Alternativ till Finlandsfärjor?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Picea

Re: Alternativ till Finlandsfärjor?

Inlägg av Picea » mån 16 dec 2013, 01:47

Uhuru skrev:
kipphebel3 skrev:Precis. Och färjorna ger jobb åt tusentals personer och indirekt, via transporter, hundratusentals. Det är egentligen ganska smart att kombinera avkoppling och transporter på detta sätt. Det är därför enkla lösningar sällan fungerar.
Flyg eller båt är en tidsaspekt om man inte har bilen med sig. Vi åker ex. båt till Gotland men flyger till Spanien.
Att sänka krogmomsen var för att ge jobb. Om folk inte är intresserade av själva båtresan kan den stanna vid kaj. Färjornas framfart eroderar stränderna.
Snabbfärjan till Gotland är lika miljöskadlig som flyget, så dit kan du flyga med gott samvete. Spar den tid du får över till tågresan till Spanien, dit det faktiskt går att ta sig på ett mindre miljöfarligt sätt än flyget!

Visst är det värdelöst med kryssningar med vändande båt, utan att ens ha varit i land. Men att Åland bygger sitt välstånd på båtarna syns inte minst i den här tråden! ;)

Uhuru
Avstängd

Inlägg av Uhuru » mån 16 dec 2013, 02:50

pwm skrev:Lite över 40% skatt på sprit om jag minns rätt. Jämfört med närmare 60% i Sverige. Hurså?
Pris och skador hör ihop.

Uhuru
Avstängd

Inlägg av Uhuru » mån 16 dec 2013, 03:02

Picea skrev:
Uhuru skrev:
kipphebel3 skrev:Precis. Och färjorna ger jobb åt tusentals personer och indirekt, via transporter, hundratusentals. Det är egentligen ganska smart att kombinera avkoppling och transporter på detta sätt. Det är därför enkla lösningar sällan fungerar.
Flyg eller båt är en tidsaspekt om man inte har bilen med sig. Vi åker ex. båt till Gotland men flyger till Spanien.
Att sänka krogmomsen var för att ge jobb. Om folk inte är intresserade av själva båtresan kan den stanna vid kaj. Färjornas framfart eroderar stränderna.
Snabbfärjan till Gotland är lika miljöskadlig som flyget, så dit kan du flyga med gott samvete. Spar den tid du får över till tågresan till Spanien, dit det faktiskt går att ta sig på ett mindre miljöfarligt sätt än flyget!

Visst är det värdelöst med kryssningar med vändande båt, utan att ens ha varit i land. Men att Åland bygger sitt välstånd på båtarna syns inte minst i den här tråden! ;)
Vi åkte bilfärja med bilen, 5 personer och jag hörde att den snabba har samma fart. Med någon halvtimma till färjan och nära till byn från Visby, med bilbehov, var det optimalt. Tåg till Spanien är för krångligt och tidsödande så det blir klimatkompenserat flyg och hyrbil.

Aha vi har jäv här, jag har själv varit där med bil och stannat.

Uhuru
Avstängd

Inlägg av Uhuru » mån 16 dec 2013, 03:10

kipphebel3 skrev:
Det är väl laglöst till havs, så varför inte ha bordeller också för de som inte kan fixa på färjorna.
Du kanske skulle ta reda på litet mera fakta före du börjar diskutera...
På internationellt vatten gäller inga nationslagar, kapten är lagen fick jag lära mig på en långresa med båt.
Fakta är annars att båten fick strömavbrott och inte gick att styra så dom hade tur i oturen, mer tur än Estonia.
Eller bor du på Åland och är beroende av färjorna?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 16 dec 2013, 03:53

Om vi tänker oss ett scenario där Åland hade förlorat sina taxfree-regler, skulle svenska och finländska staten casha in ökade skatteintäkter. De hade kanske kunnat få täcka subvention av färjor till Åland.
Adrumdrum.

Uhuru
Avstängd

Inlägg av Uhuru » mån 16 dec 2013, 04:00

Knurd skrev:Om vi tänker oss ett scenario där Åland hade förlorat sina taxfree-regler, skulle svenska och finländska staten casha in ökade skatteintäkter. De hade kanske kunnat få täcka subvention av färjor till Åland.
Nu förlorar svenska staten och vi subventioner inget till utlandet annars.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 16 dec 2013, 07:53

@Picea
Visst är det värdelöst med kryssningar med vändande båt, utan att ens ha varit i land. Men att Åland bygger sitt välstånd på båtarna syns inte minst i den här tråden!
Om de kryssningarna kan jag hålla med, däremot så är jag inte direkt ekonomiskt beroende av färjtrafiken, men antagligen indirekt eftersom samhället som helhet vinner, men inte enbart det Åländska. Färjtrafiken är även en betydande arbetsgivare i Roslagen och Åboland.

@Knurd
De hade kanske kunnat få täcka subvention av färjor till Åland.
Men du missar godstrafiken mellan Finland och Sverige, som är betydande.

@Uhuru
På internationellt vatten gäller inga nationslagar, kapten är lagen fick jag lära mig på en långresa med båt.
Vilket inte är samma som "laglöst", dessutom talar vi inte om internationellt vatten i detta fall.
Fakta är annars att båten fick strömavbrott och inte gick att styra så dom hade tur i oturen, mer tur än Estonia.
Jämförelsen haltar eftersom det var helt olika typer av olyckor. Dock hade säkert båda kunnat undvikas.
Var jag bor framgår om du läser litet noggrannare :) På svaret om jag "är beroende" måste jag nog svara nej.

Och om någon undrar så anser jag taxfreen vara en anakronism som antagligen borde avskaffas, frågan är hur man gör det på ett vettigt sätt. På det stora hela är sjötransporter ganska miljövänliga, speciellt om det är frågan om moderna fartyg med skrov som genererar litet svall, motorer med avgasrening och som körs på lågsvavligt bränsle. Fartyg som inte pumpar ut svartvatten till havs, inte använder giftiga bottenfärger etc.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 16 dec 2013, 09:04

kipphebel3 skrev:
Maria W. och hennes man pendlar med flyg
Men de är rika... och saknar miljömedvetande...
Ur miljösynpunkt spelar det ingen större roll om du flyger eller tar färja. Det Finlandsfärjorna vinner på att sjötransporter är mer effektiva förlorar de på att det är flytande nöjespalats med enorma ytor per passagerare. Packa en Finlandsfärja lika full med folk som ett flygplan och du skulle få en miljövinst.
Om de kryssningarna kan jag hålla med, däremot så är jag inte direkt ekonomiskt beroende av färjtrafiken, men antagligen indirekt eftersom samhället som helhet vinner, men inte enbart det Åländska. Färjtrafiken är även en betydande arbetsgivare i Roslagen och Åboland.
Om folk stannade i land och festade skulle det istället bli jobb på nattklubbar etc. Subventioner är sällan ett effektivt sätt att skapa arbetstillfällen.
Knurd skrev:De hade kanske kunnat få täcka subvention av färjor till Åland.
Eller så hade vi kunnat skicka en slant i regionalstöd till Åland vilket varit billigare än att subventionera färjor.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 16 dec 2013, 15:18

Ur miljösynpunkt spelar det ingen större roll om du flyger eller tar färja. Det Finlandsfärjorna vinner på att sjötransporter är mer effektiva förlorar de på att det är flytande nöjespalats med enorma ytor per passagerare. Packa en Finlandsfärja lika full med folk som ett flygplan och du skulle få en miljövinst.
Du glömmer godstrafiken och tänkte du förresten förbjuda folk att ha roligt?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Uhuru
Avstängd

Inlägg av Uhuru » mån 16 dec 2013, 17:24

kipphebel3 skrev:
Du glömmer godstrafiken och tänkte du förresten förbjuda folk att ha roligt?
Behöver lastbilschaffisarna flytande gallerior, jämför med TT-linjen.
Är det roligare med sjösjuka, risk att drunkna, bo trångt och inte kunna åka hem när man vill.

Till Gotland var barnet rädd för att ens vara ute på båten och det blåste som f-n mitt i sommaren, jag var den enda som gick en runda ute med risk att blåsa av verkade det som.

Om det inte vore för att försörja Åland, kan många färjor lika gärna stanna vid kaj.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 16 dec 2013, 17:31

Är det roligare med sjösjuka, risk att drunkna, bo trångt och inte kunna åka hem när man vill.
Ho, vet, men tydligen tycker många människor det och alla dricker sig inte dyngraka heller, men det är ju de som märks och syns på kvällstidningarnas löpsedlar.
Till Gotland var barnet rädd för att ens vara ute på båten och det blåste som f-n mitt i sommaren, jag var den enda som gick en runda ute med risk att blåsa av verkade det som.
Och?
Om det inte vore för att försörja Åland, kan många färjor lika gärna stanna vid kaj.
Läs på igen. Personligen tycker jag att alla Stockholmare skall göra av med sina bilar och åka kollektivt...

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 17 dec 2013, 17:35

Uhuru skrev:
kipphebel3 skrev:
Bästa alternativet är att slopa skattefriheten så att bara de som verkligen vill till Finland tar färjan dit och de som vill supa gör det iland.
I princip har du rätt, men det totala problemet är mera komplext än så eftersom passagerarfärjorna står för en inte obetydlig del av transportbehovet i Östersjön och då talar jag inte om kryssande julfirare, utan person och lastbilstransporter.
Då kan de ha lastbilsfärjor utan enorma gallerior etc. Undrar vilka som verkligen har ett mål. Maria W. och hennes man pendlar med flyg.
Något som jag kallar "the världsführer fallacy" ( ;) ). Vilka är "de" och vad ska "de" göra åt saken? Är det staten som ska förbjuda kryssningar eller är det rederierna som bara ska köra godstrafik? Eller är det ekonomiska styrmedel ut efterlyser?

Din frågeställning är för vid, bred och vag för att tas seriöst.

Personligen tycker jag att det är jobbigt att man inte kan ta färjan till Åland från Kapellskär utan att bli utsatt för "underhållning". En inte helt försumbar del av passagerarna är ju faktiskt sådana som vill transportera sig, inte supa och handla taxfree. Anser jag att min "åsikt" automagiskt ska överföras till "de" som löser "problemet"? Nej.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 17 dec 2013, 17:42

Något som jag kallar "the världsführer fallacy" ( ). Vilka är "de" och vad ska "de" göra åt saken? Är det staten som ska förbjuda kryssningar eller är det rederierna som bara ska köra godstrafik? Eller är det ekonomiska styrmedel ut efterlyser?

Din frågeställning är för vid, bred och vag för att tas seriöst.
Någonting sådant :) Först borde man fundera på vad det egentliga problemet är. Är det taxfree, som jag redan påpekat är en anakronism, likt så mycket annat. Då bör man utreda vilka möjligheter det finns att avskaffa det hela och i så fall på ett sådant sätt att negativa bieffekter minskas.

Är problemet stranderosion? I så fall bör man se på det genom olika regler, som även kommer att drabba nytto och fritidstrafik.

Är problemet att folk tycker att det är kul att kryssa? Då får man väl förbjuda kryssningar då om det nu är ett problem.

Personligen delar jag MBYs aversion mot Karaoke. för mig är färjorna transport. En ganska trevlig sådan. Jämför tex att flyga från Stockholm till Helsingfors, med att åka båt, där man kan ta båten på kvällen, sova gott hela natten och sedan vakna utvilad i Helsingfors nästa morgon...

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 17 dec 2013, 17:42

Uhuru skrev:
kipphebel3 skrev:
Det är väl laglöst till havs, så varför inte ha bordeller också för de som inte kan fixa på färjorna.
Du kanske skulle ta reda på litet mera fakta före du börjar diskutera...
Trams. Det är inte kapten som är "lagen". Däremot är hen ytterst ansvarig för att lagen följs.

Blackout med eller utan grundstötning (och grundstötning utan blackout) händer lite då och då och är inte jämförbart med det öde som drabbade Estonia. Det är inte enbart "tur" som gjorde att utfallet blev annorlunda än Estonia, utan olyckans själva anatomi. Wellamo Svea, Rosella, Diana II, Viking Sally (->Silja Star->Wasa King->Estonia), Ålandsfärjan, listan kan göras lång på färjor som grundstött och/eller fått blackout och det har inte varit frågan om katastrofer av Estonia-proportioner. Självklart kan en grundstötning vara mycket allvarlig och leda till att fartyget sjunker, men det är knappast det vanliga förloppet. Estoniaolyckan var av en helt annan art.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 17 dec 2013, 21:17

MBY skrev:Något som jag kallar "the världsführer fallacy" ( ;) ). Vilka är "de" och vad ska "de" göra åt saken? Är det staten som ska förbjuda kryssningar eller är det rederierna som bara ska köra godstrafik? Eller är det ekonomiska styrmedel ut efterlyser?
Vi har redan ekonomiska styrmedel. Trafiken fortgår pga skattefriheten vilket är en form av subvention. Du kan se det som en form av regionalpolitik för att gynna Åland.

Låst