Israel/ Gaza

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Israel/ Gaza

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 11:30

kipphebel3 skrev:Ockupationen var ett problem ur flera avseenden. Det tog mycket resurser att försvara några högljudda Israeliska bosättare. Den skadade israels anseende internationellt etc.
Men skadar då inte ockupationen av västbanken också Israels anseende internationellt? Varför ökar totala antalet bosättare stadigt under denna tid om man var ute efter att stärka israels anseende i relation till ockupationen?
kipphebel3 skrev:Hur jag ser på tolkningarna? Ja, jag tror att huvudorsakerna var som ovan, kanske tom kopplat med en vilja att gå till eftervärlden som en som verkligen försökte föra processen framåt, men Sharon är död, så vi kan inte fråga.
Ok. Vad baserar du denna välvilliga tolkning på? Vilken process är det du talar om? Process till vad? Vilka sinistra motiv kan man läsa in i skeendet och hur förhåller du dig till den sortens läsning?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 11:38

kipphebel3 skrev:Jag är helt säker på att det finns krafter i Israel som vill "destabilisera" Hamas och "straffa" befolkningen för att de stöder Hamas.

Jag har läst listan över tillåtna och inte tillåtna varor och mycket av den verkar vara helt vettlös. Jag kan förstå om man vill stoppa införsel av sprängmedel. Jag inser vidare att cement kan användas till hus, men också till raketramper och tunnlar. Samtidigt så kan jag inte låta bli att se att Hamas förefaller prioritera militära leveranser, framom humanitära.
Du verkar för övrigt vara alldeles för fokuserad på israeliskt babbel om tunnlar och raketer för att se den mer övergripande tanken.
As part of their overall embargo plan against Gaza, Israeli officials have confirmed to econoffs on multiple occasions that they intend to keep the Gazan economy on the brink of collapse without quite pushing it over the edge.
Amerikanska ambassaden, Tel Aviv, 2008
https://wikileaks.org/plusd/cables/08TELAVIV2447_a.html
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 12:07

J.K Nilsson skrev:
Eon skrev:För den som är vidare intresserad av jämförelser (som inte nämns i debatten) ligger Kiryat Military HQ mitt i centrala Tel Aviv. Härifrån styrs alla hundratals bestyckade predator drones som konstant (24/7 år efter år) patrullerar och attackerar Gaza. Härifrån leds och planeras också flyganfallen. Ska vi har samma måttstock för alla är det alltså fullt legitimt för Hamas att gödsla raketer över hela centrala Tel Aviv.
Sett i backspegeln var sådan vapeninsats inte legitim under andra världskriget i europa. Bombmattor i terrorsyfte är ytterst tveksam och avsaknad av teknik för att begränsa skador är inte mycket bättre sett till kritiken mot "Bombar Harris" och jämförelsen med andra krigsmakter och försvarsgrenar/vapenslag under och efter andra världskriget.

J.K Nilsson
Men om syftet inte är terror utan att slå ut Kiryat Military HQ? Kan man lasta Hamas för eventuella civila döda i en hypotetisk attack? Det är ju IDF som medvetet placerat sig bland civila.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 08 aug 2014, 12:21

Vidugavia skrev:Men om syftet inte är terror utan att slå ut Kiryat Military HQ? Kan man lasta Hamas för eventuella civila döda i en hypotetisk attack? Det är ju IDF som medvetet placerat sig bland civila.
Indiskriminerbar krigföring är lika illa som terrorbombning. Slutfasstyrning med civil GPS är billig och man skulle kunna bygga en för 1500-2000 kronor i Sverige, och riktigt billigt om man köper komponenterna på AliExpress i batcher om 200 åt gången. Jag betvivlar att man skulle störa ut civil GPS i TelAviv så tekniknivån är ingen ursäkt.

J.K Nilsson
Senast redigerad av 1 J.K Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 08 aug 2014, 12:24

Du verkar för övrigt vara alldeles för fokuserad på israeliskt babbel om tunnlar och raketer för att se den mer övergripande tanken.

As part of their overall embargo plan against Gaza, Israeli officials have confirmed to econoffs on multiple occasions that they intend to keep the Gazan economy on the brink of collapse without quite pushing it over the edge.
Jag svarade, men det försvann, så jag försöker igen: Jag är medveten om den nuvarande Israeliska synen att man använder blockaden som ett sätt att "straffa" Palestinierna för att de röstade på Hamas, men var det även synen 2005? Memot är från 2008.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 08 aug 2014, 13:23

kipphebel3 skrev:Jag är medveten om den nuvarande Israeliska synen att man använder blockaden som ett sätt att "straffa" Palestinierna för att de röstade på Hamas, men var det även synen 2005? Memot är från 2008.
Lite info hittar du på Wikipedia. Där framgår hur Israel började tillfångata palestinska parlamentsledamöter redan 2006 och hur inte bara Israel utan hela "kvartetten" införde sanktioner mot Palestina 2006. Man kunde helt enkelt inte acceptera att Hamas vann valet trots försöken att rigga valen till Fatahs fördel.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 08 aug 2014, 19:58

"Tillfångata"?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 08 aug 2014, 22:46

Ytterligare en tråd som visar den höga nivån som skeptiker debatterar politik på ja....

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 aug 2014, 23:15

Tryggve skrev:Ytterligare en tråd som visar den höga nivån som skeptiker debatterar politik på ja....
Always name names! Om du ska kommentera problem med diskussionen så är det klädsamt om du är mer konkret gällande vilka det du menar sänker nivån i diskussionen.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 09 aug 2014, 00:19

Vidugavia skrev:
Tryggve skrev:Ytterligare en tråd som visar den höga nivån som skeptiker debatterar politik på ja....
Always name names! Om du ska kommentera problem med diskussionen så är det klädsamt om du är mer konkret gällande vilka det du menar sänker nivån i diskussionen.
Tänker mig att felet i approximationen "alla" har gränsvärldet 0. Vill du se ett epsilon-delta bevis? :)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 09 aug 2014, 02:00

Moridin skrev:Vill du se ett epsilon-delta bevis?
Jag kan inte tala för Vidugavia (vad jag vet och tror i alla fall, även om jag inte kan bevisa det). Men jag ser gärna ett epsilon-delta bevis. (Jag har viss erfarenhet av att rätta och bedöma studenters bevisförsök, och även om det ligger flera år bakåt i tiden kan jag försöka mig på att bedöma ditt försök.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 09 aug 2014, 09:02

Vidugavia skrev: Always name names! Om du ska kommentera problem med diskussionen så är det klädsamt om du är mer konkret gällande vilka det du menar sänker nivån i diskussionen.
Jag syftar alltså på tråden som helhet.... Trådar av den här typen verkar alltid spåra ur till pajkastande. Skeptiker verkar inte vara bättre än några andra.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 09 aug 2014, 09:44

Katinka77 skrev:Upp till kamp för vetenskap och förnuft!.
Så sant som Profeten sade:
Den lärdes bläck är heligare än martyrens blod
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 09 aug 2014, 10:44

Katinka77 skrev:Vid sundhet och förnuft! Jag önskar att ni koncentrerar er på islamismen, ...
Det speciella med just den här konflikten är att det är två sidor som eldas på av religiös extremism.
Båda sidor uppfattar sig själva som rättfärdiga och motståndarsidan som extremistiska.
Att bara koncentrera sig på den ena sidans religiösa extremister kan lätt uppfattas som att man ger legitimitet åt den andra.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 09 aug 2014, 10:59

tonyf skrev:Lösningen på antirasism...
Vilken betydelse lägger du i ordet "antirasim"?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Låst