Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
JackBlack

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inlägg av JackBlack » mån 16 jun 2014, 01:45

kaxiga Z skrev:JackBlack, hoppas du minns exemplen som nämnts i denna tråd: "Zlatan är inte svensk"
och när Loreen vann Eurovision Song Contest: "Sverige" inom citattecken, skrev en i ledningen (Åkesson?), var uppenbart arg på att en mörkhyad svensk artist tävlat för Sverige.
Jag tycker själv det är onödigt av SD att vilja göra denna indelning. Däremot ser jag inte hur det skulle innebära någon form av särbehandling. I vad ligger särbehandlingen?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 16 jun 2014, 07:21

JackBlack skrev:
kaxiga Z skrev:JackBlack, hoppas du minns exemplen som nämnts i denna tråd: "Zlatan är inte svensk"
och när Loreen vann Eurovision Song Contest: "Sverige" inom citattecken, skrev en i ledningen (Åkesson?), var uppenbart arg på att en mörkhyad svensk artist tävlat för Sverige.
Jag tycker själv det är onödigt av SD att vilja göra denna indelning. Däremot ser jag inte hur det skulle innebära någon form av särbehandling. I vad ligger särbehandlingen?
I att utgå från att man inte kan vara mörkhyad och "riktig svensk" på samma gång?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 jun 2014, 08:10

Flabbergasted skrev:I att utgå från att man inte kan vara mörkhyad och "riktig svensk" på samma gång?
Det påståendet kan passa in på Loreen men inte på Zlatan då han inte är mörkhyad.

Sen undrar jag varför du skriver "riktig svensk", vem har sagt de orden och vad innebär de?

Att mörkhyade enligt vissa definitioner inte bör klassas som etniska svenskar är väl inget konstigt egentligen då tillhörandet av en etnisk grupp ofta förutsätter härstamning. Sen är det i sammanhanget härstamning enklare att säga vilka som inte är etniska svenskar än att säga vilka som är det helt enkelt eftersom vi under historien haft invandring av andra etniska grupper som blandat sig med de etniska svenskarna. Ska vi hitta vilka som är etniska svenskar så måste nog alla börja släktforska...

Det finns också en mindre använd definition (som bland annat används i USA) som säger att en etnicitet kan bygga på självidentifiering men det är nog inte den definitionen som Sverigedemokraterna utgår ifrån.

Att man har olika etniska grupper i ett samhälle är dock ingen särbehandling i sig. Särbehandlingen uppstår ju när man särbehandlar på etnisk grund.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JohJoh

Inlägg av JohJoh » mån 16 jun 2014, 09:59

JackBlack skrev:
Uppenbarligen är det viktigt för SD att klargöra skillnad mellan de som tillhör "den svenska nationen" och de som inte gör det. Det visar de i både skrift och uttalanden. Men både du och peewee verkar vara inne på att detta inte egentligen betyder något konkret. Varför är det då så viktigt för SD att göra denna distinktion? SD är tydliga med att de som inte vill anpassa sig fullt ut (och bli svenska enligt SD:s norm) inte ska känna sig välkomna. Det kan väl anses som en tydlig signal om att särbehandling är OK även om det är oklart vad det betyder i praktiken.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 jun 2014, 10:23

JohJoh skrev: Uppenbarligen är det viktigt för SD att klargöra skillnad mellan de som tillhör "den svenska nationen" och de som inte gör det. Det visar de i både skrift och uttalanden. Men både du och peewee verkar vara inne på att detta inte egentligen betyder något konkret.
Nej, åtminstone för min del så handlar det om att den som hävdar att det innebär något mer konkret också lär bevisa det. Jag menar bara att man inte kan dra en slutsats på för lösa grunder.
JohJoh skrev:Varför är det då så viktigt för SD att göra denna distinktion? SD är tydliga med att de som inte vill anpassa sig fullt ut (och bli svenska enligt SD:s norm) inte ska känna sig välkomna. Det kan väl anses som en tydlig signal om att särbehandling är OK även om det är oklart vad det betyder i praktiken.
Var skriver SD att de som inte vill anpassa sig inte ska känna sig välkomna?

JohJoh

Inlägg av JohJoh » mån 16 jun 2014, 10:49

JackBlack skrev:Jag menar bara att man inte kan dra en slutsats på för lösa grunder.
JackBlack skrev:Var skriver SD att de som inte vill anpassa sig inte ska känna sig välkomna?

Äh, detta blir lite larvigt. Ett partiprogram ska väl uttrycka vad partiet tycker är viktigt och vad partiet vill, men du verkar fokusera på att det inte finns "bevis" för att det SD skriver betyder något.

Om moderaterna skriver att det är viktigt med ett bra företagsklimat så betyder det inget, eftersom de inte skriver vad de menar konkret? De kanske inte alls vill förbättra villkor för företagen? Eller?
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 jun 2014, 12:21

JohJoh skrev:
Ett partiprogram ska väl uttrycka vad partiet tycker är viktigt och vad partiet vill, men du verkar fokusera på att det inte finns "bevis" för att det SD skriver betyder något.
Jag håller med dig men var i partiprogrammet framgår det att "SD är tydliga med att de som inte vill anpassa sig fullt ut (och bli svenska enligt SD:s norm) inte ska känna sig välkomna."?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 16 jun 2014, 12:56

JackBlack skrev:
Flabbergasted skrev:I att utgå från att man inte kan vara mörkhyad och "riktig svensk" på samma gång?
Det påståendet kan passa in på Loreen men inte på Zlatan då han inte är mörkhyad.

Sen undrar jag varför du skriver "riktig svensk", vem har sagt de orden och vad innebär de?

Att mörkhyade enligt vissa definitioner inte bör klassas som etniska svenskar är väl inget konstigt egentligen då tillhörandet av en etnisk grupp ofta förutsätter härstamning. Sen är det i sammanhanget härstamning enklare att säga vilka som inte är etniska svenskar än att säga vilka som är det helt enkelt eftersom vi under historien haft invandring av andra etniska grupper som blandat sig med de etniska svenskarna. Ska vi hitta vilka som är etniska svenskar så måste nog alla börja släktforska...

Det finns också en mindre använd definition (som bland annat används i USA) som säger att en etnicitet kan bygga på självidentifiering men det är nog inte den definitionen som Sverigedemokraterna utgår ifrån.
SD:s partiprogram utgår väl just från en sådan definition? Där står om ingenting om biologiskt arv, bara om hur individen identifierar sig. Just för att undvika det där med adoption och anklagelser för rasism.

Det är nog även sådana faktorer (adoptioner och migration i modern tid) som gjort att termen etnicitet kommit att handla mer just om identifikation än om härstamning under senare decennier. Vi har numera bättre koll på hur svårt det är att faktiskt skilja ur folkgrupper på biologiskt basis enbart.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 16 jun 2014, 13:07

Mörkhyad, svarthårig, same, same, behandlas likadant av SD, verkar det som.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 16 jun 2014, 13:18

kaxiga Z skrev:Mörkhyad, svarthårig, same, same, behandlas likadant av SD, verkar det som.
"Sejm, sejm" eller "same, same" (folkgruppen)?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 jun 2014, 14:11

kaxiga Z skrev:Mörkhyad, svarthårig, same, same, behandlas likadant av SD, verkar det som.
Jo men Zlatan blev väl kritiserad för att han hade en attityd, ett språk och ett kroppsspråk som inte var svenskt? Dvs i det fallet så handlade det inte om utseendet. :smile2:

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 jun 2014, 14:23

Dûrion Annûndil skrev:SD:s partiprogram utgår väl just från en sådan definition? Där står om ingenting om biologiskt arv, bara om hur individen identifierar sig. Just för att undvika det där med adoption och anklagelser för rasism.

Det är nog även sådana faktorer (adoptioner och migration i modern tid) som gjort att termen etnicitet kommit att handla mer just om identifikation än om härstamning under senare decennier. Vi har numera bättre koll på hur svårt det är att faktiskt skilja ur folkgrupper på biologiskt basis enbart.
Sätter man likhet mellan "etnisk svensk" och att vara "en del av den svenska nationen" så har du rätt men det finns kanske även andra formuleringar som passar in och som ger stöd för det du antyder.

Det är kanske bara jag som övertolkat begreppet "ancestry" när jag läst allmänt om etnicitet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 16 jun 2014, 16:09

JackBlack skrev:
Jo men Zlatan blev väl kritiserad för att han hade en attityd, ett språk och ett kroppsspråk som inte var svenskt? Dvs i det fallet så handlade det inte om utseendet. :smile2:
Det finns vissa bruna som inte skall diskutera alltför mycket om vem som beter sig svenskt. Du är mycket konsekvent i din argumentation.
They don't like it up'em, you know!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 17 jun 2014, 09:12

Anders G skrev: Det finns vissa bruna som inte skall diskutera alltför mycket om vem som beter sig svenskt. Du är mycket konsekvent i din argumentation.
Vissa är dessa brunskjortor du syftar på? Det jag påpekade var bara vad SD-representanten sa om Zlatan när han intervjuades om varför han ansåg att Zlatan inte var svensk. Så skjut inte budbäraren...

Ja, jag är konsekvent i min argumentation eftersom jag vill lära mig mer samtidigt som jag vill få människor att tänka till. Problemet med den antirasistiska debatten är att den är så pass känslostyrd att deltagarna ofta glömmer bort logiskt tänkande och fakta. Jag vill belysa detta samtidigt som jag vill lära mig mer om vilka fakta som faktiskt går att använda sig av.

Man kan inte använda en speciell måttstock när man ska avgöra om SD är ett rasistiskt parti. Jag har inget problem med en analys som kommer fram till att SD är ett rasistiskt parti. Däremot har jag ett stort problem med de människor som utan en tillräckligt god analys drar slutsatsen att SD är ett rasistiskt parti. Har man inte tagit del av eller själv gjort en sådan analys så får man även, vid en eventuell debatt, svårt att förklara varför SD är ett rasistiskt parti. Det blir också svårt att hitta bra angreppspunkter och svagheter i SDs politik och argumentation.

Det är på tiden att de känslodrivna antirasisterna lägger sina känslor åt sidan, tar några djupa andetag, slappnar av för att sedan göra en rationell och objektiv analys av SD.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 18 jun 2014, 06:27

JackBlack skrev: I övrigt så har ju faktiskt Försäkringskassan sagt att det hypotetiska räkneexemplet i princip stämmer, det var till och med lågt räknat: [...]
= 22 249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst.
För ett specialkonstruerat fall med redovisade höga kostnader för att maxa ut värdet.

Redovisa istället vad som faktiskt betalas ut.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Låst