Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
JackBlack

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inlägg av JackBlack » tis 03 jun 2014, 15:13

JohJoh skrev:
Finns det något belägg i vetenskapen på ärvda egenskaper som påverkar det sociala/mentala i människor!? Jag har då aldrig hört talas om detta vad jag kan påminna mig.
Det finns det väl, exempelvis "krigargenen" som den brukar kallas. Att psykiska sjukdomar går i arv finns det också stöd för. Jag har för mig att Robert Sapolsky från Stanford också nämner något i sin Human Behavioral Biology-kurs (förutom dom egenskaper som vi alla människor bär på). Konsensus är väl numera att vi människor är en kombination av arv och miljö. Det innefattar även det sociala och mentala i någon utsträckning.
Senast redigerad av 3 JackBlack, redigerad totalt 0 gång.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 03 jun 2014, 15:15

Här är för övrigt ett radioprogram på en sju minuter där de diskuterar SDs "nedärvda essens".
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

nide_j

Inlägg av nide_j » tis 03 jun 2014, 15:20

En annan sak med skrivningen är att om det nu finns vissa unika essenser hos människor i vissa grupper och och denna kan bestämmas med hjälp av vetenskap och historia, då är betyder det att denna essens är i sin natur oföränderlig. Detta betyder också att den essens som nedärvs i grupper också är oföränderlig (om det är samma essens man pratar om) vilket betyder att man anser att de egenskaper denna essens ger upphov till (som nedärvs på gruppnivå) också är oföränderliga.
Show me the science!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 04 jun 2014, 11:03

Finns det någon bra sammanställning över rasistiska uttalanden från Sverigedemokratiska politiker?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 04 jun 2014, 11:30

JackBlack skrev:Finns det någon bra sammanställning över rasistiska uttalanden från Sverigedemokratiska politiker?
Något sådant projekt har ju ingen hört talas om (ironi).
They don't like it up'em, you know!

nide_j

Inlägg av nide_j » ons 04 jun 2014, 12:00

Det går också att titta på vilka motioner partiet skrivit.
Metro skrev:Partiet har redan motionerat om att livstidsstraff ska bli livstid på riktigt. Man vill ha strängare straff överlag, särskilt för ickesvenskar. Man har föreslagit att det ska bli lättare att utvisa utlänningar, att hjälp till papperslösa ska kriminaliseras, att utländska medborgare ska avtjäna sina straff i strängare och enklare fängelser, att den som bär niqab och burka på offentlig plats ska få böta 10 000 kronor och att utländska tiggare ska utvisas på livstid. Dessutom vill man ha färre kvinnliga poliser och färre med invandrarpåbrå.
Källa
Show me the science!

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » ons 04 jun 2014, 15:21

nide_j skrev:Det går också att titta på vilka motioner partiet skrivit.
Man kan inte lägga alltför mycket tid på sånt här, men jag ville i alla fall ta ett stickprov på hurpass rasistiska dessa motioner faktiskt är. Tidningen Metro har av förklarliga skäl skrivit en väldigt kort summering av flera ganska långa texter. Den sista meningen ("Dessutom vill man ha färre kvinnliga poliser och färre med invandrarpåbrå") verkar syfta på den här texten in en riksdagsmotion:

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att inte polisen ska tillåtas bedriva s.k. positiv särbehandling eller kvotering genom att anta mindre kvalificerade till respektive utbildning endast för att de är av ett visst kön eller av invandrarbakgrund, och inte heller ska sådan praxis få ske i val mellan två med lika kvalifikationer.

Där är alltså källan till källan. Rasistisk motion?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 04 jun 2014, 15:27

att den som bär niqab och burka på offentlig plats ska få böta 10 000 kronor
Dubbel bestraffning av muslimska kvinnor låter ju supernajs.
Hur tänkte denne motionsförfattare?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 04 jun 2014, 15:35

peewee skrev:
Man kan inte lägga alltför mycket tid på sånt här, men jag ville i alla fall ta ett stickprov på hurpass rasistiska dessa motioner faktiskt är. Tidningen Metro har av förklarliga skäl skrivit en väldigt kort summering av flera ganska långa texter. Den sista meningen ("Dessutom vill man ha färre kvinnliga poliser och färre med invandrarpåbrå") verkar syfta på den här texten in en riksdagsmotion:

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att inte polisen ska tillåtas bedriva s.k. positiv särbehandling eller kvotering genom att anta mindre kvalificerade till respektive utbildning endast för att de är av ett visst kön eller av invandrarbakgrund, och inte heller ska sådan praxis få ske i val mellan två med lika kvalifikationer.

Är alltså SD ute efter att få fram fler kvinnliga poliser eller poliser med invandrarbakgrund på något annat sätt Peewee? Eller vill du säga att de är neutrala till fler kvinnliga poliser eller poliser med invandrarbakgrund? Eller ser de ett problem med för få manliga poliser, eller ett problem med för få poliser med helt infödd bakgrund?
Kan det tänkas att du, Peewee har problem med att läsa vanliga djävla motioner?

nide_j

Inlägg av nide_j » ons 04 jun 2014, 18:03

peewee skrev:Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att inte polisen ska tillåtas bedriva s.k. positiv särbehandling eller kvotering genom att anta mindre kvalificerade till respektive utbildning endast för att de är av ett visst kön eller av invandrarbakgrund, och inte heller ska sådan praxis få ske i val mellan två med lika kvalifikationer.

Eftersom resultatet av ett sådant beslut blir färre kvinnliga poliser och poliser med invandrarbakgrund har ju inte artikelförfattaren i Metro fel.
Show me the science!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 04 jun 2014, 19:05

En motion som vill ha bort positiv särbehandling (som egentligen har en del gemensamt med rasism) kan ju inte i sig ses som rasism. Om man vill bevisa rasism i ett sådant fall så behöver man bevisa att syftet är rasistiskt. Det kanske finns ett sådant syfte men då är det mycket mer intressant än motionen i sig.

Själv är jag emot både positiv och negativ särbehandling var det än förekommer i samhället. Att ersätta "guilty by association" med "honor by association" anser jag är fel. Jag tycker man ska se individerna för vilka de är, man ska inte värderas utifrån kön eller hudfärg. Det finns inget rasistiskt med en sådan inställning.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 04 jun 2014, 20:41

På så sätt. Polisverksamheten skulle flyta bättre med fler kvinnliga poliser, och fler med utrikisk bakgrund. Lättare att tala med folk, kontaktnät etc. Men om ni sett sanningen så vem är jag att säga emot...

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » ons 04 jun 2014, 20:47

nide_j skrev: Eftersom resultatet av ett sådant beslut blir färre kvinnliga poliser och poliser med invandrarbakgrund har ju inte artikelförfattaren i Metro fel.
[Min kursiv]

Förutsättningen för att den slutsatsen ska kunna dras är att man anser att kvinnor, samt män och kvinnor med invandrarbakgrund, på grund av just kön och/eller bakgrund har sämre kvalifikationer för att bli en bra polis än andra sökande*. Vilket inte bara motionären utan även du tycks göra. Själv skulle jag inte taga det för givet.

*Jag förutsätter då att de som sköter antagningarna gör detta på helt och hållet förnuftig och fördomsfri basis. Vilket jag inte heller skulle taga för givet.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 05 jun 2014, 07:13

Anders G skrev:
peewee skrev:
.......
Är alltså SD ute efter att få fram fler kvinnliga poliser eller poliser med invandrarbakgrund på något annat sätt Peewee? Eller vill du säga att de är neutrala till fler kvinnliga poliser eller poliser med invandrarbakgrund? Eller ser de ett problem med för få manliga poliser, eller ett problem med för få poliser med helt infödd bakgrund?
Kan det tänkas att du, Peewee har problem med att läsa vanliga djävla motioner?
Irrelevant. Frågan är om SD är ett rasistiskt parti, och underfrågan är om denna slutsats kan dras av deras inlämnade motioner.

Jag noterar två saker: 1) att du som vanligt inte besvarar frågor som du inte gillar svaren på, utan bara levererar motfrågor, och b) att du som vanligt försöker ersätta argument med fult språk. Av båda anledningarna ignorerar jag dina frågor.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tor 05 jun 2014, 07:15

nide_j skrev:Eftersom resultatet av ett sådant beslut blir färre kvinnliga poliser och poliser med invandrarbakgrund har ju inte artikelförfattaren i Metro fel.
Nej, inte alls. Det var inte min avsikt att anklaga honom för det.

Låst