WTO-avtal klart i Natt, 2013-13-07

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Thomas P

Re: WTO-avtal klart i Natt, 2013-13-07

Inlägg av Thomas P » tis 10 dec 2013, 08:49

Anders skrev:Fråga är fortfarande, är frihandel något som är bra eller dåligt?
Du förenklar till en nivå som gör diskussionen helt meningslös. Man måste titta på detaljerna i olika avtal.
Ju mer frihandel desto mer välfärd, fråga Sydkorea, fråga Taiwan.
Vad jag vill minnas hade dessa länder rätt mycket handelsrestriktioner när de byggde upp sin välfärd.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 12 dec 2013, 11:45

Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 12 dec 2013, 13:09

Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 12 dec 2013, 14:50

JackBlack skrev:Det där är bara onyanserat. Ingen här har sagt något om att stänga några gränser, det handlar om att företag ska anpassa sig till länders lagstiftning. Dessutom var cigarettpaketen bara ett exempel. Om ett lands demokratiska process beslutar något annat för att värna om exempelvis hälsa eller miljö så kan värre situationer uppstå. Det kan potentiellt gälla allt ifrån höjd koldioxidskatt till förbjud av cancerframkallande ämnen.
Målsättning och ändamålen är ju välkända från EU-system, som ju sparkade igång i praktiken någon gång på 1960-talet. Det är var dock fråga ett handelssamarbete och en tullunion som var betydligt mycket starkare sammanhållet genom föredrag än detta WTO-avtal. Vad jag har förstått så finns inga mekanismer som en domstol motsvarande EU-domstolen som kan köra över länders interna lagstiftning. Redan därför är det ju inget demokratiproblem. Det är väl inga problem för ett land att ta sig ur avtalet heller. En sak för sig att det system fungera som det är tänkt så blir det rysligt oattraktivt att ta sig ur samarbetet och därmed i någon mening exponera sig för hela världen handelshinder i ett slag. Men det är ju själva poängen med att samarbeta. Det går inte att äta kakan och ha den klar; särreglera när man vill och samtidigt försöka förhindra att andra särreglerar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 19 dec 2013, 23:13

Så det är inte bra att företag kan söka stöd för sin position i domstol? Är det så att staten är allvetande och har skrivit avtal och lagar som är 100% korrekta? Jag är mycket tveksam till detta. Det är bara bra att folk och företag kan stämma stater.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 20 dec 2013, 03:55

Anders skrev:
Så det är inte bra att företag kan söka stöd för sin position i domstol? Är det så att staten är allvetande och har skrivit avtal och lagar som är 100% korrekta? Jag är mycket tveksam till detta. Det är bara bra att folk och företag kan stämma stater.
Till skillnad från dig så tycker en del av oss att lagar bör justeras av demokratin.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 20 dec 2013, 21:50

Vidugavia skrev:
Anders skrev:
Till skillnad från dig så tycker en del av oss att lagar bör justeras av demokratin.
Skrev jag verkligen något om lagstiftning. Jag trodde det framgick med stor tydlighet att det handlade om domstolar. Jag skulle näppelige tycka det var vettigt att någon annan än demokratiskt valda parlamentariker stifftade lagar. Och domstolarna bör nog också vara demokratiskt styrda men fristående från parlamentet.

Kan du ange vilka citat i mitt inlägg ovan som du tycker exemplifiera att jag inte håller med om att lagstiftaren skall vara demokratiskt vald av folket?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 20 dec 2013, 21:59

Företag bör nog precis som människor inte vara rättslösa.

Låst