Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Riksdagsvalet 2014

Inlägg av Anders G » lör 16 aug 2014, 08:45

Jag ser det som ett gott betyg för den svenska arbetslinjen att folk kan få jobb på reklambyråer utan att ens kunna stava, t.o.m. utan att kunna göra bra reklam.

Relaterad fundering: varför kan flertalet svenska journalister inte använda begreppet flertal i begriplig text?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 16 aug 2014, 08:47

garozzo skrev:Folkpartisterna måste lära sig att använda stavningskontrollen. :D

http://www.dn.se/valet-2014/nytt-stavningsfiasko-av-fp/
De kanske vill lansera en ny sorts kokain? Fylld till bredden av kunskap: "Knarka gör dig smart"?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 18 aug 2014, 01:39

Spiring skrev:Det är för övrigt ännu lättare om det är någon särskild man vill behålla, snarare än nån särskild man vill bli av med. Man skräddarsyr bara en tjänstebeskrivning så att den personen är den enda som passar.
Det där funkar för stora företag, eller företag med "professionell" ledning, men för småföretag av "arbetarkaraktär", typ åkeri, bygg, mekanisk verkstad och liknande, där ägaren själv jobbar i verksamheten och t.ex. är beroende av hyfsat självgående anställda, så är det inte så lätt, eftersom man gärna blir överkörd av det betydligt starkare facket. Med de minimala marginaler som t.ex. ett genomsnittligt litet åkeri har så har man inte råd, tid och ork att strida mot en stark fackförening.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 18 aug 2014, 01:48

Jag har förresten börjat få väldigt många invandrarkritiska länkar på min Facebook-vägg. Det har alltid varit relativt mycket från flera personer, men har absolut ökat, både i inläggsmängd och antal personer. Blir spännande att se om det även ger utslag i valet som en allmän trend, eller om det bara är bland mina FB-vänner.
Noterar att det kommer ifrån folk med hyfsat liknande bakgrund och det är inte mina f.d. forskarkollegor eller akademikervänner...
SD kanske överraskar?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
zsuffa

Inlägg av zsuffa » mån 18 aug 2014, 13:22

AndersY skrev:Jag har förresten börjat få väldigt många invandrarkritiska länkar på min Facebook-vägg. Det har alltid varit relativt mycket från flera personer, men har absolut ökat, både i inläggsmängd och antal personer. Blir spännande att se om det även ger utslag i valet som en allmän trend, eller om det bara är bland mina FB-vänner.
Noterar att det kommer ifrån folk med hyfsat liknande bakgrund och det är inte mina f.d. forskarkollegor eller akademikervänner...
SD kanske överraskar?
Hur ser den demografiska sammansättningen bland dina facebookvänner ut? I min feed är 90%(grovt höftat) av alla politiska meddelanden av feministisk eller antirasistisk natur. De flesta av mina facebookvänner är i 20- eller 30-årsåldern och boende i storstad.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 18 aug 2014, 17:20

Mina kunskaper i statsvetenskap är lite rostiga, men vad händer om varken Alliansen eller oppositionen får egen majoritet? Innebär inte den negativa parlamentarismen att det blir en omröstning om sittande regering ska sitta kvar och att det då krävs en absolut majoritet för att fälla den sittande regeringen? Men vad händer då om SD väljer att lägga ner sina röster, sitter Alliansen kvar även om de har fått färre röster än oppositionen?

Speciellt nu när Reinfeldt inte vill ge besked om han står fast vid vad han sa tidigare att det största blocket ska få bilda regering.
Ordnung muss sein.

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 18 aug 2014, 18:58

Mina kunskaper i statsvetenskap är lite rostiga, men vad händer om varken Alliansen eller oppositionen får egen majoritet? Innebär inte den negativa parlamentarismen att det blir en omröstning om sittande regering ska sitta kvar och att det då krävs en absolut majoritet för att fälla den sittande regeringen? Men vad händer då om SD väljer att lägga ner sina röster, sitter Alliansen kvar även om de har fått färre röster än oppositionen?
Reinfeldt kan väl fortfarande välja att avgå, och då skall talmannen föreslå en ny statsministerkandidat, som iofs kan vara Reinfeldt.
Nu hörde jag nyss på nyheterna hur både Björklund och Lööf sade att de tänker lägga ner sina röster om de rödgröna blir större än alliansen.
Det tyder på att de aldrig skulle acceptera ovanstående scenario.
Sedan är det ju så att om en minoritetsregering väl har blivit vald, gör voteringsreglerna att de har rätt goda möjligheter att sitta kvar.
Om de tex skall falla på budgeten måste hela oppositionen rösta för samma "motbudget", något som verkar ganska otroligt efter Reinfeldts
senaste tal.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 18 aug 2014, 19:12

garozzo skrev:Reinfeldt kan väl fortfarande välja att avgå,
Jo det kan han och det är väl det mest rimliga, men om vi antar att han vägrar (och de andra i Alliansen inte skulle lägga ner sina röster)?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 18 aug 2014, 19:47

FudoMyoo skrev:
Jo det kan han och det är väl det mest rimliga, men om vi antar att han vägrar (och de andra i Alliansen inte skulle lägga ner sina röster)?
Det finns inget principiellt problem med en minoritetsregering. Det har skett förr i svensk politik, och kommer ske igen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 18 aug 2014, 22:30

Moridin skrev:
FudoMyoo skrev:
Det finns inget principiellt problem med en minoritetsregering. Det har skett förr i svensk politik, och kommer ske igen.
Jag tror alla Socialdemokratiska regeringar sedan 1971 har varit minoritetsregeringar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 18 aug 2014, 22:31

Det har i själva verket varit det normala. Efter kriget har vi haft 4 majoritetsregeringar:
Erlander 1968-1970, Fälldin 1 1976-1978, Fälldin 2 1979-1981 och Reinfeldt 2006-2010.
Problemet nu är att man blir beroende av ett parti som man inte vill förhandla med.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 18 aug 2014, 23:02

garozzo skrev:
Det har i själva verket varit det normala. Efter kriget har vi haft 4 majoritetsregeringar:
Erlander 1968-1970, Fälldin 1 1976-1978, Fälldin 2 1979-1981 och Reinfeldt 2006-2010.
Problemet nu är att man blir beroende av ett parti som man inte vill förhandla med.
Förutsatt att den framtida oppositionen trilskas. Högt pris för att driva sin politik.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 19 aug 2014, 07:27

När S har varit minoritetsregering tidigare har de fått majoritet i riksdagen mha V och MP (och C för längesen). Så är det ju inte nu då de rödgröna verkar bli minoritetsregering (eller block) tillsammans. Då måste de söka stöd från nåt alliansparti eller fundera på hur de ska förhålla sig till SD. SD röstar ju till 90% med alliansen (i omröstningar som delar blocken) så situationen verkar mycket svårare för de rödgröna än för alliansen även om de är större.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 19 aug 2014, 10:26

Om Fi får strax under 4% kan de rödgröna få majoritet i riksdagen fastän de får under 50% av rösterna.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 19 aug 2014, 10:58

devadatta skrev:När S har varit minoritetsregering tidigare har de fått majoritet i riksdagen mha V och MP (och C för längesen). Så är det ju inte nu då de rödgröna verkar bli minoritetsregering (eller block) tillsammans. Då måste de söka stöd från nåt alliansparti eller fundera på hur de ska förhålla sig till SD. SD röstar ju till 90% med alliansen (i omröstningar som delar blocken) så situationen verkar mycket svårare för de rödgröna än för alliansen även om de är större.
Den siffran gäller förra hösten endast. Över längre tid är det 80%.

Låst