Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Spiring

Re: Sv: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Spiring » tor 21 aug 2014, 20:44

Flabbergasted skrev:De allra flesta gångerna används det (IMHO) när det är uppenbart att personen är just fast i konservativa och föråldrade åsikter om jämlikhet gällande kön, lön, sex och hudfärg, för att nämna några.
Nå, vad som är "konservativa" och "föråldrade" åsikter råder det nog delade meningar om eftersom det handlar om värderingar. Själv tycker jag att det borde anses föråldrat att, svepande, hänvisa till personers kön och hudfärg när man uttrycker sitt missnöje med dem och deras åsikter.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 21 aug 2014, 20:57

Spiring skrev:
Flabbergasted skrev:De allra flesta gångerna används det (IMHO) när det är uppenbart att personen är just fast i konservativa och föråldrade åsikter om jämlikhet gällande kön, lön, sex och hudfärg, för att nämna några.
Nå, vad som är "konservativa" och "föråldrade" åsikter råder det nog delade meningar om eftersom det handlar om värderingar. Själv tycker jag att det borde anses föråldrat att, svepande, hänvisa till personers kön och hudfärg när man uttrycker sitt missnöje med dem och deras åsikter.
Konservativa och föråldrade åsikter är t.ex. att folk är olika värda på grund av sin hudfärg, att det är ok att använda nedvärderande uttryck för folk med annan hudfärg, och att jämställdhet mellan könen är något dåligt. Och det verkar som att du har missuppfattat vad som menas med uttrycket "vit kränkt man".
(tips: det är inte ett bokstavligt pekande och nedvärderande av hudfärgen vit och könet man.)
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 22 aug 2014, 06:36

Flabbergasted skrev:Och det verkar som att du har missuppfattat vad som menas med uttrycket "vit kränkt man".
(tips: det är inte ett bokstavligt pekande och nedvärderande av hudfärgen vit och könet man.)
Mja, har jag missuppfattat något så är det snarare vad du menar med uttrycket "vit kränkt man". Fast jag skulle vilja påstå att jag har också det rätt så klart för mig vid det här laget.

(tips: om inte kön och hudfärg har med saken att göra, dra inte in dem överhuvudtaget. Det kan annars lätt misstas för att du tilldelar just dessa två egenskaper någon form av betydelse, rentav argument i sig, i sitt aktuella sammanhang. Kanske till och med som "bokstavligt pekande och nedvärderande av hudfärgen [...] och könet". Och det vore väl tråkigt? För det måste väl vara lika förkastligt oavsett vilken hudfärg eller vilket kön det är fråga om? Tror du mig inte, gör experimentet att referera till "svarta kränkta kvinnor" i olika sammanhang och se hur det känns i munnen efter ett tag.)

Edit: med det sista menar jag förstås att referera till "svarta kränkta kvinnor" på samma svepande, icke-positiva vis som till "vita kränkta män". Naturligtvis vet jag att det finns gott om svarta kvinnor som kränks dagligdags.
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 22 aug 2014, 07:57

Spiring skrev:
Flabbergasted skrev:Och det verkar som att du har missuppfattat vad som menas med uttrycket "vit kränkt man".
Mja, har jag missuppfattat något så är det snarare vad du menar med uttrycket "vit kränkt man". Fast jag skulle vilja påstå att jag har också det rätt så klart för mig vid det här laget.

(tips: om inte kön och hudfärg har med saken att göra, dra inte in dem överhuvudtaget. Det kan annars lätt misstas för att du tilldelar just dessa två egenskaper någon form av betydelse, rentav argument i sig, i sitt aktuella sammanhang. Kanske till och med som "bokstavligt pekande och nedvärderande av hudfärgen [...] och könet". Och det vore väl tråkigt? För det måste väl vara lika förkastligt oavsett vilken hudfärg eller vilket kön det är fråga om? Tror du mig inte, gör experimentet att referera till "svarta kränkta kvinnor" i olika sammanhang och se hur det känns i munnen efter ett tag.)

Edit: med det sista menar jag förstås att referera till "svarta kränkta kvinnor" på samma svepande, icke-positiva vis som till "vita kränkta män". Naturligtvis vet jag att det finns gott om svarta kvinnor som kränks dagligdags.
Du förstod alltså inte vad jag skrev ovan. Och uppenbart förstår du inte vad uttrycket "vita kränkta män" syftar på.
Anledningen till att "vita kränkta män" och "svarta kränkta kvinnor" inte är jämförbara uttryck är så klart att vita män är i maktposition, det är inte svarta kvinnor.
Du tycks ha missförstått (eller väljer att avsiktligt missförstå) hela diskussionen.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Spiring

Re: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Spiring » fre 22 aug 2014, 08:03

Jag tror det är bäst att stanna där. Du börjar bli lite väl otrevlig.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 25 aug 2014, 13:17

eldirkadjo skrev:Jag kan givetvis förstå att man vill styra över det helt själv, men jag kan också förstå att man då inte kommer att kunna komma till rätta med gamla "nerärvda" beteendemönster. "Men frugan vill ju ta ut allt själv, varför skulle hon inte få det?", problemet uppstår ju i fall hon nu vill göra det för att hennes mamma gjorde det (eller för att många i omgivningen gör det). Hon lider kanske inte av det direkt personligen, men hon fortsätter att föra mönstret vidare vilket bidrar till att kvinnor fastnar med lägre lön. Och så vidare.

Ett tankeexempel, även om jag inte har någon jättestark åsikt i just denna fråga.
Om hon inte lider personligen när hon byter löneläge mot tid med barnen, vad får dig att tro att andra kvinnor gör det? Kommer jag som man lida icke-personligen när jag tar mer föräldraledighet och får lägre lön i utbyte mot tid med barnen?

Om problemet är arbetsgivares förutfattade meningar så verkar det vara en väldigt dålig metod att påverka dem genom att fördela föräldraledigheten på ett annat sätt än vad som är bra för den egna familjen, bara för att knuffa statistiken en tusensdels promille åt rätt håll. Typ, samtal, känns ju lite vettigare.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 25 aug 2014, 13:21

Moridin skrev:
nide_j skrev:Faktum kvarstår att kvinnor har lägre lön än män i Sverige.
Kvinnor spenderar mest av hushållets pengar, så inkomstskillnaderna är inte lika viktiga som du tror. Du har fortfarande inte visat hur en ytterligare ökning i kvinnors spendering skulle öka jämställdhet.
Typ, pension?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 25 aug 2014, 13:24

Nemesis skrev:
matsw skrev:
Picea skrev:Det är en [...] myt det där med kvinnors shoppinggalenskap.
Verkligen? jag ser tydliga skillnader mellan hur män och kvinnor handlar.
Jag håller med. Har aldrig träffat kille som tycker att shopping är roande eller trivsamt. Har däremot träffat flera tjejer som tycker det.
Really? Du har aldrig suttit och läst massa recensioner på nätet om olika grejer för att slutligen bestämma dig för vilket grafikkort/hörlur/TV/kamera/etc. du vill ha och sedan beställa den från webhallen? Jag kan tänka mig att män spenderar rätt mycket tid på shopping bara det att det uttrycker sig på andra sätt.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 25 aug 2014, 13:47

Flabbergasted skrev:Du förstod alltså inte vad jag skrev ovan. Och uppenbart förstår du inte vad uttrycket "vita kränkta män" syftar på.
Anledningen till att "vita kränkta män" och "svarta kränkta kvinnor" inte är jämförbara uttryck är så klart att vita män är i maktposition, det är inte svarta kvinnor.
Du tycks ha missförstått (eller väljer att avsiktligt missförstå) hela diskussionen.
Jag tror nog att t.ex. Nyamko Sabuni är i lite bättre maktposition är random manlig ukrainsk tiggare, men vem är jag att komma med exempel från verkligheten? Ärligt talat används nog uttrycket "vit kränkt man" lite bredare och lite oftare än vad din definition tänker sig.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 25 aug 2014, 15:55

Spiring skrev:Jag tror det är bäst att stanna där. Du börjar bli lite väl otrevlig.
Det var verkligen inte min avsikt. Vad i mitt inlägg uppfattar du som otrevligt?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 25 aug 2014, 20:50

En grundläggande grej för mig när det gäller vita kränkta män är att det handlar om personer som reagerar negativt på ifrågasättande av privilegier kopplade till vithet och manlighet. Identifierade vita* män är inte så vana vid att få sin dominans identifierad och ifrågasatt i och med att de är starkt knutna till vad som ses som normalt och neutralt i Sverige. Kränktheten består i en ovilja inför att andra får utrymme på bekostnad av den vita och manliga dominansen.

Ett bra exempel är reaktioner på könssammansättningen på våra festivalscener. De stora festivalernas program i stort är extrema korvfester men det är ur den kränkta mannens perspektiv inte ett problem. Problem uppkommer först ur att någon identifierar detta och aktivt försöker öka kvinnors närvaro. Den normala och neutrala ordningen hotas av kvinnor som bråkar.

Den vita manliga kränktheten är en reaktion på att vitheten och manligheten som maktpositioner ifrågasätts.

*"Vithet" är lite problematiskt ur ett svenskt sammanhang då begreppet är väldigt kopplat till rassystemet i USA. Använder det dock i brist på bättre.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 25 aug 2014, 21:32

Spiring skrev:Själv tycker jag att det borde anses föråldrat att, svepande, hänvisa till personers kön och hudfärg när man uttrycker sitt missnöje med dem och deras åsikter.
Det tycker uppenbarligen inte vänstern.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 25 aug 2014, 21:34

Vidugavia skrev:*"Vithet" är lite problematiskt ur ett svenskt sammanhang då begreppet är väldigt kopplat till rassystemet i USA. Använder det dock i brist på bättre.
Visar på hur extremvänstern importerar dessa tvivelaktiga idéer direkt från USA. Europa har in tradition av rasuppdelning på samma sätt som USA.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 25 aug 2014, 21:36

Vidugavia skrev:Den vita manliga kränktheten är en reaktion på att vitheten och manligheten som maktpositioner ifrågasätts.
Vetenskapen står över politisk korrekhet. Oavsett hur mycket postmodern sociologisk smörja du kommer och hur mycket du än försöker bortrationalisera mäns utsatthet så kvarstår ett antal pinsamma fakta för din position: män har större risk för hemlösthet, arbetsrelaterade skador, dömds hårdare/oftare för samma brott än kvinnor och diskrimineras i studier på sexuell viktimisering osv.

Dessa saker måste få diskuteras utan att tramsfeminister alltid ska dra in "vit kränkt man höhö", på samma sätt som man måste få diskutera kvinnors utsatthet utan att någon fanatisk mansrättsaktivist alltid måste spotta ur sig "amen män då?!?"
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 26 aug 2014, 06:19

Nemesis skrev:
Spiring skrev:Själv tycker jag att det borde anses föråldrat att, svepande, hänvisa till personers kön och hudfärg när man uttrycker sitt missnöje med dem och deras åsikter.
Det tycker uppenbarligen inte vänstern.
Du förstår alltså inte heller uttrycket "vit kränkt man". Märkligt hur svårt det ska vara. Vidugavia ger en bra förklaring ovan.
moridin skrev:Dessa saker måste få diskuteras utan att tramsfeminister alltid ska dra in "vit kränkt man höhö",
Du får gärna ge belägg för att tramsfeminister alltid gör så.

Låst