv så vill jag introducera en tredje variabel:

Det är ovedersägligt att mycket död och lidande orsakats under de senaste 100 åren av regimer som kallat sig själva kommunistiska eller nazistiska, men varför inte ta med en annan trosinriktning: Katolicismen? Även den har en lång blodig historia. Så...

Skulle du vilja ha en katolik till granne? (tillspetsat)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 17 nov 2013, 16:38

I den västerländska antimuslimska rörelsen, där Sverigedemokraterna ingår, är det vanligt att jämföra islam med nazism.

Kan en religion jämföras med en ideologi? Nja, religion är ett heterogent begrepp som kan omfatta en eller flera aspekter; uppfattning om gudomlig skapelse, uppfattning om något verkande transcendent väsen, uppfattningen att någon levande person eller institution har gudomlig auktoritet, ett personligt moraliskt rättesnöre, eller ett rättesnöre för hela samhället.

Det är knappast farligt i sig att bo granne med någon som anser att Jesus är jungfrufödd och återuppstånden. Mer besvärligt blir det om de håller påven för en ofelbar auktoritet, samtidigt som påven skulle få samhällsfarliga idéer.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 17 nov 2013, 16:43

Mer besvärligt blir det om de håller påven för en ofelbar auktoritet, samtidigt som påven skulle få samhällsfarliga idéer.
Eller är bokstavstroende och anser att min skjorta av 90% bomull och 10% acryl tarvar dödsstraff...

Politiska och religiösa trosriktningar är förvisso inte helt ekvivalenta, men det finns en del beröringspunkter...

Edit: Vissa påvar har för övrigt haft ideer som kan anses samhällsfarliga...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 17 nov 2013, 16:51

kipphebel3 skrev:Eller är bokstavstroende och anser att min skjorta av 90% bomull och 10% acryl tarvar dödsstraff...
Hur vanlig är just den uppfattningen bland kristna i modern tid?

Ett mer angeläget ideologiskt problem hos katolska kyrkan, är ämbetsfrågan (kvinnoprästfrågan). Det kan vara besvärligt att ha en vänskaplig relation med människor som vill hindra kvinnor från att utöva ledarskap enbart för att de har fel kön.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 17 nov 2013, 17:17

Hur vanlig är just den uppfattningen bland kristna i modern tid?
rätt ovanlig, eftersom man väljer och vrakar i Bibeln och väljer de utsagor som bäst passar ens fördomar. OK. Det var ett dåligt exempel, ditt är bättre. Andra saker som kan störa en god grannrelation är hur de förhåller sig till preventivmedel och homosexualitet.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 17 nov 2013, 17:21

Knurd skrev:Ett mer angeläget ideologiskt problem hos katolska kyrkan, är ämbetsfrågan (kvinnoprästfrågan). Det kan vara besvärligt att ha en vänskaplig relation med människor som vill hindra kvinnor från att utöva ledarskap enbart för att de har fel kön.
Eftersom det bara handlar just om präster inte om ledarskap i allmänhet så vet jag inte om det är så allvarligt för oss övriga.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 17 nov 2013, 17:23

Kyrkan är en samhällsbärande institution. Andliga ledare har på så sätt ett världsligt inflytande.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 18 nov 2013, 11:54

kipphebel3 skrev:Skulle du vilja ha en katolik till granne? (tillspetsat)
Det finns moderata katoliker och förmodligen även moderata kommunister. Moderata nazister i dagens Sverige har jag dock svårt att föreställa mig.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 18 nov 2013, 12:23

Det finns moderata katoliker och förmodligen även moderata kommunister. Moderata nazister i dagens Sverige har jag dock svårt att föreställa mig.
Men skulle det vara omöjligt med en moderat nazist? Men visst har du rätt. Som TomasP påpekar så växer de flesta upp och blir vanliga medborgare med vovve, volvo och villa.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 18 nov 2013, 13:24

Sa inte förre Centerpartiledaren någonting om att Hitler gick lite väl långt? Hon är hur som helst inte ensam om den uppfattningen. Jag stöter på den ibland.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 18 nov 2013, 13:34

Jag har träffat Spanjorer som tycker att Franco var en kul kille... För att inte tala som Svenskar som tycker att Stalin var den store demokraten...

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 18 nov 2013, 13:39

Jamen du vet, det är proletariatets diktatur som är den sanna demokratin.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 18 nov 2013, 13:43

proletariatets diktatur
Nu var det väl faktiskt så att Vidugavia påpekade för ett tag sedan att det var något som använts som svepskäl för att ursäkta allsköns vidrigheter. Man kan således tänka sig att en moderat Kommunist tar avstånd från detta?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 18 nov 2013, 16:01

Begreppet proletariatets diktatur har utvecklats en hel del med tiden.

I sitt ursprung var det en radikal fras med glimten i ögat inriktad på en demokratisk kritik av antidemokraternas rädsla för pöbelvälde. Proletariatets diktatur är massans välde, dvs demokrati.

I sin utveckling blev proletariatets diktatur knuten till den leninistiska föreställningen om partiet som bäraren av det mest avancerade uttrycket för proletariatets intressen.

Detta samtidigt som diktaturbegreppet fick sin moderna utformning.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 18 nov 2013, 16:13

Knurd skrev:Kyrkan är en samhällsbärande institution. Andliga ledare har på så sätt ett världsligt inflytande.
Jag skulle inte kalla katolska kyrkan i Sverige för "samhällsbärande" och dess världsliga inflytande här är minimalt. Dessutom har jag aldrig sett något om att katolska kyrkan i modern tid skulle vilja sprida förbudet mot kvinnliga präster till resten av samhället. Det är bara en sådan där historisk regel de håller fast vid inom kyrkan för att det står så i bibeln. Förbud mot abort och preventivmedel känns i sådana fall som mer relevanta frågor att ta fram.

Låst