Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Vidugavia » fre 11 jul 2014, 07:45

Nemesis skrev:Är det inte du som regelbundet använder "vita kränkta män" som en röd sill?
Nemesis, Nemesis. Jag tror att du blandar ihop Dûrion och mig. En snabb sökning visar att det på detta forum framför allt endast är jag som brukar använda konceptet vit kränkt man. Men det är förstås inte alltid så lätt att se skillnad på två olika Tolkien-inspirerade signaturer som har en ovana att säga emot dig.

Har du några invändningar mot min användning av begreppet vit kränkt man? Vad tror du jag menar med "vit kränkt man"? Observera att jag både är tämligen blek, blond, blåögd och begåvad med testiklar.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jul 2014, 17:55

Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:Är det inte du som regelbundet använder "vita kränkta män" som en röd sill?
Nemesis, Nemesis. Jag tror att du blandar ihop Dûrion och mig. En snabb sökning visar att det på detta forum framför allt endast är jag som brukar använda konceptet vit kränkt man. Men det är förstås inte alltid så lätt att se skillnad på två olika Tolkien-inspirerade signaturer som har en ovana att säga emot dig.
Kan erkänna att det kan vara svårt att se exakt vilken vänstertomte som säger vad.
Vidugavia skrev:Har du några invändningar mot min användning av begreppet vit kränkt man? Vad tror du jag menar med "vit kränkt man"?
Det är givetvis ett retoriskt sätt att förminska motståndaren. Hör egentligen inte hemma på ett skeptikerforum, men du låter förstås ideologiska hänsyn gå före vad som är sant.
Vidugavia skrev:Observera att jag både är tämligen blek, blond, blåögd och begåvad med testiklar.
Och det utgår du ifrån att även alla som inte tycker som du är. Fast det har ju visats flera gånger hur rasistiska "antirasisterna" inom vänstern är mot invandrare som är borgerliga. Ni tror att politisk hemvist sitter i hudfärgen (iaf för invandrare).
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jul 2014, 17:56

Dûrion Annûndil skrev:
Nemesis skrev:
Mankan skrev:Ja, för jag känner mig för fan kränkt! Jag har för sjutton inte valt min hudfärg, var jag föddes etc., men likt förbannat har det blivit ett vedertaget skällsord för vissa element inom svensk politik.
Enligt Dûrion Annûndil så är du i egenskap av vit man mindre värd att tas på allvar än vad som annars varit fallet.
Nejdå, det gäller bara Nemesis.
Vänstermänniskors (o)förmåga till korrekta argument visar sig återigen. Ideologin före allt!
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 13 jul 2014, 18:57

Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:Observera att jag både är tämligen blek, blond, blåögd och begåvad med testiklar.
Och det utgår du ifrån att även alla som inte tycker som du är. Fast det har ju visats flera gånger hur rasistiska "antirasisterna" inom vänstern är mot invandrare som är borgerliga. Ni tror att politisk hemvist sitter i hudfärgen (iaf för invandrare).
Inte alls. Vad får dig att tro det?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Meshugga

Inlägg av Meshugga » sön 13 jul 2014, 19:28

Men "vänstertomte" är inte ett retoriskt sätt att förminska motståndaren och hör därför hemma på ett skeptikerforum, eller?

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jul 2014, 20:18

Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:
Inte alls. Vad får dig att tro det?
”Vänstern tillskriver åsikter till etnicitet”

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » sön 13 jul 2014, 20:52

Det är skillnad på att vara ansvarig för något och vara skyldig till något.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 13 jul 2014, 21:08

Nemesis skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Nemesis skrev:Enligt Dûrion Annûndil så är du i egenskap av vit man mindre värd att tas på allvar än vad som annars varit fallet.
Nejdå, det gäller bara Nemesis.
Vänstermänniskors (o)förmåga till korrekta argument visar sig återigen. Ideologin före allt!
Jag har svårt att se varför du envisas med straw man och ad hominem så fort du känner dig ifrågasatt? Alla dina senaste inlägg har den karaktären, istället för att diskutera sakfrågan. :?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 14 jul 2014, 19:21

Eon skrev:
Det är skillnad på att vara ansvarig för något och vara skyldig till något.
Och på vilket sätt är jag skyldig till något i egenskap av hane? Åsa Romson bär garanterat större skuld för klimatproblem än vad jag gör.

Varför envisas kvinnor med att förstöra skörden för sudanesiska män? :wink:

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 15 jul 2014, 08:20

Det här är bara min erfarenhet men då jag länge rört mig i antirasistiska och feministiska kretsar så har jag fått uppfattningen att många främst ser rasism/jämställdhet ur ett hierarkiskt och strukturellt perpspektiv. Att "guilty by association" baserat på etnicitet, hudfärg eller kön är problematiskt är det många som inte inser. Istället är det många som anser att det är individens priviliegium baserat på grupptillhörighet som är det relevanta. Att kritisera en vit man för att han är vit och man är alltså helt okej. Att kritisera en kvinna eller en mörkhyad behöver inte ens vara okej trots att det inte är personens kön eller hudfärg som lyfts i kritiken.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 15 jul 2014, 10:22

JackBlack skrev:Det här är bara min erfarenhet men då jag länge rört mig i antirasistiska och feministiska kretsar så har jag fått uppfattningen att många främst ser rasism/jämställdhet ur ett hierarkiskt och strukturellt perpspektiv. Att "guilty by association" baserat på etnicitet, hudfärg eller kön är problematiskt är det många som inte inser. Istället är det många som anser att det är individens priviliegium baserat på grupptillhörighet som är det relevanta. Att kritisera en vit man för att han är vit och man är alltså helt okej. Att kritisera en kvinna eller en mörkhyad behöver inte ens vara okej trots att det inte är personens kön eller hudfärg som lyfts i kritiken.
Skuld kan aldrig kan vara kollektiv, men ansvar kan vara kollektivt. Jag bär t. ex. ingen skuld till slavhandel och massmord som beror på vitas och svartas eller "ursprungsbefolkningars" eller judars etc. maktförhållande till varandra, men jag bör, om jag nu ingår i ett kollektiv som skulle kunna göra såna här saker, ta ansvar för att det inte händer igen. Antag att det verkligen ingår i någon sorts könsstruktur att män skitar ner miljön mer än kvinnor, eller begår fler brott eller vad det nu kan vara, då har inte alla män skuld till dessa saker, men ett ansvar för att bryta den strukturen. Sånt blandas lätt ihop.

TomasT

Inlägg av TomasT » tis 15 jul 2014, 11:39

Sådana riskkriterier tittas det väl på från försäkringsbranschen även om det slår fel i det enskilda fallet när gruppavstämning inte kan vara finkänslig nog för att förutsäga ett visst beteende.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 15 jul 2014, 13:23

Picea skrev:Skuld kan aldrig kan vara kollektiv, men ansvar kan vara kollektivt. Jag bär t. ex. ingen skuld till slavhandel och massmord som beror på vitas och svartas eller "ursprungsbefolkningars" eller judars etc. maktförhållande till varandra, men jag bör, om jag nu ingår i ett kollektiv som skulle kunna göra såna här saker, ta ansvar för att det inte händer igen.
Ett ansvar för att det inte ska hända igen, men har du ett ansvar för att det hände enbart för att andra har kategoriserat i simma grupp som slavhandlare och massmördare?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 15 jul 2014, 13:33

Picea skrev: Antag att det verkligen ingår i någon sorts könsstruktur att män skitar ner miljön mer än kvinnor, eller begår fler brott eller vad det nu kan vara, då har inte alla män skuld till dessa saker, men ett ansvar för att bryta den strukturen. Sånt blandas lätt ihop.
Det där ett argument som återkommer i olika former. Jag har aldrig förstått resonemanget.

Män som inte skitar ner ingår väl inte i en manlig struktur som skitar ner utan i någon form av struktur som inte skitar ned. Och är inte saker är helt svartvitt så finns det män och något färre kvinnor som skitar ned samt kvinnor och något färre män som inte skitar ned. Dessutom, för att få det hela att gå ihop, så torde många kvinnor som inte skitar ned leva med män som skitar ned och därmed rent faktiskt ha större möjlighet att påverka nedskitande mäns beteende än övriga. Varför gruppen icke-nedskitande män ska lyftas fram i detta sammanhang som ansvariga övergår mitt förstånd. ”Gott föredöme” är en etikett som ligger mig närmare till hands.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 15 jul 2014, 13:56

Pär C skrev:Män som inte skitar ner ingår väl inte i en manlig struktur som skitar ner utan i någon form av struktur som inte skitar ned.
Resonemanget brukar vara att alla män / män som grupp tjänar på manligt privilegium. Du som individuell man bidrar kanske inte direkt till sexism eller förtryck, men du tar del av de fördelar som förtryck och sexism mot kvinnor genererar för män och på så sätt indirekt bidrar till att dessa strukturer fortlever. Det är nog tänkt att vara hyfsat analogt till det faktum att politiker som tar mutor sällan arbetar mot politisk korruption.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Låst