Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
garozzo

Re: Riksdagsvalet 2014

Inlägg av garozzo » tis 19 aug 2014, 14:37

Här har vi SD:s egen syn på frågan:
Minskad invandring ett krav för vårt stöd

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 9387507.ab

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 19 aug 2014, 15:59

Och här kommer M:s senaste, undrar hur länge den varar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valar ... 9389780.ab

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 19 aug 2014, 16:12

När SAP ger 3,5 miljarder till Skolan är det ca 2% av lönebudgeten. Det får mig att tänka att dom kanske skulle anamma Tescos slogan, "Every little helps!".
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 20 aug 2014, 06:14

garozzo skrev:Och här kommer M:s senaste, undrar hur länge den varar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valar ... 9389780.ab
Den varar nog. Se även denna längre, intressanta analys: Hur negativ är den svenska parlamentarismen? – överlevnadsstrategier i riksdagen efter 2014 års val
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 20 aug 2014, 12:38

Nu sätter sig Hägglund helt plötsligt på tvären..
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 20 aug 2014, 15:03

FudoMyoo skrev:Nu sätter sig Hägglund helt plötsligt på tvären..
Konspiratorisk som jag är så tror jag inte det handlar om att Alliansen eller delar av denna alls tänker sig regera med stöd av SD – då skådar man nog hellre förlusten i vitögat. Istället vill man trycka S och MP hårt i V:s besvärande famn. S och dess väljare ska inte tro att de komma till makten med stöd MP och ett ”resten fixar sig säkert efterhand”.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 20 aug 2014, 16:33

Konspiratorisk som jag är så tror jag inte det handlar om att Alliansen eller delar av denna alls tänker sig regera med stöd av SD – då skådar man nog hellre förlusten i vitögat. Istället vill man trycka S och MP hårt i V:s besvärande famn. S och dess väljare ska inte tro att de komma till makten med stöd MP och ett ”resten fixar sig säkert efterhand”.
Fast som framgår av länken ovan så är det inte alldeles enkelt att fälla en regering när den väl har blivit vald.
Det finns två möjligheter, antingen en misstroendeförklaring, eller att man inte får igenom budgeten.
I båda fallen måste alla allianspartierna och sd rösta för samma förslag.
Då är man tillbaka vid en alliansregering med sd stöd.
Man skulle iofs kunna tänka sig att en ny moderatledare skulle vara beredd att förhandla med sd.
Jag har dock väldigt svårt att tro att Fp eller C skulle ge sig in i något sådant.
Kan ni tänka er Birgitta Olsson eller Fredrik Federley kompromissa med Åkesson.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 20 aug 2014, 17:42

garozzo skrev:
Fast som framgår av länken ovan så är det inte alldeles enkelt att fälla en regering när den väl har blivit vald.
Det finns två möjligheter, antingen en misstroendeförklaring, eller att man inte får igenom budgeten.
I båda fallen måste alla allianspartierna och sd rösta för samma förslag.
Då är man tillbaka vid en alliansregering med sd stöd.
Man skulle iofs kunna tänka sig att en ny moderatledare skulle vara beredd att förhandla med sd.
Jag har dock väldigt svårt att tro att Fp eller C skulle ge sig in i något sådant.
Kan ni tänka er Birgitta Olsson eller Fredrik Federley kompromissa med Åkesson.
Som artikeln beskriver så skulle ju ett helt nytt läge öppna sig om SD förklarade att de aktivt skulle rösta för en Alliansbudget över en röd-grön. Där är vi dock inte. Skulle SD gör slag i saken kommer det behöva hållas ett nyval innan Alliansen suckande och pustande tar samhällsansvar genom att regera med samarbete av SD. Jag tvivlar på att SD är berett att orsaka allt detta för även om SD är "höger" så kommer väljarbasen från S och lär vara föga intresserade av allt detta ståhej för att få en borgerlig regeringen.

Där läget istället är så är en Alliansminoritet stöd av SD beroende av att alla Allianspartier -inte bara några - tycker det är en bra idé. M, KD och kanske även C skulle nog inte behöva ett högt politiskt pris för att köra på den idén, men väl FP. Därför är det rimligt att uppfatta att Hägglund och nyss Reinfeldt mest slår lite på S där det redan gör ont.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 20 aug 2014, 17:53

Anders skrev:Och nu vill SAP avskaffa undantagsreglerna för LAS för småföretagen, som idag kan undanta två(2) personer från turordningen.

Det kommer leda till att ungdomar får ännu svårare att får jobb, då äldre alltid kommer försvinna sist, även dom det är sopor på det de gör och borde ha ett annat jobb. Även arbetslösa i alla åldrar kommer få det svårare att komma in på arbetsmarknaden. Det kommer också leda till att bemanningsföretagen får mer att göra, om det inte motas med att reglera det också.

Mig personligen bryr jag mig mycket lite då jag alltid jobbar för stora företag som konsult. Men jag tycker synd som drabbas av en SAP regering.
Nu har Lövén dock backat från detta. Småföretagen har kvar undantagen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 20 aug 2014, 18:35

Skulle SD gör slag i saken kommer det behöva hållas ett nyval
Det beror på hur regeringen hanterar situationen.
De kan välja mellan att avgå eller utlysa nyval.
Om de avgår måste en ny regering väljas innan ett nyval kan utlysas.
En expeditionsministär får inte utlysa nyval, faktiskt den enda inskränkningen som finns i befogenheterna för en avgången regering.
Ytterligare ett exempel på hur stark ställning en svensk regering har.

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 20 aug 2014, 19:02

Det finns en hake till när det gäller budgeten.
Kommer det verkligen att finnas ett gemensamt budgetförslag om alliansen har förlorat valet.
Finns alliansen kvar överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 20 aug 2014, 22:26

Pär C skrev:
FudoMyoo skrev:Nu sätter sig Hägglund helt plötsligt på tvären..
Den analysen tror jag det ligger en hel del i.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 21 aug 2014, 12:36

garozzo skrev:
Skulle SD gör slag i saken kommer det behöva hållas ett nyval
Det beror på hur regeringen hanterar situationen.
De kan välja mellan att avgå eller utlysa nyval.
Om de avgår måste en ny regering väljas innan ett nyval kan utlysas.
En expeditionsministär får inte utlysa nyval, faktiskt den enda inskränkningen som finns i befogenheterna för en avgången regering.
Ytterligare ett exempel på hur stark ställning en svensk regering har.
Vi har nog lite olika utgångspunkter bara. Jag har inte så stort fokus på den formella beslutsordningen utan mer på realpolitiken. Jag har alltså svårt tänkt mig att t ex M skulle vara berett att regera med stöd av/i samarbete med SD därför att det politiska priset skulle vara för högt, även om deras väljare inte nödvändigtvis skulle fly partiet för den sakens skull. Det behöver hända något - som ett nyval som inte erbjudera nya lösningar - för att politiskt legitemera att man byter fot.

I ett bredare tidsperspektiv så kommer för något block, rimligen Alliansen, freststelsen att få regera vara större än motviljan mot SD - det är ju vad som hänt i jämförbara länder när tiden fått verkar -, bara inte efter detta val.

millgard

Inlägg av millgard » tor 21 aug 2014, 13:51

Jag tror att det är ytterligt svårt att tänka sig att Alliansen skulle kunna medverka med SD för att få regera. Inte heller den rödgröna sidan. Problemet är att man har stora grupper inom partierna som av principiella skäl är fullständigt emot att ens ta i SD med tång. Vid en öppning gentemot SD riskerar man djup splittring i partierna plus att oppositionen får öppet mål i att sänka trovärdigheten i de demokratiska värdefrågorna.

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 21 aug 2014, 14:08

Det behöver hända något - som ett nyval som inte erbjudera nya lösningar - för att politiskt legitemera att man byter fot.
Det är säkert riktigt.men då är det väl ett annat skifte som ligger närmare till hands.
Någon form av mittenkoalition med S Mp C eller Fp eller alla fyra.
De sakpolitiska skillnaderna är trots allt ganska små, i alla fall när det gäller inrikespolitik.

Låst