Har nazister, autonoma & huliganer agerat "livvakter"?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Har nazister, autonoma & huliganer agerat "livvakter"?

Inlägg av Knurd » ons 27 nov 2013, 17:50

I samband med tillslaget mot det autonoma nätverket Revolutionär Front, var det en förtroendevald i Ung Vänster som hamnade i blåsväder för att försvara dem, och påstå att de fungerat som UV:s eller partiets "livvakter" vid olika evenemang.

Det slog mig att jag hört det argumentet förut. Tidiga sverigedemokrater kunde, även om de inte var bekännande nazister, komma med liknande påståenden om nazisterna. Och vissa fotbollssupportrar, även mer seriösa, anser att de huliganer som slåss i lagets namn, skyddar klacken mot motståndarna.

Finns det några faktiska exempel på att en extrem falang faktiskt har utövat organiserat personskydd för ett politiskt parti eller en supporterklubb?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Har nazister, autonoma & huliganer agerat "livvakter"?

Inlägg av Hexmaster » ons 27 nov 2013, 18:08

Det var så SA började. Med tanke på "debattklimatet" på den tiden så behövdes det nog. Förekom hos flera partier på båda sidorna, kanske även i mitten (minns inte).
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 27 nov 2013, 19:39

Knurd skrev:Finns det några faktiska exempel på att en extrem falang faktiskt har utövat organiserat personskydd för ett politiskt parti eller en supporterklubb?
Duger en konsert? I så fall har vi Altamont Free Concert där Hell Angles stod för säkerheten (mot betalning i öl). Det lyckades inte bättre än att man tog död på en av besökarna -- Meredith Hunter.

Den senare episoden finns förevigad på film.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 29 nov 2013, 00:58

Här skriver Aftonbladet om livvaktshistorien: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17879972.ab

Märkligt också att någon som föraktar statens våld mer än revolutionärt våld, vill företräda det parti i riksdagen som vill ge staten större inflytande över folks liv och ekonomiska resurser, än något annat.

Statens våld skulle utgöras av vanvård av äldre, och då behövs ett visst historiskt perspektiv; skattefinansierad äldreomsorg är över huvud taget ett ganska modernt fenomen. När Folkpartiet 1985 drev frågan om "eget rum på långvården" var det många som uppfattade det som lika verklighetsfrämmande som butler i tunnelbanan framstår idag. Idag börjar det bli en självklarhet.

Det är vanligt för någon med stark grupptillhörighet, att fantisera om att ge motståndaren en smäll på käften, eller ett järnrör i huvudet. Genom världshistorien har det också varit ett vanligt beteende. Sverige på 2000-talet är en demokratisk rättsstat som främjar jämlikhet och ickevåldsam konfliktlösning. Och även om det finns våldsbejakande organisationer, är det andra som bara vill stödja dem med ord. De här människorna rationaliserar våldet genom att hitta på en berättelse om att huliganernas våld är fint och berättigat. Och så uppstår sagan om livvakterna.

Som liberal avundas jag andra ideologiska rörelser. Varför finns det inga extremliberala terrorister, som mer måttligt liberala organisationer som Frihetsfronten, Stureplanscentern och Muf kan anlita som livvakter, för att freda sig från andra extremister? Legalisering av kampsport, BDSM och annat våld under samtycke, brukar ju räknas som en liberal fråga.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 29 nov 2013, 01:28

Ja du Knurd. Det är smått fascinerande hur mycket du kan fantisera gällande andra människors drivkrafter, målbilder och allmänna världsbild. Jag själv sitter inne med en hel del teoretiska kunskaper gällande politiskt våld och synsättet på det i olika grupperingar och situationer. Jag har inte minst fört mycket diskussioner både online och IRL med personer som är mycket snarare att ta till våld i politisk kamp än vad jag är. Frågor om våldets roll i samhället och politiken intresserar mig djupt.

Jag är dock i nuläget inte det minsta intresserad av att diskutera detta med dig. Dina kategoriseringar, generalisering och dina kunskaper om människors drivkrafter samt våldets funktion i samhället gör att det helt enkelt inte känns värt. Mitt råd är att läsa på och tänka efter. Gå gärna längre än aftonbladet om du ska skaffa dig grund att analysera människor och försök gärna tänka lite utanför lådan.

Tänkte att det var sjysst att förklara den eventuella frånvaron av förklaringar från oss extremister.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 29 nov 2013, 03:07

Ingen tvingar någon att ta del i diskussionen.

Och i brist på fullständig information kvarstår alternativet att extrapolera utifrån de upplysningar som finns tillgängliga. Granska gärna mina påståenden, och påpeka om de är sanna eller falska:

Först har vi relativiseringen av RevFronts våld:
1: Allard har svårare att acceptera en regerings våld, än revolutionärt våld
2: Vänsterpartiet utmärker sig genom att på parlamentarisk väg öka regeringens inflytande över samhällets resurser, betydligt mer än något annat riksdagsparti
3: Allard anser att äldreomsorg, som den utförs i Sverige idag, utgör våld utövat av regeringen
4: Svensk äldreomsorg har blivit betydligt mycket bättre sedan 1980-talet, eller sedan nästan vilken historisk referenspunkt som helst

Sedan har vi det allmänna förhållandet mellan våld och ickevåld:
5: Stark grupptillhörighet kan frammana önskan om att använda våld mot motståndaren
6: Våld mellan grupper har varit mer vanligt under de flesta perioder av världshistorien, än det är i det moderna Sverige
7: Det finns några våldsbejakande organisationer i Sverige idag
8: Vissa icke-våldsamma organisationer finns funktionärer som stöder de våldsbejakande organisationerna
9: I olika nutida fall har medlemmar av en icke-våldsam organisation (Ung Vänster, fotbollssupportrar etc) försvarat en våldsbejakande organisation, med att den senare ska ha utgjort den förras "livvakt".
10: De enda hittills belagda exemplen på ovanstående, är SA för nazisterna på 1930-talet, och Hells Angels på en konsert på 1960-talet.

Utifrån dessa påståenden lägger jag fram en hypotes att de nutida svenska "livvaktshistorier" som berättas, förmodligen är påhittade.

Det går enkelt att vederlägga det påståendet med några konkreta och trovärdiga vittnesmål om verkliga livvaktssituationer.
Adrumdrum.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 29 nov 2013, 11:56

Det verkar vara väldigt många punkter, som är helt onödiga för att motivera hypotesen. Det syns mig som det hade räckt med punkterna 9 och 10.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 29 nov 2013, 16:47

Förvisso. Men det kunde vara intressant att se hur Ung Vänsters förtroendevalda trivialiserar revolutionära våldsorganisationer.

Aftonbladet är det enda stora massmedium i Sverige som har en tydlig vänsterprofil, så jag har svårt att se varför de skulle framställa Ung Vänster i sämre dager än andra. Vi får också förmoda att citat i en dylik intervju är upplästa och godkända.
Adrumdrum.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » lör 30 nov 2013, 13:06

Att Aftonbladet har en tydlig vänsterprofil, håller man knappast med om i Ung Vänster.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 30 nov 2013, 14:07

Att Aftonbladet har en tydlig vänsterprofil, håller man knappast med om i Ung Vänster.
Naturligtvis inte, allt beror på varifrån man ser på det hela. Står man politiskt aningen till höger om Djingis Kahn så uppfattas alla svenska tidningar som vänster, etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 30 nov 2013, 16:59

En medlem i Revolutionär Front berättar att flera RF:are också är aktiva i huliganfirmor.

http://mikaelfalk.net/2013/11/30/anders ... fa-och-rf/
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 15 dec 2013, 15:01

Bråk mellan nazister och antirasister i Kärrtorp idag. http://www.dn.se/sthlm/flera-knivskurna ... azistmote/

För ovanlighetens skull verkar det ha varit nazisterna som initierade bråket. Det finns också vittnesuppgifter om att det skulle ha varit någon sorts planerad uppgörelse, liknande ett huliganbråk.

Av Kärrtorpsborna är 3% arbetslösa, och 52% har eftergymnasial utbildning. Var är de strukturella förklaringarna?
Adrumdrum.

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 15 dec 2013, 16:58

Av Kärrtorpsborna är 3% arbetslösa, och 52% har eftergymnasial utbildning. Var är de strukturella förklaringarna?
det är inte helt ovanligt att det blir "nasseutbrott" i välmående förorter, det har förekommit i
Vellinge och Torslanda tex.

TomasT

Inlägg av TomasT » sön 15 dec 2013, 17:56

garozzo skrev:
det är inte helt ovanligt att det blir "nasseutbrott" i välmående förorter, det har förekommit i
Vellinge och Torslanda tex.
Om Kärringstan(ekvivalent med gamla enskede) räknas in i Kärrtorp,då blir den låga arbetslöshetssiffran begriplig.Hur är det med grannarna Björkhagen och Bagarmossen?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 15 dec 2013, 18:50

Tydligen bor någon nazistledare i Kärrtorp. Det var nazisterna som började eskalera konflikten för några veckor sedan. De flesta antinazistiska demonstranterna var fredliga, men även en mer våldsam falang var där. Om de hade en roll som livvakter, så var deras insats misslyckad.

Men framför allt är det polisen, som i en rättsstat har uppdraget att skydda fredliga manifestationer, som bär ett ansvar. Det kanske kan förklaras med de åtstramningar som följde på Husbykravallerna och Obamabesöket.
Adrumdrum.

Låst