Främlingsfientlighet...

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
JackBlack

Re: Främlingsfientlighet...

Inlägg av JackBlack » mån 13 jan 2014, 21:59

kipphebel3 skrev:
Denna generella främlingsfientlighet kan kanske förstärkas av misstro mot politiker och massmedia, hur ideologiskt isolerad och skev s.k. alternativmedia är, arbetslöshet, dåligt ekonomiskt läge osv.? Då kanske steget blir mindre.
Möjligt. Jag har antagligen fel, men jag misstänker att människan som individ har en inbyggd fallenhet för Xenofobi. Vi är flockdjur och reagerar instinktivt på sådana som avviker. Samtidigt är vi dock tänkande varelser och kan förståndsmässigt förstå att det beteendet är fel.
Du har nog rätt i det, det var inte så länge sedan jag hörde en etnolog eller antropolog uttala sig på radion om att människan i grunden var xenofob. Det finns så vitt jag vet åtminstone ett par hundra psykosociala experiment som visar att vi människor fördrar det bekanta framför det främmande. Vi föredrar på samma sätt den egna gruppen framför främlingar. Det verkar förstärkas när personer upplever ett hot mot deras privilegium. Men så länge som det finns hopp och framtidstro så verkar inte främlingsfientligheten träda fram i så stor utsträckning.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 14 jan 2014, 00:04

JackBlack skrev:Sen tror jag inte det behöver vara tröttsamt att i längden reflektera över tankar, motiv och handlingar. Min erfarenhet av sig själv och några bekanta är att det sakta kan normaliseras. Jag har börjat reflektera mer och mer på senare år efter jag och mina bekanta haft diskussioner kring ämnet. Nu känns det som en självklarhet.
Missförstå mig inte, även jag tycker det är väldigt intressant med sådan här närmast terapeutiska reflektioner. Men ett konstant ifrågasättande av sig själv riskerar gå för långt och bli självdestruktivt. Lagom räcker. Människan behöver sin självbild någorlunda solid, tror jag.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 14 jan 2014, 03:42

Dûrion Annûndil skrev:
JackBlack skrev:Sen tror jag inte det behöver vara tröttsamt att i längden reflektera över tankar, motiv och handlingar. Min erfarenhet av sig själv och några bekanta är att det sakta kan normaliseras. Jag har börjat reflektera mer och mer på senare år efter jag och mina bekanta haft diskussioner kring ämnet. Nu känns det som en självklarhet.
Missförstå mig inte, även jag tycker det är väldigt intressant med sådan här närmast terapeutiska reflektioner. Men ett konstant ifrågasättande av sig själv riskerar gå för långt och bli självdestruktivt. Lagom räcker. Människan behöver sin självbild någorlunda solid, tror jag.
Det är möjligt att det kan bli det. För egen del har jag starka misstankar att det gjort mig mer tveksam inför vissa val. Tidigare kunde jag snabbt göra ett val vid en beslutssituation. Nu upplever jag att jag fastnar allt mer i resonemang kring vad som är det bästa valet - åtminstone där valen är ganska jämbördiga. Det har blivit mer tankar och mindre impulsivitet.

Det är möjligt att det även kan bidra till stress. I början kände jag även att det skapade frustration när jag i allt större grad noterade bristande resonemang hos andra, speciellt inflytelserika personer där många köpte deras bristande resonemang rakt av. Nu känner jag dock att jag vant mig vid det.

Sen tror jag att man inte ska vara så hård mot sig själv. En del som är självkritiska verkar inte kunna förhålla sig till kritiken på ett bra sätt. Jag upplever att jag är ganska ödmjuk, positiv och problemlösande i mina analyser av mig själv och mitt beteende. En del utomstående verkar dock tycka att jag är lite väl kritisk ibland så det kanske bara jag som vant mig.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 14 jan 2014, 11:36

Röda Nejlikan skrev:
Urquhart skrev:
Röda Nejlikan skrev:Varför SD har lyckats skrapa ihop 10% i opinionsundersökningar är för mig en gåta. Kanske det beror på något sorts allmänt missnöje eller för att blocken är otydliga, inte vet jag.
Är det verkligen så svårt att förstå? Har du aldrig stött på någon politiskt ointresserad person som ogillar främmande folkslag? Jag tycker att det verkar som att deras antal är legio. Det är inte svårt att hitta människor som muttrar om "de däringa svartmuskiga typerna" om man bara letar.
Jovisst kan man hitta någon sorts generell främlingsfientlighet/misstänksamhet på många ställen men att därifrån tänka sig att rösta på ett parti som SD är för mig ett långt steg
För dig kanske, men inte för de där personerna vi pratar om.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst