Främlingsfientlighet...

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Vilddjuret

Främlingsfientlighet...

Inlägg av Vilddjuret » lör 21 dec 2013, 22:29

Det sägs att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga.
Det kanske de är...
...men man ändå ett ansvar för hur man själv beter sig.
Idag bemöts Sverigedemokraterna med glåpord, stenkastning, tårtkastning och ensidiga tv-sända "debatter" där en person uttalar sig kritiskt om Sverigedemokraterna utan att det finns någon chans för motparten att försvara sig.
De som demonstrerar mot rasism och främlingsfientlighet är själva främlingsfientliga...
Sverigedemokraterna uppfattas som främlingar som man är fientlig mot...
Det mänskliga psyket fungerar så...
Omogna människor som inte vill ta ansvar för sina egna känslor projicerar ut dem på andra, ser sina känslor i andra. På så sätt slipper man ta ansvar för sig själv och sin egen utveckling. Det ger en möjlighet att uppträda rasistiskt samtidigt som man uppfattar sig som en "god" människa.
Idag vågar ingen debattera med Sverigedemokraterna... det är därför de när allt högre i opinionsmätningarna.
Det lär fortsätta tills svenska folket växer upp och tar ansvar för sina egna rasistiska känslor och börjar föra en vuxen debatt, men hur ska de kunna göra det när inte ens våra tv-profiler klarar av att föra en vuxen debatt.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Främlingsfientlighet...

Inlägg av Moridin » lör 21 dec 2013, 22:42

Martyrkortet, falsk balans, två fel gör ett rätt, tu quoque, halmgubbe och falsk orsak.

Några fler argumentationsfel du vill göra nu när du ändå är igång?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 21 dec 2013, 23:28

Vilddjuret skrev:Det sägs att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga.
Det kanske de är...
Tänker du på järnrör eller tårtor?

Vilddjuret

Inlägg av Vilddjuret » sön 22 dec 2013, 10:47

Moridin skrev:Martyrkortet, falsk balans, två fel gör ett rätt, tu quoque, halmgubbe och falsk orsak.

Här kommer en hel skock argumentationsfel! :mrgreen:

Vissa grupper är mer värda än andra i vårt samhälle.
Vad menar jag?
Jo vi tar ett exempel.
Tänk att vi har sju grupper med individer.
1. Åldringar, "gubbar" och "kärringar"
2. Tonåringar och barn
3. Hundar
4. Invandrare med mörk hudfärg
5. Män
6. Kvinnor
7. Sverigedemokrater
Tänk nu att vi kastar glåpord efter varje grupp. Då kommer reaktionen att variera beroende på vilken grupp vi smutskastar.
Glåpord mot vissa grupper väcker oerhört starka reaktioner medan andra grupper kan man smutskasta hur som helst.
Väldigt märkligt i ett samhälle där alla är lika mycket värda... 8-)

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 22 dec 2013, 11:32

Vilddjuret skrev:
Moridin skrev:Martyrkortet, falsk balans, två fel gör ett rätt, tu quoque, halmgubbe och falsk orsak.

Här kommer en hel skock argumentationsfel! :mrgreen:

Vissa grupper är mer värda än andra i vårt samhälle.
Vad menar jag?
Jo vi tar ett exempel.
Tänk att vi har sju grupper med individer.
1. Åldringar, "gubbar" och "kärringar"
2. Tonåringar och barn
3. Hundar
4. Invandrare med mörk hudfärg
5. Män
6. Kvinnor
7. Sverigedemokrater
Tänk nu att vi kastar glåpord efter varje grupp. Då kommer reaktionen att variera beroende på vilken grupp vi smutskastar.
Glåpord mot vissa grupper väcker oerhört starka reaktioner medan andra grupper kan man smutskasta hur som helst.
Av de "grupper" du räknar upp är det bara en som själva kan påverka vilken "grupp" de ska tillhöra. /hint

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 22 dec 2013, 11:37

Vilddjuret skrev:Tänk nu att vi kastar glåpord efter varje grupp. Då kommer reaktionen att variera beroende på vilken grupp vi smutskastar.
Det är dock ingen filosofisk gåta varför det är så, utan det är helt enkelt mer acceptabelt att vända sin ilska mot någon som beter sig illa, än någon som inte brutit mot våra sociala regler.

Att vara hund, gammal, handikappad, eller invandrare, är inget som det ligger ont uppsåt bakom. Ilska mot dessa kommer bemötas med ogillande. Att vilja folk illa utan rimliga skäl är däremot ett val som väl får sägas vara med ont uppsåt. Ilska mot detta kommer bemötas med acceptans.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 13 jan 2014, 15:08

Vilddjuret skrev:Det sägs att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga.
Det kanske de är...
Idag bemöts Sverigedemokraterna med glåpord, stenkastning, tårtkastning och ensidiga tv-sända "debatter" där en person uttalar sig kritiskt om Sverigedemokraterna utan att det finns någon chans för motparten att försvara sig.
De som demonstrerar mot rasism och främlingsfientlighet är själva främlingsfientliga...
Sverigedemokraterna uppfattas som främlingar som man är fientlig mot...
Det mänskliga psyket fungerar så...
Omogna människor som inte vill ta ansvar för sina egna känslor projicerar ut dem på andra, ser sina känslor i andra. På så sätt slipper man ta ansvar för sig själv och sin egen utveckling. Det ger en möjlighet att uppträda rasistiskt samtidigt som man uppfattar sig som en "god" människa.
Idag vågar ingen debattera med Sverigedemokraterna... det är därför de när allt högre i opinionsmätningarna.
Det lär fortsätta tills svenska folket växer upp och tar ansvar för sina egna rasistiska känslor och börjar föra en vuxen debatt, men hur ska de kunna göra det när inte ens våra tv-profiler klarar av att föra en vuxen debatt.
Sverigedemokraterna uttrycker sig ju extremt provokativt om invandrare, muslimer, homosexuella och feminister. De gör det både anonymt och helt öppet. Att de då bemöts med hård kritik i debatter är ju inte så konstigt, framförallt som de dessutom har infört en sk "nolltolerans" mot rasism och intolerans. Inget annat svenskt partis representanter uttrycker sig på det sätt som sverigedemokrater gör. Att andra politiska representanter inte tar debatten är inte sant. Man debatterar mot SD i riksdagen och i media. Problemet är snarare att SD använder sig av falska dikotomier för att skapa sin problemvärld. Ingen vettig politiker skulle ge sig in och debattera frågor med problemställningar som inte existerar i verkligheten utan bara i SDs propaganda.

Varför SD har lyckats skrapa ihop 10% i opinionsundersökningar är för mig en gåta. Kanske det beror på något sorts allmänt missnöje eller för att blocken är otydliga, inte vet jag.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 13 jan 2014, 15:40

Röda Nejlikan skrev:Varför SD har lyckats skrapa ihop 10% i opinionsundersökningar är för mig en gåta. Kanske det beror på något sorts allmänt missnöje eller för att blocken är otydliga, inte vet jag.
Är det verkligen så svårt att förstå? Har du aldrig stött på någon politiskt ointresserad person som ogillar främmande folkslag? Jag tycker att det verkar som att deras antal är legio. Det är inte svårt att hitta människor som muttrar om "de däringa svartmuskiga typerna" om man bara letar.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 13 jan 2014, 16:39

Urquhart skrev:
Röda Nejlikan skrev:Varför SD har lyckats skrapa ihop 10% i opinionsundersökningar är för mig en gåta. Kanske det beror på något sorts allmänt missnöje eller för att blocken är otydliga, inte vet jag.
Är det verkligen så svårt att förstå? Har du aldrig stött på någon politiskt ointresserad person som ogillar främmande folkslag? Jag tycker att det verkar som att deras antal är legio. Det är inte svårt att hitta människor som muttrar om "de däringa svartmuskiga typerna" om man bara letar.
Jovisst kan man hitta någon sorts generell främlingsfientlighet/misstänksamhet på många ställen men att därifrån tänka sig att rösta på ett parti som SD är för mig ett långt steg
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 13 jan 2014, 17:11

Röda Nejlikan skrev:
Urquhart skrev:
Jovisst kan man hitta någon sorts generell främlingsfientlighet/misstänksamhet på många ställen men att därifrån tänka sig att rösta på ett parti som SD är för mig ett långt steg
Denna generella främlingsfientlighet kan kanske förstärkas av misstro mot politiker och massmedia, hur ideologiskt isolerad och skev s.k. alternativmedia är, arbetslöshet, dåligt ekonomiskt läge osv.? Då kanske steget blir mindre.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 13 jan 2014, 17:16

Denna generella främlingsfientlighet kan kanske förstärkas av misstro mot politiker och massmedia, hur ideologiskt isolerad och skev s.k. alternativmedia är, arbetslöshet, dåligt ekonomiskt läge osv.? Då kanske steget blir mindre.
Möjligt. Jag har antagligen fel, men jag misstänker att människan som individ har en inbyggd fallenhet för Xenofobi. Vi är flockdjur och reagerar instinktivt på sådana som avviker. Samtidigt är vi dock tänkande varelser och kan förståndsmässigt förstå att det beteendet är fel.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 13 jan 2014, 20:05

kipphebel3 skrev:
Möjligt. Jag har antagligen fel, men jag misstänker att människan som individ har en inbyggd fallenhet för Xenofobi. Vi är flockdjur och reagerar instinktivt på sådana som avviker. Samtidigt är vi dock tänkande varelser och kan förståndsmässigt förstå att det beteendet är fel.
Så kan det nog vara, men det behöver nog inte vara "främmande" från ett annat land. Det kan räcka att de tillhör ett annat fotbollslag eller bor i grannsocken. Men precis som du säger så är vi tänkande varelser och kan förstå att vi inte är rationella när vi känner så. Är det så att 10% av Sveriges befolkning inte är rationella? Är det kanske så att vi säger en sak när vi blir uppringda av en opinionsundersökare och en annan när vi faktiskt går och röstar? Jag hoppas att det är så

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 13 jan 2014, 20:12

Så kan det nog vara, men det behöver nog inte vara "främmande" från ett annat land. Det kan räcka att de tillhör ett annat fotbollslag eller bor i grannsocken.
Absolut, samma mekanism. Sedan så tror jag faktiskt att SD's "framgångar" beror mera på de etablerade partiernas misslyckande och ett allmänt politikerförakt. De får främst missnöjesröster.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 13 jan 2014, 20:21

Röda Nejlikan skrev:Men precis som du säger så är vi tänkande varelser och kan förstå att vi inte är rationella när vi känner så. Är det så att 10% av Sveriges befolkning inte är rationella?
Tror majoriteten inte är rationella. Människor är känslovarelser, som även misstar sina känslo-val som rationella val. Det skulle krävas konstant reflekterande över sina egna motiv och handlingar för att jämt reagera rationellt, och det är väldigt tröttsamt i längden. Jag skulle säga att de där "10% av Sveriges befolkning" vi talar om snarare tillhör skaran som är dåliga på att reflektera över sina egna fördomar.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 13 jan 2014, 21:52

Dûrion Annûndil skrev:Tror majoriteten inte är rationella. Människor är känslovarelser, som även misstar sina känslo-val som rationella val. Det skulle krävas konstant reflekterande över sina egna motiv och handlingar för att jämt reagera rationellt, och det är väldigt tröttsamt i längden. Jag skulle säga att de där "10% av Sveriges befolkning" vi talar om snarare tillhör skaran som är dåliga på att reflektera över sina egna fördomar.
Jag håller verkligen med dig när du skriver att du tror att vi människor är känslovarelser misstar känsloval för rationella val. Min erfarenhet är även att vissa kan vara rationella och logiska i sin yrkesroll men när det kommer till personliga val eller politik så verkar känslorna var det som styr.

Sen tror jag inte det behöver vara tröttsamt att i längden reflektera över tankar, motiv och handlingar. Min erfarenhet av sig själv och några bekanta är att det sakta kan normaliseras. Jag har börjat reflektera mer och mer på senare år efter jag och mina bekanta haft diskussioner kring ämnet. Nu känns det som en självklarhet.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Låst