Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Multipower
Avstängd
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 27 sep 2013, 23:35

Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av Multipower » lör 30 nov 2013, 01:05

Hon har inte gjort så bra intryck om vår stora ödesfråga klimatet. Nu hörde jag senast om dubbdäcken och verkar ogenomtänkt:
Lena Ek: ”Välj bort dubbdäck”
Frågan för många bilister just nu är om man ska välja dubbade däck eller inte. För miljöminister Lena Ek är valet klart. Hon uppmanar i dag människor som kan och bor i tätort att välja bort dubbarna.
http://www.svtplay.se/klipp/1642014/len ... t-dubbdack
Alltså dubbfritt kan passa i stan stora delar av året men klarar inte hala backar där heller och utanför stan måste man ofta ha dubbdäck. Det blir olyckligt om en del kan köra fortare och en del måste köra saktare, speciellt på vanlig landsväg där det kan vara svårt att köra om.
Menar då ministern att man ska ha en stadsbil och en förortsbil eller till landsbygden, för att inte riskera livet på glansis, eller har hon inte tänkt färdigt?

Konstigt för ett landsbygdsparti, vilka bönder kör på sämre däck på vintern, eller så flörtar C med stadsborna mer nu.

Dubbdäcken tycks mest skada vägarna och andra partiklar hälsan. Dessutom är det högst frivilligt att bosätta sig på ex. Hornsgatan i Sthlm, än dummare med barn, då folk kan flytta men trafikströmmar är det värre med. Många trivs där ändå och en bostad där har högt bytesvärde.

Partikelhalterna bestäms av EU som hotat Sthlm med böter, som blivit desperata med Hornsgatan och man väntar på det enda vettiga med avgifter på känsliga ställen. Men de som bestämmer i större delen av EU behöver inga dubb, de är förbjudna rentav från Tyskland och neråt, dom har kedjor istället.
Intressant är att AB's bilexpert skrev om PM10 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17885100.ab att Spanien har dispens. Som vi också borde kunna få men våra politiker är för svaga?

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6461
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kipphebel3 » lör 30 nov 2013, 11:31

Dessutom är det högst frivilligt att bosätta sig på ex. Hornsgatan i Sthlm
Det är högst frivilligt att skaffa bil... Den enkla lösningen är väl att helt förbjuda biltrafik i centrum då det finns fullvärdiga alternativ i form av kollektivtrafik...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Inlägg: 5179
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 22:18

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av J.K Nilsson » lör 30 nov 2013, 22:10

kipphebel3 skrev: Det är högst frivilligt att skaffa bil... Den enkla lösningen är väl att helt förbjuda biltrafik i centrum då det finns fullvärdiga alternativ i form av kollektivtrafik...
Nu är ju hornsgatan ett dåligt exempel. Det är ju en huvudled som används som sådan. Problemet är ju snarare att det inte finns alternativ för den som vill kunna använda bilen. Oavsett kollektivtrafik så funkar det sällan bra för bla barnfamiljer då logistiken hem - dagis - jobb kan ta flera timmar om dagen. Jag har själv tittat på fungerade förskola (dvs där ongan får plats att börja) och där är bilen en omistlig del i lösningen.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Multipower
Avstängd
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 27 sep 2013, 23:35

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av Multipower » sön 01 dec 2013, 00:20

kipphebel3 skrev:
Dessutom är det högst frivilligt att bosätta sig på ex. Hornsgatan i Sthlm
Det är högst frivilligt att skaffa bil... Den enkla lösningen är väl att helt förbjuda biltrafik i centrum då det finns fullvärdiga alternativ i form av kollektivtrafik...
På Hornsgatan ja men vill dom ha service lär det ske med bil.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator
Inlägg: 17568
Blev medlem: tor 21 jun 2007, 07:44

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kaxiga Z » sön 01 dec 2013, 14:29

J.K Nilsson skrev:Oavsett kollektivtrafik så funkar det sällan bra för bla barnfamiljer då logistiken hem - dagis - jobb kan ta flera timmar om dagen. Jag har själv tittat på fungerade förskola (dvs där ongan får plats att börja) och där är bilen en omistlig del i lösningen.
Ja, det är sådant folk sällan tänker på, att miljövänlighet i form av enbart kollektivtrafik, krav på hemodlat ekologiskt, hembakt, etc, innebär en ordentlig tillbakagång av jämställdheten.

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6461
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kipphebel3 » mån 02 dec 2013, 08:01

Ja, det är sådant folk sällan tänker på, att miljövänlighet i form av enbart kollektivtrafik, krav på hemodlat ekologiskt, hembakt, etc, innebär en ordentlig tillbakagång av jämställdheten.
Vilket naturligtvis stämmer delvis, men inte absolut. Även om män har svårt att vara gravida, amma etc, så finns det faktiskt män som kan baka, hämta barn från dagis etc...

Nu menade jag inte heller något så drastiskt, även om det kanske tolkades så, men vi kanske skulle fundera på om det går att planera vårt samhälle mot ett minskat bilberoende.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

millgard
Inlägg: 323
Blev medlem: ons 27 aug 2008, 20:44

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av millgard » mån 02 dec 2013, 09:11

Varför skulle vi minska bilberoendet? Det är väl extremt mycket smartare att minska bilens klimatpåverkan? Människan vill kunna förflytta sig flexibelt och snabbt från där man är till dit man skall. Att förutsätta att vårt förflyttningsbehov skall minska på frivillig väg är en önskedröm som aldrig kommer att inträffa.
Men har vi bilar som inte påverkar klimatet genom utsläpp osv så är detta inget större hinder för miljön.

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6461
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kipphebel3 » mån 02 dec 2013, 12:04

Men har vi bilar som inte påverkar klimatet genom utsläpp osv så är detta inget större hinder för miljön.
Bilar påverkar miljön även på andra sätt...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator
Inlägg: 17568
Blev medlem: tor 21 jun 2007, 07:44

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kaxiga Z » mån 02 dec 2013, 17:16

kipphebel3 skrev:
Ja, det är sådant folk sällan tänker på, att miljövänlighet i form av enbart kollektivtrafik, krav på hemodlat ekologiskt, hembakt, etc, innebär en ordentlig tillbakagång av jämställdheten.
Vilket naturligtvis stämmer delvis, men inte absolut. Även om män har svårt att vara gravida, amma etc, så finns det faktiskt män som kan baka, hämta barn från dagis etc...

Nu menade jag inte heller något så drastiskt, även om det kanske tolkades så, men vi kanske skulle fundera på om det går att planera vårt samhälle mot ett minskat bilberoende.
okej, förr eller senare kanske vi måste göra så i alla fall. Men det blir lurigt med alla långa geografiska avstånd mellan orter och människors hem.

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6461
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kipphebel3 » mån 02 dec 2013, 17:38

okej, förr eller senare kanske vi måste göra så i alla fall. Men det blir lurigt med alla långa geografiska avstånd mellan orter och människors hem.
Naturligtvis och i viss mån måste man ge upp sin egen bekvämlighet, fundera på hur vi skall bo och jobba i framtiden etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
skunkjobb
Inlägg: 934
Blev medlem: sön 12 sep 2010, 16:01

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av skunkjobb » mån 02 dec 2013, 21:58

Multipower, var fick du in det där med klimatet just i samband med dubbdäck? Jag ser inte att de båda problemen är direkt relaterade till varandra.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av Knurd » fre 06 dec 2013, 11:00

millgard skrev:Varför skulle vi minska bilberoendet?
Trängsel. Även om bilar var billiga och helt miljöneutrala, tar de upp yta, som omöjliggör urbanitet.
Adrumdrum.

millgard
Inlägg: 323
Blev medlem: ons 27 aug 2008, 20:44

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av millgard » fre 06 dec 2013, 22:06

Hur då omöjliggör? Ett givet transportbehov kommer alltid att kräva viss yta. Ett flexibelt transportmedel kräver därvid MINDRE yta eftersom det bara befinner sig där det behövs och följaktligen inte tar upp någon ONÖDIG yta. Vidare krävs väldigt lite i form av infrastruktur. Osv.

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6461
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av kipphebel3 » lör 07 dec 2013, 04:59

Hur då omöjliggör? Ett givet transportbehov kommer alltid att kräva viss yta. Ett flexibelt transportmedel kräver därvid MINDRE yta eftersom det bara befinner sig där det behövs och följaktligen inte tar upp någon ONÖDIG yta. Vidare krävs väldigt lite i form av infrastruktur. Osv.
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Om du jämför scenariot att fyra grannar som arbetar på samma arbetsplats samåker eller åker med fyra bilar?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P
Inlägg: 9234
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av Thomas P » lör 07 dec 2013, 11:29

millgard skrev:Hur då omöjliggör? Ett givet transportbehov kommer alltid att kräva viss yta. Ett flexibelt transportmedel kräver därvid MINDRE yta eftersom det bara befinner sig där det behövs och följaktligen inte tar upp någon ONÖDIG yta. Vidare krävs väldigt lite i form av infrastruktur. Osv.
Sant. Därför är en privatbil som används typ 2 timmar om dagen och behöver parkeringsutrymme resten, som är dimensionerad för 5 personer med packning men i genomsnitt transporterar 1,3 osv väldigt ineffektiv. I Stockholm är det tunnelbanan som är det dominerande transportmedlet.

Låst