Alla människors lika värde

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Alla människors lika värde

Inlägg av Moridin » lör 16 aug 2014, 16:20

apelsin skrev:Det senaste året har den s k principen om alla människors lika värde poppat upp i alla möjliga sammanhang. Det redogörs aldrig för vad principen konkret innehåller, ändå benämns den som självklarhet och man använder principen som vägledande i olika beslut. Hur skall det här förstås? Är det snarast ett slags emotivt utrop som "sådeså!", "ha!" eller en trossats utan kognitivt innehåll såsom treenigheten eller något annat?
"Alla människors lika värde" är helt enkelt påståendet att sekulära demokratier där alla får grundläggande fri- och rättigheter fungerar bättre än samhällen där några människors grundläggande fri- och rättigheter godtyckligt inskränks.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

apelsin

Inlägg av apelsin » lör 16 aug 2014, 17:09

Och hur motarbetas lika fri-och rättigheter inom samhället av SD? Jag får liksom inte ihop det.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

TomasT

Inlägg av TomasT » lör 16 aug 2014, 17:52

Läs Moridins senaste.
Det handlar inte om negativ försvagning och positiv förstärkning,så som du får det att gälla.
Men det är klart att om jag bodde utanför Djursholm eller Tensta så skulle jag reta mig på hur de och jag faktiskt var väldigt olika.
Hur skulle det kunna hanteras?
Fundera lite bortom solbrännan.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 16 aug 2014, 19:26

apelsin skrev:Och hur motarbetas lika fri-och rättigheter inom samhället av SD? Jag får liksom inte ihop det.
Mytbildning om och demonisering av invandring och invandrare.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

apelsin

Inlägg av apelsin » lör 16 aug 2014, 23:20

Moridin skrev:
apelsin skrev:Och hur motarbetas lika fri-och rättigheter inom samhället av SD? Jag får liksom inte ihop det.
Det är alltså inte själva politiken som är problematisk?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 17 aug 2014, 16:43

apelsin skrev:
Moridin skrev:
Det är alltså inte själva politiken som är problematisk?
Det är deras politik. Har du inte lyssnat på deras uttalanden och kampanjer?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

apelsin

Inlägg av apelsin » sön 17 aug 2014, 17:07

Dûrion Annûndil skrev: Det är deras politik. Har du inte lyssnat på deras uttalanden och kampanjer?
Jag har ungefärlig koll på vad för politik de vill genomföra. Istället för hintar och antydningar kan du väl tala klarspråk? Du argumenterar oerhört ytligt vilket redan har påpekats för dig.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 17 aug 2014, 17:18

Det har varit flera som försökt argumentera som du , Apelsin, här på forumet. Genom att läsa och lyssna strikt selektivt har dessa försökt påvisa att nazzesekten SD utvecklats till något annat. Så kan man inte läsa, så kan man inte lyssna.

Starta ett eget människovänligt nazzeparti istället.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 17 aug 2014, 17:18

apelsin skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Det är deras politik. Har du inte lyssnat på deras uttalanden och kampanjer?
Jag har ungefärlig koll på vad för politik de vill genomföra. Istället för hintar och antydningar kan du väl tala klarspråk? Du argumenterar oerhört ytligt vilket redan har påpekats för dig.
Det har redan påpekats för dig att "mytbildning om och demonisering av invandring och invandrare" är vad SD:s politik går ut på. Det faktum att dina ideologiska skygglappar förhindrar dig från att uppfatta detta är inte vårt problem.

apelsin

Inlägg av apelsin » sön 17 aug 2014, 17:52

Moridin skrev: Det har redan påpekats för dig att "mytbildning om och demonisering av invandring och invandrare" är vad SD:s politik går ut på. Det faktum att dina ideologiska skygglappar förhindrar dig från att uppfatta detta är inte vårt problem.
Det har påpekats, men har inte argumenterats för, vilket är en milsvid skillnad. Kliv ned från dina höga hästar Moridin, du (eller Durion) har hittills inte presenterat en enda källhänvisning, vem är då den blinda ideologen? jag bara frågar. Skygglappar har vi alla, man kan försöka vara medveten om dem. Du börjar psykologisera, jag avslutar härmed det spåret - låt oss höja nivån en smula.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 17 aug 2014, 18:03

apelsin skrev:
Moridin skrev: Det har redan påpekats för dig att "mytbildning om och demonisering av invandring och invandrare" är vad SD:s politik går ut på. Det faktum att dina ideologiska skygglappar förhindrar dig från att uppfatta detta är inte vårt problem.
Det har påpekats, men har inte argumenterats för, vilket är en milsvid skillnad. Kliv ned från dina höga hästar Moridin, du (eller Durion) har hittills inte presenterat en enda källhänvisning, vem är då den blinda ideologen? jag bara frågar. Skygglappar har vi alla, man kan försöka vara medveten om dem. Du börjar psykologisera, jag avslutar härmed det spåret - låt oss höja nivån en smula.
Flera referenser har presenterats, .t.ex. länkar till "Inte Rasist, Men". Återigen, det faktum att dina ideologiska skygglappar förhindrar dig från att uppfatta detta är inte vårt problem.

apelsin

Inlägg av apelsin » sön 17 aug 2014, 18:12

Nåja, Anders G har jag på ignore eftersom han sällan bidrar med något läsvärt - men nu har jag tittat igenom hans länkar. Återigen, vad enskilda politiker skriver i bloggposter o.s.v. är inte detsamma som partiets politik. Sedan håller jag med om att flera av de uttalanden som länkades till är fullkomligt vansinniga. Dina personangrepp lämnar jag framöver därhän.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 17 aug 2014, 18:31

apelsin skrev:Nåja, Anders G har jag på ignore eftersom han sällan bidrar med något läsvärt - men nu har jag tittat igenom hans länkar. Återigen, vad enskilda politiker skriver i bloggposter o.s.v. är inte detsamma som partiets politik. Sedan håller jag med om att flera av de uttalanden som länkades till är fullkomligt vansinniga.
Många av dessa uttalanden kommer från folkvalda SD-politiker och individer som har framstående position i partiet eller dess regionala grupper.

Hur många rötägg ska finnas för att du ska kasta äggpaketet?
Dina personangrepp lämnar jag framöver därhän.
Fakta är inte personangrepp.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 17 aug 2014, 19:27

apelsin skrev:
Det känns överflödigt att påvisa någonting som redan är allmänt känt, som de flesta med lite politiskt intresse redan sett och hört i media, valdebatter, affischer, tal, debattinlägg...
Men jag kan ta ett exempel som är relaterat: Lyssna på vad SDU säger i sin reklamfilm: https://www.youtube.com/watch?v=NoeNli5uvSk
Med hjälp av hintar och antydningar varnar de för att landet förändrats, och fortsätter förändras, till det sämre - och att unga kvinnor måste numera vara rädda för våldtäkt. När lösningen presenteras som varande nationalism och svensk kultur, så kan man väl anta att det är motsatsen som är orsaken till detta dåliga läge. Just våldtäkter av utlänningar har varit en återkommande skräckpropaganda sedan åtminstone 90-talet i SD-kretsar.

Sen kan man läsa följande lilla trivia i SD:s rapport "Dags att tala klarspråk om våldtäkterna!" från 2010:
Brottsförebyggande rådet har konstaterat att det vid sidan av ökad anmälningsbenägenhet också
finns en reell ökning av antalet våldtäkter.
http://sverigedemokraternaspartiprogram ... apport.pdf
...varefter man trycker på just invandrares överrepresentation.

Citatet hänvisas komma från BRÅ 2005:7, där det snarare konstateras att:
Det är således inte klarlagt, men alls inte osannolikt, att det faktiska antalet våldtäkter har ökat. För att med större säkerhet kunna klarlägga hur den faktiska våldtäktsbrottsligheten utvecklas krävs det kompletterande underlag, till exempel från omfattande och återkommande frågeundersökningar som är särskilt utformade för detta ändamål.
http://www.bra.se/download/18.cba82f713 ... ggning.pdf
Något reell ökning konstaterade alltså inte BRÅ. Men SD varnar för hur mycket värre det blivit ändå.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Låst