Invandringens kostnad och baksida

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Invandringens kostnad och baksida

Inlägg av Moridin » mån 10 jun 2013, 05:46

En till tråd om invandring under aktiva trådar?

Jag är skeptisk.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 11 jun 2013, 13:21

JackBlack skrev:Om något försämrar relationen mellan tillgång och efterfrågan så är det själva problemet.
Poängen är att du kan välja ut en godtycklig faktor som påverkar "tillgång och efterfrågan" och kalla det "problemet". Att du väljer ut just "invandringen" och kallar det ett problem säger nog mer om dig än om verkligheten.
JackBlack skrev: Att vi ska ha invandring är ingen självklarhet utan en värderingsfråga.
Jaha? Att vi ska ha vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder är också en värderingsfråga. Liksom de flesta (alla t om?) politiska åtgärder. Så det påpekandet är ju så självklart att det blir intetsägande.
Ordnung muss sein.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 14 jun 2013, 17:44

FudoMyoo skrev:
JackBlack skrev:Om något försämrar relationen mellan tillgång och efterfrågan så är det själva problemet.
Poängen är att du kan välja ut en godtycklig faktor som påverkar "tillgång och efterfrågan" och kalla det "problemet". Att du väljer ut just "invandringen" och kallar det ett problem säger nog mer om dig än om verkligheten.
Skilj på sak och person tack! :smile2: Titta på orsakssambanden. Anledningen till varför invandringen är grundproblemet är för att det är den som skapar ett behov av integrations- och arbetsmarknadsåtgärder. Har vi ingen invandring (eller åtminstone en invandring som kan absorberas naturligt) så behöver vi inte ha någon integrationspolitik. Har vi inget tillskott på arbetskraft inom övermättade yrken så behöver vi inga arbetsmarknadsåtgärder. Behovet av integrations- och arbetsmarknadsåtgärder beror på invandringens storlek och sammansättning. Ta bort integrationsåtgärderna och problemen blir sannolikt större, ta bort arbetsmarknadsåtgärderna och problemen blir sannolikt större, minska invandringen och problemen blir sannolikt mindre. Sen kanske problemen blir större för de flesta individer som sökt sig hit och inte får komma in men nu tänkte jag enbart ur det svenska samhällets perspektiv. Dock kan det också bli bättre för invandrarna om de istället söker sig till något annat EU-land då alla utom Spanien är bättre på integration än Sverige.
FudoMyoo skrev:
JackBlack skrev: Att vi ska ha invandring är ingen självklarhet utan en värderingsfråga.
Jaha? Att vi ska ha vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder är också en värderingsfråga. Liksom de flesta (alla t om?) politiska åtgärder. Så det påpekandet är ju så självklart att det blir intetsägande.
Ja, de flesta/alla politiska åtgärder/beslut är värderingar. Men vissa beslut (tex invandring) skapar problem som i sin tur skapar ett behov av nya beslut/åtgärder (integrationspolitik och arbetsmarknadsåtgärder). Sen kan vi också härleda invandringen till andra problem och det är väl egentligen där vi bör lägga mer resurser (imho).
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 14 jun 2013, 21:26

JackBlack skrev:Titta på orsakssambanden.
Det finns åtskilliga, så min poäng kvarstår. Vilket orsakssamband du väljer ut att titta på är en värderingsfråga.
JackBlack skrev:Anledningen till varför invandringen är grundproblemet är för att det är den som skapar ett behov av integrations- och arbetsmarknadsåtgärder.
Arbetsmarknadsåtgärder behövs vare sig du har invandring eller ej. Och återigen, i stort sett allt som händer i ett samhälle skapar politiska efterverkningar. Så frågan kvarstår varför du fokuserar på just invandring och dess efterverkningar, när du kan välja att fokusera på något annat?
Ordnung muss sein.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 14 jun 2013, 22:09

FudoMyoo skrev:
JackBlack skrev:Titta på orsakssambanden.
Det finns åtskilliga, så min poäng kvarstår. Vilket orsakssamband du väljer ut att titta på är en värderingsfråga.
Så enkelt är det inte, vissa orsakssamband är enklare att påvisa och är starkare än andra. Presentera några alternativa orsakssamband istället för att bara hävda att det är en åsiktsfråga. Hur menar du att behovet av en integrationspolitik ska uppstå om vi inte har en invandring?
FudoMyoo skrev:
JackBlack skrev:Anledningen till varför invandringen är grundproblemet är för att det är den som skapar ett behov av integrations- och arbetsmarknadsåtgärder.
Arbetsmarknadsåtgärder behövs vare sig du har invandring eller ej.
Ja men inte i samma utsträckning. En invandring som inte efterfrågas av arbetsmarknaden bidrar till strukturarbetslöshet. Enligt forskning från Stockholm Universitet är detta sannolikt det största integrationsproblemet.
FudoMyoo skrev:Och återigen, i stort sett allt som händer i ett samhälle skapar politiska efterverkningar.
Först och främst är det skillnad på något som är politiskt skapat och något som inte är det. Det är en stor skillnad på att inte ha något problem och att skapa ett problem genom ett politiskt beslut. Sedan är det även en gråskala mellan olika konsekvenser. Ditt argument är ungefär som att tycka att det är okej att köra slarvigt i trafiken och krocka för det händer ändå då och då.

Tyvärr är de flesta politiker usla på att utreda målkonflikter och göra konsekvensanalyser, däremot vill de väldigt mycket.
FudoMyoo skrev:Så frågan kvarstår varför du fokuserar på just invandring och dess efterverkningar, när du kan välja att fokusera på något annat?
Denna tråd handlar om just invandring som trots allt bidrar till problem i vårt samhälle. Och där har jag väldigt mycket insikt i både kommunal politik och i ett par invandringsvänliga partier. Det ser inte ljust ut men få vågar tala om det. Frågan är om bostadsbristen eller den kommunala budgeten sätter stopp först. Möjligtvis att en svängning av konjunkturen kan skjuta upp eller förmildra konsekvenserna alternativt att EUs gemensamma flyktingpolitik minskar asyltrycket.

Jag fokuserar på massor av samhällsfrågor, invandring är bara en i mängden. Varför fokuserar du på mig när det vore mer sakligt att diskutera ämnet?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 14 jun 2013, 23:45

JackBlack skrev:Presentera några alternativa orsakssamband istället för att bara hävda att det är en åsiktsfråga.
Jag skrev värderingsfråga och noterar att du inte förnekar det.
JackBlack skrev:Hur menar du att behovet av en integrationspolitik ska uppstå om vi inte har en invandring?
Har jag påstått det?
JackBlack skrev:Tyvärr är de flesta politiker usla på att utreda målkonflikter och göra konsekvensanalyser,
många invandringskritiska internettyckare är också ganska usla på det.
JackBlack skrev:Först och främst är det skillnad på något som är politiskt skapat och något som inte är det.
vad är inte politiskt skapat i detta sammanhang? själva förekomsten av nationsgränser är politiskt skapat.
JackBlack skrev:Det är en stor skillnad på att inte ha något problem och att skapa ett problem genom ett politiskt beslut.
Så ett eventuellt beslut att stoppa invandring är inte ett politiskt beslut? Som inte skulle skapa problem?
Ordnung muss sein.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 15 jun 2013, 11:53

FudoMyoo skrev: Jag skrev värderingsfråga och noterar att du inte förnekar det.
Klart jag inte förnekar det men det är inte så enkelt och onyanserat som du vill ge sken av. Till en början så lär ju alternativa orsakssamband presenteras och det har ingen här hittills gjort.
FudoMyoo skrev: Har jag påstått det?
Nej det har du inte men det är en relevant fråga i sammanhanget. Allt handlar nämlingen inte om värderingar som du hävdar. Ponera att ett politiskt beslut skapar ett nytt problem. Då är beslutet orsaken till problemet. Sen kan man förutom detta ha värderingen att återkalla beslutet eller att försöka åtgärda de nya problemen.
FudoMyoo skrev: många invandringskritiska internettyckare är också ganska usla på det.
Två fel gör inte ett rätt, internettyckare som begår misstag är inte i närheten av lika samhällsfarliga som politiker som begår misstag.
FudoMyoo skrev:
vad är inte politiskt skapat i detta sammanhang? själva förekomsten av nationsgränser är politiskt skapat.
Givetvis är förekomsten av nationsgränser politiskt skapade men det är också välfärdsstaten precis som rättsväsendet som alla hör ihop. Gränser (om än inte lika omfattande som en nation) och gruppsamhörighet har sannolikt en fundamental grund hos oss människor.
Racism and xenophobia linked to biological fear of outsiders in Stone Age skrev:Racism and xenophobia could have a deep-seated biological basis dating from our Stone Age past, explaining why people naturally tend to shun outsiders.
Oxytocin promotes human ethnocentrism skrev:Human ethnocentrism—the tendency to view one's group as centrally important and superior to other groups—creates intergroup bias that fuels prejudice, xenophobia, and intergroup violence. Grounded in the idea that ethnocentrism also facilitates within-group trust, cooperation, and coordination, we conjecture that ethnocentrism may be modulated by brain oxytocin, a peptide shown to promote cooperation among in-group members. In double-blind, placebo-controlled designs, males self-administered oxytocin or placebo and privately performed computer-guided tasks to gauge different manifestations of ethnocentric in-group favoritism as well as out-group derogation. Experiments 1 and 2 used the Implicit Association Test to assess in-group favoritism and out-group derogation. Experiment 3 used the infrahumanization task to assess the extent to which humans ascribe secondary, uniquely human emotions to their in-group and to an out-group. Experiments 4 and 5 confronted participants with the option to save the life of a larger collective by sacrificing one individual, nominated as in-group or as out-group. Results show that oxytocin creates intergroup bias because oxytocin motivates in-group favoritism and, to a lesser extent, out-group derogation. These findings call into question the view of oxytocin as an indiscriminate “love drug” or “cuddle chemical” and suggest that oxytocin has a role in the emergence of intergroup conflict and violence.
Vi behöver inte ha nationsgränser men då får det sannolikt konsekvenser som de flesta inom vårt samhälle inte accepterar. En allt för generös invandring kan leda till liknande konsekvenser som många inte accepterar. Detta delvis för att samhället blir eller upplevs som försämrat men också pga det som ovanstående studier talar om. Det finns trots allt många studier som visar på försämringar i samband med befolkningstillväxt, exempelvis minskade grönområden eller försämrad kvalité på offentlig service.
FudoMyoo skrev:
Så ett eventuellt beslut att stoppa invandring är inte ett politiskt beslut? Som inte skulle skapa problem?
Nu har jag aldrig påstått att man skulle stoppa all invandring, i mitt exempel skrev jag minska. En minskad invandring (behovsprövad) är ett problem för de invandrare som inte får komma in i samhället, däremot är det mest sannolikt en vinst för samhället. Precis som OECD-rapporten visar så har länder som länge haft en arbetsmarknadsanpassad invandring högre nettointäkter från invandringen.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 17 jun 2013, 18:14

JackBlack skrev:Klart jag inte förnekar det
Bra, då har jag gjort min poäng.
JackBlack skrev:Allt handlar nämlingen inte om värderingar som du hävdar.
Jag föreslår att du slutar hitta på vad jag hävdar. Det blir lite jobbigt i längden att behöva påpeka att man inte sagt det du påstår att man sagt.
JackBlack skrev: Gränser (om än inte lika omfattande som en nation) och gruppsamhörighet har sannolikt en fundamental grund hos oss människor.
Racism and xenophobia linked to biological fear of outsiders in Stone Age skrev:Racism and xenophobia could have a deep-seated biological basis dating from our Stone Age past, explaining why people naturally tend to shun outsiders.
Så om jag förstått länkarna korrekt så finns det alltså en biologisk koppling mellan å ena sidan nationalism och önskan att sätta upp gränser mot "främlingar" och å andra sidan rasism och xenofobi? Låter inte otänkbart. Är man rasist eller främlingsfientlig så är det ju mer rumsrent att säga att man "värnar Sverige", är kritisk till den nuvarande invandringen och dylika eufemismer.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 17 jun 2013, 19:47

Adressaten genomlider nu sin 3e avstängning och lär svara dig tidigast om ett år. :smile2:

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 22 jun 2013, 23:48

FudoMyoo skrev: Jag föreslår att du slutar hitta på vad jag hävdar. Det blir lite jobbigt i längden att behöva påpeka att man inte sagt det du påstår att man sagt.
Det jag skrev var inte ett citat från dig utan jag baserade det på detta.
FudoMyoo skrev: Vilket orsakssamband du väljer ut att titta på är en värderingsfråga.
Det var fel av mig att göra den halmdocka som jag gjorde.

Hur som helst är det endast en värderingsfråga om olika orsakssamband faktiskt kan påvisas. Det blir svårt att välja om det endast finns ett orsakssamband. Även om det finns flera orsakssamband är det inte säkert att de är jämförbara.

En sak som jag glömde tidigare är att frånvaro av invandring faktiskt löser alla problem relaterade till integration och invandring. Däremot är det inget som säger att en invandring med en viss invandrings- och integrationspolitik faktiskt löser alla problem relaterade till integration och invandring.
FudoMyoo skrev: Så om jag förstått länkarna korrekt så finns det alltså en biologisk koppling mellan å ena sidan nationalism och önskan att sätta upp gränser mot "främlingar" och å andra sidan rasism och xenofobi? Låter inte otänkbart. Är man rasist eller främlingsfientlig så är det ju mer rumsrent att säga att man "värnar Sverige", är kritisk till den nuvarande invandringen och dylika eufemismer.
Det är inte riktigt den tolkningen som jag gör. Länkarna talar om att främlingsfientlighet, rasism samt etnocentrism skulle kunna vara biologiskt förankrat hos oss människor. Om det stämmer kan det skapas ett behov av gränser. Frånvaro av gränser innebär att dessa naturliga beteenden träder fram i någon utsträckning och det är kanske det som skett i Sverige. De högerextrema rörelserna uppstod sannolikt som en naturlig reaktion på invandringen. Ur ett sådant perspektiv kan man fråga sig hur vi människor i längden hanterar en värld utan nationsgränser eller en värld med stor migration.

Forskning från Uppsala Universitet bedömer att samhällskriser ökar främlingsfientligheten hos befolkningen. Därmed skulle det kunna vara så att den naturliga främlingsfientligheten är förtryckt av vårt välstånd. I ett land där välståndet krymper kanske främlingsfientligheten visar sig allt mer.

Jag anser åtminstone att samhället bör vara anpassat efter människan och därmed bör man ha nationsgränser samt en invandrings- och integrationspolitik som är kompatibla med våra naturliga beteenden. Exakt hur detta ska se ut vet jag inte men det finns fortfarande ett stort motstånd mot dagens invandrings- och integrationspolitik (37 procent anser att vi tagit emot för många invandrare). Att ta bort nationsgränserna helt skulle sannolikt förvärra det motståndet.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 23 jun 2013, 08:54

JackBlack skrev:En sak som jag glömde tidigare är att frånvaro av invandring faktiskt löser alla problem relaterade till integration och invandring. Däremot är det inget som säger att en invandring med en viss invandrings- och integrationspolitik faktiskt löser alla problem relaterade till integration och invandring.
Inte alls. Varifrån har du fått uppfattningen att integration endast har med invandring att göra? Integration handlar om att sammanföra delar till en helhet. Till exempel den moderna nationalismen och det svenska folkhemsprojektet är definitivt integrationsprojekt där tanken var att utifrån social splittring skapa ett mer enat, välmående och stabilt samhälle där alla hade en plats. Den som tror att segregation i dagens Sverige endast är kopplad till invandring lever i en värld av grava vanföreställningar.
JackBlack skrev:Forskning från Uppsala Universitet bedömer att samhällskriser ökar främlingsfientligheten hos befolkningen. Därmed skulle det kunna vara så att den naturliga främlingsfientligheten är förtryckt av vårt välstånd. I ett land där välståndet krymper kanske främlingsfientligheten visar sig allt mer.

Jag anser åtminstone att samhället bör vara anpassat efter människan och därmed bör man ha nationsgränser samt en invandrings- och integrationspolitik som är kompatibla med våra naturliga beteenden. Exakt hur detta ska se ut vet jag inte men det finns fortfarande ett stort motstånd mot dagens invandrings- och integrationspolitik (37 procent anser att vi tagit emot för många invandrare). Att ta bort nationsgränserna helt skulle sannolikt förvärra det motståndet.

Så du vill att vår förtryckta essentiella främlingsfientlighet bör frigöras? Ett främlingsfientlighetens förverkligande, befriat från det moderna samhällets dekadenta välstånd? Förtryckt naturlig främlingsfientlighet, ja jävlar. Låter smått hegelianskt.

I övrigt så har vi människor också en naturlig fallenhet för att bajsa på golvet. Något som brukar visa sig i tider av extremt nedskuret materiellt välstånd och trygghet.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » sön 23 jun 2013, 10:33

JackBlack skrev:Det var fel av mig att göra den halmdocka som jag gjorde.
Kudos! Hedervärt.

JackBlack skrev:Hur som helst är det endast en värderingsfråga om olika orsakssamband faktiskt kan påvisas. Det blir svårt att välja om det endast finns ett orsakssamband.
Att det enbart finns ett orsakssamband tror jag inte du kan visa på ett övertygande sätt, men du får gärna försöka.

JackBlack skrev:En sak som jag glömde tidigare är att frånvaro av invandring faktiskt löser alla problem relaterade till integration och invandring.
Jag förmodar att det där påståendet inte ska tolkas bokstavligt, eftersom det då är uppenbart falskt. Kanske menar du något i stil med: frånvaro av invandring löser alla problem relaterade till integration och invandring i det geografiska området Sverige? Även det är falskt iofsg. Delvis av samma skäl som Vidugavia påpekat, men även av andra.

JackBlack skrev:Länkarna talar om att främlingsfientlighet, rasism samt etnocentrism skulle kunna vara biologiskt förankrat hos oss människor. Om det stämmer kan det skapas ett behov av gränser. Frånvaro av gränser innebär att dessa naturliga beteenden träder fram i någon utsträckning och det är kanske det som skett i Sverige. De högerextrema rörelserna uppstod sannolikt som en naturlig reaktion på invandringen.
Eller så kan man se dessa individers reaktion som en konsekvens av deras egna rädsla och främlingsfientlighet. Alla reagerar inte på samma vis gentemot "det främmande". Frågan är varför man ska låta dessa människor få sätta agendan?

JackBlack skrev:Ur ett sådant perspektiv kan man fråga sig hur vi människor i längden hanterar en värld utan nationsgränser eller en värld med stor migration.
Man kanske kan skicka främlingsfientliga på kognitiv beteendeterapi? Eller så tillåter vi ännu mer invandring så får vi kanske en liknande effekt genom ett "naturligt experiment" där de främlingsfientliga naturligt kommer i kontakt med invandrare och får lära sig att den övervägande majoriteten är vanliga, trevliga människor precis som vi.
JackBlack skrev:Jag anser åtminstone att samhället bör vara anpassat efter människan och därmed bör man ha nationsgränser samt en invandrings- och integrationspolitik som är kompatibla med våra naturliga beteenden.
Det blir ett tämligen intetsägande påstående eftersom vi människor har ett så brett spektrum av "naturliga beteenden"; alltifrån nyfikenhet och altruism till fördomar och främlingsfientlighet. Så återigen måste du välja (utifrån värderingar) vilka beteenden du vill förstärka och uppmuntra. Jag ser inte några bra skäl till att uppmuntra främlingsfientlighet på bekostnad av mer positiva beteenden. Men du kanske har något bra argument?

Speciellt i ljuset av att ditt nuvarande argument verkar vara snubblande nära det naturalistiska felslutet: människor har en biologiskt grundad/naturlig aversion mot invandrare. Alltså bör vi sätta upp nationsgränser som går i linje med dessa känslor.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 23 jun 2013, 12:42

FudoMyoo skrev:Speciellt i ljuset av att ditt nuvarande argument verkar vara snubblande nära det naturalistiska felslutet: människor har en biologiskt grundad/naturlig aversion mot invandrare. Alltså bör vi sätta upp nationsgränser som går i linje med dessa känslor.
Påståendet ligger också väldigt nära rasrealisternas påstående om att etniska grupper bör leva åtskilja för att forskning påstås visa att det finns en korrelation mellan etnisk homogenitet och social stabilitet (för en kritisk invändning, se The Non-Existent Linkage of Ethnic Homogeneity and Positive Social Stability).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 24 jun 2013, 08:09

människor har en biologiskt grundad/naturlig aversion mot invandrare. Alltså bör vi sätta upp nationsgränser som går i linje med dessa känslor.
Detdär är en sak jag grunnat en del på. Jag anser att sätta upp nationsgränser så är omöjligt och orimligt, men vår förmenta aversion mot sådant som är "annrlunda", måhända motiverat av oss som flockdjur. Finns det mera skrivet om det någonstans?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 25 jun 2013, 00:56

Vidugavia skrev: Inte alls. Varifrån har du fått uppfattningen att integration endast har med invandring att göra? Integration handlar om att sammanföra delar till en helhet. Till exempel den moderna nationalismen och det svenska folkhemsprojektet är definitivt integrationsprojekt där tanken var att utifrån social splittring skapa ett mer enat, välmående och stabilt samhälle där alla hade en plats. Den som tror att segregation i dagens Sverige endast är kopplad till invandring lever i en värld av grava vanföreställningar.
Du har givetvis helt rätt i det du skriver, det var dåligt uttryckt av mig. Det jag syftade på var dock integrationsproblemen som uppstår på grund av invandring.
Vidugavia skrev: Så du vill att vår förtryckta essentiella främlingsfientlighet bör frigöras? Ett främlingsfientlighetens förverkligande, befriat från det moderna samhällets dekadenta välstånd? Förtryckt naturlig främlingsfientlighet, ja jävlar. Låter smått hegelianskt.
Nej, det vill jag inte. Däremot bör man vara beredd på att det kan ske och sannolikt kommer att ske i någon utsträckning. Exempelvis en misslyckad invandrings- och integrationspolitik, sämre konjunkturläge, strukturarbetslöshet och mycket annat kan göra att denna främlingsfientlighet träder fram i större utsträckning.
Vidugavia skrev: I övrigt så har vi människor också en naturlig fallenhet för att bajsa på golvet. Något som brukar visa sig i tider av extremt nedskuret materiellt välstånd och trygghet.
Ja, du ser. Folk kommer att bajsa på golvet, halka och slå sig för att sedan skylla på invandrarna. :roll:

Låst