Kränkta köttätare

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Kränkta köttätare

Inlägg av devadatta » tis 10 dec 2013, 20:07

Dagens lulz är denna gymnasist som blir personligt kränkt av en köttfri dag i skolan: http://pratapolitik.nu/slopa-kottfria-dagar/
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Kränkta köttätare

Inlägg av kipphebel3 » tis 10 dec 2013, 20:11

Tror du det är på allvar? :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 10 dec 2013, 20:55

devadatta skrev:Dagens lulz är denna gymnasist som blir personligt kränkt av en köttfri dag i skolan: http://pratapolitik.nu/slopa-kottfria-dagar/
Jag missade nog det faktiska argumentet i ditt inlägg. Vad är ditt diskussionsunderlag? Finns det något mer än en länk och ett lulz?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 10 dec 2013, 21:04

Känner du dig kränkt?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 10 dec 2013, 21:17

kipphebel3 skrev:Tror du det är på allvar? :)
Det känns ju som om det borde vara satir, men man vet ju aldrig... Fotot passar ju dock väldigt bra in på hur kränkta/besvikna personer framställs i Dagens Lokaltidningsbesvikelse....

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 11 dec 2013, 07:51

Har hört argument som "varför ska vi tvingas äta vegetariskt när vegetarianerna inte tvingas äta kött" när vi haft några enstaka helt vegetariska rätter bland övriga på utbildningar för unga.
Men det är bra, öppnar upp till diskussion.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 07:55

"varför ska vi tvingas äta vegetariskt när vegetarianerna inte tvingas äta kött"
Vilket iofs är en helt relevant fråga :) Personligen har jag inget emot god, vällagad vegetarisk mat, men ogillar tvång.

Kanske man skulle testa med att göra den vegetariska maten så lockande att tvång inte behövs?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » ons 11 dec 2013, 08:10

kipphebel3 skrev:
"varför ska vi tvingas äta vegetariskt när vegetarianerna inte tvingas äta kött"
Vilket iofs är en helt relevant fråga :) Personligen har jag inget emot god, vällagad vegetarisk mat, men ogillar tvång.

Kanske man skulle testa med att göra den vegetariska maten så lockande att tvång inte behövs?
Det är ju endast en relevant fråga ifall tvång faktiskt har förekommit. I verkligheten handlade det sannolikt endast om att något kött-alternativ inte erbjöds. I den bemärkelsen är ju också påståendet absurt, då det sannolikt är betydligt vanligare att situationer uppstår där vegetariska alternativ saknas.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 11 dec 2013, 08:11

kipphebel3 skrev:

Att två rätter på en enveckas utbildning saknar kött är lika lite tvång som att en av rätterna saknar sås eller att vi tvingar någon äta lång pasta istället för kort med hål i till köttfärssåsen.
Protesterna kommer innan maten ens serveras, efteråt brukar det inte gnällas så mycket. Och observera att det kanske är ett par av fyrtio som tycker att det är frågan om att tvinga någon.

Skulle någon i sina kostrestriktioner skriva att den inte tål mat utan kött och kunna prestera ett läkarintyg som visar att den faktiskt lider av det så får vi lösa det för den personen.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 11 dec 2013, 08:40

Några av de mest skrattretande delarna:
Sebastian Pearson skrev:En del människor påpekar att köttet räcker till fler individer vid en mindre konsumtion i Sverige. Det är såklart riktigt, men varför inte sprida ut det ätbara köttet på fler djur? Björn, häst och ren är i likhet med gris och ko fina köttdjur. ... I det här fallet finns det tillräckligt med köttdjur att äta!
Visst, björn räcker säkert till alla.
Sebastian Pearson skrev:Det värsta av allt är kanske att människor tvingas äta av något de inte vill. ... Det ser jag som en kränkning mot den köttätande människan.
Har han någonsin ätit i en skolmatsal?
Sebastian Pearson skrev:Köttet har sedan tidernas begynnelse haft en självklar plats på tallriken och ska ha en plats där även framöver!
Det är inte förrän nyligen historiskt sett som människor i stor skala i västländerna haft kött på tallriken nästan varje dag.

Det här liknar den patetiska aktionen från MUF i Gävle att bjuda på hamburgare under skolornas köttfria dag.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 09:01

Att två rätter på en enveckas utbildning saknar kött är lika lite tvång som att en av rätterna saknar sås eller att vi tvingar någon äta lång pasta istället för kort med hål i till köttfärssåsen.
Naturligtvis och jag undrar fortfarande om den unge mannen är helt allvarlig, eller kanske bara ute och trollar. Min poäng var snarast att det kanske borde läggas upp på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » ons 11 dec 2013, 09:22

Björnkött till Sveriges skolelever, det gillar jag :D

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 11 dec 2013, 09:31

fråntaiga skrev:Björnkött till Sveriges skolelever, det gillar jag :D
Tror aldrig jag ätit det. Måste provas vid tillfälle.
Bild

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » ons 11 dec 2013, 09:42

pwm skrev:
fråntaiga skrev:Björnkött till Sveriges skolelever, det gillar jag :D
Tror aldrig jag ätit det. Måste provas vid tillfälle.
Bild
Måste ändå säga att jag gillar skribentens ansats och varför inte utforska mer av den svenska faunan?

-Vad fick ni för mat i skolan idag?
-Mårdgratäng.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 11 dec 2013, 11:09

Kunde han inte ha valt filmjölk eller knallat till korvmojjen?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst