Bara bröst - En feministisk fråga?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Merko

Re: Bara bröst - En feministisk fråga?

Inlägg av Merko » tor 09 jan 2014, 21:56

Spiff00 skrev:
Merko skrev:...men en rimlig tes är väl kanske att manligt obehag med nakenhet inom konsten fått större genomslag än kvinnligt dito.
Huh? Hur menar du nu? Finns det fler kvinnliga könsorgan avbildade i konstverk? Har konstverk tagits bort för att män känt att det varit svårt med konst förställande helt eller delvis nakna män?
Nu ignorerar du ju de argument jag redan givit: att manliga könsorgan tycks avbildas orealistiskt små. Kan ju inskjuta att så inte tycks vara fallet för antika statyer, utan det tycks vara något som inträffat under den kristna eran. Således handlar det antagligen åtminstone delvis om moralkonservatism. Men å andra sidan verkar inte kvinnobröst ha "minimerats" under samma era. Kanske dock delvis för att bröst inte varit så starkt sexualiserade förrän under modern tid.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 09 jan 2014, 22:05

Om vi lämnar Eberstein som jag tycker är fjantig - även om hon gärna får flytta tavlan - så tycker jag att ett exempel som är intressant i sammanhanget är Delacroix' Friheten på barrikaderna (eller, i ordagrann översättning från originaltiteln: Friheten leder folket.

Bild

Å ena sidan kan man förstås tycka att det här verkar vara en målning av en gubbsjuk man, varför i hela friden ska hon visa tuttarna? Å andra sidan är det svårt att få in friheten i någon slags patriarkal förtrycksapparat. Hon är ju bokstavligen talat folkets ledare.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 09 jan 2014, 23:28

Ett annat problem med avseende på feminism och nakna bröst som jag ser det är att man också förespråkar fenomenet.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » tor 09 jan 2014, 23:38

Merko skrev:Nu ignorerar du ju de argument jag redan givit: att manliga könsorgan tycks avbildas orealistiskt små. Kan ju inskjuta att så inte tycks vara fallet för antika statyer, utan det tycks vara något som inträffat under den kristna eran. Således handlar det antagligen åtminstone delvis om moralkonservatism. Men å andra sidan verkar inte kvinnobröst ha "minimerats" under samma era. Kanske dock delvis för att bröst inte varit så starkt sexualiserade förrän under modern tid.
Jag är inte finkulturell nog att varken ha någon åsikt om eller insikt i hur det ligger till med storleksvariation hos bröst och penis inom konsten men rent intuitivt känns det inte som att storleken bör ha någon betydelse.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 22 jan 2014, 21:23

Hypotes om anledningen bakom fokuseringen på böcker, tavlor etc. i dagens rasism- och kvinnoförtrycksdebatt:

Det naturliga vore ju att fokusera på den fysiska verkligheten och vad som händer där. I dagens medielandskap är ju det offentliga samtalet en försvinnande företeelse, och de människor man vill nå går inte längre att komma åt med argument. Då får kulturuttryck bli måltavla, eftersom de ändå på nå sätt är åtkomliga.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 01 feb 2014, 13:17

Det är väl inte viktigt att ha just den tavlan just där, normalt att man byter ut tavlor. Men jag förstår inte problemet med tavlan. Om jag själv jobbade i Riksdagen så skulle jag nog inte ha problem vare sig med nakenheten eller att den visar på mytologin från en utdöd religion. Tavlan är ju inte heller så sexig att den skulle ge allvarliga koncentrationsproblem för män som ser den.

Förstår inte problemet varken för feminister eller muslimer. Att tro att det skulle vara problem för utländska gäster eller just specifikt för utländska muslimska gäster är att ha fördomar mot muslimer och tro att de är mer fördomsfulla och lättkränkta än andra. Förstår inte vad en halvnaken kvinnlig mytologisk figur skulle vålla för problem för kvinnor i det här fallet.

Jag tror att det var någon riksdagsledamot som påpekade att det var ett större problem att det i Riksdagens lokaler fanns en tavla med Gustav III:s kröning, det argumentet kan jag bättre förstå.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 01 feb 2014, 18:52

Etnavs skrev:Det är väl inte viktigt att ha just den tavlan just där, normalt att man byter ut tavlor. Men jag förstår inte problemet med tavlan. Om jag själv jobbade i Riksdagen så skulle jag nog inte ha problem vare sig med nakenheten eller att den visar på mytologin från en utdöd religion. Tavlan är ju inte heller så sexig att den skulle ge allvarliga koncentrationsproblem för män som ser den.

Förstår inte problemet varken för feminister eller muslimer. Att tro att det skulle vara problem för utländska gäster eller just specifikt för utländska muslimska gäster är att ha fördomar mot muslimer och tro att de är mer fördomsfulla och lättkränkta än andra. Förstår inte vad en halvnaken kvinnlig mytologisk figur skulle vålla för problem för kvinnor i det här fallet.
Man skulle ju kunna göra ett experiment och sätta upp ett foto av en halvnaken fotomodell där istället. Plötsligt skulle nog en och annan reagera på att "shit, det där är ju en naken kvinna".

Poängen är väl då att många av oss har ett kulturellt filter som gör att vi kanske inte ser saker för vad de är, utan vi ser "klassisk konst". Konungens nya kläder-syndromet.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Låst