Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Ja så kan det vara
1
20%
Det vill jag inte tro
1
20%
Jag har andra åsikter
3
60%
 
Antal röster: 5

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Knurd » tor 21 nov 2013, 16:14

Varje krona staten inbringar i miljöskatt, är en krona som de slipper inbringa i skatt på arbete.

Sedan kan man tycka att skatt per flygstol slår fel. Det skulle uppmuntra branschen att köra med tomma stolar. Bättre vore beskattning av uppskattad bränsleproduktion. Ett sätt att internalisera flygbuller skulle vara störningsservitut, dvs att bullerstörda fastighetsägare får rätt till ersättning, som betalas av flygplatsen, dvs i slutändan resenärerna.

Att resor har lägre moms än konsumtion, kan motiveras med att resande behövs för arbetsmarknad, ideell verksamhet och medborgarnas kontakter med offentlig sektor.
Adrumdrum.

Thomas P
Inlägg: 9228
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Thomas P » tor 21 nov 2013, 16:55

Knurd skrev:Att resor har lägre moms än konsumtion, kan motiveras med att resande behövs för arbetsmarknad, ideell verksamhet och medborgarnas kontakter med offentlig sektor.
Detsamma kan sägas om kläder, mobiltelefon osv.

Ergo Sum
Inlägg: 1128
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 23:07

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Ergo Sum » tor 21 nov 2013, 17:08

Det hör till sakens natur, att de flesta näringsgrenar behövs av någon orsak.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Knurd » tor 21 nov 2013, 18:04

Thomas P skrev:
Knurd skrev:Att resor har lägre moms än konsumtion, kan motiveras med att resande behövs för arbetsmarknad, ideell verksamhet och medborgarnas kontakter med offentlig sektor.
Detsamma kan sägas om kläder, mobiltelefon osv.
Kläder är framför allt konsumtion för egen skull. Svenska folket skulle klara samma produktivitet i arbetslivet, och samma demokrati, med en tiondel av de kläder vi köper idag.

Mobiltelefoner och annan IT-hårdvara har blivit mycket mer kostnadseffektiva de senaste åren, därför kan en subvention te sig onödig.

Och vad argumenterar du för? Höjd moms på passagerartransport?
Adrumdrum.

Thomas P
Inlägg: 9228
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Thomas P » tor 21 nov 2013, 18:43

Knurd skrev:Kläder är framför allt konsumtion för egen skull. Svenska folket skulle klara samma produktivitet i arbetslivet, och samma demokrati, med en tiondel av de kläder vi köper idag.
Flygresor är också till stor del för egen skull.
Mobiltelefoner och annan IT-hårdvara har blivit mycket mer kostnadseffektiva de senaste åren, därför kan en subvention te sig onödig.
Detsamma kan sägas om flygresor som blivit allt billigare.
Och vad argumenterar du för? Höjd moms på passagerartransport?
Jag argumenterar mot ditt "Att resor har lägre moms än konsumtion, kan motiveras med att resande behövs för arbetsmarknad". Det finns alltid särintressen som tycker att just deras verksamhet skall slippa eller i alla fall få lägre skatt.

Ergo Sum
Inlägg: 1128
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 23:07

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Ergo Sum » tor 21 nov 2013, 19:03

Eftersom vissa näringsgrenar måste ha utsläppsrätter för den CO2 de släpper ut, borde samma krav gälla alla näringsgrenar. Att undanta en näringsgren innebär en subvention. Så får man gärna dra in lite utsläppsrätter också, så de kostar någonting. Annars är det hela meningslöst.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Knurd » tor 21 nov 2013, 22:37

Thomas P skrev:Flygresor är också till stor del för egen skull.
Att kunna resa hemifrån till sitt lands huvudstad inom rimlig tid, är en demokratifråga. Fråga invånarna i Norrbotten.
Thomas P skrev:Detsamma kan sägas om flygresor som blivit allt billigare.
Prisfallet för elektronik och IT-tjänster har varit extremt. Jämför kostnaden för ett rikssamtal idag med 30 år tillbaka. Sverige har haft Hem-PC-reformen, där datorer har varit avdragsgilla.
Thomas P skrev:Jag argumenterar mot ditt "Att resor har lägre moms än konsumtion, kan motiveras med att resande behövs för arbetsmarknad". Det finns alltid särintressen som tycker att just deras verksamhet skall slippa eller i alla fall få lägre skatt.
Är du någonsin för någonting? Eller ägnar du dig bara åt att märka ord?

Momsen är detaljstyrd av EU-direktiv; men låg moms för persontransporter är rimligt, eftersom resande inte endast är till personlig nytta för den resande. Över huvud taget behövs mer av ekologisk skatteväxling, där skatten på arbete och tjänster sänks, och kompenseras av skatter och avgifter på miljöpåverkan.
Adrumdrum.

Thomas P
Inlägg: 9228
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Thomas P » tor 21 nov 2013, 23:12

Knurd skrev:Att kunna resa hemifrån till sitt lands huvudstad inom rimlig tid, är en demokratifråga. Fråga invånarna i Norrbotten.
Fråga innevånarna i Norrland om vikten av kläder så här vintertid när du ändå är igång och frågar :P
Prisfallet för elektronik och IT-tjänster har varit extremt. Jämför kostnaden för ett rikssamtal idag med 30 år tillbaka.
Ja, men förväntningarna på vad du skall ha har också ökat. En smartphone idag kostar knappast mindre än en mobil för ett decennium sedan.
Momsen är detaljstyrd av EU-direktiv; men låg moms för persontransporter är rimligt, eftersom resande inte endast är till personlig nytta för den resande. Över huvud taget behövs mer av ekologisk skatteväxling, där skatten på arbete och tjänster sänks, och kompenseras av skatter och avgifter på miljöpåverkan.
Din andra mening kan jag hålla med om, men jag ser inte hur den går ihop med den första. Menar du att vi skall sänka momsen på flyg och samtidigt införa högre miljöskatter på detta flyg? Känns lite poänglöst, annat än att det blir dyrare för företag (som kan dra av momsen). Sen tycker jag fortfarande att ditt tal om den speciella samhällsnyttan med just resande är krystad.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Politiker-egoism hindrar klimat-avgifter på flyget

Inlägg av Knurd » fre 22 nov 2013, 15:20

Bara en bråkdel av de klädespersedlar som säljs, är vinterkläder och långkalsonger.

Det finns ingen naturlig gräns för hur mycket kläder och andra prylar folk kan köpa, däremot finns en gräns för resande, i att det tar mycket tid. Det är framför allt pendling, som tar uppemot två timmar per dygn i anspråk.

Momsen regleras av EU-direktiv, och på persontransporter måste den vara minst 5%. Om vi vill minska det ekologiska fotavtrycket och öka sysselsättningen, så behövs en ekologisk skatteväxling med fokus på de minst kvalificerade (vision om 0% inkomstskatt upp till existensminimum, och motsvarande grundavdrag på arbetsgivaravgiften). I flygbranschen kan det driva flygbolagen att köra mer bränslesnålt, och förbättra den personliga servicen.
Adrumdrum.

Låst