SDs exponentiella tillväxt

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
matsw

Re: SDs exponentiella tillväxt

Inlägg av matsw » tor 18 sep 2014, 06:54

Exponentiell tillväxt talar väl snarast emot hypotesen av ökningen beror på hur mycket de synts i media eftersom det inte har berott på hur stora de är?

Exponentiell tillväxt indikerar ju att tillväxten är proportionell mot antalet.

Jag tycker det mer talar för mun -mot-mun metoden eller grupptryck...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

nide_j

Inlägg av nide_j » tor 18 sep 2014, 07:47

JackBlack skrev:Fast den där händelsen är ju nästan 14 år gammal och behöver inte ha så stor betydelse idag.
Fast han har ju fortfarande inte betalat skadeståndet. Poängen är att SD vill gå hårt åt brottslingar, förutom när det gäller det egna partiet.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 19 sep 2014, 08:53

Mitt förhållande till Zarembas skriverier är inte helt okomplicerat, men i dagens DN tycker jag han gör ett klokt* inlägg:

"Betyder det att var tionde svensk välkomnar fascismen? Det menade Kristina Lindquist i ett upprört inlägg häromdagen (DN Kultur 16/9). Hon känner inte igen sitt Sverige, hon är besviken. Jag finner diagnosen förhastad – och ganska förolämpande. Jag får lust att be skribenten bege sig till Filipstad och fråga sjuksköterskan Gisela Nyquist, 68, tidigare S-väljare, numera SD-hövding på bruksorten, varför hon blivit fascist. Förstod hon inte hur upprörd Kristina Lindquist skulle bli? Eller kunde hon nämna andra orsaker?

Nog med sarkasmer. Jag delar Lindquists oro, men inte hennes nedlåtande attityd. Man kunde till exempel, innan man stämplar ”fascist” i pannan på medmänniskan, fråga hur hon tänker. Så med risk för att framstå som naiv tänker jag rada upp några mindre dramatiska tolkningar av valresultatet.

I de flesta länder har människor som har behov av att skylla sina problem på lömska krafter flera partier att välja på. Det märkliga med Sverige är att sedan både V och MP slutat skrämma oss med EU, och socialdemokratin gett upp propagandan om ”socialturism” och moderaterna gjort sig av med storsvenskheten, har både höger- och vänsterpopulismen blivit hemlös. Den väljare som vill ha syndabockar har numer endast Åkessons parti att ty sig till. Inte så konstigt att SD plockar röster från både höger och vänster. Om det är bra för demokratin att ha alla populister under samma totempåle är en annan fråga. Men det är i vart fall ett gott betyg åt alla som förlorat väljare till SD.

Jag tror att den verkliga rasismen är ett marginellt fenomen i Sverige. Visst, många svenskar kan misstro människor de inte förstår sig på, men det är något annat än rasism. Den brännande frågan blir varför så många röstat på ett parti vars ledande figurer gång efter annan avslöjats med de grövsta rasfördomar. I Stockholms kommun röstade över 38 000 på en viss Christoffer Dulny, som log mot mig från SD:s reklamblad (förste man på listan) och lovade bygga Förbifarten, men på Avpixlat menade att invandrare ”är värst på att ljuga”,”saknar moralisk kompass”, medan araber ”har våldsamma gener”.

Jag tror inte riktigt att alla som röstade på Dulny visste vad han stod för. Eller, snarare: de brydde sig inte. Det var något annat som var viktigare. Det har hänt förr, att svenskar röstat på extrempartier av andra skäl än det extrema. På 70-talet fanns det ganska många i VPK:s ledning som ännu drömde om att slå till med ”proletariatets diktatur”, om tillfället gavs. Men många, om inte de flesta av deras väljare, var nog demokrater som mest ville ha högre löner och ”daghem åt alla”.

Så vad var det då som var viktigare än herr Dulnys djupaste övertygelser? Vi vet inte. Men jag skulle inte bli förvånad om somliga proteströstat på SD i frustration över tågtrafiken, till exempel. Eller bensinpriset, om man bor i Norrland. Eller behandlingen på vårdcentralen. Eller hanteringen hos försäkringskassan, för att inte nämna arbetsförmedlingen. Listan kan göras ganska lång över skavanker som är extra plågsamma för den som har det knapert på alla sätt, men som ”etablissemanget” verkar strunta i. Kanske för att de som drabbas inte tillhör den medelklass som alla partier numera slåss om.

Granskar man SD:s program är det till stora delar gängse socialkonservatism plus det bruna: allmän skrämsel, hets mot muslimer och andra främmande arter. Och man kan inte låta bli att tänka att med Kristdemokraternas upplösning i alliansen och marginaliseringen av de konservativa inom moderaterna hade en stor del av de svenskar som menar att utvecklingen går litet väl fort på alla fronter också blivit hemlösa. Vem skall man rösta på om man vill bevara ett och annat? Familjen, Slussen, skogarna, stambanan, en och annan könsroll, kondiset… Nej, jag raljerar inte. Det är faktiskt legitima önskningar."

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... -raketval/

* "klok" i bemärkelsen "tycker som jag".
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

JohJoh

Inlägg av JohJoh » fre 19 sep 2014, 10:58

@Spring

Tycker också det var en bra text men jag saknar det uppenbara.
Dvs att många röstar på SD för att de helt enkelt vill minska invandringen.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 19 sep 2014, 11:24

Dvs att många röstar på SD för att de helt enkelt vill minska invandringen
Men, då måste man fråga sig, varför. Dvs vill de göra det av allmän xenofobi, eller för att populistiska partier utmålat invandringen som roten till allt ont?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

JohJoh

Inlägg av JohJoh » fre 19 sep 2014, 12:23

kipphebel3 skrev:
Dvs att många röstar på SD för att de helt enkelt vill minska invandringen
Men, då måste man fråga sig, varför. Dvs vill de göra det av allmän xenofobi, eller för att populistiska partier utmålat invandringen som roten till allt ont?
Ja absolut. Det är säkert en kombination av "enkla svar på svåra frågor", "allmän xenofobi" och oro för kostnader.
Detta spetsas sedan med ett förakt för etablissemanget och dess reaktioner ("alla som vill minska invandringen är rasister").

Jag retar mig på att i princip alla analyser av SD:s framgångar verkar vilja blunda för den uppenbara huvudorsaken, dvs att om 45% av befolkningen vill minska invandringen så är det förklaringen till att SD växer eftersom de är det enda parti som adresserar detta missnöje.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 19 sep 2014, 12:59

JohJoh skrev: Jag retar mig på att i princip alla analyser av SD:s framgångar verkar vilja blunda för den uppenbara huvudorsaken, dvs att om 45% av befolkningen vill minska invandringen så är det förklaringen till att SD växer eftersom de är det enda parti som adresserar detta missnöje.
Det beror väl lite på vad som är orsak och vad som är verkan.

I mina ögon är invandringen inte alls SD:s huvudfråga. Den är tvärtom deras huvudsvar. Svaret på frågan "hur får vi tillbaka ett tryggt samhälle med trygga anställningar och bostäder man kan flytta in i utan att skuldsätta sig upp över öronen?" Inget vidare svar, tycker jag och många med mig. Men i jämförelse med "det måste vara så här för det kan inte vara på något annat sätt" så är det i alla fall ett svar.

Att många som röstar på dem verkligen vill minska invandringen bara för att, det tror jag ingen egentligen vill förneka. Diskussionen efter valet handlar väl mer om varför väljarsympatierna växer så kraftigt. Invandringsfrågan behöver inte alls stå så högt upp på dagordningen för många av deras väljare. (Liksom den uppenbarligen inte gör för majoriteten av de 45% av befolkningen som du hänvisar till - i så fall skulle SD ha varit betydligt större redan nu.)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 20 sep 2014, 11:20

Thomas P skrev:SD:s toppnamn: ”Bussa Stockholmselever för att motverka segregationen”

Undrar hur det kommer gå hem hos SD-väljare som riskerar få invandrarbarn till sina fina, svenska skolor.
Tyvärr brukar det bli problem med gängbildning på de blandade skolorna, som det redan finns gott om. Framför allt märks det när flera 1-5-skolor slås ihop i en 6-9-skola. Det bara bekräftar tron på onda invandrare hos rasistungar som aldrig har sett en invandrare tidigare i sitt liv.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 20 sep 2014, 11:42

Jag har börjat kolla i Valu.

De viktigaste frågorna för de som röstade på SD var i rangordning:
  1. Flyktingar/invandring
  2. Lag och ordning
  3. Sjukvården
  4. Äldreomsorgen
Och de minst viktigaste frågorna (oviktigast först):
  1. Miljön
  2. Jämställdhet
  3. Energi och kärnkraft
På frågan om vilket parti som har bäst flykting/invandringspolitik svarade alla väljare så här (summa 100%):
S 20%
SD 17%
M 12%
V 9%
FP 8%
MP 6%
C 4%
KD 4%
FI 4%
Ingen uppfattning 16%

Uttryckt i block blir det:
Rödgröna 35%
Alliansen 28%
SD 17%

Av de som röstade på SD 2010 röstade 79% på SD 2014 (gissar att respondenterna fått minnas vad de röstade på här, men det lär väl stämma grovt på 10 procentenheter iaf). SD fick 5,7% 2010. 80% av det är 4,5%. Det borde väl tala för att de kommer in i riksdagen nästa val också.

6% av kvinnorna och 10% av männen röstade på SD. Ingen skillnad i olika åldersgrupper. De var ganska stora (efter S) bland grupperna arbetslösa och sjuka/aktivitetsersättning, även bland arbetare.

Plånboksröstningen är mycket viktig för SDs väljare, lika hög som för M. (Notera också att den är större bland arbetslösa & sjuka än företagare och arbetare.)

SD har minst andel regelbundna kyrkobesökare.

SDs väljare delade in sig i vänster-högerskalan såhär 2014 (ingen större förändring sen 2005):
Vänster 17%
Varken eller 39%
Höger 44%

Utanför ämnet: FIs väljare är 91% vänster i år, en vänstersväng från 70-80% tidigare val.

SDs väljare har mycket lågt politikerförtroende, 26% jämfört med 67% för alla väljare. Ingen förändring sen 2010.

Partiledaren Åkesson har stor betydelse för val av parti (liksom Gudrun Schyman) - hela 38%. Bara Reinfeldt har större.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

garozzo

Inlägg av garozzo » lör 20 sep 2014, 14:07

Det har på en del håll spekulerats i att M förlorat väljare till sd pga försvarspolitiken.
Det får inget stöd i valu, överhuvudtaget är försvarspolitiken inte särskilt viktig i något parti.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 22 sep 2014, 00:14

Picea skrev:
Thomas P skrev:SD:s toppnamn: ”Bussa Stockholmselever för att motverka segregationen”

Undrar hur det kommer gå hem hos SD-väljare som riskerar få invandrarbarn till sina fina, svenska skolor.
Tyvärr brukar det bli problem med gängbildning på de blandade skolorna, som det redan finns gott om. Framför allt märks det när flera 1-5-skolor slås ihop i en 6-9-skola. Det bara bekräftar tron på onda invandrare hos rasistungar som aldrig har sett en invandrare tidigare i sitt liv.
Är det för stora grupper invandrare så kan det säkert bli så. Men är det ett fåtal invandrare per klass så blir det en större interaktion mellan invandrare och inrikes födda. Samma sak gäller egentligen för samhället som helhet. För stora invandrargrupper och de sluter sig till den egna gruppen. Enstaka invandrare eller familjer som kommer till en ort tvingas att interagera med inrikes födda samtidigt som det blir lättare för inrikes födda att komma närmare invandrarna.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 25 sep 2014, 08:32

Risken för det förefaller mycket liten.
Dagens Arena skrev:Det finns ett tydligt samband mellan arbetslösheten i en kommun och andelen röster på Sverigedemokraterna. Det visar en ny statistisk regressionsanalys av valresultatet av ekonomen Lars Ahnland, doktorand på Ekonomisk historiska institutionen på Stockholms universitet.
...
... tydligt samband mellan låg andel högskoleutbildade och hög andel SD-röster.
... inget samband mellan andelen invandrare i kommunen och andelen SD-röster.
– En rimlig slutsats är att invandringen i sig inte verkar vara problemet. Problemet är arbetslöshet och att man inte satsar på glesbygden och på människor med låg utbildning, säger han.
...
Utvecklingen i Sverige följer därmed samma mönster som återfinns i andra europeiska länder där extremhögern har gått fram, ... Partierna får starkast stöd i fattiga landsändar i globaliseringens bakvatten, med hög arbetslöshet och låg utbildningsnivå.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: SDs exponentiella tillväxt

Inlägg av devadatta » tor 25 sep 2014, 08:42

Jag minns en studie efter förra valet som kom fram till att SDs framgång i kommunerna inte korrelerade med andelen invandrare, men däremot med ökningen av invandrare. Men jag hittar den inte nu.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 25 sep 2014, 08:55

pwm skrev:
Dagens Arena skrev:Det finns ett tydligt samband mellan arbetslösheten i en kommun och andelen röster på Sverigedemokraterna. Det visar en ny statistisk regressionsanalys av valresultatet av ekonomen Lars Ahnland, doktorand på Ekonomisk historiska institutionen på Stockholms universitet.
...
... tydligt samband mellan låg andel högskoleutbildade och hög andel SD-röster.
... inget samband mellan andelen invandrare i kommunen och andelen SD-röster.
– En rimlig slutsats är att invandringen i sig inte verkar vara problemet. Problemet är arbetslöshet och att man inte satsar på glesbygden och på människor med låg utbildning, säger han.
...
Utvecklingen i Sverige följer därmed samma mönster som återfinns i andra europeiska länder där extremhögern har gått fram, ... Partierna får starkast stöd i fattiga landsändar i globaliseringens bakvatten, med hög arbetslöshet och låg utbildningsnivå.
Anekdotiskt så verkar det väl stämma. I min kommun var andelen som röstade på SD väldigt stort på en avsides ö där det bara finns bönder, villor och fritidshus. I huvudorten där det faktiskt finns invandrare så var andelen betydligt lägre. Jag har samma intryck av situationen i Skåne, där väl de flesta invandrare bor i Malmö, inte i Sjöbo.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: Sv: SDs exponentiella tillväxt

Inlägg av FudoMyoo » tor 25 sep 2014, 14:17

devadatta skrev:Jag minns en studie efter förra valet som kom fram till att SDs framgång i kommunerna inte korrelerade med andelen invandrare, men däremot med ökningen av invandrare. Men jag hittar den inte nu.
Kan det vara detta blogginlägg? Där hittade man ett sådant samband när man fokuserade på de största kommunerna.

Se även det uppföljande inlägget.
Ordnung muss sein.

Låst