Kränkta köttätare

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
yrara

Re: Kränkta köttätare

Inlägg av yrara » ons 11 dec 2013, 11:24

Urquhart skrev:Kunde han inte ha valt filmjölk eller knallat till korvmojjen?
Det är väl inget kött i filmjölk? :O

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 11:38

Samtidigt är det väl så att, för att låna ett uttryck från Anders G, är att den bästa skolmaten är den som blir uppäten.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » ons 11 dec 2013, 11:50

kipphebel3 skrev:Samtidigt är det väl så att, för att låna ett uttryck från Anders G, är att den bästa skolmaten är den som blir uppäten.
Det beror på hur man operationaliserar "bra". Ifall det enda målet man försöker uppnå är att mat ska försvinna så är det sant, men då hade man kunnat nå det enklare genom att inte producera maten från första början. Ifall målet istället är att hålla elever vid så god hälsa som möjligt, eller att hålla elever med tillräckligt med energi för att kunna studera ordentligt, eller att till lägsta möjliga kostnad hålla elever med energi, eller att till lägsta möjliga miljöinverkan hålla elever vid liv, så kan svaren bli helt andra.

I det aktuella fallet handlade det ju om ett förslag som skolklasserna själva röstade genom. Att Sebastian Pearson går hungrig en dag i veckan, alt. tar med sig ett paket skinka, kan eventuellt vara ett pris man är beredd att betala, beroende på vilka mål man eftersträvar.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 12:06

Det beror på hur man operationaliserar "bra". Ifall det enda målet man försöker uppnå är att mat ska försvinna så är det sant, men då hade man kunnat nå det enklare genom att inte producera maten från första början. Ifall målet istället är att hålla elever vid så god hälsa som möjligt, eller att hålla elever med tillräckligt med energi för att kunna studera ordentligt, eller att till lägsta möjliga kostnad hålla elever med energi, eller att till lägsta möjliga miljöinverkan hålla elever vid liv, så kan svaren bli helt andra.
Men uppäten är inte samma som försvunnen. Jag tror nog att du förstår vad jag menar. Att producera bra och näringsriktig mat som barnen äter så de orkar med skoldagen. Att blanda in vegetariskt och köttfritt riskerar att leda in debatten på sidospår.
I det aktuella fallet handlade det ju om ett förslag som skolklasserna själva röstade genom. Att Sebastian Pearson går hungrig en dag i veckan, alt. tar med sig ett paket skinka, kan eventuellt vara ett pris man är beredd att betala, beroende på vilka mål man eftersträvar.
Naturligtvis och jag är fortfarande tveksam till att han inte skämtar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 11 dec 2013, 12:16

Men, devadatta det är väl bara en sjuttonåring? Mycket ung? Kan tänka mig att jag kläckte ur mig flera dussin sådana dumheter per månad då. (En av dem var att i något elevråd föreslå att skolor skulle sluta ta med elever på opera/balett/teater-pjäser, samt konstmuseum. "Sådana dyra grejer kunde väl föräldrarna själva stå för?", etc ..)

Klart man kan skratta åt killens enorma rädsla för vegetariskt, men inte hårt; han är trots allt en tonåring.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 12:23

Klart man kan skratta åt killens enorma rädsla för vegetariskt, men inte hårt; han är trots allt en tonåring.
Och framförallt grunna på vad den bottnar i? Kanske han i barndomen tvingats äta vegetarisk julskinka, korv eller annat otyg? Jag fattar inte varför man skall framhärda med sådana halvmesyrer då det finns jättegod vegetarisk mat?

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 11 dec 2013, 13:19

kaxiga Z skrev:Men, devadatta det är väl bara en sjuttonåring? Mycket ung? Kan tänka mig att jag kläckte ur mig flera dussin sådana dumheter per månad då. (En av dem var att i något elevråd föreslå att skolor skulle sluta ta med elever på opera/balett/teater-pjäser, samt konstmuseum. "Sådana dyra grejer kunde väl föräldrarna själva stå för?", etc ..)

Visst, men skrev du insändare om dina konstiga åsikter?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 11 dec 2013, 13:56

devadatta skrev:
kaxiga Z skrev:Men, devadatta det är väl bara en sjuttonåring? Mycket ung? Kan tänka mig att jag kläckte ur mig flera dussin sådana dumheter per månad då. (En av dem var att i något elevråd föreslå att skolor skulle sluta ta med elever på opera/balett/teater-pjäser, samt konstmuseum. "Sådana dyra grejer kunde väl föräldrarna själva stå för?", etc ..)

Visst, men skrev du insändare om dina konstiga åsikter?
Nej, men det är så lätt att plita ner någonting i en blogg.
Att skicka iväg en insändare på den tiden, krävde att man köpt frimärke och åtminstone vykort, och postade i tid, etc.
=> mycket mindre risk att man gjorde det.

(Kuriosa: Hoppas killen med bloggen inte är katolik; då är man officiellt sett vegetarian en dag i veckan, nämligen fredagar)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 13:58

Jag skulle just säga det... Jag skrev min första insändare som 14-åring, men tröskeln var högre då.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 11 dec 2013, 14:03

Låt mig gissa: Du pläderade starkt för homeopati! :wink:
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 14:09

Låt mig gissa: Du pläderade starkt för homeopati!
Nä, det var mera så att jag, under eget namn, argumenterade emot ett antal personer som angrep en namngiven person i min närhet, anonymt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 11 dec 2013, 14:31

yrara skrev:
kipphebel3 skrev:Samtidigt är det väl så att, för att låna ett uttryck från Anders G, är att den bästa skolmaten är den som blir uppäten.
Det är också bra att lära barnen att äta mer varierad kost än de kanske får hemma. När man blir äldre är inte alltid man kan välja på resor eller om man blir bjuden på middag. Skulle se den som reser sig från Nobelmiddagen med utropet "Nej, det här vill inte jag äta!" :P

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 11 dec 2013, 15:04

Det är också bra att lära barnen att äta mer varierad kost än de kanske får hemma. När man blir äldre är inte alltid man kan välja på resor eller om man blir bjuden på middag.
Fast, det är väl föräldrarnas uppgift? :twisted:

Men, jag håller helt med. Det ingår i skolans fostrande uppgifter, speciellt som många barn inte överhuvudtaget äter med sina föräldrar längre.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 11 dec 2013, 15:24

kipphebel3 skrev:
Det är också bra att lära barnen att äta mer varierad kost än de kanske får hemma. När man blir äldre är inte alltid man kan välja på resor eller om man blir bjuden på middag.
Fast, det är väl föräldrarnas uppgift? :twisted:
Jag minns en ledare DN en gång hade där de körde det argumentet om simkunnighet. Det var så viktigt att det var upp till föräldrarna att lära ut. :banghead:

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 12 dec 2013, 09:52

yrara skrev:
Urquhart skrev:Kunde han inte ha valt filmjölk eller knallat till korvmojjen?
Det är väl inget kött i filmjölk? :O
Nej, men inte heller finns där några grönsaker och det är väl det som räknas? :D
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst