Bara bröst - En feministisk fråga?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Spiff00

Bara bröst - En feministisk fråga?

Inlägg av Spiff00 » tis 07 jan 2014, 10:27

Enligt en artikel i Affärsvärlden har man tagit ned en tavla i riksdagshuset och ett motiv tycks vara att det "är en feministisk fråga"
Affärsvärlden skrev:Jag tycker att det mer är en feministisk fråga. Det är tråkigt med en barbröstad kvinna när jag sitter på offentliga middagar med utländska gäster. Jag tycker det känns litet svårt att sitta där med män som tittar på oss kvinnor, förklarade Susanne Eberstein.
Har Susanne rätt eller är det bara ett sätt att framhäva sin personliga åsikt angående motivet?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Bara bröst - En feministisk fråga?

Inlägg av Moridin » tis 07 jan 2014, 12:05

Tidigare så var väl den mytomspunna föreställningen att det var en PK-eftergift till muslimska digniteter på besök?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tis 07 jan 2014, 13:06

Att folk är rädda för muslimer kan jag till viss del förstå men jag förstår inte riktigt det feministiska argumentet. En följdfråga apropå att inlägget flyttats till avdelningen politik. Är feminism att betrakta som politik i större utsträckning än någon annan ideologi? Vad är inte politik?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 07 jan 2014, 17:40

Alltså, detta borde lätt gå att fixa. Det är bara att sätta upp en lika stor målning föreställande en naken man, bredvid den befintliga tavlan.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tis 07 jan 2014, 18:22

Tror du att det är så hon menar? Jag får snarare känslan av att hon tycker att motivet påverkar henne negativt som kvinna och därför skulle tas bort.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 07 jan 2014, 19:34

Nakenhet i konst är väl inte alltid sexuell. Koranen förbjuder all avbildning av guds skapelse, så även påklädda kvinnor torde sticka i ögenen på bokstavstroende muslimer.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 08 jan 2014, 21:13

Spiff00 skrev:Enligt en artikel i Affärsvärlden har man tagit ned en tavla i riksdagshuset och ett motiv tycks vara att det "är en feministisk fråga"
Affärsvärlden skrev:Jag tycker att det mer är en feministisk fråga. Det är tråkigt med en barbröstad kvinna när jag sitter på offentliga middagar med utländska gäster. Jag tycker det känns litet svårt att sitta där med män som tittar på oss kvinnor, förklarade Susanne Eberstein.
Har Susanne rätt eller är det bara ett sätt att framhäva sin personliga åsikt angående motivet?
Hon säger ju att det är MER än en feministisk fråga. Dvs hon framhäver att det är hennes personliga åsikt att det är besvärande. Jag kan förstå henne. Det är lite som att ha posters med nakenmodeller på väggen. Pinsamt värre.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 08 jan 2014, 22:33

Tänk på alla stackars göteborgska män som tvingas tåla Poseidons blottade blygd. Och uppsalakillarna som måste utstå näckens nakenhet. För att inte tala om min gamla hemstad Skellefteå, som har en staty på stadens torg som kan få vilken karl som helst att känna sig otillräcklig.

TomasT

Inlägg av TomasT » ons 08 jan 2014, 23:44

"Jag tycker det känns litet svårt att sitta där med män som tittar på oss kvinnor, förklarade Susanne Eberstein."

Det kan jag förstå.Fokus fästs ofta på annat än väsentligheter.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 09 jan 2014, 00:51

matsw skrev:Hon säger ju att det är MER än en feministisk fråga.
Läs om, läs rätt, återkom. Alla har rätt till sin egen åsikt men anledningen att jag frågar är att jag inte förstår problemet, åtminstone inte som det förefaller representeras. Tycker du att tavlan är pinsam?

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 09 jan 2014, 19:58

Det finns en viss sorts feminister som blandar ihop sin egen moralkonservatism och/eller personliga känsla av otillräcklighet med feminismen.

Därmed inte sagt att det inte skulle gå att ha en seriös feministisk diskussion kring hur kvinnlig respektive manlig nakenhet avbildas och har avbildats genom historien. Exempelvis så kan vi konstatera att Göteborgs Poseidon utrustats med en väldigt liten penis, vilket tycks vara vanligt inom konsten. Även Michelangelos David och Adam avbildas med påfallande små könsorgan (om än inte lika extremt som med Poseidon). Näcken-statyn i Uppsala har diskuterats för att vissa ansåg att hans penis såg erigerad ut. Återigen handlar förmodligen detta mer om moralkonservatism och att man så att säga ville minimera det sexuella i avbildningarna, men en rimlig tes är väl kanske att manligt obehag med nakenhet inom konsten fått större genomslag än kvinnligt dito.

Till sist vill jag också säga att om nu någon har en arbetsplats där man har en tavla alldeles intill sitt arbetsställe som man inte trivs med så behövs naturligtvis inga storslagna skäl för att vilja flytta på den. Det räcker gott med att man helt enkelt inte gillar den. Man behöver inte lägga några ädla politiska motiv bakom detta.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 09 jan 2014, 20:27

Spiff00 skrev:Tror du att det är så hon menar? Jag får snarare känslan av att hon tycker att motivet påverkar henne negativt som kvinna och därför skulle tas bort.
....vet inte exakt vilket feministiskt hänseende hon syftar på, men det kan ju vara att titta på kvinnor som objekt (t ex om tavlan är väldigt stor och tar upp hela blickfånget), och inte ta dem på det allvar som krävs för politiska överläggningar, dvs med kvinnliga politiker.

Då kan det hjälpa med en nakenbild på en man bredvid, kan jag tänka. Balanserar.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 09 jan 2014, 20:36

@merko Du måste se Poseidon från rätt vinkel och se fisken för vad den är ;)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 09 jan 2014, 21:42

Merko skrev:...men en rimlig tes är väl kanske att manligt obehag med nakenhet inom konsten fått större genomslag än kvinnligt dito.
Huh? Hur menar du nu? Finns det fler kvinnliga könsorgan avbildade i konstverk? Har konstverk tagits bort för att män känt att det varit svårt med konst förställande helt eller delvis nakna män?
Merko skrev:Till sist vill jag också säga att om nu någon har en arbetsplats där man har en tavla alldeles intill sitt arbetsställe som man inte trivs med så behövs naturligtvis inga storslagna skäl för att vilja flytta på den. Det räcker gott med att man helt enkelt inte gillar den. Man behöver inte lägga några ädla politiska motiv bakom detta.
Så borde det kanske vara men jag tror att i de flesta fall inte räcker med att man helt enkelt inte gillar ett motiv för att få något utbytt eller borttaget. Susanne verkar också tycka att det inte räcker eftersom hon anger feminism som motiv.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 09 jan 2014, 21:47

kaxiga Z skrev:
Spiff00 skrev:Tror du att det är så hon menar? Jag får snarare känslan av att hon tycker att motivet påverkar henne negativt som kvinna och därför skulle tas bort.
....vet inte exakt vilket feministiskt hänseende hon syftar på, men det kan ju vara att titta på kvinnor som objekt (t ex om tavlan är väldigt stor och tar upp hela blickfånget), och inte ta dem på det allvar som krävs för politiska överläggningar, dvs med kvinnliga politiker.

Då kan det hjälpa med en nakenbild på en man bredvid, kan jag tänka. Balanserar.
Ja, kanske. Jag har nog för dålig fantasi för att ta en tavla på allvar. Eller för lite empati. Är fenomenet på något sätt besläktat med video och dataspelsvåld?

Låst