Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Inlägg av kaxiga Z » tor 08 okt 2009, 14:16

Anders G skrev:
matsw skrev:
kaxiga Z skrev:Låter som Pascals vad. Man är orolig för att det ändå kanske finns "någonting därute". Och barnen känns viktigare än alla åsikter man vädrat och tänkt. "Dopet kan ju inte skada"
Men faktum är att man faktiskt lovar någonting som man inte står för.
Risken i detta läge är att den som svär falskt får brinna i HELVETET för EVIGA TIDER!
Kyrkan menar att föräldrarnas tro inte spelar någon roll för huruvida dopet räddar barnet, alltså möjlig biljett till himlen, om jag nu ska va lite blunt igen.

Föräldern kan ju i sitt stilla sinne tänka: "Hmmm, det känns bättre att skräna på om min ateism och att mitt barn säger samma sak i livet, om h*n samtidigt ändå är döpt" Äta kakan och ha den kvar-resonemang.

ca 60-70% av min vänkrets är icke-troende. Alla som har barn har kyrkdöpt dem. Inget enda undantag (med reservation för mitt minne!). (Dessa barn är bara max 7 år gamla). Är det för att kyrkbyggnader är så fina och att de/vi sjunger så fint i kören?
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 08 okt 2009, 14:36

Z - jag är med på det du säger. tycker också det är märkligt. å andra sidan var jag själv inne på samma tankespår när jag fick mitt första barn, jag var långt hemifrån, i spanien hade ingen kultur utveckats med namngivningsceremonier...och jag kände något slags behov av att markera något, inte vet jag vad... Så blev det i alla fall inte och bägge mina barn är odöpta.

Men även kristna har ju samma "ha kakan och äta upp den"-problematik. FÖr vad händer egetligen med de odöpta barnen? De som dör innan de blivit döpta? Kanske med kristna föräldrar? Är det kört för dem?
We are the dead

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 08 okt 2009, 14:40

Xantippa skrev:Z - jag är med på det du säger. tycker också det är märkligt. å andra sidan var jag själv inne på samma tankespår när jag fick mitt första barn, jag var långt hemifrån, i spanien hade ingen kultur utveckats med namngivningsceremonier...och jag kände något slags behov av att markera något, inte vet jag vad... Så blev det i alla fall inte och bägge mina barn är odöpta.

Men även kristna har ju samma "ha kakan och äta upp den"-problematik. FÖr vad händer egetligen med de odöpta barnen? De som dör innan de blivit döpta? Kanske med kristna föräldrar? Är det kört för dem?
Ingen aning vem det är kört för (i frikyrkor och Frälsningsarmén har man överhuvudtaget inga barndop, t ex), men min kommentar riktar sig till dem som undrar varför folk i generation efter generation låter döpa sina barn trots att de själva säger att de inte tror på någon gud, och som matsw konstaterar: redan under ceremonin vet att de kommer lova något som de absolut inte kommer att hålla.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 08 okt 2009, 14:41

Åke Bonnier skrev:Den lilla bebisen får i dopet veta att han eller hon aldrig någonsin är övergiven av Gud, oavsett allt.
Det måste väl ändå vara kognitivt omöjligt.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 08 okt 2009, 14:44

kaxiga Z skrev:
Xantippa skrev:Z - jag är med på det du säger. tycker också det är märkligt. å andra sidan var jag själv inne på samma tankespår när jag fick mitt första barn, jag var långt hemifrån, i spanien hade ingen kultur utveckats med namngivningsceremonier...och jag kände något slags behov av att markera något, inte vet jag vad... Så blev det i alla fall inte och bägge mina barn är odöpta.

Ingen aning vem det är kört för (i frikyrkor och Frälsningsarmén har man överhuvudtaget inga barndop, t ex), men min kommentar riktar sig till dem som undrar varför folk i generation efter generation låter döpa sina barn trots att de själva säger att de inte tror på någon gud.
min mamma fick någon månad efter sitt barns död en broschyr från svenska kyrkan om vikten av att döpa sitt barn och inte frånta barnet denna möjlighet till gemenskap med gud. Hon ringde upp och frågade vad de tänkte på. naturligtvis visste de inte att barnet hade dött. det intressanta är att damen i telefon, när hon hade den informationen, inte alls menade att barnet inte tagits in i den kristna gemenskapen. hon blev i stället skärrad.

alltså - vi behöver våra ceremonier och inte hellr för de kristna tror jag att ceremoniernas egensliga mening är huvudsaken.
We are the dead

veja

Inlägg av veja » tor 08 okt 2009, 15:03

Om man döper sitt barn så är det döpt. Dopet är ur min synvinkel oåterkallerligt så väljer man att döpa sitt barn anser jag att man också måste vara beredd att ta det ansvar som följer med dopet fram till den dag barnet själv kan bestämma. Då ska man i princip ha föreberett barnet för att leva i sitt dop. En ateistisk förälder som inte uppfostrar sitt barn i enlighet med sitt löfte under dopet har ju gjort sitt barn till kristet men inte sedan gett dem möjligheten att kunna leva ett kristet liv när de är gamla nog att leva i sitt dop. Det är inte schysst mot barnet, det är därför jag tycker att barndop är ett enormt ansvar som jag själv tvekar om jag vill ta på mig. Jag tillhör visserligen Svenska Kyrkan men jag föredrar troendedop om än jag inte helt avvisar barndop.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 08 okt 2009, 15:49

veja skrev:Jag tillhör visserligen Svenska Kyrkan men jag föredrar troendedop om än jag inte helt avvisar barndop.
Jag kan säga att om jag hade samma uppfattning om barndop som du har, så skulle jag helt avvisa det, då det vore att leda barnet in i något som de bara kan avgöra med självbestämmande, utan möjligheten för barnet att ge sitt medgivande. Om det är något oåterkallerligt och evigt, så bör det vara upp till barnet att bestämma.

Men så tycker jag också att allting jag lovar inför en påhittad gud är null and void.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

veja

Inlägg av veja » tor 08 okt 2009, 15:59

piotrr skrev:
veja skrev:Jag tillhör visserligen Svenska Kyrkan men jag föredrar troendedop om än jag inte helt avvisar barndop.
Jag kan säga att om jag hade samma uppfattning om barndop som du har, så skulle jag helt avvisa det, då det vore att leda barnet in i något som de bara kan avgöra med självbestämmande, utan möjligheten för barnet att ge sitt medgivande. Om det är något oåterkallerligt och evigt, så bör det vara upp till barnet att bestämma.

Men så tycker jag också att allting jag lovar inför en påhittad gud är null and void.
Jag kan inte utesluta att andra föräldrar känner att de klarar av detta ansvar, men det är inte troligt att jag kommer döpa mina barn. Dessutom vill jag att de ska kunna välja religion själv. Jag kommer naturligtvis berätta vad min religion betytt för mig och visst vill jag att de ska bli kristna, men jag vill att de ska ha möjligheten att utforma sitt liv som de själva vill.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 08 okt 2009, 16:15

piotrr skrev:Men så tycker jag också att allting jag lovar inför en påhittad gud är null and void.
Men det är väl prästen du ger löftet.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 08 okt 2009, 16:16

Tony skrev:
piotrr skrev:Men så tycker jag också att allting jag lovar inför en påhittad gud är null and void.
Men det är väl prästen du ger löftet.
Nej för fan, han är ju bara kanalen till ingentinget. Det säger de hela tiden, inför gud och hela församlingen. Dock skulle man väl kunna se det som att det inte spelar någon roll vem du gör löftet TILL, så mycket som att det är du som LOVAR, och det man lovar bör man hålla.

Fast... till den där gud... nej, då vägrar jag nog ändå faktiskt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
kiss

Inlägg av kiss » tor 08 okt 2009, 18:13

Min mor var inte glad när jag gick ur, vet inte exakt vad hon kände men hon var nog väldigt besviken. Men det var många år sedan och nu har även hon lämnat kyrkan. :smile2:

En annan nackdel är att man inte får ställa upp som gudfar om man inte är medlem vilket jag upptäckte den hårda vägen. Lustigt nog så hade även den tilltänkta gudmodern, någon som jag inte kände sedan tidigare, lämnat kyrkan. Även hon helt ovetande om kravet.

Sedan får ni inte glömma det viktigaste med dop och konfirmationer, man får ju presenter! :P
(Jag är inte konfirmerad)

veja

Inlägg av veja » tor 08 okt 2009, 18:48

kiss skrev:Min mor var inte glad när jag gick ur, vet inte exakt vad hon kände men hon var nog väldigt besviken. Men det var många år sedan och nu har även hon lämnat kyrkan. :smile2:

En annan nackdel är att man inte får ställa upp som gudfar om man inte är medlem vilket jag upptäckte den hårda vägen. Lustigt nog så hade även den tilltänkta gudmodern, någon som jag inte kände sedan tidigare, lämnat kyrkan. Även hon helt ovetande om kravet.

Sedan får ni inte glömma det viktigaste med dop och konfirmationer, man får ju presenter! :P
(Jag är inte konfirmerad)
Det är för att gudfar/gudmor ska hjälpa föräldrarna med barnets kristna fostran.

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » tor 08 okt 2009, 19:22

veja skrev:
Det är för att gudfar/gudmor ska hjälpa föräldrarna med barnets kristna fostran.
Det får mig att tänka på vänner till mig som omsorgsfullt valde gudfar/gudmor för säkerställa att de skulle fostra barnet i den rätta läran enligt deras sätt att se... dvs att bli Färjestadssupporter. :mrgreen:

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 08 okt 2009, 22:33

devadatta skrev:
Åke Bonnier skrev:Den lilla bebisen får i dopet veta att han eller hon aldrig någonsin är övergiven av Gud, oavsett allt.
Det måste väl ändå vara kognitivt omöjligt.
Aha! Där var det! Jag visste väl att det var nåt skumt med kristendomen!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
arbetsbank

Inlägg av arbetsbank » fre 09 okt 2009, 11:42

Icke. Dopet innebär att barnet upptas i Guds gemenskap (kyrkan) och under Guds försyn (vad det nu är) men det är villkorat av att barnet sedermera lever ett kristligt liv och beaktar sakramenten. Det är inte något slags livstidsmedlemskap eller livstidsgaranti. Förnekar du Gud hjälper inget dop i världen, för den som nu tror på dylikt.

Kan ju tillägga att jag varken är döpt eller konfirmerad och begärde utträde ur Svenska Kyrkan vid ungefär tjugo års ålder. Så jag är prima rov för djävulen och hans minions. :)

Skriv svar