Kränkta köttätare

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Kränkta köttätare

Inlägg av Urquhart » tor 12 dec 2013, 09:56

Thomas P skrev:Skulle se den som reser sig från Nobelmiddagen med utropet "Nej, det här vill inte jag äta!" :P
Skulle kunna vara jag. Ok, jag skulle nog kanske hellre försöka gömma skiten under nån servett och sen smyga ut för att köpa en burgare. När jag tänker efter så skulle jag nog inte ens orka dyka upp på en dylik tråkmiddag. När jag tänker efter lite till så skulle jag förmodligen aldrig vara påtänkt att få vara med på Nobelfestens gästlista.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 13 dec 2013, 08:39

-Ärtsoppa, blä. Måste ni tvinga i oss vegetariskt?
-Ärtsoppa är inte vegetariskt.
-Eh, vaddå. Är ärtor djur?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 13 dec 2013, 08:53

Det finns iofs vegetarisk ärtsoppa. Det är bara att lämna bort den rökta grisläggen för dem som gillar sin mat smaklös... :)'
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » fre 13 dec 2013, 15:54

kipphebel3 skrev:Det finns iofs vegetarisk ärtsoppa. Det är bara att lämna bort den rökta grisläggen för dem som gillar sin mat smaklös... :)'
Sabba inte det roliga nu :-)

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 15 dec 2013, 03:06

yrara skrev:I det aktuella fallet handlade det ju om ett förslag som skolklasserna själva röstade genom. Att Sebastian Pearson går hungrig en dag i veckan, alt. tar med sig ett paket skinka, kan eventuellt vara ett pris man är beredd att betala, beroende på vilka mål man eftersträvar.
Bara för att en majoritet tycker att minoriteten skall finna sig i vad majoriteten beslutat, så tycker inte jag att det är principiellt korrekt. Inte så kul för en vegetarian om majoriteten tycker att det enbart skall serveras kött varje dag. Har inte de flesta skolor ett vegetariskt alternativ? Vad är problemet med att låta eleverna själva välja istället för att tvinga alla? Kommer de som blir tvingade mot sin vilja verkligen att bli vegetarianer i någon större grad så att det motiverar detta mindre förtryck av minoriteten?
Jag kan inte komma ihåg när jag åt en köttfri rätt senast och skulle det inte finnas någon kötträtt på lunchrestaurangen, så skulle jag inte äta där. Men skolelever har inte alltid samma valmöjlighet och även om de har det så blir de fråntagen rätten till fri lunch.
Nu har jag inte gått genom livet utan att ätit vegetarisk mat, utan t.ex. blivit bjuden på diverse vegetariska rätter hos kompisar och ingen har ens varit i närheten att kallas god, även om jag i de flesta fall lyckats äta upp, utan att kräkreflexen varit för stark. Mina smaklökar verkar inte riktigt veg-synkade. Men, men, nån dag så kanske en god vegetarisk rätt passerar min gom - skam den som ger sig. Potatischips, eller möjligen enbart pommes. Dock sällan någon bjuder på det som middagsrätt.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 15 dec 2013, 07:31

AndersY skrev:Kommer de som blir tvingade mot sin vilja verkligen att bli vegetarianer i någon större grad så att det motiverar detta mindre förtryck av minoriteten?
Tvinga? Förtryck? Antag att det istället var någon som gillade curry väldigt mycket och ansåg att det borde finnas en curryrätt varje dag och skrek i högan sky om det inte gjorde det? Skulle det då fortfarande vara tvång och förtryck om skolan inte försåg honom med sådan, eller är det något magiskt med just kött som ingrediens som inte får tas bort?
Jag kan inte komma ihåg när jag åt en köttfri rätt senast och skulle det inte finnas någon kötträtt på lunchrestaurangen, så skulle jag inte äta där.
Prova och mjukstarta med en vegetarisk pizza...

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 dec 2013, 13:20

Vad är den principiella moraliska skillnaden mellan att tvinga någon som äter kött att äta enbart vegetariskt och att tvinga någon som äter vegetariskt att äta kött?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 15 dec 2013, 13:26

Vegetariskt är väl inga större problem om man tvingas till,
värre hade varit att tvinga eleverna att äta veganskt, för då får man inte i sig livsviktiga B12-vitaminet.
Ost/mjölk/smör behöver man.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 15 dec 2013, 13:40

Vegetariskt är väl inga större problem om man tvingas till,
värre hade varit att tvinga eleverna att äta veganskt, för då får man inte i sig livsviktiga B12-vitaminet.
Ost/mjölk/smör behöver man.
Visst, men jag håller ändå med Moridin. Om man undantar rena allergier, laktos, gluten etc, så är Veg** ett val man gör. Samma med olika religiösa föreställningar om gris, skaldjur etc.

Om man hårdrar det så set jag ingen större skillnad mellan att tvinga en köttätare att äta vegetariskt och motsatsen.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » sön 15 dec 2013, 17:26

Jag förstår inte var snacket om tvång kommer ifrån. Tvång är då man får en person att göra något utan att personen har något alternativ. Då det handlar om skolmat är det väl mest att se som ett erbjudande från skolan. Alternativen är t.ex. matlåda eller att köpa mat någon annanstans. Inte fan klagade jag över att skolan tvingade mig att äta lapskojs.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 15 dec 2013, 18:20

Moridin skrev:Vad är den principiella moraliska skillnaden mellan att tvinga någon som äter kött att äta enbart vegetariskt och att tvinga någon som äter vegetariskt att äta kött?
Om du talar om en person som av moraliska, hälsomässiga eller religiösa skäl väljer att aldrig äta vegetabilier så vore situationen symmetrisk, men det är knappast det vi talar om här. Vi talar om att man en dag väljer att *inte* ha med en viss ingrediens i maten. Jag anser min analogi med curry är bättre, eller om du föredrar det kan vi ta en person som äter biff och inte tycker kyckling, fisk eller liknande kött duger. Är det då "tvång" att servera mat som inte inkluderar biffkött?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 dec 2013, 18:59

Gambit skrev:Jag förstår inte var snacket om tvång kommer ifrån. Tvång är då man får en person att göra något utan att personen har något alternativ. Då det handlar om skolmat är det väl mest att se som ett erbjudande från skolan. Alternativen är t.ex. matlåda eller att köpa mat någon annanstans.
Skolmaten finansieras via skattepengar, som föräldrarna är med och betalar. Det rör sig alltså inte alls om ett "erbjudande från skolan". Det handlar om offentligt finansierad skolmat ska vara inbjudande och tillgänglig för alla, eller om vissa grupper skall diskrimineras. I praktiken blir det ett funktionellt tvång (jämför med när någon tjatar om att folk ska dricka alkohol eller valfritt annat grupptryck) då inte alla barn har möjlighet att få med sig mat hemifrån, skulle känna sig mobbade om de tog med matlåda och stack ut osv.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 dec 2013, 19:05

Thomas P skrev:
Moridin skrev:Vad är den principiella moraliska skillnaden mellan att tvinga någon som äter kött att äta enbart vegetariskt och att tvinga någon som äter vegetariskt att äta kött?
Om du talar om en person som av moraliska, hälsomässiga eller religiösa skäl väljer att aldrig äta vegetabilier så vore situationen symmetrisk, men det är knappast det vi talar om här.
Jag tvivlar starkt att så många ungdom som av hälsomässiga skäl behöver undvika att äta kött. Religiösa skäl är dessutom irrationella och inte baserade på evidens. Moraliska skäl faller också i och med att produkten de får redan är död, och de bidrar inte till något lidande om de äter eller låter maten kastas. Tvärt om är det i så fall ett starkt moraliskt skäl att äta maten så att mindre slängs.
Vi talar om att man en dag väljer att *inte* ha med en viss ingrediens i maten.
Med samma argument kan vi motivera ett köttvång mot vegetarianer/veganer med motivationen "vi tvingar er inte att äta kött, vi väljer bara att inte ha med en viss [sorts] ingrediens" (frukt och grönsaker).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 15 dec 2013, 19:56

Om du talar om en person som av moraliska, hälsomässiga eller religiösa skäl väljer att aldrig äta vegetabilier
Jag är mera inne på Moridins linje och jag undantog specifikt allergier. I övrigt torde det inte finnas vägande hälsoskäl för att inte äta rimliga mängder kött.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 15 dec 2013, 20:20

Thomas P skrev:
AndersY skrev:Kommer de som blir tvingade mot sin vilja verkligen att bli vegetarianer i någon större grad så att det motiverar detta mindre förtryck av minoriteten?
Tvinga? Förtryck? Antag att det istället var någon som gillade curry väldigt mycket och ansåg att det borde finnas en curryrätt varje dag och skrek i högan sky om det inte gjorde det? Skulle det då fortfarande vara tvång och förtryck om skolan inte försåg honom med sådan, eller är det något magiskt med just kött som ingrediens som inte får tas bort?
Nej, samma princip där. Dock till slut opraktiskt om alla skall få varsin favoriträtt, därför inte genomförbart, utan ibland får det helt enkelt bli majoritetsförtryck, av praktiska skäl. Men att ta bort möjligheten att äta en kötträtt är inte av praktiska skäl, utan majoritetsförtryck av principiella skäl.
Thomas P skrev:
Jag kan inte komma ihåg när jag åt en köttfri rätt senast och skulle det inte finnas någon kötträtt på lunchrestaurangen, så skulle jag inte äta där.
Prova och mjukstarta med en vegetarisk pizza...
Jag äter i stort sett aldrig pizza, men har testat vegetarisk pizza några gånger genom åren och ännu inte stött på någon välsmakande. Borde dock gå att få till en välsmakande vegetarisk pizza. Dock ingen lösning, då jag tycker att pizza är alldeles för onyttig mat, med massor av vitt bröd, ost och sås.
(Just idag var faktiskt ett undantag, säkert 2-3 år sedan jag åt en pizza senast i Stockholm. Givetvis med kött, fläskfile. Sprang en halvmara och behövde energi.)
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Låst