Israel/ Gaza

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sv: Israel/ Gaza

Inlägg av Vitnir » tor 07 aug 2014, 21:58

Fatah har gjort en kompromiss när de erkänner att Israel kan få finnas till. I det här sammanhanget är det ett stort steg. Det som Arafat vägrade ge avkall på, kravet att alla som flytt skulle få återvända är fortfarande en stötesten.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Israel/ Gaza

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 03:47

Vitnir skrev:Fatah har gjort en kompromiss när de erkänner att Israel kan få finnas till. I det här sammanhanget är det ett stort steg.

Ett stort steg vart? Sedan dess har antalet bosättare på ockuperat område mer än fördubblats och Likud är fortfarande mot varje palestinsk statsbildning.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 08 aug 2014, 06:43

Nu pratar jag om en högst hypotetisk framtida fred och vilka kompromisser jag tror Fatah måste göra. Israel i sin tur kommer att vara tvungna att göra omfattande kompromisser om västbanken, där tror jag det skulle gå att påverka Israel i en positiv riktning.
Gaza-situationen ser jag inte hur den skulle kunna bli bättre.
There is no spoon.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 08 aug 2014, 07:47

Vitnir skrev:Israel i sin tur kommer att vara tvungna att göra omfattande kompromisser om västbanken, där tror jag det skulle gå att påverka Israel i en positiv riktning.
Och hur skulle sådan "påverkan" se ut? Debattartiklar i svensk press? Sanktioner? Blockad? Bombningar?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 08 aug 2014, 08:45

Den nivån på påverkan som har någon effekt torde vara ekonomiska sanktioner av något slag. Och det gäller bägge parter.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 08 aug 2014, 09:21

Thomas P skrev:Gillar du läsa juridiska texter kan du t ex läsa målet om Israels mur mot Västbanken i ICJ. Där skrev t ex Israel själva: "Despite having ratified the Fourth Geneva Convention, Israel has not incorporated it into its domestic legislation.
Hur ser det ut i Sverige? Har man trots ratificerande av olika konventioner också infogat dessa i Svensk lag?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 08 aug 2014, 09:40

Vitnir skrev:Den nivån på påverkan som har någon effekt torde vara ekonomiska sanktioner av något slag. Och det gäller bägge parter.
Vi har redan terroristklassat Hamas. Det är ett brott att skicka pengar till dem, så den delen är avklarad. Återstår Israel och där lär det vara lögn att få något gjort. Ryssland kan man ta till sanktioner mot på kort varsel, men inte Israel trots dess olagliga ockupation under snart 50 år.
J.K Nilsson skrev:Hur ser det ut i Sverige? Har man trots ratificerande av olika konventioner också infogat dessa i Svensk lag?
Nu förstår jag inte vad det har med sammanhanget i vilket jag skrev min text att göra, men du kan säkert upplysa mig. (det handlade om att även Israel erkänner att man ockuperar Västbanken vilket som av en händelse råkade falla bort i ditt selektiva klippande.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 09:41

Vitnir skrev:Den nivån på påverkan som har någon effekt torde vara ekonomiska sanktioner av något slag. Och det gäller bägge parter.
Vad är det för sorts ekonomiska sanktioner du tycker att palestinerna behöver utsättas för?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 08 aug 2014, 09:51

Eon skrev:För den som är vidare intresserad av jämförelser (som inte nämns i debatten) ligger Kiryat Military HQ mitt i centrala Tel Aviv. Härifrån styrs alla hundratals bestyckade predator drones som konstant (24/7 år efter år) patrullerar och attackerar Gaza. Härifrån leds och planeras också flyganfallen. Ska vi har samma måttstock för alla är det alltså fullt legitimt för Hamas att gödsla raketer över hela centrala Tel Aviv.
Sett i backspegeln var sådan vapeninsats inte legitim under andra världskriget i europa. Bombmattor i terrorsyfte är ytterst tveksam och avsaknad av teknik för att begränsa skador är inte mycket bättre sett till kritiken mot "Bombar Harris" och jämförelsen med andra krigsmakter och försvarsgrenar/vapenslag under och efter andra världskriget.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 08 aug 2014, 10:26

Mitt resonemang blir hypotetiskt eftersom det i praktiken ser helt kört ut för fredsprocessen. Skulle man få igång något är det med Fatah och då ligger bollen hos Israel så några påtryckningar mot Fatah ser inte jag något behov av.

Man kan ju börja med de tandlösa sanktioner som EU har infört mot Ryssland och applicera de på Israel.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 10:32

kipphebel3 skrev:
Men låt oss då diskutera. Håller du med den sionistiske propagandisten Alan Johnson? Vad är DIN ståndpunkt?
Min ståndpunkt är att Israel lämnade över Gaza 2005.
Ok. Vad är din ståndpunkt gällande varför Israel drog sig tillbaka från Gaza?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 08 aug 2014, 10:42

Eftersom ockupationen av Gaza var ett problem och Sharon hade ett starkt stöd från hemmaopinionen. Man kan även sed det som ett sätt att visa god vilja, men man kan även läsa in en massa sinistra motiv i de tom man vill.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 10:47

Vitnir skrev:Mitt resonemang blir hypotetiskt eftersom det i praktiken ser helt kört ut för fredsprocessen. Skulle man få igång något är det med Fatah och då ligger bollen hos Israel så några påtryckningar mot Fatah ser inte jag något behov av.

Man kan ju börja med de tandlösa sanktioner som EU har infört mot Ryssland och applicera de på Israel.
Bra att du konkretiserar dig. Håller med.

Vad får dig förresten att utesluta Hamas ur förhandlingarna?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 10:49

kipphebel3 skrev:
Eftersom ockupationen av Gaza var ett problem och Sharon hade ett starkt stöd från hemmaopinionen.
Ett problem? På vilket sätt?
Edit: I vilket avseende var den ett problem?
kipphebel3 skrev:Man kan även sed det som ett sätt att visa god vilja, men man kan även läsa in en massa sinistra motiv i de tom man vill.
Ok. Hur ser du på det?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 08 aug 2014, 11:03

Ockupationen var ett problem ur flera avseenden. Det tog mycket resurser att försvara några högljudda Israeliska bosättare. Den skadade israels anseende internationellt etc.

Hur jag ser på tolkningarna? Ja, jag tror att huvudorsakerna var som ovan, kanske tom kopplat med en vilja att gå till eftervärlden som en som verkligen försökte föra processen framåt, men Sharon är död, så vi kan inte fråga.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Låst