Balanserad info gällande vapen och våldsbrott?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
biitar

Re: Balanserad info gällande vapen och våldsbrott?

Inlägg av biitar » tor 02 jan 2014, 15:38

Knurd skrev:Det finns vissa psykiatriska diagnoser som har positiv korrelation med våldsbrott; såsom ADHD, och manodepressivt tillstånd.

Det är väl snarare så att folk med ADHD är överrepresenterade bland kriminella men man har inte kollat inte hur stor del av de med ADHD som är "kriminella"?

biitar

Inlägg av biitar » tor 02 jan 2014, 15:47

Tryggve skrev:Jag är medveten om att man knappast är diskvalificerad för att få inneha skjutvapen om man någon gång under sitt liv har varit i kontakt med sjukvården. Men det har jag faktiskt inte heller hävdat. Bara att man kanske ska kontrollera detta vid vapenköp.

Sedan kan man väl tänka sig att det svenska systemet borde vara bättre på att fånga upp lämpliga individer, i alla fall initialt.

Ganska mycket kontrolleras redan nu när du söker licens för ett vapen i Sverige. Dock så kan du varit tidigare yrkeskriminell/bankrånare och ändå få vapenlicens. Det beror på hur lång tid det gått sedan du dömdes för brott. Vanligtvis anses det att det ska ha gått tre år sedan du blev dömd för ditt senaste brott, för att du ska vara "ok" för vapenlicens.
biitar skrev:Det är ju ungefär samma sak som att många läkare drar sig för att rapportera patienter som kanske inte bör få ha kvar körkortet. Hur man direkt ska reglera detta är väl kanske inte helt lätt att avgöra.
Frågan är dock, om ett medicinskt problem som starr är lika allvarligt för en skytt/jägare som inte aktivt jagar/skjuter än vad en bil/bilkörning är? Ingen beslagtar bilen för någon som får indraget körkort men när någon får indragen vapenlicens för medicinskt åkomma så tar man hans ägodelar. Detta utan att indivden nödvändigtvis är en risk.
Det är ju i så fall en stor plump i protokollet att polisen missade detta, och att han inte blev utredd. Men det kan ju vara så enkelt som att rapporten blev liggande någonstans.
Jag tror det handlar om andra saker. En möjlighet är resursbrist. Detta då en vapenkontroll får tydligen endast utföras av poliser med en viss rang och massa rapporter ska skrivas men det kan också finns orsaker som inte direkt är polisens fel.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 02 jan 2014, 15:52

biitar skrev:
Knurd skrev:Det finns vissa psykiatriska diagnoser som har positiv korrelation med våldsbrott; såsom ADHD, och manodepressivt tillstånd.
Det är väl snarare så att folk med ADHD är överrepresenterade bland kriminella men man har inte kollat inte hur stor del av de med ADHD som är "kriminella"?
Ungefär som med unga, män, arbetslösa, storstadsbor, alkoholister, och andra grupper som är överrepresenterade bland brottslingar, trots att en majoritet av dem inte begår brott.
Adrumdrum.

biitar

Inlägg av biitar » tor 02 jan 2014, 15:59

Knurd skrev:
biitar skrev:
Ungefär som med unga, män, arbetslösa, storstadsbor, alkoholister, och andra grupper som är överrepresenterade bland brottslingar, trots att en majoritet av dem inte begår brott.
Men det är väldigt få som förespråkar att du inte ska få göra Y för att du är en av de nämnda kategorierna? Men när det gäller ADHD/folk med mentala problem så finns det oftast såna efterfrågningar/viljor att begränsa/svepande kommentarer.

biitar

Inlägg av biitar » tor 02 jan 2014, 16:26

Argument Ad Youtube :
Från ABC News :
Myths : Gun Control

Plus en sida om vapenfakta för svenska förhållanden :
http://vapenfakta.se/forskning-och-stat ... och-brott/
Senast redigerad av 1 biitar, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 02 jan 2014, 16:27

Det är vanligt att folk yttrar kollektivt nedsättande kommentarer om både män, ungdomar, stockholmare, människor av lägre samhällsklass, och människor med missbruksproblem, apropå deras överrepresentation i brottsstatistiken. För att inte tala om vad "jag-är-inte-rasist-men"-typer brukar säga om invandrare.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 02 jan 2014, 16:32

biitar skrev: Ganska mycket kontrolleras redan nu när du söker licens för ett vapen i Sverige. Dock så kan du varit tidigare yrkeskriminell/bankrånare och ändå få vapenlicens. Det beror på hur lång tid det gått sedan du dömdes för brott. Vanligtvis anses det att det ska ha gått tre år sedan du blev dömd för ditt senaste brott, för att du ska vara "ok" för vapenlicens.
OK, tackar för infon.
biitar skrev: Frågan är dock, om ett medicinskt problem som starr är lika allvarligt för en skytt/jägare som inte aktivt jagar/skjuter än vad en bil/bilkörning är? Ingen beslagtar bilen för någon som får indraget körkort men när någon får indragen vapenlicens för medicinskt åkomma så tar man hans ägodelar. Detta utan att indivden nödvändigtvis är en risk.
Håller med om att det är värre med bilkörning. Vet att det var en granne på landet som drabbades av stroke och inte längre kunde jaga, men då tror jag att en släkting tog jägarexamen och fick ta över gevären på något sätt.
Men beslagtar man verkligen vapnen så från t ex en jägare som får starr. Det låter ju i så fall rätt märkligt ja, man borde ju ändå kunna få sälja dem lagligt. Tycker man.
biitar skrev: Jag tror det handlar om andra saker. En möjlighet är resursbrist. Detta då en vapenkontroll får tydligen endast utföras av poliser med en viss rang och massa rapporter ska skrivas men det kan också finns orsaker som inte direkt är polisens fel.
Kan ju säkert vara så.

biitar

Inlägg av biitar » tor 02 jan 2014, 16:38

Knurd skrev:Det är vanligt att folk yttrar kollektivt nedsättande kommentarer om både män, ungdomar, stockholmare, människor av lägre samhällsklass, och människor med missbruksproblem, apropå deras överrepresentation i brottsstatistiken. För att inte tala om vad "jag-är-inte-rasist-men"-typer brukar säga om invandrare.
Ok, kan du ge mig ett exempel där det är vanligt förekommande att folk menar att unga män borde förbjudas att göra Y eller inneha X?

biitar

Inlägg av biitar » tor 02 jan 2014, 17:04

Tryggve skrev:Håller med om att det är värre med bilkörning. Vet att det var en granne på landet som drabbades av stroke och inte längre kunde jaga, men då tror jag att en släkting tog jägarexamen och fick ta över gevären på något sätt.
Men beslagtar man verkligen vapnen så från t ex en jägare som får starr. Det låter ju i så fall rätt märkligt ja, man borde ju ändå kunna få sälja dem lagligt. Tycker man.
Jag var medvetet lite ful i mitt argument ;) ... Vad som händer är att polisen försöker dra in licensen. Eftersom licenserna dras in måste individen avyttra vapnena. Antingen sälja dem eller skrota dem. Vid en eventuell skrotning så tror jag polisen betalar ut en summa för vapnet, är dock inte helt säker. Det jag ville påvisa är ett problem för skyttar när polisen presenterar följande Läkares anmälningsskyldighet enligt vapenlagen men är samtidigt väldigt luddig med vad begreppet medicinskt olämplig betyder.

Polisen vill mao ha större tillgång till sjukvårdsinformation/anmälan av folk som är "olämpliga" att inneha vapen men påpekar inte så överdrivet tydligt att olämplig inte betyder farlig. Frågan är om problemet med olämpliga individer är så stort att det motiverar ökade insyn för polis? Särskilt när RPS/tillstånd misssköter sig väldigt hårt. Det finns alldeles för stora risker för att legala vapenägare får onödiga problem.

Ett exempel där jag ser att polisens kontrollbehov/lagen ökar risk för våld i hemmet med skjutvapen är att en person mer vapen och som har en svår period(till exempel skilsmässa/relationsbråk) och som känner att dens vapen inte bör förvaras i hemmet under denna tid inte har något lagligt rätt att förvara vapnet mer än två veckor hos annan person utan att söka tillstånd hos polisen. Vid tillståndssökning hos polisen så kan polisen göra en bedömning att individen inte längre ska få ha licens.

Risken här är att individen senare inte kan återfå licenserna(särskilt om du håller på med sportskytte).

Så en person som vill minimera en möjlig risk, måste antingen kontakta polisen med risk för att inte få tillbaka vapnena eller göra något som är mindre resurskrävande för samhället men ett lagbrott. Nämligen låta en bekant förvara vapnet under en tid.

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » fre 03 jan 2014, 16:31

Jag funderade lite på hur det ser ut med mätproblem på området?

Dels hur starkt samband det finns mellan hårda vapenlagar och faktiskt vapentäthet? Intuitivt tänker man ju exempelvis att det borde vara ganska lätt att föra vapen över delstatsgränserna i Amerika (från en stat med liberala lagar till en med hårda).

Dels hur tillförlitlig statistiken över vapentätheten i sig är; hur uppskattar man exempelvis mängden illegala vapen, och finns det några andra fallgropar i vapenräknandet?
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

biitar

Inlägg av biitar » fre 03 jan 2014, 17:25

Poe skrev:Jag funderade lite på hur det ser ut med mätproblem på området?

Dels hur starkt samband det finns mellan hårda vapenlagar och faktiskt vapentäthet? Intuitivt tänker man ju exempelvis att det borde vara ganska lätt att föra vapen över delstatsgränserna i Amerika (från en stat med liberala lagar till en med hårda).

Dels hur tillförlitlig statistiken över vapentätheten i sig är; hur uppskattar man exempelvis mängden illegala vapen, och finns det några andra fallgropar i vapenräknandet?
I Sverige så uppskattar man nog antalet legala vapen genom vapenregistret(vilket är extremt bristfälligt. Vet om åtminstone två personer där polis har ringt upp dem och frågat om det register polisen har över dem stämmer). Dels görs en uppskattning av de illegala vapnen.

Detta förfarande görs nog i de flesta länder där det finns ett vapenregister. För USA är det en uppskattning som bygger på antal sålda vapen varje år och en hel del andra faktorer(eftersom det inte riktigt finns någon vapenregister). Ett problem för Chichago är att de har förbjudit vapen men samtidigt har grannkommuner inte gjort det. De flesta delstater kräver iförsig en utökad background-check(Där säljaren är tvungen att kolla att du inte är dömd för något och har rätt att inneha vapen). Det verkar dock som Minnesota endast kräver att någon visar "sitt" körkort för att folk ska kunna köpa vapen. Så där säljs det nog en hel del vapen till individer som inte bör ha det.

Sedan finns det folk som påstår att det finns ett så kallat gunshow-loop-hole. Problemet är att detta loop-hole inte finns utan det som beskrivs är olagligt och kan resultera i ett federalt fängelsestraff. Problemet är istället att myndigheterna inte riktigt ser till att lagen efterlevs.

Tror Schweiz har något mellanting då de har ett register över vapen som säljs av vapenhandlare till privatpersoner men samtdigt så kan privatpersoner sälja vapen vidare utan att blanda in polisen eller söka tillstånd.

Ett annat problem är att olika länder definierar vapen olika. I Sverige är en del luftvapen/airsoftvapen licenspliktiga, även pepparspray, armborst och en del andra saker räknas in som licenspliktigt vapen(på denna punkt är svensk lagstiftning relativt vettig, licensplikten bygger i viss mån på projektilens energi, Klass 4(den "minsta klassen") bygger på E0 = 150 J. Inom denna kategori räknas också luft och kolsyrevapen med en kaliber större än 5,5 mm. Sedan kan också enskilda delar vara licenspliktiga. Ett extra slutstycke är till exempel licenspliktigt samma sak med ljuddämpare.

Finland och Norge har andra regler/definitioner över vad som är licenspliktigt. I Finland så kan privatpersoner i större utsträckning än i Sverige få licens på helautomatiska vapen(AK-47 osv).

Antalet illegala vapen i Sverige uppskattas till runt 400 000 och de legala till ca 2,6 miljoner(om jag minns rätt). Det som har hänt de senaste åren i Sverige, är att andelen licensierade vapen har sjunkigt rejält och samtidigt har andelen delar som blivit licenspliktiga ökat. Ändå har vapenvåldet ökat de senaste åren och detta visar ganska klart att legala vapen inte är det stora problemet.

Dock börjar jag undra om det inte är meningslöst att försöka begränsa vapen utan istället mer markant försöka komma åt ammunitionen. I Sverige är det tydligen vanligt att kriminella har tillgång till vapen men väldigt sällan har de tillgång till någon större mängd ammunition. Innehav av ammunition i Sverige är nämligen licenspliktigt. För att få köpa måste du ha licens för antingen ett vapen av rätt kaliber eller en licens för att ammunition.

Men som jag förstått så finns det en väldigt stor lucka i denna lag(och som jag inte tänker säga).

biitar

Inlägg av biitar » fre 03 jan 2014, 17:33

Tryggve skrev:Fast det där med en beväpnad befolkning verkar ju dock skilja sig en hel del beroende på var i USA man bor. En del stater har mycket liberala lagar, en del rätt stränga. I New York State skulle det t ex vara rätt mycket svårare att få åka omkring med en laddad Glock i handskfacket.

Så det kan väl vara en del av förklaringen, men knappast hela.
Jag funderade på detta och jag kom på en möjlig orsak till att detta argument används. Det handlar lite om att de som gillar att panga och ha vapen hela tiden måste motivera för andra varför de ska få hålla på med sitt skytte. Argumentet "Det är roligt när det säger PANG!" biter nog inte på en person som vill förbjuda vapen då han tycker alla som gillar att panga älskar Hitler och vapen är djävulens påfund. Det behövs då argument som andra kan ta sig till och personligt försvar är också något som många kan ta sig till. Särskilt om du bor lite enskilt och med lång utryckningstid för polisen.

Sedan finns det nog andra faktorer men jag skulle gissa på att detta är en av dem.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 03 jan 2014, 17:33

biitar skrev:Innehav av ammunition i Sverige är nämligen licenspliktigt. För att få köpa måste du ha licens för antingen ett vapen av rätt kaliber eller en licens för att ammunition.
Återigen en parantes, jag vill minnas att fram till 80-talet (?) så kunde man köpa ammunition utan licens - förutom 6,35 mm då det fanns många illegala pistoler i cirkulation. Stämmer detta?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 03 jan 2014, 17:39

Hans S skrev: Återigen en parantes, jag vill minnas att fram till 80-talet (?) så kunde man köpa ammunition utan licens - förutom 6,35 mm då det fanns många illegala pistoler i cirkulation. Stämmer detta?

MVH

Hans
I första Hamiltonboken så sägs i alla fall att vem som helst kan köpa ammunition utan att behöva visa upp licens. Nu vet jag inte hur trovärdig den boken är, men med tanke på att författaren är ivrig jägare så.... :-)

biitar

Inlägg av biitar » fre 03 jan 2014, 17:44

Angående mer information, vet inte om du kipphebel3 tycker detta är balanserade info/intressant men Hickok45 kan ge dig en inblick i amerikans vapenkultur samtidigt som man slipper den värsta avarten.

Här finns ett klipp som kan vara intressant ur ett svenskt perpsektiv.

En annan Youtube-kanal är Miculek

Detta klipp är lite intressant och utmanar nog folks fördomar lite!

Låst