Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Inlägg av anundi » tis 06 okt 2009, 14:06

Inquito skrev:
anundi skrev:Jag vet ju att du är mycket sugen på och intresserad av teologiska diskussioner, så jag undrar, diskuterar ni sådant hemmavid också eller får du utlopp för det på interwebben?
Det blir väldigt lite sådant hemma. Min fru har en mycket liberal och personlig hållning till sin tro. Vi har endast haft en handfull diskussioner och de har varit väldigt sansade. Det är i huvudsak på interwebbarna jag diskuterar teologi.
Antog det. Gott så! Fortsätt! :)

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 06 okt 2009, 14:11

Min far är besviken på de andra i familjen för att de inte gått ut ur kyrkan precis som han och jag gjort. Det ni, kallar jag sund uppfostran. :lol:

(Kruxigt nog har jag på morsans sida en hel del präster så den religiösa debatten har ibland varit intensiv på släktkalas så jag har själv fått min stora del av kyrkgåendet trots att man själv hoppade av konfirmationen t.ex.).
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Lavazza

Inlägg av Lavazza » tis 06 okt 2009, 14:52

Beslutade att inte konfirmera mig på slutet av 70-talet och gick ur kyrkan i slutet på 80-talet. Borgerligt gift. Mina barn är dock döpta. Vi valde faddrar som är med i kyrkan.

Jag är till skillnad från andra här ingen kyrkohatare. Jag brukar gilla religiösa människor bättre än ateister.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 06 okt 2009, 14:55

Vilka andra tänker du på som hatar kyrkan, Lavazza?

Att jag inte vill att skattepengar skall gå till någon speciell religion innebär inte att jag hatar religionen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tis 06 okt 2009, 15:06

Jag tycker det är konstigt att kristna är så pass förstående till icke-religösa som vill ta del av deras riter. Jag är inte kristen för 5öre men jag har varit och en stor del av min familj är det. Jag tycker det är konstigt när minna vänner oreligösa vänner gifter sig kyrkligt, döper sina barn osv för de saker de säger/lovar är för mig på riktigt inte på lek. Med på riktigt menar jag givetvis inte "gud finns, kyrkan har rätt" utan "kyrkan finns och folk tror starkt på det här". Jag förstår inte det. Jag tycker det är konstigt att man som religiös kan acceptera att sakrament behandlas med attityden "kan vi tona ner gud" (en kompis har tom sagt det till sin präst innan vigseln och fick ja som svar).
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 06 okt 2009, 15:25

dunkelbrink skrev:Jag tycker det är konstigt att kristna är så pass förstående till icke-religösa som vill ta del av deras riter. Jag är inte kristen för 5öre men jag har varit och en stor del av min familj är det. Jag tycker det är konstigt när minna vänner oreligösa vänner gifter sig kyrkligt, döper sina barn osv för de saker de säger/lovar är för mig på riktigt inte på lek. Med på riktigt menar jag givetvis inte "gud finns, kyrkan har rätt" utan "kyrkan finns och folk tror starkt på det här". Jag förstår inte det. Jag tycker det är konstigt att man som religiös kan acceptera att sakrament behandlas med attityden "kan vi tona ner gud" (en kompis har tom sagt det till sin präst innan vigseln och fick ja som svar).
Folk inom kyrkan har olika åsikter. Vissa tycker: hellre en liten liten kyrka med endast medvetna och trogna medlemmar än en stor där många inte vet varför de är medlemmar, eller om de ens vill vara det.
Andra menar att man inte ska stoppa något som kan tolkas som ett sökande efter Gud, t ex att låta döpa sina barn.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tis 06 okt 2009, 15:42

Givetvis har folk olika åsikter. Jag tycker bara att det är märkligt att man inte tar sina sakrament på allvar.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

veja

Inlägg av veja » tis 06 okt 2009, 16:03

Att man gifter sig i kyrkan och inte tror tycker jag är OK, men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn. För mig är dopet den viktigaste kyrkliga ritualen och blir lite provocerad när man inte tar dopet på allvar. Det är inte en namngivningscermoni!!!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 06 okt 2009, 16:06

veja skrev:men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn
det ligger nog en del osäkerhet bakom det där..."hmm...tänk om....ska jag i så fall neka mitt barn chans till frälsning..." typ,
Läste om ett engelskt par som inte trodde själva men "didn't want their own kids not to be baptized"

Ps. folk brukar prata vitt och brett om sina egna åsikter och livsstil, och berätta för andra hur de borde leva sina liv, men vara extra kinkiga i praktiken när det gäller deras egna barn (vilket är bra: att de vill barnens bästa), och vilja ungefär detta för dem (oavsett föräldrarnas egen livsstil):
rolig studentfest, perfekt veteranbil som kör hem i procession, med massor av blommor, bästa möjliga yrket, roligaste resorna, fin bil, slippa religiösa gammaldags dogmer, få en god utbildning, vackert bröllop, och om det till äventyrs finns en chans till frälsning [Pascals vad, etc...], jamen då ska den också med på ett hörn (=en kort dopceremoni). Barnen ska få äta kakorna och ha dem kvar.
Senast redigerad av 8 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tis 06 okt 2009, 16:13

men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn.
Inte jag heller men inte av samma anledning som dig gissar jag.
Vem vill döpa sitt barn (och göra denna medlem i svenska kyrkan) om man själv inte tror på GUD.
Låt barnet bestämma själv när denne blir äldre.
Det är inte en namngivningscermoni
För gemene man är det precis vad det är och ingenting annat.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » tis 06 okt 2009, 16:17

Anders H skrev:Jag och hustrun har nyligen gått ut. Borde ha gjort det för länge sedan. Debatterar just nu i lokalblaskan med en av högdjuren inom SvK, och när man skrapar på ytan är det ingen större skillnad mellan SvK och Pingstkyrkan eller någon annan kristen sekt.
Vilket sammanträffande. Jag skickade precis in en debattartikel till min lokalblaska med en refutatio av en förvirrad präst.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

veja

Inlägg av veja » tis 06 okt 2009, 16:36

kaxiga Z skrev:
veja skrev:men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn
det ligger nog en del osäkerhet bakom det där..."hmm...tänk om....ska jag i så fall neka mitt barn chans till frälsning..." typ,
Läste om ett engelskt par som inte trodde själva men "didn't want their own kids not to be baptized"

Ps. folk brukar prata vitt och brett om sina egna åsikter och livsstil, men vara extra kinkiga i praktiken när det gäller deras egna barn (vilket är bra: att de vill barnens bästa), och vilja ungefär detta för dem (oavsett föräldrarnas egen livsstil):
rolig studentfest, perfekt veteranbil som kör hem i procession, med massor av blommor, bästa möjliga yrket, roligaste resorna, fin bil, slippa religiösa gammaldags dogmer, få en god utbildning, vackert bröllop, och om det till äventyrs finns en chans till frälsning [Pascals vad, etc...], jamen då ska den också med på ett hörn (=en kort dopceremoni). Barnen ska få äta kakorna och ha dem kvar.
Så är det nog, osäkerhet. Jag tror trots min kristna tro att jag inte kommer döpa mina barn eftersom jag vill att de ska känna att de fått välja själv och för att det är något jag tar på stort allvar. Ibland har jag känt mig lite besvärad över att jag inte fick välja dopet helt själv utan att mina föräldrar valde det för mig. Jag vill inte att mina barn ska känna så, utan att de fått välja själv.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 06 okt 2009, 16:38

wmadoss skrev:
men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn.
Inte jag heller men inte av samma anledning som dig gissar jag.
Vem vill döpa sitt barn (och göra denna medlem i svenska kyrkan) om man själv inte tror på GUD.
Låt barnet bestämma själv när denne blir äldre.
Det är inte en namngivningscermoni
För gemene man är det precis vad det är och ingenting annat.
Ghost of Liberty om detta (och andra religiösa ritualer): Om döden för en atiest.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 06 okt 2009, 16:39

veja skrev:Att man gifter sig i kyrkan och inte tror tycker jag är OK, men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn. För mig är dopet den viktigaste kyrkliga ritualen och blir lite provocerad när man inte tar dopet på allvar. Det är inte en namngivningscermoni!!!
Jag vet en präst som tyckte det var jättebra att ickereligiösa döpte barnen på rutin-tradition. Han menade att det var bra för barnen att de kom in i Guds församling, för deras dop är ju lika giltigt som dop av barn vars föräldrar tar det för vad det egentligen är.

Om man inte tror så spelar det ju ingen roll om man är döpt eller inte, för då tror man ju ändå inte på dopet heller.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tis 06 okt 2009, 17:14

Om man inte tror så spelar det ju ingen roll om man är döpt eller inte, för då tror man ju ändå inte på dopet heller.
Förvisso men kanske onödigt att betala ca 1% i skatt till det isf.
Skulle det bara vara en symbolisk handling ang dop så kunde jag inte bry mig mindre men nu blir man trots allt medlem i svenska kyrkan (eller vilken kyrka du nu döps i)och får betala för det.
Jag fick inte arslet ur förrän 1 år sen så har väl betalat över 50.000 som jag hade kunnat haft roligare för.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Skriv svar