Oj var är alla människor, Calle Bildt slant med tungan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Anders Johansson
Avstängd

Oj var är alla människor, Calle Bildt slant med tungan

Inlägg av Anders Johansson » fre 31 jan 2014, 01:54

Anf. 48 Utrikesminister CARL BILDT (M):
Herr talman! Tack för frågan, Jonas Sjöstedt!
Jag är glad att Jonas Sjöstedt har uppmärksammat mötet i Davos. Oxfam var också där, och det var just i Davos de presenterade studien. Det var också just i Davos som vi diskuterade de här siffrorna.
Om man formulerar det på det sättet är det alldeles uppenbart orimligt. Samtidigt ser vi att de stora klyftorna i världen håller på att minska. Medan vi tidigare gick mot en värld där de fattiga blev allt fattigare och de rika blev allt rikare har utvecklingen de senaste tio tjugo åren blivit att vi lyfter upp hundratals miljarder människor ur fattigdom.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 13_H10963/
Jag hörde det direkt då Frågestunden bara är en timma med snabba repliker. Läste att jag hört rätt och ingen verkar ha reagerat. Han menade nog miljoner?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Oj var är alla människor, Calle Bildt slant med tungan

Inlägg av Vitnir » fre 31 jan 2014, 05:50

Antagligen
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 31 jan 2014, 08:57

Bildt har ju fel likafullt. Om de fattiga "tidigare" har blivit fattigare och de rika rikare enligt något mått, så har den utvecklingen accelererat förutsatt att man använder samma mått.

Det Bildt och hans gelikar brukar slingra sig med är ju att det enligt vissa mått är så att den absoluta fattigdomen minskat (i procent, om än inte i antal människor). De mått som används för att ta fram sådan statistik är ofta tveksamma - exempelvis den vanliga siffran på antal människor som lever på "en dollar om dagen". Vilket har blivit ovanligare, men det beror till stor del på att den "dollar" man använder som referens har minskat kraftigt i värde. Måttet har visserligen uppgraderats men det har inte alls hängt med inflationen.

Nåväl, det blir förmodligen något bättre ändå, men ser man lite längre bakåt så gick utvecklingen snabbare framåt innan den nyliberala eran från 1980 eller så. I synnerhet om man räknar bort totalitära kommuniststater (= Kina), för det är väl knappast deras politik som Bildt vurmar för?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 31 jan 2014, 10:21

Merko skrev:Nåväl, det blir förmodligen något bättre ändå, men ser man lite längre bakåt så gick utvecklingen snabbare framåt innan den nyliberala eran från 1980 eller så. I synnerhet om man räknar bort totalitära kommuniststater (= Kina), för det är väl knappast deras politik som Bildt vurmar för?
Är du riktigt säker på det? Tror helt ärligt att Kina i flera avseenden ses som ett föredöme av många borgerliga politiker. Mer lös ideologisk retorik är mindre viktigt än praktisk samhällsorganisation.

I övrigt tycker jag att ditt användande av begreppet "totalitär" är lite oklar.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 31 jan 2014, 13:49

Vidugavia skrev:Tror helt ärligt att Kina i flera avseenden ses som ett föredöme av många borgerliga politiker.
Och Göran Persson.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 31 jan 2014, 14:18

pwm skrev:
Vidugavia skrev:Tror helt ärligt att Kina i flera avseenden ses som ett föredöme av många borgerliga politiker.
Och Göran Persson.
Bra exempel. Som sagt. Borgerliga politiker.

Lars Leijonborg hade en bra tagning på det hela också:
Fp-ledaren undrade hur det skulle låta om Göran Persson kom till Kina och frågade: ”Do you have what we in Sweden call friår? Värnskatt? Förtidspension för arbetsföra?”
http://www.sydsvenskan.se/sverige/leijo ... t-sverige/

Det hela påminner lite om Timbro-vurmen för Singapore.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

millgard

Inlägg av millgard » fre 31 jan 2014, 14:23

Hans Rosling håller nog inte med om att världen blivit sämre, inte heller FN.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 31 jan 2014, 14:29

millgard skrev:Hans Rosling håller nog inte med om att världen blivit sämre, inte heller FN.
Själv tycker jag om vaniljglass och tradjazz.

- Conan Cimmeriern

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 31 jan 2014, 15:33

Vidugavia skrev:Själv tycker jag om vaniljglass och tradjazz.
Jo, politiskt radikala är ofta kulturellt konservativa.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 31 jan 2014, 16:14

Vidugavia skrev: I övrigt tycker jag att ditt användande av begreppet "totalitär" är lite oklar.
Jaså? I huvudsak baserar jag den etiketten på huruvida ett land har långtgående och effektiva begränsningar i yttrandefrihet och organisationsfrihet.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 31 jan 2014, 16:27

millgard skrev:Hans Rosling håller nog inte med om att världen blivit sämre, inte heller FN.
Håller med vem då? Kan inte se att någon i denna tråd hävdat att världen blivit sämre.

biitar

Inlägg av biitar » fre 31 jan 2014, 19:43

Carl Bildt har ett mål, och det är att förbättra för honom själv. Hans agerande som utrikesminister bygger nog mer på vad han tjänar på, än vad Sverige tjänar på. Hur pålitlig han är kan ses i att han skällde ut en general alt major i armén för han inte smutskastade Ulf Henricsson tillräckligt i pressen. Orsaken var att Henricsson, som befälhavare i BA02, hade yttrat sig på ett sätt som verkade vara negativt politiskt för, bland annat, Bildt.

Det bör tilläggas, att det är troligtvis Henricssons arbete/insatts som gjorde att Bildt kunde sitta och äta fina middagar med olika krigsförbrytare i forna Jugoslavien och få status som "fredsmäklare".

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » lör 01 feb 2014, 13:24

Är det bara jag som aldrig har hört talas om historien om Bildt och Henricsson? I alla fall tycks biitar utgå från att den är allmänt bekant.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 01 feb 2014, 15:39

Jag blir så trött på att hela tiden förklara att positiva trender som att världens befolkning dras upp ur fattgdom i miljardtag, inte är ett problem. Det finns problem forfarande, men att tro att alla fattiga meddetsamma kan bli medelklass är naivt och dumt att hävda. Vi får jobba på med att berika de fattiga, men dom hjälps inte av att de rika blir fattiga.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

biitar

Inlägg av biitar » lör 01 feb 2014, 19:25

Ergo Sum skrev:Är det bara jag som aldrig har hört talas om historien om Bildt och Henricsson? I alla fall tycks biitar utgå från att den är allmänt bekant.
Näe, jag bara skrev så för att vara dryg! ;) ...

Ulf Henricsson har skrivit en bok om denna tid och detta står med i denna bok. Boken heter "När Balkan brann - Överste Ulf Henricsson om sitt krig i Bosnien och hur han blev Sheriffen av Vares". För de som vill veta mer om FN-missioner och de svenska befälhavarnas tankar och tycken, så rekommenderar jag också "Katanga - Svensk FN-trupp i Kongo 1961-62" av Jonas Waern.

Låst