Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inlägg av Anders G » fre 06 jun 2014, 13:22

Islamofobi räknas som rasism av oss antirasister. Jag vet vad ni ljusbruna tycker om det.
They don't like it up'em, you know!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 06 jun 2014, 13:31

Anders G skrev:Du tycker mycket om polisens rekrytering, och det är om inte annat gammal konservativ dynga.
Du har blivit överbevisad i dina maltusianska förvirrelser, du har fått erkänna att du inte hade på fötterna om MPs egentliga åsikter (=dina) om invandring.
Och nu bjälar du på om polisens rekrytering. Gå ut i friska luften och gör något nyttig.
Är det VM i argumentationsfel? Isf har jag missat det. Och nej, jag har varken blivit överbevisad när det gäller överbefolkningen eller vad vissa inom MP säger om invandringen.

Ett exempel:
Miljöpartister byter till SD

Ja, jag ska ut i naturen nu...
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 06 jun 2014, 13:34

Anders G skrev:Islamofobi räknas som rasism av oss antirasister. Jag vet vad ni ljusbruna tycker om det.
Var kan jag läsa om den definitionen? FN klassificerade för något år sedan islamofobi som något besläktat till rasism. Det kan givetvis ifrågasättas men då bör man diskutera det.

I övrigt så är det tröttsamt med dina personangrepp och andra argumentationsfel. Jag kommer kanske att blockera dig (igen) om du fortsätter, så du vet.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

nide_j

Inlägg av nide_j » fre 06 jun 2014, 14:00

En annan sak om positiv särbehandling. Som jag förstått det handlar det om att ifall man har två likvärdiga kandidater som båda klarar kompetenskraven och den ena har invandrarbakgrund och inte den andra rekryteras personen med invandrarbakgrund. Det är detta som SD sätter sig emot. När det gäller sammansättningen av poliskåren handlar det väl om vilken poliskår man vill ha. Vill man ha en diversifierad poliskår som avspeglar samhället eller vill man ha en mer enkönad poliskår fylld med fysiska praktexemplar?

För mig är det tre saker som jag tycker lägger SD i den rasistiska fållan.

1. Att man anser att kulturella egenskaper kan ärvas genetiskt på gruppnivå och dessa egenskaper kan bedömas ur historien (dvs de förändras inte).
2. Att de anser att de själva ska kunna bestämma vilka människor som ska anses som svenskar och inte.
3. De lägger motioner för att lagen skall särbehandla svenskar och personer de tycker är icke-svenskar.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 06 jun 2014, 14:13

JackBlack skrev: Och nej, jag har varken blivit överbevisad när det gäller överbefolkningen eller vad vissa inom MP säger om invandringen. .
Dina MP-toppar som talade med dig mellan skål och vägg visade sig ju vara några lokala figurer som hummade runt när du höll dina invandrarfientliga monologer. Det har du ju redan erkänt.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 06 jun 2014, 16:19

Anders G skrev:Frågan var om SD är ett rasistiskt parti, och ett antal motioner från riksdagen förelades som exempel.
Så var det det här med källkritiken igen. Anders G, vem har "förelagt ett antal motioner från riksdagen som exempel på att SD är ett rasistiskt parti"? Har du över huvud taget läst Metro, som nide_j länkade till, eller de enskilda motionerna?

Jag har valt att kommentera en av motionerna som du tydligen ser som "exempel på rasism", och ännu har ingen kunnat peka på att den skulle vara det minsta rasistisk. Man kan ifrågasätta om motionärens förslag skulle ge oss en bättre poliskår, men hans skäl för motionen har inget med rasism att göra - och om du tycker annorlunda så ligger bevisbördan på dig. Vad du tycker vet vi så det behöver du inte upprepa, men att få argument och bevis skulle vara en trevlig ny erfarenhet.

Vad gäller SD:s partiprogram är normalläget att ett partiprogram faktiskt inte är en dimridå för respektive partis verkliga åsikter, och eftersom du uppenbarligen tycker annorlunda ligger naturligtvis bevisbördan på dig.

Slutligen efterfrågade TS även oberoende undersökningar som pekar på att SD är rasister, och ingen, allra minst du, har levererat någon sådan. Inte ens efter min påminnelse. Det gör det troligt att ingen sådan undersökning finns, vilket i sig är mycket talande.

Nu räcker det för min del. Jag kommer förstås att fortsätta skriva i trådarna, men svar till dig kommer att bli mycket sporadiska.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 06 jun 2014, 16:24

Anders G skrev:
JackBlack skrev: Och nej, jag har varken blivit överbevisad när det gäller överbefolkningen eller vad vissa inom MP säger om invandringen. .
Dina MP-toppar som talade med dig mellan skål och vägg visade sig ju vara några lokala figurer som hummade runt när du höll dina invandrarfientliga monologer. Det har du ju redan erkänt.
Det där är ju bara skitsnack, närmast förtal. Jag har aldrig någonsin talat fientligt om invandrare.

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » fre 06 jun 2014, 18:21

Oja. Med tanke på deras politikers uttalande så ja det är dem. Att man bara försökt fina till retoriken på partiet i helhet så gör inte det nån skillnad då största delen av deras företrädare är både xenofober, homofober och mot jämställdhet.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 06 jun 2014, 18:26

nide_j skrev:När det gäller sammansättningen av poliskåren handlar det väl om vilken poliskår man vill ha. Vill man ha en diversifierad poliskår som avspeglar samhället eller vill man ha en mer enkönad poliskår fylld med fysiska praktexemplar?
(min fetning)

Om vi talar om Motion 2013/14:Ju441 så står det så här:
(...) de fysiska kraven vid polisantagningen ska höjas för båda könen till männens tidigare nivå.

(...) de fysiska kraven vid brandkårsantagningen ska höjas för båda könen till männens tidigare nivå.1

(...) det tidigare provet i svenska vid polisutbildningsantagningen ska återinföras.

(...) det tidigare kravet på skrivet högskoleprov vid polisutbildningsantagningen ska återinföras.

(...) inte polisen [eller brandkåren] ska tillåtas bedriva s.k. positiv särbehandling eller kvotering genom att anta mindre kvalificerade till respektive utbildning endast för att de är av ett visst kön eller av invandrarbakgrund, och inte heller ska sådan praxis få ske i val mellan två med lika kvalifikationer.

(...) att polisen [eller brandkåren] inte ska tillåtas bedriva riktade kampanjer i syfte att rekrytera personer från minoritetsgrupper eller ett visst kön.
Alltså: Vi talar om både polis och brandkår. Vi talar om både fysiska och intellektuella kvalifikationer. Och vi talar inte om att hindra kvalificerade människor med "fel" kön eller "fel" bakgrund.

Men än en gång, detta är ett stickspår. Motionären kan vara helt ute och cykla i frågan om hur vi får en bra poliskår, men är SD rasistiskt?
nide_j skrev: För mig är det tre saker som jag tycker lägger SD i den rasistiska fållan.

1. Att man anser att kulturella egenskaper kan ärvas genetiskt på gruppnivå och dessa egenskaper kan bedömas ur historien (dvs de förändras inte).
2. Att de anser att de själva ska kunna bestämma vilka människor som ska anses som svenskar och inte.
3. De lägger motioner för att lagen skall särbehandla svenskar och personer de tycker är icke-svenskar.
Jag förstår dina synpunkter, men vill gärna att du förtydligar dig lite. Det är inte min avsikt att vara petig, jag vill bara vara säker på att jag förstår dig:

1. Baserar du din punkt 1 på det vi tidigare diskuterat i tråden, alltså den där mystiska skrivningen från deras partiprogram? Med "mystisk" menar jag att jag själv tycker att den är flum.
2. Anser du att deras partiprogram är trovärdigt för att avgöra deras verkliga avsikter? Röster har höjts här för att det skulle vara någon slags dimridå.
3. Anser du att lagda motioner är trovärdiga för att avgöra deras verkliga avsikter?
4. Vilka motioner avser du med din punkt 3?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 06 jun 2014, 18:29

herj skrev:Oja. Med tanke på deras politikers uttalande så ja det är dem. Att man bara försökt fina till retoriken på partiet i helhet så gör inte det nån skillnad då största delen av deras företrädare är både xenofober, homofober och mot jämställdhet.
Alla har förstås rätt till sin åsikt, du också. Min moster blev moderat med motiveringen "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rösta på den där Palme. Vilken fruktansvärd slips!".

Användarvisningsbild
herj

Inlägg av herj » fre 06 jun 2014, 18:33

Hade ju varit om vi pratade om enskilda fall med den inställningen. Men detta är ett parti som konstant kommer med dumma nya utfall mot kvinnor eller invandrare. Att en av deras företrädare dessutom var med och finansierade avpixlat utan någon form av repressalier från partiet slår bara sista spiken i kistan

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » fre 06 jun 2014, 18:39

JackBlack skrev:Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
Tråkigt. Jag väljer att inte göra samma sak, eftersom Anders G skriver många bra saker i icke-politiska trådar.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 06 jun 2014, 19:55

Tråkigt att vissa enkom ser motsättningar som bränsle till förändringar.
Min vision består av kärlek till alla andra och att sudda,sudda bort dessas sura miner.
Helt enkelt att alla är överens.
Om det sker med tvång låter jag vara osagt,men det är bara så det går att skapa förändring.
Bort med den krigiska genen ,hit med den kvinnliga varma omtanken.
Det gäller inte minst också kallfusionen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 06 jun 2014, 23:23

peewee skrev:Om vi talar om Motion 2013/14:Ju441 så står det så här:
(...) att polisen [eller brandkåren] inte ska tillåtas bedriva riktade kampanjer i syfte att rekrytera personer från minoritetsgrupper eller ett visst kön.
Alltså: Vi talar om både polis och brandkår. Vi talar om både fysiska och intellektuella kvalifikationer. Och vi talar inte om att hindra kvalificerade människor med "fel" kön eller "fel" bakgrund.
Jag förstår inte riktigt varför man skulle ha något emot riktade kampanjer för att rekrytera från specifika grupper, när kvalifikationer inte är förbundna med kön eller bakgrund?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 06 jun 2014, 23:38

Det kan likväl handla om att låta latenta kvalifikationer få blomstra hos personer tillhörande grupper som anser sig understimulerade.

Låst