Bör professionella klimatförvillare hotas med straff?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Absolut
2
20%
Nej och jag förklarar varför det inte är möjligt
6
60%
Det tål att tänka på
1
10%
Låt oss utreda bara denna fråga här
1
10%

Antal röster: 10

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » lör 01 feb 2014, 03:26

Strävan att leva länge och sätta barn till världen, ter sig ganska meningslöst när andra gör vad dom kan för att vi inte ska överleva.
Riksdagen är enig om att vi har klimatproblem, övertygade av de experter vi har, så vi ska göra en energiomställning till uthållbara system snarast möjligt.

Ifrån andra sidan satsas enorma belopp på anti-information, för att vara kvar i det gamla och behålla vinsterna.

Då är problemet att inget hot varit så ödesmättat i modern tid, alltfler talar om att det kan gå riktigt illa, att det är ute med oss och är inte så svårt att förstå. Förut sa man att de enda som kan förinta oss är vi själva. Eller när Kina vaknar och vill ha det som oss är det kört.

Att förbjuda åsikter är svårt men att sprida vissa är redan olagligt. Vad som pågår i detta fall och lär ha spridit sig hit, är samhällsfarligt och måste preventivt kunna beivras.
Jag vet inte vad man ska jämföra det med men liknar anstiftan till folkmord.

För är det inte allvarligt har vi fattat fel beslut och ska köra på som förut.
De värsta fallen har vi i USA och sedan kanske i Kanada, men vi har varit föregångare förut, kan ta det här och sedan i EU.

(Detta är inte en tråd om det finns klimathot, det avhandlas i andra redan!)
Din röst kan ändras av dig.

mia

Re: Bör professionella klimatförvillare hotas med straff?

Inlägg av mia » lör 01 feb 2014, 11:32

Jag vet inte riktigt var du brukar läsa som har fått intrycket att fler och fler säger att det "är ute med oss", men vart det än är, sluta läsa där, det kan inte vara nyttigt och dessutom är det fel. Läs forskningsresultat istället.
Att tolka de begränsade framgångarna i de internationella klimatförhandlingarna, eller många (men inte alla) staters begränsade framgångar med att få på plats kraftfulla styrmedel och policies som att inget händer är ett misstag. Omställning och förändring går framåt på region- och stadsnivå, och det finns många initiativ och överenskommelser på plats eller på gång. I Sverige sker det intressantaste på kommun och länsstyrelsenivå, tex.

Att förbjuda diskussioner är sällan en god idé, och jag kan absolut inte se någon anledning i detta fallet. Att kalla det anstiftan till folkmord är fullständigt hårresande. Det sista vi vill ha är en klimatvariant av "kriget mot terrorismen".

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 01 feb 2014, 11:49

Det handlar om yttrandefrihet. Den Amerikanska tolkningen är att yttrandefriheten inte sträcker sig så långt som att skydda rätten att på ofog skrika "Det brinner" i en överfull teater. Således måste ribban för yttrandefrihet sättas ganska högt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 02 feb 2014, 02:00

mia skrev:Jag vet inte riktigt var du brukar läsa som har fått intrycket att fler och fler säger att det "är ute med oss", men vart det än är, sluta läsa där, det kan inte vara nyttigt och dessutom är det fel. Läs forskningsresultat istället.
Att tolka de begränsade framgångarna i de internationella klimatförhandlingarna, eller många (men inte alla) staters begränsade framgångar med att få på plats kraftfulla styrmedel och policies som att inget händer är ett misstag. Omställning och förändring går framåt på region- och stadsnivå, och det finns många initiativ och överenskommelser på plats eller på gång. I Sverige sker det intressantaste på kommun och länsstyrelsenivå, tex.

Att förbjuda diskussioner är sällan en god idé, och jag kan absolut inte se någon anledning i detta fallet. Att kalla det anstiftan till folkmord är fullständigt hårresande. Det sista vi vill ha är en klimatvariant av "kriget mot terrorismen".
Jag hör mest experter och andra seriösa i massmedia, som inser samma som jag såg för länge sedan, att det kan skena iväg utan återvändo. Men man vill inte skapa panik. Ta en sån sak som "positiv återkoppling" där det såg illa ut med bara CO2 men vi nu ska addera faran med Metan.

Framåt går det sakta och säkert men när vanliga terrorister kan ta livet av ett fåtal, kan dessa ta livet av oss alla i sin onödiga strävan av girighet. I lobbyismens högborg USA går det framåt trots allt, Kineserna börjar vakna till men Kanada och Australien börjar visst backa ur.
Alla Rikshaw i Indien är numera motordrivna och motorismen sprider sig.
Att terrorisera klimatvetandet är värre än faran med ex. islamism.

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 02 feb 2014, 02:11

kipphebel3 skrev:Det handlar om yttrandefrihet. Den Amerikanska tolkningen är att yttrandefriheten inte sträcker sig så långt som att skydda rätten att på ofog skrika "Det brinner" i en överfull teater. Således måste ribban för yttrandefrihet sättas ganska högt.
Ifall det ex. råder enighet med experter och politiker, om att antibiotikaresistens eller annat sprider sig som kan ta död på oss alla, men de som kan förlora pengar satsar på massiv motinformation, då är det dags att dra en gräns.
Jag får inte påstå att jag ska avliva alla skeptiker och de får inte påstå att de ska avliva alla experter, men indirekt menar de att vi gärna kan avlivas så de får mer på kontot.

mia

Inlägg av mia » sön 02 feb 2014, 20:17

Anders Johansson skrev: Jag hör mest experter och andra seriösa i massmedia, som inser samma som jag såg för länge sedan, att det kan skena iväg utan återvändo. Men man vill inte skapa panik. Ta en sån sak som "positiv återkoppling" där det såg illa ut med bara CO2 men vi nu ska addera Metan
vi ska inte addera metan, det är redan gjort. Om det är metanhydraterna du tänker på så är forskningsläget inte sådant att det finns anledning att räkna med det just nu. Det högsta RCP illustrerar utsläppstrender som utvecklas enligt samma mönster som dagens trender, vilket skulle föra oss mot ca 4 grader mot slutet av århundradet, för att därefter fortsätta att öka. Inte ens där finns det fog för att säga att det är ute med oss, även om det naturligtvis vore mycket bekymmersamt.

Den här tråden skulle inte handla om klimatvetenskap ur ett naturvetenskapligt perspektiv, men om man ska börja diskutera åtgärder mot kollobbyn mfl så bör man nog ändå identifiera och utgå från den naturvetenskapliga mainstream-fåran. När du noterar att "experterna" nu börjar inse det du insett för länge sen så låter det inte så förtroendeingivande. Omdu inte är expert själv så borde du snarare inse saker strax efter sagda experter?
Att man inte vill skapa panik låter långsökt. Snarare så ropar IPCC mfl så högt de kan, vilket får medges inte är speciellt högt.

När det gäller de olika ländernas klimatpolitik du nämnde tex australiens och Kanadas allmänt antiintellektuella agerande är mycket bekymmersamt, för klimatfrågan men också för annan miljöforskning och för angreppen på den akademiska friheten. Är du övertygad om att det bara är kollobbyn som ska lastas för detta?

JohJoh

Inlägg av JohJoh » sön 02 feb 2014, 22:07

Anders Johansson skrev: Jag vet inte vad man ska jämföra det med men liknar anstiftan till folkmord.
Vilken absurd liknelse.

Så politiker ska ha omröstningar och bestämma vilka åsikter som ska vara tillåtna och vilka som skall vara förbjudna?
Låter som ett totalitärt skräcksamhälle.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 02 feb 2014, 23:10

mia skrev:
Anders Johansson skrev: Jag hör mest experter och andra seriösa i massmedia, som inser samma som jag såg för länge sedan, att det kan skena iväg utan återvändo. Men man vill inte skapa panik. Ta en sån sak som "positiv återkoppling" där det såg illa ut med bara CO2 men vi nu ska addera Metan
vi ska inte addera metan, det är redan gjort. Om det är metanhydraterna du tänker på så är forskningsläget inte sådant att det finns anledning att räkna med det just nu. Det högsta RCP illustrerar utsläppstrender som utvecklas enligt samma mönster som dagens trender, vilket skulle föra oss mot ca 4 grader mot slutet av århundradet, för att därefter fortsätta att öka. Inte ens där finns det fog för att säga att det är ute med oss, även om det naturligtvis vore mycket bekymmersamt.

Den här tråden skulle inte handla om klimatvetenskap ur ett naturvetenskapligt perspektiv, men om man ska börja diskutera åtgärder mot kollobbyn mfl så bör man nog ändå identifiera och utgå från den naturvetenskapliga mainstream-fåran. När du noterar att "experterna" nu börjar inse det du insett för länge sen så låter det inte så förtroendeingivande. Omdu inte är expert själv så borde du snarare inse saker strax efter sagda experter?
Att man inte vill skapa panik låter långsökt. Snarare så ropar IPCC mfl så högt de kan, vilket får medges inte är speciellt högt.

När det gäller de olika ländernas klimatpolitik du nämnde tex australiens och Kanadas allmänt antiintellektuella agerande är mycket bekymmersamt, för klimatfrågan men också för annan miljöforskning och för angreppen på den akademiska friheten. Är du övertygad om att det bara är kollobbyn som ska lastas för detta?
När jag kunde läsa om positiv återkoppling som såg ut att vara illa nog, var inte metan aktuellt ännu.
4 grader kommer att orsaka mycket stora politiska och humana problem med sannolika mängder av dödsfall, vi bör undvika, då mina barn börjar bli gamla och vi själva kan överleva med en del tur.
När det talas om alarmister försvarar sig forskarna med att de är återhållsamma. Men i enskilda fall tar de i mer än IPCC med att varna.

Det som drabbat Oz och Kanada verkar vara en smitta från USA där vi sett liknade.

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 02 feb 2014, 23:23

JohJoh skrev:
Anders Johansson skrev: Jag vet inte vad man ska jämföra det med men liknar anstiftan till folkmord.
Vilken absurd liknelse.

Så politiker ska ha omröstningar och bestämma vilka åsikter som ska vara tillåtna och vilka som skall vara förbjudna?
Låter som ett totalitärt skräcksamhälle.
Man kan göra många liknelser och det handlar inte om åsikter ifall man emot betalning försöker med bedrägerier =vilseledande och vinning.
Har du en bättre liknelse?

Förut sålde sig samma folk med att rökning är ofarligt, det är illa nog men av en annan magnitud.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 02 feb 2014, 23:25

Anders Johansson skrev:Men i enskilda fall tar de i mer än IPCC med att varna.
IPCC har systematiskt underdrivit klimatförändringar, så det är inte så konstigt.

http://www.scientificamerican.com/artic ... te-change/
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 02 feb 2014, 23:29

Moridin skrev:
Anders Johansson skrev:Men i enskilda fall tar de i mer än IPCC med att varna.
IPCC har systematiskt underdrivit klimatförändringar, så det är inte så konstigt.

http://www.scientificamerican.com/artic ... te-change/
Jag svarade på
Snarare så ropar IPCC mfl så högt de kan, vilket får medges inte är speciellt högt.

mia

Inlägg av mia » tis 04 feb 2014, 18:29

Anders Johansson skrev: Det som drabbat Oz och Kanada verkar vara en smitta från USA där vi sett liknade.
Så vitt jag vet finns det inga motsvarande nedskärningar av anslag till miljöforskning i USA som de som skett i Kanada, eller av Australiens tvärstopp när det gäller att finansiera forskning om förnyelsebar energi och lappkast när det gäller klimatåtgärder.
Min poäng är att det är att göra det lite för lätt för sig att utnämna USAs politik och debatt till föregångare, när utvecklingen sker parallellt i flera länder samtidigt, med olika drivkrafter.

mia

Inlägg av mia » tis 04 feb 2014, 18:38

Anders Johansson skrev: När det talas om alarmister försvarar sig forskarna med att de är återhållsamma. Men i enskilda fall tar de i mer än IPCC med att varna.
Ja, naturligtvis. IPCCs kunskapssammanställningar är ju en syntes av så stor del av forskningsmaterialet som man lyckades bearbeta. I underlaget finns både resultat som ligger över och under "genomsnittet" eller vad man nu ska kalla det. "Skeptikerna" älskar att dra fram de resultat som hamnar i nedre percentlierna, och alarmisterna älskar att dra fram resultaten som ligger i övre percentilerna. Vilket båda är ok, om man talar om att de resultaten man lyfter ligger i utkanten. Gör man inte det är man lika irriterande oavsett vilken percentil man har valt att ägna sig åt.

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » tis 04 feb 2014, 19:17

mia skrev:
Anders Johansson skrev: Det som drabbat Oz och Kanada verkar vara en smitta från USA där vi sett liknade.
Så vitt jag vet finns det inga motsvarande nedskärningar av anslag till miljöforskning i USA som de som skett i Kanada, eller av Australiens tvärstopp när det gäller att finansiera forskning om förnyelsebar energi och lappkast när det gäller klimatåtgärder.
Min poäng är att det är att göra det lite för lätt för sig att utnämna USAs politik och debatt till föregångare, när utvecklingen sker parallellt i flera länder samtidigt, med olika drivkrafter.
Nu ja men USA började

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » tis 04 feb 2014, 19:20

mia skrev:
Anders Johansson skrev: När det talas om alarmister försvarar sig forskarna med att de är återhållsamma. Men i enskilda fall tar de i mer än IPCC med att varna.
Ja, naturligtvis. IPCCs kunskapssammanställningar är ju en syntes av så stor del av forskningsmaterialet som man lyckades bearbeta. I underlaget finns både resultat som ligger över och under "genomsnittet" eller vad man nu ska kalla det. "Skeptikerna" älskar att dra fram de resultat som hamnar i nedre percentlierna, och alarmisterna älskar att dra fram resultaten som ligger i övre percentilerna. Vilket båda är ok, om man talar om att de resultaten man lyfter ligger i utkanten. Gör man inte det är man lika irriterande oavsett vilken percentil man har valt att ägna sig åt.
De jag märkt hänvisar inte till IPCC, varav en del är klimatexperter med egna åsikter.

Låst