Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
peewee

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inlägg av peewee » tor 12 jun 2014, 07:09

JohJoh skrev:Läs det igen (min fetning):
"menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur"

På vilket sätt kan detta bara handla om assimilering?!
Detta gäller ju även mig som är infödd svensk.
Det är väl, om något, ett icke-rasistiskt uttalande? Om du som infödd svensk konverterar till en religion som förordar hedersmord eller barnaoffer eller whatever, så uppstår plötsligt ett behov av att "vinna tillbaka" dig - oavsett din hudfärg, alltså. Samma sak om du insisterar på att bara prata swahili. Men notera än en gång ordet "kan", som alltså inte är samma som "måste";
JohJoh skrev: Nej jag tycker inte det är rasistiskt (bara väldigt obehaglig) och jag erkänner att hela min argumentation är OT till trådens rubrik ;o
Vi har kommit en bra bit off-topic. Vad säger du om att vi sätter punkt här? Jag har haft nöje av vår dialog och det hoppas jag att du också haft.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 12 jun 2014, 07:13

Dûrion Annûndil skrev:Du missförstår mig. Jag pratar inte om att avfärda dokumentet bara sådär, jag pratar om att bedöma dokumentet som källa. Att jag sen behandlar dokumentet som en tvivelaktig källa nu efter bedömningen är inte samma sak. Mitt tvivel är ju motiverat utifrån bedömningen.
Som du säger, jag missförstod dig. Och jag ifrågasätter inte att du kan ha anledning att tvivla på källan. Allt som allt tror jag inte att vi står så långt ifrån varandra.
peewee skrev:Då verkar alltså partiet värdera andra egenskaper än kompetens.
Säkert - likt alla partier, föreställer jag mig. Namn som Bosse Ringholm svävar osökt in i hjärnan :smile2:
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 12 jun 2014, 07:47

Flabbergasted skrev:
peewee skrev: Frågan vi diskuterar är om SD är ett rasistiskt parti, så underfrågan blir om texten är rasistisk.
Låt oss se vad Åkesson faktiskt säger:

(...), att Sverige skulle ha flest våldtäkter i Europa och att muslimska män skulle vara mycket kraftigt överrepresenterade bland förövarna, (....).
Det fetstilade är min markering. Detta påstående är så vitt jag vet definitivt inte sant, och det är ett rasistiskt påstående (enligt wiki-definitionen som du angav) eftersom Åkesson tydligt insinuerar att muslimska män begår våldtäkt i högre grad än icke-muslimska män.
Såvitt jag vet har du rätt om antalet våldtäkter. Så här säger engelska Wikipedia i sitt första stycke om antalet våldtäkter:

Sweden has the highest incidence of reported rapes in Europe and one of the highest in the world. According to a 2009 study, there were 46 incidents of rape per 100,000 residents. This figure is twice that of the UK which reports 23 cases, and four times that of the other Nordic countries, Germany and France. The figure is up to 20 times the figure for certain countries in southern and eastern Europe.[188]

Observera nu att detta inte är hela sanningen. Wikipedia säger mer, och det finns förstås andra källor också. Så Åkesson skriver fel, men du håller nog med om att det finns utrymme för hederliga misstag här om man inte gör sin research ordentligt. Vad gäller muslimska män kan jag bara gissa att han antingen stöder sig på en norsk polisrapport om situationen in Norge och (felaktigt) drar slutsatsen att samma situation måste råda i Sverige, eller att det finns en liknande rapport från svenska polisen. Men låt mig fortsätta...

Jag försökte googla mig fram till källan för Åkessons påstående om muslimer och hittade snabbt den här länken:
http://ligator.wordpress.com/2010/08/25 ... statistik/
Det är en utmärkt sida som bland annat citerar större delen av SD:s våldtäktsstatistik. Jag skall inte trötta dig med den här, och den kan ju i sin tur vara fel. Men jag gick inte vidare, eftersom jag hittade en intressant text på just den sidan - som ju uppenbarligen är en anti-SD-sida. Läs vad sidans ägare skriver:

Man bemöter detta genom att för det första vara ärlig och erkänna att problemen finns i Sverige. Man bemöter inte Sd och SP genom att förneka statistiken från dem. (Som DN gör… )
För det andra genom att visa vilka levnadsvillkor invandrare haft. Dvs ekonomi, islolering, utanförskap. Här måste politikerna våga erkänna begångna fel.
För det tredje genom att göra internationella jämförelser. Genom att bemöta deras idé att anledningen till brottsligheten ligger i kulturen och religionen.

Då slutade jag leta. Jag utgick ifrån att sidans ägare, som säger sig vara mycket politiskt intresserad, själv hade undersökt saken. Och notera alltså att han inte säger att statistiken är fel, vilket borde vara det första han skrivit om han faktiskt funnit något fel på den.

Så i lathetens tecken lutar jag mig på hans analys. Skulle den vara fel så håller jag naturligtvis med dig, texten du fetar är rasistisk.

En fråga, Flabbergasted: Den delen av Åkessons artikel som jag citerar innehåller c:a fjorton påståenden och du pekar på två av dem. Anser du att han talar sanning om de andra tolv?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 12 jun 2014, 09:23

peewee skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Du missförstår mig. Jag pratar inte om att avfärda dokumentet bara sådär, jag pratar om att bedöma dokumentet som källa. Att jag sen behandlar dokumentet som en tvivelaktig källa nu efter bedömningen är inte samma sak. Mitt tvivel är ju motiverat utifrån bedömningen.
Som du säger, jag missförstod dig. Och jag ifrågasätter inte att du kan ha anledning att tvivla på källan.
Du menar att vi och alla som bedömer saken har anledning att tvivla, med tanke på att kontexten för dokumentet i fråga rimligen objektivt är detsamma för alla. Sen att alla kanske inte är bekanta med kontexten kring dokumentet är en annan femma.
peewee skrev:
Säkert - likt alla partier, föreställer jag mig. Namn som Bosse Ringholm svävar osökt in i hjärnan :smile2:
Men då är vi väl tillbaka till att frågan då blir varför situationen för SD angående urvalet skulle vara annorlunda än någon annans, vilket väl du föreslog att det var?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 12 jun 2014, 09:46

Dûrion Annûndil skrev:
peewee skrev: Som du säger, jag missförstod dig. Och jag ifrågasätter inte att du kan ha anledning att tvivla på källan.
Du menar att vi och alla som bedömer saken har anledning att tvivla, med tanke på att kontexten för dokumentet i fråga rimligen objektivt är detsamma för alla. Sen att alla kanske inte är bekanta med kontexten kring dokumentet är en annan femma.
Ja, naturligtvis. Jag skrev du eftersom du själv tidigare skrivit "Att jag sen behandlar dokumentet som en tvivelaktig källa..."
Dûrion Annûndil skrev:
peewee skrev:
Men då är vi väl tillbaka till att frågan då blir varför situationen för SD angående urvalet skulle vara annorlunda än någon annans, vilket väl du föreslog att det var?
Partiet värderar andra egenskaper än kompetens, vilket jag tror att även andra partier gör, så långt är vi nog överens. Men det jag föreslog, vad jag minns, var att partiet i sin nuvarande situation har ont om kompetent folk och inte råd att förlora dem. Dessutom antydde jag en sekundär effekt av att sparka någon: oavsett hans egen kompetens kan hans avgång/spark skapa en splittring som gör att andra går, och det har man inte heller råd med just nu. Ett parti behöver ju både fylla upp sina vunna stolar (helst, men inte nödvändigtvis, med kompetent folk) och dessutom fylla själva partiorganisationen med så kompetenta/pålitliga/bra människor som möjligt. Skulle du säga att ett parti som t.ex. Moderaterna eller Folkpartiet har svårt att göra detta? Dessa partiers behov tror jag är ungefär lika stora för fem år sedan som de är idag; så är inte fallet för SD.

Nu ska jag tillägga att jag inte har någon erfarenhet av partiarbete inom Moderaterna eller Folkpartiet, så min fråga är allvarligt menad och inte retorisk. Kanske jag är helt ute och cyklar? Rätta mig i så fall.

JohJoh

Inlägg av JohJoh » tor 12 jun 2014, 10:10

peewee skrev:
JohJoh skrev:Läs det igen (min fetning):
"menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur"

På vilket sätt kan detta bara handla om assimilering?!
Detta gäller ju även mig som är infödd svensk.
Det är väl, om något, ett icke-rasistiskt uttalande? Om du som infödd svensk konverterar till en religion som förordar hedersmord eller barnaoffer eller whatever, så uppstår plötsligt ett behov av att "vinna tillbaka" dig - oavsett din hudfärg, alltså. Samma sak om du insisterar på att bara prata swahili.
Jo, jag har inte sagt att det är rasistiskt utan att det är en indelning av svenskar i "riktiga svenskar" och "de andra".
Det du upprepar om hedersmord etc nämns inte i den kontext jag pratar om: http://sverigedemokraterna.se/var-politik/nationen/. Det är en tolkning du gör att det krävs något brottsligt för att man skall upphöra att vara en del av "den svenska nationen". För mig är det givet att de även menar andra, mjukare, värden (som inte är brott).
peewee skrev:Men notera än en gång ordet "kan", som alltså inte är samma som "måste";
Man kan påstå att detta är bullshit som kan ursäkta vilka dumma och spekulativa uttalanden som helst. Observera att det inte måste vara så... :/

peewee skrev: Vi har kommit en bra bit off-topic. Vad säger du om att vi sätter punkt här? Jag har haft nöje av vår dialog och det hoppas jag att du också haft.
Absolut.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 12 jun 2014, 10:36

JohJoh skrev:
peewee skrev: Det är väl, om något, ett icke-rasistiskt uttalande? Om du som infödd svensk konverterar till en religion som förordar hedersmord eller barnaoffer eller whatever, så uppstår plötsligt ett behov av att "vinna tillbaka" dig - oavsett din hudfärg, alltså. Samma sak om du insisterar på att bara prata swahili.
Jo, jag har inte sagt att det är rasistiskt utan att det är en indelning av svenskar i "riktiga svenskar" och "de andra".
Det du upprepar om hedersmord etc nämns inte i den kontext jag pratar om: http://sverigedemokraterna.se/var-politik/nationen/. Det är en tolkning du gör att det krävs något brottsligt för att man skall upphöra att vara en del av "den svenska nationen". För mig är det givet att de även menar andra, mjukare, värden (som inte är brott).
Snälla JohJoh, läs innan du skriver. Var påstår jag att det krävs något brottsligt? Det är väl inte brottsligt att prata swahili? Det var bara exempel för att förtydliga poängen.

I trådstarten efterlyser JackBlack statsvetenskapliga analyser som slår fast att SD är rasistiskt, och inga sådana har visats fram. Jag upprepade efterlysningen - inget resultat. I morse försökte jag själv hitta något, och misslyckades. Däremot hittade jag en statsvetar-blogg ägd av en kille som presenterar sig så här: Jag är statsvetare och arbetar som Senior Fellow vid den liberala tankesmedjan Timbro, som forskare vid Göteborgs universitet och som krönikör i Borås Tidning. Jag är expert på nationalism, integrationsfrågor och europeisk politik. Om det stämmer borde han vara tusan så mera kompetent än jag och kanske nästan lika insatt i ämnet som Anders G. Här är länken:
http://andreasjohanssonheino.blogspot.s ... r-ett.html ... och här är hans slutsats (fetningarna är mina):
Att det inom SD ryms kulturrasistiska föreställningar är för mig en självklarhet (jag har hela tiden konstaterat att det finns mycket rasism inom SD, även om partiet inte är att betrakta som rasistiskt). Men det finns två anledningar till varför jag inte anser detta tillräckligt för att karaktärisera Sverigedemokraterna som ett rasistiskt parti.

För det första måste man ta partiets ideologi och politik på allvar. SD vill minska invandringen kraftigt men inte avskaffa den helt. De invandrare som kommer till Sverige ska assimileras. De ska lära sig språket, kulturen, tillägna sig svenska värderingar och sedvänjor.

Detta är en politik som vilar på en människosyn som faktiskt är raka motsatsen till rasismens. Den utgår nämligen från att individer kan byta identitet. Att man kan vara född i en kultur men, genom aktiv anpassning, bli del av en annan. Målet med SD:s assimilationspolitik är att alla i samhället ska dela en och samma nationella identitet. Många andra nationalistpartier i Europa definierar nationen utifrån objektiva kriterier. Men Sverigedemokraterna definierar svenskhet enligt följande:

”Svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som
svensk. I praktiken innebär detta ett slags öppen svenskhet, med möjlighet
för människor med annat ursprung att tillhöra den svenska nationen”
(Sverigedemokraternas principprogram 2005).
Han anger ett skäl till som jag avstår ifrån att kommentera, av utrymmesskäl. Men läs gärna bloggen.

Jag föreslog att vi avslutar dialogen här, och det menar jag fortfarande. Enda anledningen till att jag skrev detta inlägg var att du skrev "Det är en tolkning du gör att det krävs något brottsligt ..." och det kunde jag inte lämna obemött.

JohJoh

Inlägg av JohJoh » tor 12 jun 2014, 11:46

peewee skrev:
JohJoh skrev:
peewee skrev: Det är väl, om något, ett icke-rasistiskt uttalande? Om du som infödd svensk konverterar till en religion som förordar hedersmord eller barnaoffer eller whatever, så uppstår plötsligt ett behov av att "vinna tillbaka" dig - oavsett din hudfärg, alltså. Samma sak om du insisterar på att bara prata swahili.
Snälla JohJoh, läs innan du skriver. Var påstår jag att det krävs något brottsligt? Det är väl inte brottsligt att prata swahili? Det var bara exempel för att förtydliga poängen.
Min poäng var att du bara tar extrema exempel som ger en välvillig tolkning av det SD skriver. Finns inget i deras text som säger att jag inte kan uteslutas från den svenska nationen om jag vägrar fira midsommar och i stället vill fira Ramadan, eller om en kvinna inte vill bada med män etc. Du tolkar det SD skriver/säger/påstår- in absurdum - till SD:s "fördel". Kanske tolkar jag det istället negativt, men jag tycker det är rätt att ha mycket kritisk blick på ett parti med deras nutidshistora. Om de verkligen menar det du hävdar borde de verkligen uttrycka sig tydligare.
Over and out.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 12 jun 2014, 12:11

JohJoh skrev:Min poäng var att du bara tar extrema exempel som ger en välvillig tolkning av det SD skriver. Finns inget i deras text som säger att jag inte kan uteslutas från den svenska nationen om jag vägrar fira midsommar och i stället vill fira Ramadan, eller om en kvinna inte vill bada med män etc. Du tolkar det SD skriver/säger/påstår- in absurdum - till SD:s "fördel". Kanske tolkar jag det istället negativt, men jag tycker det är rätt att ha mycket kritisk blick på ett parti med deras nutidshistora. Om de verkligen menar det du hävdar borde de verkligen uttrycka sig tydligare.
Over and out.
Jag förstår din poäng och skall tänka på det i framtiden. Tack för en intressant diskussion.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 12 jun 2014, 20:52

För det första måste man ta partiets ideologi och politik på allvar. SD vill minska invandringen kraftigt men inte avskaffa den helt. De invandrare som kommer till Sverige ska assimileras. De ska lära sig språket, kulturen, tillägna sig svenska värderingar och sedvänjor.

Detta är en politik som vilar på en människosyn som faktiskt är raka motsatsen till rasismens. Den utgår nämligen från att individer kan byta identitet. Att man kan vara född i en kultur men, genom aktiv anpassning, bli del av en annan. Målet med SD:s assimilationspolitik är att alla i samhället ska dela en och samma nationella identitet.
Det är ju intressant att deras programförklaring på hemsidan samtidigt förklarar att ju längre bort ifrån Sverige som flyktingar och invandrare kommer, så blir det mer och mer omöjligt att assimileras. I praktiken innebär det att SD alltså räknar bort möjligheterna att byta identitet (annat än för folk "som redan är som oss" i stort sett).
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » fre 13 jun 2014, 00:16

En sak som jag funderar på då jag ser analyserna av partiprogrammet som vrids in i absurdum. Om det vore så att SD inte är rasistiskt. Varför är det konstant skandaler med just rasistiska/xenofobiska uttalanden? Baseras inte ett parti på nått sätt eller är det bara partiprogrammet som gäller?

Edit: la till ett frågetecken

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 13 jun 2014, 00:39

Dûrion Annûndil skrev:Det är ju intressant att deras programförklaring på hemsidan samtidigt förklarar att ju längre bort ifrån Sverige som flyktingar och invandrare kommer, så blir det mer och mer omöjligt att assimileras. I praktiken innebär det att SD alltså räknar bort möjligheterna att byta identitet (annat än för folk "som redan är som oss" i stort sett).
Kulturellt avstånd korrelerar ganska bra med geografiskt avstånd:
Bild

Ju större de kulturella skillnaderna är desto svårare är det att uppnå assimilering.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 13 jun 2014, 07:04

JackBlack skrev:
Kulturellt avstånd korrelerar ganska bra med geografiskt avstånd
Den där "kartan" är så fel på så många sätt att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Kanske med att det är individer som flyttar och inte nationer. Eller att de individer som flyr sina hemländer inte sällan är i konflikt med den rådande "normen".

Men låt oss anta att kartan rymmer någon sorts sanning. Människor från El Salvador skulle alltså ha det fruktansvärt svårt att assimileras i Sverige? Finnar ha det betydligt lättare att etablera sig i Belgien än här? Bulgarien och Taiwan stå närmare varandra än Sverige och Danmark eller Norge? Eh...

Edit: Fast det kanske inte är kartan utan dina slutsatser av vad kartan visar som är en gnutta diskutabla. "Äras" den som äras bör.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 13 jun 2014, 07:11

Dûrion Annûndil skrev:Det är ju intressant att deras programförklaring på hemsidan samtidigt förklarar att ju längre bort ifrån Sverige som flyktingar och invandrare kommer, så blir det mer och mer omöjligt att assimileras.
Allra svårast för Nya Zeeländare, med andra ord. :roll: Men visst, man kan väl inte säga att de som flyttade dit från andra sidan jorden gjorde några direkta försök att assimilera sig.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 13 jun 2014, 07:26

Dûrion Annûndil skrev:

Detta är en politik som vilar på en människosyn som faktiskt är raka motsatsen till rasismens. Den utgår nämligen från att individer kan byta identitet. Att man kan vara född i en kultur men, genom aktiv anpassning, bli del av en annan. Målet med SD:s assimilationspolitik är att alla i samhället ska dela en och samma nationella identitet.
Det är ju intressant att deras programförklaring på hemsidan samtidigt förklarar att ju längre bort ifrån Sverige som flyktingar och invandrare kommer, så blir det mer och mer omöjligt att assimileras. I praktiken innebär det att SD alltså räknar bort möjligheterna att byta identitet (annat än för folk "som redan är som oss" i stort sett).
Är det inte så att, som en generell regel vilken naturligtvis har undantag, grannar är mer lika varandra i kultur och värderingar än vad mera avlägsna människor är? Har du en annan erfarenhet? Jag har själv inte sett någonstans där de skriver att det vore omöjligt att assimileras, så jag skulle snarare använda uttrycket "svårare och svårare" - vilket inte låter särskilt orimligt.

Låst