Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders

Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Inlägg av Anders » mån 05 okt 2009, 21:06

Jag har precis fått hem bekräftelsen på att jag inte längre kan
- konfirmera mig ( redan gjort dock)
- vigas
- erhålla begravningsgudstjänst (som jag skulle bry mig, jag ligger ju i en kista då)
- rösta i kyrkovalet (jo, det kommer jag ju sakna :roll: )
- inte vara valbar i dessa val (se ovan)

Processen var denna:
1) Ladda hem en blankett från Humanisterna men vilket papper som helst duger, så länge alla namn, adress, personnummer samt underskrift finns med. Om man är under 18 år gammal så ska alla vårdnadshavare skriva under.

2) Köpa frimärke och kuvert.

3) Skicka blanketten till din församling. Vilken tillhör jag, kanske du undrar? Svenska kyrkan vet svar!. Ibland flyttar dom runt sidorna så gå till http://www.svenskakyrkan.se och leta efter "sök församling" eller liknande.

4) Vänta på svar.

Anm: Skickar du in anmälan före 1:a November slipper du betala va 1% av din lön i medlemsavgift följande år.

Steg 2 och 4 kan lätt hoppas över om man redan har kuvert och frimärke hemma och inte sitter hemma och väntar på svaret.

Svaret består av ett "Bevis om utträde ur Svenska Kyrkan" underskrivet av någon, i mitt fall en kyrkoherde, samt en enkät och ett svarskuvert.

Jag svarar gärna på frågor om denna mycket komplicerade process, och mina tankar inför detta, för mig inte så långa steg.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Inlägg av Moridin » mån 05 okt 2009, 21:10

Har du några nära vänner eller familj som tog offense? Om så hur hanterade du det?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 05 okt 2009, 21:10

Det där beviset om utträde, lämpar det sig som diplom?

Funderar annars på om man kunde tillverka någon liten gåva till varje människa som tar steget.
Senast redigerad av 1 piotrr, redigerad totalt 0 gånger.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 05 okt 2009, 21:12

Moridin skrev:Har du några nära vänner eller familj som tog offense? Om så hur hanterade du det?
Jag har bara talat om det för min Mor. Lite grand chockad/överraskad kanske, men hon vet min inställning sedan länge.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 05 okt 2009, 21:16

piotrr skrev:Det där beviset om utträde, lämpar det sig som diplom?
Tja, brevet har ju Svenska Kyrkans emblem högst upp och så är det mitt namn, personnummer, en underskrift, en halvdassig stämpel från församlingen, och några stycken om vad man förlorar på att utträda.

Nu ser jag dock att man fortfarande får gå på gudstjänster och konserter i kyrkan om man vill.
piotrr skrev:Funderar annars på om man kunde tillverka någon lite gåva till varje människa som tar steget.
Det kan man ju köpa själv för den 1% av lönen man sparar. Men visst är det en bra idé. En humanist-pin kanske?
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 05 okt 2009, 21:17

Anders skrev:Tja, brevet har ju Svenska Kyrkans emblem högst upp och så är det mitt namn, personnummer, en underskrift, en halvdassig stämpel från församlingen, och några stycken om vad man förlorar på att utträda.
Är det färgtryck?

Har för mig att mitt eget är fotokopia i A5-format.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 05 okt 2009, 21:19

piotrr skrev:Är det färgtryck?

Har för mig att mitt eget är fotokopia i A5-format.
Svartvit A4 printer-utskrift med pärmhål

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » mån 05 okt 2009, 21:20

piotrr skrev:Det där beviset om utträde, lämpar det sig som diplom?

Funderar annars på om man kunde tillverka någon liten gåva till varje människa som tar steget.
Fan, jag har ingen aning om var mina papper är... skulle jag såklart sparat!

Gick ut för 2-3 år sedan... känns skönt. Synd bara att det inte är tvärtom - att om man vill betala så anmäler man sig, om man nu automatiskt blivit inskriven innan, utan att ha gjort ett aktivt val.
Dear God, please save me from your followers.

Sape

Inlägg av Sape » mån 05 okt 2009, 21:29

Anders skrev:...samt en enkät och ett svarskuvert.
Vad har de för frågor?

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 05 okt 2009, 21:39

Har aldrig haft bekymmret med att gå ur eftersom jag aldrig varit medlem, tack till mina kära föräldrar <3
Jag har nog något gammalt personbevis från pastorsexpeditionen som ett minne från statskyrkans tid.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » mån 05 okt 2009, 21:46

Jag gick ur 2004-2007. Minns inte. De åren är suddiga. Inte brytt mig om att berätta för mor eller hennes nye man. Min sambo gick ur senare. Vi är nu aktiva medlemmar i humanisterna sjuhärad.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 05 okt 2009, 21:50

Sape skrev:
Anders skrev:...samt en enkät och ett svarskuvert.
Vad har de för frågor?
Då ska vi se:

Hjälp oss bli bättre - Det skulle ni väl tänkt på när ni valde bibeln som rättsnöre.
Kryssfrågor:
"Kryssa i ett eller flera svar"
1) jag tror inte på gud och jag delar inte kyrkans värderingar
-fult av dem att inte dela upp den frågan. Man kan mycket väl dela kyrkan humanistiska värderingar utan att tro på gud. Inte heller något val för dem som konverterat, förutom i "övriga upplysningar".
2) Jag är med i ett annat kristen förbund
3) Jag har blivit dåligt bemött - Jag tänker på de stakars barnen som blev våldtagna av en kyrkoherde...
4) Kyrkan har inget att erbjuda mig.
5) Jag sparar pengar på att gå ur.
6) Verksamheten passar inte mig.
7) Annat- ge gärna kommentarer nedan.

Så finns det en baksida på enkäten också, såg jag nu (så intresserad är jag av papper från kyrkan :P )

Tex vill man säga att 6 kr per 1000-lapp (Bromma församling, de flesta andra har närmare 10 kr/tusenlapp) är så lite, bara en halv chokladkaka, 8 dl mjölk etc. Men 120 kr per månad är ju rätt mycket pengar. Det är en DVD per månad, två billiga pocket-böcker, tre stora stark på puben, 6 på systemet, alla Viasatts sportkanaler!

Diakonin gör dom reklam för på baksidan. Då stöder jag hellre röda-korset och/eller frälsningsarmén.

Mest störande är deras information om missionen "Mission handlar om att sprida kristendomens lära och leverne (sic) till människor i så väl Afrika som i vår vardag." :O= Nu ja! För inte alltför länge sedan så handlade det om att banka in kristendomen i folk, alternativt hugga huvudet av dem när de inte valde att blir frälsta.

joal

Inlägg av joal » mån 05 okt 2009, 22:12

När jag gick ur för sisådär sju år sedan bifogades ett erbjudande att få diskutera detta val med en präst först. Det verkar vara utrangerat? Eller så förekommer det lokalt.

Tack vare mina föräldrars frikyrklighet var jag inte medlem i SK från början, utan gick med på eget bevåg inför konfirmation. Genomgick faktiskt en traumatisk dopceremoni. Chockerande puckat och obegripligt, var inte det minsta troende då heller. Så kan inte till skillnad från de flesta andra skylla (tio års) medlemsskap i religiöst samfund på någon annan än mig själv. Där finns fog för självförakt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 05 okt 2009, 22:16

joal skrev:Där finns fog för självförakt.
Det tycker jag inte alls! Barnatro är ett känt fenomen, och att påverkas av grupptrycket i 13-15 års åldern är helt naturligt, ingen går fri från sånt, särskilt inte i vårt samhälle där kristendom är norm. Du kan slappna av.

Kontakt:

Inlägg av Ville » mån 05 okt 2009, 22:29

Om man skulle ångra sig och vilja ha begravningsgudstjänst mm så måste man ha lite framförhållning, har jag för mig. Hur länge ska man vara med för att bli fullvärdig medlem igen?

Fö kan man ibland få begravningsgudstjänst för anhörigas skull av själavårdande orsaker.
Begravningsavgiften är obligatorisk, så begravd blir man ändå.

Skriv svar