Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Re: Stora tråden om att begära utträde ur Svenska Kyrkan

Inlägg av Camilla Grepe » fre 09 okt 2009, 15:11

Kyrkan är av någon anledning inte helt öppen med vad dopet innebär:

http://camillagrepe.blogspot.com/2009/1 ... s-mot.html

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 20 jan 2010, 12:12

kiss skrev:En annan nackdel är att man inte får ställa upp som gudfar om man inte är medlem vilket jag upptäckte den hårda vägen. Lustigt nog så hade även den tilltänkta gudmodern, någon som jag inte kände sedan tidigare, lämnat kyrkan. Även hon helt ovetande om kravet.
Man behöver inte vara medlem för att bli gudförälder. Enskilda präster kan säkert vägra, men då är det bara att ta en annan präst. De kollar uppenbarligen inte alltid så noga om man är döpt heller, så våra barn har en odöpt gudmor. (Och min make påstår att han ville låta döpa ungarna av religiösa skäl... :roll: )

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 20 jan 2010, 12:23

Camilla Grepe skrev:Kyrkan är av någon anledning inte helt öppen med vad dopet innebär:

http://camillagrepe.blogspot.com/2009/1 ... s-mot.html
Jag har också alltid undrat över det där med syndernas förlåtelse, att allt fokuserar så mycket på synd i kyrkan. Om det centrala i kristendomen är att Jesus dog på korset för våra synders skull (jag har inte hittat något annat som är unikt (?) och utmärkande för kristendomen), så är den människosynen lika central.

Det märkliga är att kristna försöker hitta nya filosofier, nya tolkningar av Bibeln, som skall lyfta fram andra sidor och flytta fokus från detta. Så lyfter de fram allmänmänskliga idéer om att vara snäll och hjälpa varandra, försöker sätta en kristen etikett på liberala idéer om allas lika värde, allt för att hitta en legitim orsak till att tro på Gud (och Jesus som dyker upp där och komplicerar bilden ännu mer). Jag fattar inte varför de se sig tvingade att slå knut på sig själva så, som om den mest komplicerade lösningen vore den bästa.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 20 jan 2010, 14:19

Picea skrev:
kiss skrev:En annan nackdel är att man inte får ställa upp som gudfar om man inte är medlem vilket jag upptäckte den hårda vägen. Lustigt nog så hade även den tilltänkta gudmodern, någon som jag inte kände sedan tidigare, lämnat kyrkan. Även hon helt ovetande om kravet.
Man behöver inte vara medlem för att bli gudförälder. Enskilda präster kan säkert vägra, men då är det bara att ta en annan präst. De kollar uppenbarligen inte alltid så noga om man är döpt heller, så våra barn har en odöpt gudmor. (Och min make påstår att han ville låta döpa ungarna av religiösa skäl... :roll: )
Eftersom en av gudförälderns uppgifter är att "hjälpa barnet att utforska den kristna tron" så vore det inte orimligt att kyrkan krävde att denne skulle vara troende. Men då kanske det bleve svårt att få tag i gudföräldrar...

Har själv inte döpt mina barn. Man ska ju lova att uppfostra barnet "i enlighet med den kristna tron", eller hur det nu var. Ville inte ljuga.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » ons 20 jan 2010, 14:35

Jag fattar inte varför de se sig tvingade att slå knut på sig själva så, som om den mest komplicerade lösningen vore den bästa.
Den var bra

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » ons 20 jan 2010, 14:44

Apropå dopet fanns det här att läsa i Kyrkans Tidning 7 januari, citat:

"Ofta har föräldrarna tagit reda på hur dopet går till, inte sällan har de läst på sajter på nätet vad prästen säger. Att föräldrarna är så välinformerade är en orsak till att dopet allt oftare ifrågasätts, säger Anna Björk."

Anna Björk är präst i Orsa. Uttalandet är underbart i sin naiva oskuld. Så länge päronen inte fattade vad prästen sa gick det bra, men nu är de pålästa, de rackarna. Shit, vad ska vi göra? Typ.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 22 jan 2010, 09:52

micke.d skrev: Man ska ju lova att uppfostra barnet "i enlighet med den kristna tron", eller hur det nu var. Ville inte ljuga.
Nej, det lovar man inte. Man bara svarar på om man vill att barnet skall döpas. (Hittande inte kyrkohandboken, men här är en länk till dopritualen som verkar stämma.)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 22 jan 2010, 10:09

Picea skrev:
micke.d skrev: Man ska ju lova att uppfostra barnet "i enlighet med den kristna tron", eller hur det nu var. Ville inte ljuga.
Nej, det lovar man inte. Man bara svarar på om man vill att barnet skall döpas. (Hittande inte kyrkohandboken, men här är en länk till dopritualen som verkar stämma.)
Det jag tänkte på var följande del av ritualen:
Prästen kan fråga barnets föräldrar:
Vill ni att ert barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap? Föräldrarna svarar ja.
... så jag mindes helt klart inte de exakta orden, men man skulle ju säga att man ville att barnet ska "leva med församlingen i Kristi gemenskap". Och det ville jag inte. Alltså hade jag ljugit om jag lovat det.

EDIT: lagt till nedanstående:

Följande del av ritualen tydliggör vad det var man egentligen lovade ovan.
Prästen kan tillfoga:
Kära kristna. Genom dopet har ditt barn blivit upptaget i Kristi kyrka.
Det är nu er uppgift som föräldrar (och faddrar) att vara förebilder och förebedjare för honom/henne och tillsammans med församlingen leda honom/henne på trons väg genom livet.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 22 jan 2010, 10:29

micke.d skrev:man skulle ju säga att man ville att barnet ska "leva med församlingen i Kristi gemenskap". Och det ville jag inte. Alltså hade jag ljugit om jag lovat det.
Okej, men "församlingen i Kristi gemenskap" har ingen annan betydelse än en grupp människor som har fått vatten på huvudet, om man inte tolkar in något religiöst i det. Och ett löfte är det fortfarande inte. :wink:

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 22 jan 2010, 10:42

Picea skrev:
micke.d skrev:man skulle ju säga att man ville att barnet ska "leva med församlingen i Kristi gemenskap". Och det ville jag inte. Alltså hade jag ljugit om jag lovat det.
Okej, men "församlingen i Kristi gemenskap" har ingen annan betydelse än en grupp människor som har fått vatten på huvudet, om man inte tolkar in något religiöst i det. Och ett löfte är det fortfarande inte. :wink:
"om man inte tolkar in nåt religiöst i det" - det är ju just det det handlar om. Hur i hela friden kan man undgå att göra en sån tolkning i detta sammanhang. Den som ställer frågan är ju helt klart inne på det spåret.

Du har rätt i att det egentligen inte är ett löfte :oops: Men nog hade det varit en lögn från min sida om jag svarat "ja". Märkligt nog vill jag inte ljuga i kyrkan!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 22 jan 2010, 10:45

micke.d skrev:Följande del av ritualen tydliggör vad det var man egentligen lovade ovan.
Prästen kan tillfoga:
Kära kristna. Genom dopet har ditt barn blivit upptaget i Kristi kyrka.
Det är nu er uppgift som föräldrar (och faddrar) att vara förebilder och förebedjare för honom/henne och tillsammans med församlingen leda honom/henne på trons väg genom livet.
Fast det är inte obligatoriskt. (Det är egentligen inte frågan om vad vi vill heller.) Sånt där går man igenom ordentligt innan dopet, och som i vårt fall när bara en är kristen, så finns det möjlighet att kompromissa litet. Det var viktigt för min man att barnen blev döpta, för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte lägger någon betydelse i dopet. (Det var egentligen bara sista barnet som jag var fullt ut ateist, men jag har alltid varit jättenoga med vad som sägs och om man är ärlig med det man säger. Har själv ändrat i dopritualens texter i samråd med prästen, han var mycket positiv till det. Texterna är egentligen bara vägledande, de står inte i Bibeln och är inte heliga på något sätt.)

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 22 jan 2010, 10:55

micke.d skrev:"om man inte tolkar in nåt religiöst i det" - det är ju just det det handlar om. Hur i hela friden kan man undgå att göra en sån tolkning i detta sammanhang. Den som ställer frågan är ju helt klart inne på det spåret.
Vad jag menar är att jag inte medger att det verkligen finns en Kristus som håller ihop församlingen, utan det är församlingens tro på denna Kristus som håller ihop den. Jag säger bara att jag inte har något emot att mina barn är med där, de får tro som de vill när de blir äldre.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 22 jan 2010, 10:57

micke.d skrev:Märkligt nog vill jag inte ljuga i kyrkan!
Vill du ljuga på andra ställen, då?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 22 jan 2010, 11:51

Picea skrev:
micke.d skrev:Märkligt nog vill jag inte ljuga i kyrkan!
Vill du ljuga på andra ställen, då?
Nej, det vill jag förstås inte även om det i ärlighetens namn blir nån vit lögn då och då när det skulle skada mer att tala sanning.

Det jag menade var, som du säkert förstod, att det av någon märklig anledning verkar särskilt osmakligt att ljuga i kyrkan. Har ingen rationell grund för detta, men så känns det.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 22 jan 2010, 13:47

micke.d skrev: Det jag menade var, som du säkert förstod, att det av någon märklig anledning verkar särskilt osmakligt att ljuga i kyrkan. Har ingen rationell grund för detta, men så känns det.
Man kan tvivla på gudars existens. Om de inte finns är de ofarliga, finns de skall man passa sig. Säkrast är väl att döpa sig, bekänna synder etc på dödsbädden.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar