Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Zartax

Re: Sv: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Zartax » ons 27 aug 2014, 08:18

nide_j skrev:
Zartax skrev:Det är förövrigt inte så konstigt att en festival som har som mål att boka fler kvinnliga band också kommer boka fler. Att andra festivaler har som mål att boka bra och populära band betyder inte att artisterna är där pga. manligt privilegium.
Menar du att kvinnliga band är generellt sämre än manliga?
Tänk, jag visste nästan att den kommentaren skulle komma. :P Nej, det menar jag givetvis inte, vad jag menar är att om du tar en skopa band ur poolen med band kommer skopan troligen representera fördelningen i poolen. Om poolen är ojämnt fördelad kommer de bokade banden, om man försöker boka bra band, också ha en ojämn fördelning. När det gäller just band är det väldigt ojämn fördelning. Singer/songwriter, not so much. DJs, väldigt ojämn fördelning. Osv, osv.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Spiring

Re: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Spiring » ons 27 aug 2014, 09:01

Anders G skrev:Anita Lindblom ÄR sämre än Lasse Lönndahl.
Det vete faan. Har Lasse Lönndahl sjungit in nåt lika lysande som "Cigarettes"?
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

nide_j

Inlägg av nide_j » ons 27 aug 2014, 13:10

Zartax skrev:Nej, det menar jag givetvis inte, vad jag menar är att om du tar en skopa band ur poolen med band kommer skopan troligen representera fördelningen i poolen. Om poolen är ojämnt fördelad kommer de bokade banden, om man försöker boka bra band, också ha en ojämn fördelning. När det gäller just band är det väldigt ojämn fördelning. Singer/songwriter, not so much. DJs, väldigt ojämn fördelning. Osv, osv.
Då borde rimligtvis bra kvinnliga akter bli bokade lika ofta som bra manliga. Mitt intryck är att så inte är fallet.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 27 aug 2014, 13:43

nide_j skrev:Då borde rimligtvis bra kvinnliga akter bli bokade lika ofta som bra manliga. Mitt intryck är att så inte är fallet.
Det spelar ingen roll om kvinnliga band är objektivt sämre eller lika bra som de manliga. Vad som spelar roll är vad människor som lyssnar på musik / besöker festivaler etc. tror. Arrangörerna bokar helt enkelt band som de tror kommer driva publik. Om publien anse att manliga band är bättre, oavsett om de objektivt sett är det eller ej, så kommer manliga band bokas oftare. Varför ska politiker eller sociala grupperingar tvinga arrangörer att boka band som de vet kommer driva mindre publik?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

nide_j

Inlägg av nide_j » ons 27 aug 2014, 14:52

Moridin skrev:Om publien anse att manliga band är bättre, oavsett om de objektivt sett är det eller ej, så kommer manliga band bokas oftare. Varför ska politiker eller sociala grupperingar tvinga arrangörer att boka band som de vet kommer driva mindre publik?
Därför är det viktigt att påtala att fler kvinnliga band efterfrågas så att bokarna gör detta.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 27 aug 2014, 15:02

Man kan alltid gå och fika under tiden de inkvoterade banden spelar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 27 aug 2014, 15:21

nide_j skrev:
Moridin skrev:Om publien anse att manliga band är bättre, oavsett om de objektivt sett är det eller ej, så kommer manliga band bokas oftare. Varför ska politiker eller sociala grupperingar tvinga arrangörer att boka band som de vet kommer driva mindre publik?
Därför är det viktigt att påtala att fler kvinnliga band efterfrågas så att bokarna gör detta.
Efterfrågas fler kvinnliga band verkligen av de som går på t.ex. festivaler? Eller är det främst feministiska bloggare som gör det? Har du någon undersökning på festivalbesökare som visar det du hävdar?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 27 aug 2014, 15:57

nide_j skrev:Då borde rimligtvis bra kvinnliga akter bli bokade lika ofta som bra manliga. Mitt intryck är att så inte är fallet.
Va? Hur tänker du nu?

nide_j

Inlägg av nide_j » tor 28 aug 2014, 07:42

Moridin skrev:Efterfrågas fler kvinnliga band verkligen av de som går på t.ex. festivaler? Eller är det främst feministiska bloggare som gör det? Har du någon undersökning på festivalbesökare som visar det du hävdar?
Har tyvärr inte lyckats hitta någon undersökning. Men jag tror att publiken vill se bra band generellt. Som det är nu finns det väl fler bra manliga band eftersom det totala antalet manliga band är fler. Problemet är att om inga kvinnliga band får chansen att visa upp sig kommer den skeva könsfördelningen att cementeras.
Show me the science!

nide_j

Inlägg av nide_j » tor 28 aug 2014, 07:43

Zartax skrev:Va? Hur tänker du nu?
Om inte manliga band är bättre än kvinnliga band borde dessa akter bokas i lika stor utsträckning om nu ingen bias finns.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tor 28 aug 2014, 08:44

Moridin skrev:
Picea skrev:Hemlöshet och döms hårdare verkar stämma, däremot får kvinnor mer arbetsrelaterade skador, vad fick dig att tro tvärtom?
Här verkar jag ha skrivit helt fel. Arbetsrelaterade dödsfall ska det vara och inget annat. Bra att du påpekade det!
OK. Hoppas ingen antifeministmachowannabe hann sno ditt inlägg till sin blogg. ;)

Ligger det förresten något i det man så ofta hör om att män har det bäst och sämst? Att de skall stå för variationen? Det verkar väl vara så med vissa intelligenstester, är det därifrån de har fått det, de som säger så?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 28 aug 2014, 09:22

nide_j skrev:Om inte manliga band är bättre än kvinnliga band borde dessa akter bokas i lika stor utsträckning om nu ingen bias finns.
Du svarar ju på din egen fråga i inlägget innan det jag citerar. Finns det fler manliga band finns det fler bra manliga band och då kommer manliga band bokas i större utsträckning, trots avsaknad av bias och trots att kvinnliga band generellt är lika bra. Förstår faktiskt inte riktigt din invändning här.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 28 aug 2014, 10:46

Spiring skrev:
Flabbergasted skrev:
Spiring skrev:Jag tror det är bäst att stanna där. Du börjar bli lite väl otrevlig.
Det var verkligen inte min avsikt. Vad i mitt inlägg uppfattar du som otrevligt?
Dina återkommande kommentarer i stil med:

"Du förstod alltså inte vad jag skrev ovan. Och uppenbart förstår du inte [...] Du tycks ha missförstått (eller väljer att avsiktligt missförstå) hela diskussionen"

...som åtminstone jag har svårt att se som något annat än ett verbalt pekfinger som gör åtbörder i höjd med tinningen. Och när jag inte är trögfattad så är jag tydligen illvillig (..."väljer att avsiktligt missförstå").

Som även andra, som Zartax, påpekat så kan man begripa vad du försöker uttrycka utan att fördenskull hålla med.
Så när jag påpekar att jag tycker det verkar som att du missförstått eller (vilket jag inte hoppas) väljer att misstolka, så är det otrevligt? Check.

Om jag då gör ett till försök att formulera mig: uttrycket "vit kränkt man" är inte en diskriminering mot vita manliga individer. Det är en sarkastisk insikt att många personer som inte riktigt gillar det här med jämlikhet mellan könen och allas människors lika värde och som ger uttryck för detta genom att klaga på i-landsproblem (t.ex. "varför får man inte säga negerbulle längre!?") allt som oftast är vita män som tycks väldigt upprörda över att de inte får vara sina normala småsexistiska och smygrasistiska jag utan mothugg längre.
Att det finns folk som överanvänder uttrycket eller använder det fel tvivlar jag inte alls på, men det är knappast någon majoritet av fallen. Är vi överens om detta?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

nide_j

Inlägg av nide_j » tor 28 aug 2014, 11:39

Zartax skrev:Du svarar ju på din egen fråga i inlägget innan det jag citerar. Finns det fler manliga band finns det fler bra manliga band och då kommer manliga band bokas i större utsträckning, trots avsaknad av bias och trots att kvinnliga band generellt är lika bra. Förstår faktiskt inte riktigt din invändning här.
Fast det var inte riktigt det jag menade. Det jag menade var att bra manliga band får i regel fler spelningar per band än bra kvinnliga band. Så skulle det inte vara om det inte fanns någon bias. D v s man bokar hellre ett bra manligt band än ett bra kvinnligt band.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 28 aug 2014, 11:42

Flabbergasted skrev:Så när jag påpekar att jag tycker det verkar som att du missförstått eller (vilket jag inte hoppas) väljer att misstolka, så är det otrevligt? Check.
Även jag tyckte det inlägget var en smula otrevligt och jag håller med om Spirings påpekande. Det var ett rätt tydligt implicit påstående att hen antingen är korkad eller illvillig. Inlägget visade, imo, att du inte var intresserad av att föra en diskussion utan bara att propagera din åsikt.

Flabbergasted skrev:Att det finns folk som överanvänder uttrycket eller använder det fel tvivlar jag inte alls på, men det är knappast någon majoritet av fallen. Är vi överens om detta?
Jag vill snarare tro att det faktiskt en majoritet av fallen. Fast det kanske handlar om perspektiv? ;)

Låst