Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Lena Ek, dubbdäck och klimatet, är hon svag?

Inlägg av Anders » lör 07 dec 2013, 11:36

Thomas P skrev:
millgard skrev:Hur då omöjliggör? Ett givet transportbehov kommer alltid att kräva viss yta. Ett flexibelt transportmedel kräver därvid MINDRE yta eftersom det bara befinner sig där det behövs och följaktligen inte tar upp någon ONÖDIG yta. Vidare krävs väldigt lite i form av infrastruktur. Osv.
Sant. Därför är en privatbil som används typ 2 timmar om dagen och behöver parkeringsutrymme resten, som är dimensionerad för 5 personer med packning men i genomsnitt transporterar 1,3 osv väldigt ineffektiv. I Stockholm är det tunnelbanan som är det dominerande transportmedlet.
Tunnelbana och annan offentlig trafik är jättebra, jag tror det är få som ifrågasätter det. Vi behöver dock inte se bilar som något onödigt. Mina böcker används visserligen i ett par veckor men sedan står de oanvända i åratal i min bokhylla. Min spis används högst en timme per dag, ska jag slänga ut den?

Jag är inte så pigg på att optimera allt vi gör i livet. Det låter väldigt tråkigt och lite fascistiskt.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst