Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Pär C

Re: Riksdagsvalet 2014

Inlägg av Pär C » tor 21 aug 2014, 15:33

garozzo skrev:Det är säkert riktigt.men då är det väl ett annat skifte som ligger närmare till hands.
Någon form av mittenkoalition med S Mp C eller Fp eller alla fyra.
De sakpolitiska skillnaderna är trots allt ganska små, i alla fall när det gäller inrikespolitik.
Det är en bra poäng. Jag tror på FP enbart då. Både FP och C har dyrköpta erfarenheter av att samarbeta med S - det kostar nämligen mycket röster att göra det. FP riskerar dock - enligt min tror - mest att förlora på att ge SD inflytande, så valet mellan två onda ting så...
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 21 aug 2014, 21:28

Tolkar det som Markus Uvell gör en analys som påminner lite om Pär Cs.
Ordnung muss sein.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 21 aug 2014, 22:57

Moridin skrev:
devadatta skrev:När S har varit minoritetsregering tidigare har de fått majoritet i riksdagen mha V och MP (och C för längesen). Så är det ju inte nu då de rödgröna verkar bli minoritetsregering (eller block) tillsammans. Då måste de söka stöd från nåt alliansparti eller fundera på hur de ska förhålla sig till SD. SD röstar ju till 90% med alliansen (i omröstningar som delar blocken) så situationen verkar mycket svårare för de rödgröna än för alliansen även om de är större.
Den siffran gäller förra hösten endast. Över längre tid är det 80%.
Men har inte det där till viss del att göra med att minoritetsregeringen undviker att lägga propositioner som de vet att de inte kommer att få igenom?
Det ser inte så jättebra och regeringsfähigt ut om huvuddelen av alla propositioner fälls i riksdagen.
Motioner från andra förutsätts ju nästan fällas, så det är väl mer av markeringar samt visa vad man vill och tycker. Plus att visa för de egna väljarna och lokaltidningarna att man producerar och inte bara lyfter lön.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 21 aug 2014, 23:16

zsuffa skrev:
AndersY skrev:Jag har förresten börjat få väldigt många invandrarkritiska länkar på min Facebook-vägg. Det har alltid varit relativt mycket från flera personer, men har absolut ökat, både i inläggsmängd och antal personer. Blir spännande att se om det även ger utslag i valet som en allmän trend, eller om det bara är bland mina FB-vänner.
Noterar att det kommer ifrån folk med hyfsat liknande bakgrund och det är inte mina f.d. forskarkollegor eller akademikervänner...
SD kanske överraskar?
Hur ser den demografiska sammansättningen bland dina facebookvänner ut? I min feed är 90%(grovt höftat) av alla politiska meddelanden av feministisk eller antirasistisk natur. De flesta av mina facebookvänner är i 20- eller 30-årsåldern och boende i storstad.
En salig blandning.
Uppväxt på den norrländska landsbygden, fordonsgymnasium och arbetaryrke hade jag knappt träffat några andra än sossar och centerpartister (den gamla bondesorten), fram tills jag var drygt 20 år. Naknabrudar-kalendrar på fikarumsväggen och historier om zigenare som odlade potatis i parketten, samt var allmänt lata och opålitliga (det här var 80-talet, med dittills rätt så liten invandring).
Läste gymnasiet igen, flyttade till Stockholm för att plugga på KTH och SU, inkl doktorera. Eftersom jag inte kände några andra i Stockholm och min fru, som är jurist, har samma inflyttade bakgrund, så kände jag i stort sett bara akademiker.
Så helt uppdelad umgängeskrets.
Efter ett tag har det via mina aktiva motorsportintressen jämnat ut sig, så känner nu även och umgås med en hel del med icke-akademiker i Stockholm, även via andra kontaktvägar.
Plus även några VoF:are.
Därför är mina FB-vänner en salig blandning.

Det kanske beror på att det blivit mer accepterat att ha SD-åsikter och det därför utrycks oftare, även om åsikterna var desamma tidigare också? Eller också är det bara slumpen bland min FB-vänkrets.

Hursom, så kommer det att bli ett väldigt spännande val och efterföljande regeringsbildning, samt budgetproposition.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 22 aug 2014, 09:28

Tror inte denna postats tidigare i tråden. Lite välbehövlig folkbildning från Calmfors: Åtta dåliga argument i valdebatten.
Ordnung muss sein.

garozzo

Inlägg av garozzo » lör 23 aug 2014, 11:03

Nu är det ytterligare en sverigedemokrat som skrivit rasistiska kommentarer när hon trodde att hon var anonym.
Konstigt att det är så många som gör så i ett parti som inte är rasistiskt :banghead:
http://www.expressen.se/kvallsposten/le ... ka-inlagg/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 13:08

– Jag är ingen perfekt människa och ibland kan jag uttrycka mig klumpigt, skriver Eva-Marie Olsson i ett mejl till Sydsvenskan, enligt tidningen.
Näha? Inte förväntar vi oss att politiker skall vara perfekta, men litet omdöme skadar inte.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 24 aug 2014, 13:07

Ett ganska roligt och lite elakt reportage om V:s valupptakt i majorna i Göteborg.
Platsen där smala byxor och stora skägg regerar
Det är också intressant att läsa Johan Lönnrots något uppgivna analys av politikens tillstånd.
– Liberalismen uttömde sin kraft på 1800-talet. Arbetarrörelsen gjorde det på 1900-talet. Nu råder total idélöshet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 9414120.ab

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 28 aug 2014, 07:54

devadatta skrev:SD röstar ju till 90% med alliansen (i omröstningar som delar blocken) så situationen verkar mycket svårare för de rödgröna än för alliansen även om de är större.
Statsvetaren Anders Sundell har fler siffror på detta (uppdelat på utskott). Han skriver att "I 70 procent av omröstningarna röstar SD och M på samma sätt, jämfört med de 10 procent där SD och S röstar likadant."

Nu är iofs inte Moderaterna och Alliansen samma sak, men det är kanske det i praktiken i detta sammanhang. Siffrorna är alltså 10-70. Räknar man bort de övriga 20% där SD röstat på egna förslag får man ca 10-90.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 28 aug 2014, 19:48

devadatta skrev:
devadatta skrev:SD röstar ju till 90% med alliansen (i omröstningar som delar blocken) så situationen verkar mycket svårare för de rödgröna än för alliansen även om de är större.
Statsvetaren Anders Sundell har fler siffror på detta (uppdelat på utskott). Han skriver att "I 70 procent av omröstningarna röstar SD och M på samma sätt, jämfört med de 10 procent där SD och S röstar likadant."

Nu är iofs inte Moderaterna och Alliansen samma sak, men det är kanske det i praktiken i detta sammanhang. Siffrorna är alltså 10-70. Räknar man bort de övriga 20% där SD röstat på egna förslag får man ca 10-90.
Ett tydligt exempel på argumentationsfelet "guilt-by-association".
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » mån 01 sep 2014, 07:43

Med den här bilden (från ett valstugebesök i helgen) vill jag illustrera vänsterpolitik. Man låter andra arbeta och står själv och snackar medan man åtnjuter frukten av andras slit.
Bild
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Softrock
Avstängd

Inlägg av Softrock » lör 06 sep 2014, 01:35

Litet men naggande gott som lovar längre liv mm?

http://dsp.forum24.se/dsp.html

Björn Schaerström är medlem där.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » lör 06 sep 2014, 12:17

Sluggo sätter rätt så väl fingret på varför jag har svårt att entusiasmera mig inför valet. Inte för att jag nödvändigtvis håller med honom om hur hans fyra "stora och besvärliga" frågor ska besvaras, utan för att de överhuvudtaget inte berörs (utom möjligen av Ensvarspartiet):

http://www.friatidningen.se/artikel/115214

"De stora och besvärliga frågorna finns utanför den gryta som partierna gjort till sin. För att se skillnaderna mellan de rödgröna och Alliansen får man se till nyanserna. För många lär det handla mer om att rösta emot något än att entusiastiskt rösta för något."
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 06 sep 2014, 19:00

Vid dagens miljöbilsvisning i samband med parkernas dag i Enköping hade vi fått rådet att ladda elbilar företrädesvis vid den här stolpen.
Bild
Antar att det är hennes sätt att visa behovet av fler laddstolpar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 07 sep 2014, 13:44

Jag gick förbi en moderat valaffisch , den föreställde Reinfeldt som sade:
"Nu bygger vi Sverige".
Är inte det en lite märklig paroll för ett parti som haft makten i 8 år?
Om man nu skall "bygga Sverige", varför började man inte med det tidigare?

Låst