Invandringens kostnad och baksida

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Rigor-mortis

Invandringens kostnad och baksida

Inlägg av Rigor-mortis » sön 11 jan 2009, 18:26

2002 räknade Lars Jansson ut hur mycket invandringen hade kostat svenskarna 1999 och fick resultatet till 267 miljarder svenska kronor.

Nu vet inte jag hur trovärdiga Lars Janssons beräkningar är. Många menar att hans beräkningar var tvivelaktiga, vilket jag också måste säga. Med tanke på att invandringen har ökat femfalt från 1999 till 2008 och troligtvis också invandringskostnaderna, vore det i dagens samhälle omöjligt att uppehålla graden av invandring vi har idag om det 1999 hade kostat 267 miljarder kr. Det finns ingen statistik på hur mycket invandringen kostar Sveriges befolkning. Varför då? Jo, eftersom det anses rasistiskt att föra statistik över sådant. Det borde vara vår rättighet att vi får veta vad skattepengarna går till.

Hur mycket kostar det då? Björn Hammarbäck menar att det idag borde kosta runt 270 miljarder kr, eller 54 000 kr per invånare. Medelskattekraften per invånare ligger på 160 000 kr. Översatt till klarspråk: 34 procent, dvs drygt en tredjedel av Sveriges skattepengar går till invandringen.

27 % av fängelseinternerna i svenska fängelser är utländska medborgare och det talas om att upp emot 70 % av dem ska vara invandrare. Med den informationen kan man anta att 27 % av brotten begås av personer med utländskt medborgarskap. Det är absolut inte acceptabelt att 500 000 personer (5,6 % av Sveriges befolkning) ska begå 27 % av alla brott.

När du undrar varför politikerna måste spara in på allt från sjukvård till skola. Skyll inte på sjukpensionerade Agda på andra sidan gatan (bara lite). Skyll inte heller på att det är kärva ekonomiska tider. Skyll på dig själv, som röstade helt fel i förra valet.

Vad har ni för åsikter om detta? Är det rasistiskt att försöka få reda på vad invandringen kostar? Är det rätt att ta in 100 000 invandrare per år, varav en mycket liten del arbetar? Är det rätt att 5,6 % av befolkningen ska begå 27 % av brotten?

Källförteckningar:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_61728.svd
http://www.scb.se/templates/Publikation____124300.asp
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____67892.asp
http://www.scb.se/templates/pressinfo____257212.asp
http://www.invandring.se/arkiv/2005/01/ ... ngens.html
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod ... nstance=15
http://www.scb.se/gemensamma_filer/_Dok ... arskap.pdf

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Re: Invandringens kostnad och baksida

Inlägg av Lars A. » sön 11 jan 2009, 18:28

Är det rasistiskt att försöka få reda på vad invandringen kostar?
Nej, men att komma fram till att vi går minus.
Senast redigerad av 1 Lars A., redigerad totalt 0 gånger.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » sön 11 jan 2009, 18:41

Själv tycker jag inte ett konstaterande att invandring kostar pengar är något som är rasistiskt - men världen är inte våran och vi bör välkomna så många vi kan och hjälpa de som har det svårt. Jag kan tänka mig hur jag själv hade velat ha det, som flykting.
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 11 jan 2009, 18:46

Mikisen skrev:Själv tycker jag inte ett konstaterande att invandring kostar pengar är något som är rasistiskt - men världen är inte våran och vi bör välkomna så många vi kan och hjälpa de som har det svårt. Jag kan tänka mig hur jag själv hade velat ha det, som flykting.
Jag håller med om det första, något som inte borde vara tabu. Invandring kostar pengar, Sverige borde gå minus på det, oavsett om det är bra eller dåligt. Knappast konstigt med tanke på att ett traumatiserad krigsoffer kan ha svårt att etablera sig och skaffa jobb i en handvändning.

Jag tycker också vi ska hjälpa till, men hellre bistå med pengar till hemländerna än att ta hit alla människor som enbart kommer pga fattigdom. Majoriteten skulle nog också hellre vilja kunna stanna kvar i hemlandet och få maten skickad till dem än att behöva åka hela vägen hit. Med tanke på att vi ger procentuellt mest av alla länder i hela världen har vi inget att skämmas för vad gäller bistånd även om vissa bidragstagare tycker vi andra borde ge mer åt alla håll.
Senast redigerad av 1 Lars A., redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 11 jan 2009, 18:51

Hur mycket kostar barn för samhället? Det måste ju vara enorma belopp.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 11 jan 2009, 18:52

Och alla pensionärer och skolor.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » sön 11 jan 2009, 18:58

devadatta skrev:Hur mycket kostar barn för samhället? Det måste ju vara enorma belopp.
Men de borde ju finnas med i Janssons solidaritetsmodell :wink:
Dennis Josefsson skrev:Det kan därför vara på sin plats att förklara varför Janssons beräkningar och slutsatser inte håller. Som Tony Johansson redan påpekat i en replik till Jansson (Skd 2008-09-05) så vilseleder Jansson sina läsare grovt genom att låta förstå att hans siffror på något vis beskriver vad invandringen kostar. Dessutom blir det direkt förvirrande när han försöker jämföra sina bruttosiffror med nettosiffror tagna från Jan Ekbergs transfereringsanalys.

Anledningen att Jansson inte beskriver “invandringens kostnader” är för att han helt enkelt skojat ihop en modell som han vill kalla för “solidaritetsmodellen”, den beskriver hur fördelningen av de offentliga utgifterna ser ut mellan svenskar och invandrare. På så vis är det som Johansson också noterat, att svenskar då kostar en himla massa miljarder de med. Det har inget som helst att säga om vad invandringen kostar Sverige och svenskarna. Motiveringen till att använda en sådan modell brukar Jansson hävda är demokratisk. Förvisso är det så att det är demokratiskt bestämt att alla människor som är bor och lever i Sverige ska solidariskt bära kostnaderna för välfärdsprojektet Sverige, men av det följer inte att dessa kostnader är något som beror på invandringen.

Ska man försöka sig på en uppskattning av vad invandringen kostar måste man utröna vilka kostnader som är konsekvenser av invandring. Problemet är att Janssons solidaritetsmodell inte alls tar hänsyn till vilka kostnader som uppstår på grund av invandring och vilka kostnader vi har oavsett hur stor invandringen är. Till exempel gör han ingen skillnad på kostnaden för att en invandrare går arbetslös, och en invandrares andel av kostnaderna för rikets styre. Den sistnämnda kostnaden - där t.ex. kungahuset, riksdag och regeringen ingår - påverkas av vårat statsskick, och inte av invandringen. För att tala ett språk som Jansson borde förstå så gör Jansson ingen skillnad på om kostnaderna är fasta eller om de är rörliga i förhållande till invandringen.

Det kan gott påpekas att SD själva varit rätt förvirrade över vad Janssons siffror ska innebära, hans bruttosiffra har ibland förståtts och presenterats som en nettosiffra (ur Faktabanken på SD:s hemsida, numera borttagen). Bara det är talande. Att Åkesson vill svära sig fri eller att hans medarbetare spridit förvirringens ljus är väl en sak, men den återkommande relationen mellan Jansson och SD tarvar ett politiskt ansvar att stå till svars, det är sådan granskning som alla politiker får stå ut med. Vad som försiggår i Lars Janssons huvud orkar vi inte längre gissa, men det är uppenbart att SD verkar tro att det går att äta kakan och ha den kvar.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » sön 11 jan 2009, 19:00

Lars A. skrev:
Mikisen skrev:Själv tycker jag inte ett konstaterande att invandring kostar pengar är något som är rasistiskt - men världen är inte våran och vi bör välkomna så många vi kan och hjälpa de som har det svårt. Jag kan tänka mig hur jag själv hade velat ha det, som flykting.
Jag håller med om det första, något som inte borde vara tabu. Invandring kostar pengar, Sverige borde gå minus på det, oavsett om det är bra eller dåligt. Knappast konstigt med tanke på att ett traumatiserad krigsoffer kan ha svårt att etablera sig och skaffa jobb i en handvändning.

Jag tycker också vi ska hjälpa till, men hellre bistå med pengar till hemländerna än att ta hit alla människor som enbart kommer pga fattigdom. Majoriteten skulle nog också hellre vilja kunna stanna kvar i hemlandet och få maten skickad till dem än att behöva åka hela vägen hit. Med tanke på att vi ger procentuellt mest av alla länder i hela världen har vi inget att skämmas för vad gäller bistånd även om vissa bidragstagare tycker vi andra borde ge mer åt alla håll.
Ja det är ju faktiskt en tanke...
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
Gaan
Avstängd

Inlägg av Gaan » sön 11 jan 2009, 19:04

Ang. kommentaren "Är det rätt att 5,6 % av befolkningen ska begå 27 % av brotten?" så antar du felaktigt att samtliga brott leder till fängelsestraff.
Dessutom var väl kommentaren en onödig sådan enbart för att ge volym åt ditt inläg. Som det står skrivet så är det väl något positivt? Vi får hoppas siffran ändras till att "1% av befolkningen begår 27% av brotten", eller varför inte 0.1% av befolkningen?
Senast redigerad av 1 Gaan, redigerad totalt 0 gånger.

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » sön 11 jan 2009, 19:08

Rigor-mortis skrev:Nu vet inte jag hur trovärdiga Lars Janssons beräkningar är.
Jag vet, och svaret är "inte det minsta". Pema har redan citerat en artikel som Louise Persson och jag skrev i höstas. Den här recensionen är några år gammal, men gäller fortfarande.
Det här är ingen signatur.

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » sön 11 jan 2009, 19:14

Lars A. skrev:
Är det rasistiskt att försöka få reda på vad invandringen kostar?
Nej, men att komma fram till att vi går minus.
Det håller jag inte med om. Notera att problemformuleringen i sig vinklad, man skulle lika gärna kalla det för den misslyckade integrationspolitikens kostnad. Eller kostnad som följd av dålig arbetsmarknadspolitik.
Det här är ingen signatur.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 11 jan 2009, 19:16

Rigor-mortis skrev:Är det rasistiskt att försöka få reda på vad invandringen kostar?
Det är extremt typiskt att läsa frågeställningen i användares första inlägg.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

cocacolawunderbar

Inlägg av cocacolawunderbar » sön 11 jan 2009, 19:22

Jag tycker att flyktingar ska få ta sig hit, och även en drös vanliga invandrare som kanske bara söker en bättre ekonomisk situation eller en bättre plats att låta barnen växa upp.
Något jag däremot inte gillar är invandrare som förstör för de hederliga invandrarna. Alla gäng som går runt på kvällarna och rånar/hotar folk som det sällan görs någonting åt. Det är tack vare dessa människor som hederliga invandrare utsätts för rasism och glåpord.
Om man är 16 år och rånar eller misshandlar någon måste man straffas för brottet. Man är inget barn när man är över 15 år, man är tillräckligt gammal för att ha någon form av moralisk kompass. Jag skulle vilja se en utvisning för alla som missköter sig till en viss nivå, eftersom de tar upp platser som andra hederliga invandrare lika gärna hade kunnat få.
Det lär finnas många invandrare som får avslag som inte vill annat än att leva i lugn och ro.
Kul för dessa individer att veta att en massa kriminella typer tar upp deras platser.
Någonstans får man faktiskt dra en gräns.

Det kanske är någon punkt som jag har missförstått eller så kanske jag inte har all nödvändig fakta i hand. Ni får gärna rätta mig isånafall.
Jag är ingen expert på detta eftersom det mer eller mindre är tabu att ens diskutera det.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » sön 11 jan 2009, 19:26

cocacolawunderbar skrev:Jag är ingen expert på detta eftersom det mer eller mindre är tabu att ens diskutera det.
Alltid lika festligt när någon i ett diskussionsforum hävdar att en fråga som just diskuteras är tabu att diskutera.
the pulse is alive
making me sane

cocacolawunderbar

Inlägg av cocacolawunderbar » sön 11 jan 2009, 19:31

dokken skrev:
cocacolawunderbar skrev:Jag är ingen expert på detta eftersom det mer eller mindre är tabu att ens diskutera det.
Alltid lika festligt när någon hävdar det i ett diskussionsforum, oavsett vad frågan gäller.
Detta är ett av få ämnen som i Sverige är tabu att diskutera. Kanske inte på VoF, det återstår att se, men jag vet flera forum som hade stängt en sån här tråd omedelbart.
IRL kan man glömma en sån här diskussion i de flesta fall.

Låst