Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Ja så kan det vara
1
20%
Det vill jag inte tro
1
20%
Jag har andra åsikter
3
60%

Antal röster: 5

Multipower
Avstängd

Inlägg av Multipower » ons 20 nov 2013, 05:20

Jag hörde den åsikten att flyget går så pass obeskattat fast det skadar klimatet, beror på att politiker vill ha kvar lyxen att flyga billigt. Kan det vara så illa då vår riksdag flyger gratis för det mesta, men alla är lite undermedvetna egoister för sina betalresor?

Ergo Sum

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Ergo Sum » ons 20 nov 2013, 11:12

Näringslivets intressen är alltid viktigt för politiken, och internationellt är därför inte klimatavgifter vanliga för någon näringsgren. Till detta kommer att det är svårt för de regeringar som är beredda att införa klimatavgifter för flyget att gå före, eftersom den inhemska flygbranchen då får konkurrenssvårigheter mot annat flyg. Fast de borde kunnat införa klimatavgifter för det inhemska flyget. Jag förstår inte vad som avhåller dem från det.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 20 nov 2013, 17:37

Flyget står för ett par procent av alla koldioxidutsläpp. Jag ser inte problem alls med flyget. Flyg har knutit ihop våra världsdelar på ett unikt vis. Det vore mycket olyckligt om flyg gjordes så dyrt att bara rika kan flyga var dom vill. Det finns en klar fördel med att folk kan semestra, jobba eller besöka andra länder långt bort.

Alternativet förskräcker.

Samtidigt så ska vi förstås inte säga nej till att utveckla flygplanen så mindre CO2 utsläpp sker. Och det görs idag. Dagens flygplan släpper ut mycket mindre CO2 jämfört med bara 20 år sedan. Att sedan en del tillverkare och flygbolag testar förnybara bränslen är ju fantastiskt.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

asmodean

Inlägg av asmodean » ons 20 nov 2013, 18:24

Anders skrev:Flyget står för ett par procent av alla koldioxidutsläpp. Jag ser inte problem alls med flyget. Flyg har knutit ihop våra världsdelar på ett unikt vis. Det vore mycket olyckligt om flyg gjordes så dyrt att bara rika kan flyga var dom vill. Det finns en klar fördel med att folk kan semestra, jobba eller besöka andra länder långt bort.

Samtidigt så ska vi förstås inte säga nej till att utveckla flygplanen så mindre CO2 utsläpp sker. Och det görs idag. Dagens flygplan släpper ut mycket mindre CO2 jämfört med bara 20 år sedan. Att sedan en del tillverkare och flygbolag testar förnybara bränslen är ju fantastiskt.
Vågar man lita på ATAG och deras källor så: http://www.atag.org/facts-and-figures.html

2% av CO2-utsläppen står tydligen dagens commercial flight för. Knappast den area man lär se stor effekt från att angripa.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 20 nov 2013, 18:35

Det är ändå så, att olika näringsgrenar ska ha samma grundvillkor. Annars kan vi ha sänkt moms på mat, sänkt moms på böcker ...
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Multipower
Avstängd

Inlägg av Multipower » ons 20 nov 2013, 19:05

Ergo Sum skrev:Näringslivets intressen är alltid viktigt för politiken, och internationellt är därför inte klimatavgifter vanliga för någon näringsgren. Till detta kommer att det är svårt för de regeringar som är beredda att införa klimatavgifter för flyget att gå före, eftersom den inhemska flygbranchen då får konkurrenssvårigheter mot annat flyg. Fast de borde kunnat införa klimatavgifter för det inhemska flyget. Jag förstår inte vad som avhåller dem från det.
Klimatpåslagen är marginella ex. 300:- tor för 4 personer till Spanien då flyget kostade 16000:-. Det borde vara inne för företag att betala och möjligt att ta ut för allt som säljs här.

Multipower
Avstängd

Inlägg av Multipower » ons 20 nov 2013, 19:34

Anders skrev:Flyget står för ett par procent av alla koldioxidutsläpp. Jag ser inte problem alls med flyget. Flyg har knutit ihop våra världsdelar på ett unikt vis. Det vore mycket olyckligt om flyg gjordes så dyrt att bara rika kan flyga var dom vill. Det finns en klar fördel med att folk kan semestra, jobba eller besöka andra länder långt bort.

2% är möjligen bara CO2, totalt är det mycket mer. Flyget är nödvändigt ibland men ofta onödigt om vi vill överleva. Man överlevde innan så många åkte till Thailand etc.

Den enda politiker jag hört om klimatkompensation är Wetterstrand då de pendlade till Finland. Jag har sett en omröstning där en majoritet vill ha det i priset. Politikerna är snålt efterblivna.
Att alla ska kunna köra på biobränslen kan vi glömma, det går inte att producera så stora mängder.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 20 nov 2013, 21:07

Politiker, även de som inte är demokratiskt valda, är tvungna att ta nån slags hänsyn till folkopinionen. Det är till och med viktigare än den egna bekvämligheten. Egoismen i detta fall skulle då snarare vara väljarnas än politikernas.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 20 nov 2013, 22:05

Multipower skrev:Flyget är nödvändigt ibland men ofta onödigt om vi vill överleva. Man överlevde innan så många åkte till Thailand etc.
Vi överlever utan, TV, Radio, böcker, sport, vägar, mediciner, mobiltelefoner, sjukvård och cigarretter. Vi lever inte så länge, men det är väl lika bra det, så mycket skada vi människor gör på naturen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Multipower
Avstängd

Inlägg av Multipower » ons 20 nov 2013, 23:04

VeVeN skrev:Politiker, även de som inte är demokratiskt valda, är tvungna att ta nån slags hänsyn till folkopinionen. Det är till och med viktigare än den egna bekvämligheten. Egoismen i detta fall skulle då snarare vara väljarnas än politikernas.
Då bör dom informeras vad folkviljan är.

Multipower
Avstängd

Inlägg av Multipower » ons 20 nov 2013, 23:06

Anders skrev:
Multipower skrev:Flyget är nödvändigt ibland men ofta onödigt om vi vill överleva. Man överlevde innan så många åkte till Thailand etc.
Vi överlever utan, TV, Radio, böcker, sport, vägar, mediciner, mobiltelefoner, sjukvård och cigarretter. Vi lever inte så länge, men det är väl lika bra det, så mycket skada vi människor gör på naturen.
Men har barn(barn) etc. att tänka på.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 nov 2013, 03:14

VeVeN skrev:Politiker, även de som inte är demokratiskt valda, är tvungna att ta nån slags hänsyn till folkopinionen. Det är till och med viktigare än den egna bekvämligheten. Egoismen i detta fall skulle då snarare vara väljarnas än politikernas.
I fallet med EUs förslagna skatt på allt flyg som landar inom EU så var det dock inte någon folkopinion som satte käpparna i hjulet utan det var flygbolagen och politiker från främst USA, Kina och Indien. EU har dock börjat återuppliva förslaget igen.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 21 nov 2013, 09:15

Anders skrev:Flyget står för ett par procent av alla koldioxidutsläpp. Jag ser inte problem alls med flyget.
Man kan alltid dela upp totala utsläppen i små delar som var och en för sig är "försumbar". Andra säger på samma sätt att Sveriges utsläpp är så små globalt sätt att de inte är ett problem. Tyvärr blir summan av alla små utsläpp ändå alldeles för stor.
Det finns en klar fördel med att folk kan semestra, jobba eller besöka andra länder långt bort.
Det finns också en klar fördel med ett rimligt stabilt klimat.
Samtidigt så ökar de totala utsläppen från flyget snabbt eftersom mängden flygresor ökar. Vi behöver inte idiotstoppa allt flyg, men kanske får folk finna sig i att åka på långsemester lite mer sällan, och gärna då vara borta längre de gånger de reser.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 21 nov 2013, 14:31

Multipower skrev:
Då bör dom informeras vad folkviljan är.
Vilken är den då? Enligt vem?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 21 nov 2013, 14:32

JackBlack skrev:
I fallet med EUs förslagna skatt på allt flyg som landar inom EU så var det dock inte någon folkopinion som satte käpparna i hjulet utan det var flygbolagen och politiker från främst USA, Kina och Indien. EU har dock börjat återuppliva förslaget igen.
Hade det funnits ett opinionstryck på denna fråga hade det vägt tyngre.

Låst