Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Zartax

Re: Sv: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Zartax » tor 28 aug 2014, 11:44

nide_j skrev:Fast det var inte riktigt det jag menade. Det jag menade var att bra manliga band får i regel fler spelningar per band än bra kvinnliga band. Så skulle det inte vara om det inte fanns någon bias. D v s man bokar hellre ett bra manligt band än ett bra kvinnligt band.
Då förstår jag vad du menar. Men är det så? Är det inte lätt att få det intrycket från att majoriteten bokade band är manliga?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inlägg av Flabbergasted » tor 28 aug 2014, 14:55

Zartax skrev:
Flabbergasted skrev:Så när jag påpekar att jag tycker det verkar som att du missförstått eller (vilket jag inte hoppas) väljer att misstolka, så är det otrevligt? Check.
Även jag tyckte det inlägget var en smula otrevligt och jag håller med om Spirings påpekande. Det var ett rätt tydligt implicit påstående att hen antingen är korkad eller illvillig. Inlägget visade, imo, att du inte var intresserad av att föra en diskussion utan bara att propagera din åsikt.
Ok. Då ber jag ärligt om ursäkt till Spiring och andra som tagit illa upp. Ur mitt perspektiv är dock detta inte så mycket att diskutera kring. Jag är aktiv på sociala medier i en massa diskussioner om detta och mitt överväldigande intryck är att det finns otroligt många personer där ute som är kränkta över småsaker och som vanligen visar sig vara vita och män. Jag har inte stött på särskilt många fall där folk felaktigt blivit utpekade som vita kränkta män.
Det jag HAR stött på är folk som försöker undvika att svara på sakfrågorna om sin sexism/rasism genom att just försöka omvandla uttrycket "vita kränkta män" till att vara något diskriminerande i sig, vilket jag alltså inte anser att det är. Därför reagerade jag ganska hårt när flera i tråden tycktes göra precis det.
Zartax skrev:
Flabbergasted skrev:Att det finns folk som överanvänder uttrycket eller använder det fel tvivlar jag inte alls på, men det är knappast någon majoritet av fallen. Är vi överens om detta?
Jag vill snarare tro att det faktiskt en majoritet av fallen. Fast det kanske handlar om perspektiv? ;)
Tvivlar som sagt starkt på det. Men visst, det beror säkert på var man tittar. Kan du ge nåt exempel (t.ex. nån facebookgrupp) där du upplever att många blir falskt anklagade för att vara "vita kränkta män"?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

nide_j

Inlägg av nide_j » tor 28 aug 2014, 15:04

Zartax skrev:Då förstår jag vad du menar. Men är det så? Är det inte lätt att få det intrycket från att majoriteten bokade band är manliga?
Absolut. Jag har försökt hitta några siffror, men tyvärr har jag inte lyckats. Mina google-skills är för dåliga. En annan faktor som försvårar är att musik är subjektivt, så det är svårt att göra en objektiv bedömning av "brahet" d v s hitta två jämförbara objekt. Det vi kan förhålla oss till är att majoriteten av bandbokarna är män och majoriteten av de bokade banden är manliga.

Konsekvensen av det är att det blir få kvinnliga musiker eftersom det inte finns några förebilder och konsekvensen av det är att vi får ett fattigare musikliv.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 28 aug 2014, 15:29

Av någon underlig anledning diskuterar ni musikbokning bara i termer av sk festivaler. Musik framförs live i fler format. Vad gäller för könsfördelningen där?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tor 28 aug 2014, 18:39

Anders G skrev:Av någon underlig anledning diskuterar ni musikbokning bara i termer av sk festivaler. Musik framförs live i fler format. Vad gäller för könsfördelningen där?
Jag tänkte precis på att det förmodligen finns festivalarrangörer som anstränger sig litet extra för att få fram kvinnliga band. Eftersom det är svårt att rangordna varje band efter hur bra de är när det finns ett gäng som är ungefär lika bra, så tror jag att det förekommer att arrangörerna kör litet inofficiell kvotering, när publiken ändå har fler alternativ. Jag tycker mig ha sett tendenser till sådan inoffociell kvotering på andra håll. Skall man däremot bara ha ett band en gång så är det kanske vanligare att ta ett säkert kort om man tror att folk hellre ser män?

Fast jag har aldrig studerat könsfördelning mellan band, vare sig på festivaler eller andra ställen.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 28 aug 2014, 19:33

De evenemang jag bevistar brukar ha folk av flera kön på scenen, lite om vartannat. De brukar hålla en varierande, icke könsbunden kvalitet. En del är duktiga, andra är jätteduktiga. Tänk vad folk kan!
Finns det någon statistik över hur många män respektive kvinnor som drar sig fram som artister? Visar den statistiken något särskilt?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 28 aug 2014, 19:50

nide_j skrev:
Moridin skrev:Efterfrågas fler kvinnliga band verkligen av de som går på t.ex. festivaler? Eller är det främst feministiska bloggare som gör det? Har du någon undersökning på festivalbesökare som visar det du hävdar?
Har tyvärr inte lyckats hitta någon undersökning. Men jag tror att publiken vill se bra band generellt. Som det är nu finns det väl fler bra manliga band eftersom det totala antalet manliga band är fler. Problemet är att om inga kvinnliga band får chansen att visa upp sig kommer den skeva könsfördelningen att cementeras.
Om publiken vill se bra band generellt, och tror att manliga band är bättre, så kommer det bokas mer manliga band. Varför ska bokare förlora pengar och besökare på att uppnå något slags radikalfeministiskt ideal?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 28 aug 2014, 20:03

Picea skrev:Ligger det förresten något i det man så ofta hör om att män har det bäst och sämst? Att de skall stå för variationen? Det verkar väl vara så med vissa intelligenstester, är det därifrån de har fått det, de som säger så?
Jag har sett argumentet med avseende på IQ och matematisk förmåga, men jag är skeptisk till åtminstone matematiken.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3057475/
http://www.apa.org/pubs/journals/releas ... -1-103.pdf
http://scienceblogs.com/startswithabang ... der-equal/

Verkar som om variansraton (VR) ligger väldigt nära 1.0.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tor 28 aug 2014, 21:27

Moridin skrev:Om publiken vill se bra band generellt, och tror att manliga band är bättre, så kommer det bokas mer manliga band. Varför ska bokare förlora pengar och besökare på att uppnå något slags radikalfeministiskt ideal?
Många om här. Tror du att bokare skulle förlora pengar på att boka in kvinnliga band? Om ingen ens orkar testa marknaden så kommer ju ingen förändring att ske. Det skulle ju kunna vara så att de vinner på att ta in kvinnliga band, om det finns många radikalfeministiska idealister bland de potentiella besökarna. Det är ju synd om de missar sånt för att de är för fega eller bara kör på i gamla spår, därför är det väl bra att åtminstone diskutera frågan?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 28 aug 2014, 22:06

Picea skrev:Tror du att bokare skulle förlora pengar på att boka in kvinnliga band?
Ponera att det skulle vara tvärt om: bokare skulle tjäna pengar på att boka kvinnliga band. Varför skulle bokare, som är intresserade av att gå med stor vinst, misslyckas så katastrofalt med att identifiera en uppenbar vinstmöjlighet?
Om ingen ens orkar testa marknaden så kommer ju ingen förändring att ske.
Varför behövs en förändring? Vad finns det för egenvärde att låta outsiders mikrokontrollera andelen kvinnliga band på festivaler?

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 29 aug 2014, 05:54

Moridin skrev:
Picea skrev:Tror du att bokare skulle förlora pengar på att boka in kvinnliga band?
Ponera att det skulle vara tvärt om: bokare skulle tjäna pengar på att boka kvinnliga band. Varför skulle bokare, som är intresserade av att gå med stor vinst, misslyckas så katastrofalt med att identifiera en uppenbar vinstmöjlighet?
Fördomar? Nu borde det väl inte ha gått dem helt förbi eftersom frågan diskuteras. Att diskutera sådana här frågor är ju ett sätt att visa att det finns en marknad. Det är väl rentav det enda sättet innan någon prövar.
Moridin skrev:
Picea skrev:Om ingen ens orkar testa marknaden så kommer ju ingen förändring att ske.
Varför behövs en förändring? Vad finns det för egenvärde att låta outsiders mikrokontrollera andelen kvinnliga band på festivaler?
Att vi missar en hälften av de talanger som skulle berika vårt kulturliv annars.

Om alla vi som vill se en någorlunda jämn könsfördelning verkligen är betydelselösa outsiders.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 29 aug 2014, 06:36

Jag tvivlar på att man går på konsert för att se en någorlunda jämn könsfördelning. Det är vad många hoppas på efteråt, möjligen.
Räknas det om de riktiga musikerna har en kvinnlig doa-kör, eller skall basister och trombonister kvoteras? Vad händer om brass-sektionen är ett udda antal? Kan man fylla ut med en kvinnlig triangelspelare då?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 29 aug 2014, 12:29

Picea skrev:Fördomar? Nu borde det väl inte ha gått dem helt förbi eftersom frågan diskuteras. Att diskutera sådana här frågor är ju ett sätt att visa att det finns en marknad. Det är väl rentav det enda sättet innan någon prövar.
Detta rimmar illa med den vänsterpolitiska uppfattningen att privata företag gör vad som helst för vinst. Så något måste bort. Kan inte ha kakan och äta den också.
Att vi missar en hälften av de talanger som skulle berika vårt kulturliv annars.
De som vill berika sitt kulturliv kan väl lyssna på dessa kvinnliga band ändå?
alla vi som vill se en någorlunda jämn könsfördelning verkligen är betydelselösa outsiders.
Då återkommer vi till frågan: vad finns det för egenvärde i "jämn könsfördelning"? Varför är det inte okej för festivaler att boka de artister de anser driver in pengar?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 29 aug 2014, 20:28

Moridin skrev:
Picea skrev:Att vi missar en hälften av de talanger som skulle berika vårt kulturliv annars.
De som vill berika sitt kulturliv kan väl lyssna på dessa kvinnliga band ändå?
Vart då, om de inte får spelningar?
Moridin skrev:Då återkommer vi till frågan: vad finns det för egenvärde i "jämn könsfördelning"? Varför är det inte okej för festivaler att boka de artister de anser driver in pengar?
Låt säga att band med kvinnor inte driver in mindre pengar. Varför förbises de då när det gäller festivaler?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 29 aug 2014, 20:34

Flabbergasted skrev:[quOk. Då ber jag ärligt om ursäkt till Spiring och andra som tagit illa upp. Ur mitt perspektiv är dock detta inte så mycket att diskutera kring. Jag är aktiv på sociala medier i en massa diskussioner om detta och mitt överväldigande intryck är att det finns otroligt många personer där ute som är kränkta över småsaker och som vanligen visar sig vara vita och män. Jag har inte stött på särskilt många fall där folk felaktigt blivit utpekade som vita kränkta män.
Vad som är en felaktig utpekning ligger väl i betraktarens öga, eller hur? Eller menar du att den bara är felaktig om den som blivit utpekad inte är vit och man? Isf. har det ju med ras och kön att göra.
Zartax skrev:Tvivlar som sagt starkt på det. Men visst, det beror säkert på var man tittar. Kan du ge nåt exempel (t.ex. nån facebookgrupp) där du upplever att många blir falskt anklagade för att vara "vita kränkta män"?
Tja, när jag postade citatet som startade den här tråden i mitt flöde så kom det gliringar om det. Min uppfattning är att uttrycket används ofta och att det i princip aldrig för något produktivt med sig.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Låst