Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
dali

Re: Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Inlägg av dali » tis 06 okt 2009, 17:35

Gick ur för ca 10 år sedan, åkte till pastorsexpeditionen, skrev på pappret och sedan var det klart.

Två saker hände när jag hoppade in i bilen och körde därifrån som fick mig att le:

1) Låten "Rhyme and reason" (Dave Matthews Band) spelades (från CD), som bl a innehåller dessa textrader:

My head won't leave my head alone
And I don't believe it will
Until I'm dead and gone
My head won't leave my head alone
And I don't believe it will
Until I'm six feet under ground

Six feet under
In my grave
Lying wired and shut and quiet in my grave

2) När jag svänger ut från parkeringen så kör en likbil förbi.

Pretty cool ... :twisted:

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 06 okt 2009, 17:44

dunkelbrink skrev:Jag tycker det är konstigt att man som religiös kan acceptera att sakrament behandlas med attityden "kan vi tona ner gud" (en kompis har tom sagt det till sin präst innan vigseln och fick ja som svar).
Jag tycker snarare att det är de SvK-kristna som tycker att det är konstigt som resonerar felaktigt. Om man ska bli statskyrka och "infiltrera" majoritetskulturen så får man räkna med att de allra flesta inte kommer bry sig. Om de som tar sakramenten på allvar samtidigt inser att om alla andra tog dem på allvar skulle de vara en marginell kulturyttring utan inverkan på majoritetskulturen, så skulle jag ta dem på allvar. (Ursäkta den obskyra meningsbyggnaden.)

Det betyder att SvK-kristna inte samtidigt kan mena att folk ska ta deras religion på allvar och be staten om mer pengar för att underhålla det fysiska kulturarvet. De får lämna över det till staten isf. och grunda sin egen lilla förening för renläriga. Priset för att ta över majoritetskulturen är att medlemmarna/befolkningen inte kommer bry sig. Dop är en namngivningsceremoni eftersom det är det funktionellt i de allra flestas medvetande. Alternativet är som att säga att en arbetare inte är en arbetare för att den inte kan marxistisk teoribildning.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Lavazza

Inlägg av Lavazza » tis 06 okt 2009, 17:55

Picea skrev:
veja skrev:Att man gifter sig i kyrkan och inte tror tycker jag är OK, men jag fattar faktiskt inte de som inte tror men döper sina barn. För mig är dopet den viktigaste kyrkliga ritualen och blir lite provocerad när man inte tar dopet på allvar. Det är inte en namngivningscermoni!!!
Jag vet en präst som tyckte det var jättebra att ickereligiösa döpte barnen på rutin-tradition. Han menade att det var bra för barnen att de kom in i Guds församling, för deras dop är ju lika giltigt som dop av barn vars föräldrar tar det för vad det egentligen är.

Om man inte tror så spelar det ju ingen roll om man är döpt eller inte, för då tror man ju ändå inte på dopet heller.
Jag diskuterade saken med en mycket katolsk kompis som även han menade att barnet skyddas av dopet även om jag inte tror på Gud.

Fast det som fick vågskålen att tippa över var förstås filmen Warlock!

Johan Richter

Inlägg av Johan Richter » tis 06 okt 2009, 20:30

Jag gick till församlingsexpeditionen och pratade med prästen när jag begärde utträde. Prästen frågade varför jag gick ut (samtidigt som hon sa att hon inte fick fråga egentligen). Efter jag förklarade att jag inte var troende gjorde hon ändå ett försök att övertala mig att stanna i kyrkan vilket jag tyckte var intressant.

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » tis 06 okt 2009, 22:26

anundi skrev:Ghost of Liberty om detta (och andra religiösa ritualer): Om döden för en atiest.
Hm. Intressant, men jag håller inte riktigt med. Jag lever ju inte mitt liv för att göra mina vänner och släktingar glada, jag lever mitt liv för att jag själv skall uppskatta det. Om det gör mina vänner och släktingar glada så är det en bonus, men jag anpassar inte mitt liv efter dem och utplånar min egen identitet. Därför anser jag att jag inte heller skall behöva anpassa min död/begravning efter dem.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 06 okt 2009, 22:42

Jag håller inte alls med.

Om de är mina vänner respekterar de mitt val för min egen kropp och min egen (avsaknad av) tro. De kan knappast kräva att få disponera min kropp som de själva vill efter döden, om jag har andra, långt nyttigare, planer för donation.

Om jag umgås med muslimska vänner, skall de få begrava mig på sitt sätt då? Om jag har både muslimska och kristna, kan de då ha någon slags fajt om hur begravningen skall gå till? Nej, det är nog bättre att jag beslutar det här.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 06 okt 2009, 23:50

Jag håller med er, piotrr och candy. Jag vill själv bestämma hur, när, var och om mina kvarlevor ska fornikeras med.

En grej jag bestämt mig för är att min kropp ska kremeras och att askan ska strös ut så det hamnar "överallt", hur det nu ska ske praktiskt och lagligt. Detta för att mina efterlevande inte ska känna ett outtalat tvång att besöka en speciell plats och sköta vården av den platsen. Det kan i många fall vara en samvetsfråga och bli en grund för osämja när man inte hinner eller kan åka till en speciell grav eller minneslund eller whatever.

Jag är själv av åsikten att det inte är platsen man bör minnas, utan personen som den representerar, och fäster man för stor vikt vid en speciell plats kan man missa/glömma att man kan sörja lika mycket utan att besöka just den platsen.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 07 okt 2009, 11:54

Skickade själv in mina papper till kyrkan precis innan kyrkovalet och fick förra veckan svar på att jag nu är ute i kylan. :)
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 07 okt 2009, 12:41

anundi skrev:Ghost of Liberty om detta (och andra religiösa ritualer): Om döden för en atiest.
Jag håller i stort sett med. Jag lever mitt liv för min skull och inte för andras, men när jag är död är jag död och kan inte göra något för min egen skull längre.

Däremot kan jag bestämma vilka andra jag skall vara död för. Min kropp är lika litet mina släktingars som min när jag är död, därför är det bäst om samhället får den till något nyttigt: Att ta organen om det går. Eller bryta traditionen om HERR familjeöverhuvuden, genom att antingen ha en egen gravsten på familjegraven, eller bli lagd i minneslund/spridas i havet beroende på vad mina efterlevande vill. Folk vill så olika när det gäller sköta gravar, en del vill minnas med hjälp av en gravplats, andra inte, och det kan inte jag bestämma. Börjar de sen bråka är det inte mitt problem, man har tillräckligt med problem när man lever, inte tusan skall man behöva ha några problem när man är död!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 07 okt 2009, 12:53

Men hm... jag skrev att jag vill bli kremerad. Det vill jag ju, men samtidigt har jag donerat hela kroppen till forksning/medicinska ändamål, så mina anhöriga får väl bränna det som blir över efter medicinarspexet.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 07 okt 2009, 12:55

visst är det läskigt med folk som vill donera, men samtidigt vill ha möjlighet att ställa krav på vem som ska få ta del av organen? typ bara svenskar, inga som blivit dömda för något brott osv.

tydligen är det också rätt vanligt att folk inte vill donera hornhinnor. ögonen är visst ett känsligt kapitel.
We are the dead

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » ons 07 okt 2009, 12:59

Jag vill, och tänker, donera mina organ. Dock känner jag en viss olust inför det, varför vet jag inte, men det är säkert inte helt ovanligt.

Hur jag vill begravas har jag inte ens hunnit tänka på, förhoppningsvis överlever jag den familj jag har nu (föräldrar, mor- och farbröder osv) så det är väl mer en fråga för min framtida familj. Skulle jag dö i dag får min familj göra vad de vill med min kropp, dock vill jag ju som sagt donera mina organ och det måste väl komma från mig medan jag fortfarande är i livet om jag inte minns fel?
Senast redigerad av 1 liberator, redigerad totalt 0 gånger.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 07 okt 2009, 13:00

liberator skrev:Jag vill, och tänker, donera mina organ. Dock känner jag en viss olust inför det, varför vet jag inte, men det är säkert inte helt ovanligt.

Jag tycker det verkar mer läskigt att dö.
We are the dead

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 07 okt 2009, 13:38

joal skrev:När jag gick ur för sisådär sju år sedan bifogades ett erbjudande att få diskutera detta val med en präst först. Det verkar vara utrangerat? Eller så förekommer det lokalt.
I det svarsbrevet jag fick stog det att de gärna hade velat att jag hade pratat med en prälle innan om eventuellt utträde men nu gjorde jag inte så och det fogade de sig i.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » ons 07 okt 2009, 14:06

Första gången jag beställde papper för att gå ur (2 gånger) så kom inga på posten. Efter jag flyttat till en annan församling gick det hur smidigt som helst, utan något gnäll från expeditionens sida.

Skriv svar