En liten sång om våld mot oliktänkande...

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

En liten sång om våld mot oliktänkande...

Inlägg av Poe » lör 07 dec 2013, 20:45

Inspirerad av den store poeten och humanisten Timbuktu så har jag skrivit en liten sång om hur jag vill banka Annie Lööf röd och gul eftersom jag inte gillar hennes nyliberala idéer och åsikter. Därför räknar jag med att inom kort tid bli tilldelad ett pris från Sveriges riksdag, det borde jag ju få, eller hur? :wink:

(Om någon missat det hela: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rord-t ... -prisades/
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: En liten sång om våld mot oliktänkande...

Inlägg av pwm » lör 07 dec 2013, 23:18

Lycka till.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 08 dec 2013, 00:21

Poe skrev:Inspirerad av den store poeten och humanisten Timbuktu så har jag skrivit en liten sång om hur jag vill banka Annie Lööf röd och gul eftersom jag inte gillar hennes nyliberala idéer och åsikter. Därför räknar jag med att inom kort tid bli tilldelad ett pris från Sveriges riksdag, det borde jag ju få, eller hur? :wink:

(Om någon missat det hela: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rord-t ... -prisades/
Från din länk:
En rörd Jason ”Timbuktu” Diakité tog på onsdagen emot 2012 års pris av 5i12-rörelsen mot främlingsfientlighet och rasism. Men det är inte säkert att artisten skulle fått priset om beslutet fattats efter att han sjungit den kontroversiella sångtexten där han vill dunka SD-ledaren Jimmie Åkesson ”gul och blå”.

– Om jag hade varit artist eller kulturarbetare hade jag inte skrivit dessa rader. Vi har delat ut priset i fjol och i priset kan vi inte skriva att du som pristagare får uppträda så här och så här, säger riksdagsledamoten Jasenko Omanovic (S), ordförande i 5i12–rörelsen.
Beslutet fattades alltså innan.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 08 dec 2013, 12:44

Ur ett straffrättsligt perspektiv, är hot olagliga endast om de framstår som trovärdiga. Innehållet ord för ord spelar mindre roll. Till exempel kan det räknas som olaga hot att en medlem i en kriminell MC-klubb uppehåller sig utanför någons bostad, iklädd klubbväst, utan att ha sagt något explicit hotfullt.

När Sebbe Stakset, som har ett omfattande belastningsregister, uttalar hot mot Åkesson i en låttext, är alltså mer allvarligt än att den laglydige Timbuktu gör det. Sebbe är en belastning både för Timbuktu och för den antirasistiska rörelsen.
Adrumdrum.

Låst