Ateistisk kristendom?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Erland

Ateistisk kristendom?

Inlägg av Erland » fre 22 jan 2010, 18:57

Kan man kasta bort all gammal vidskepelse och övertro och all intolerans från kristendomen och bara behålla det gôttiga?
En del verkar mena det. En som någorlunda klart uttrycker det är Carl Gustaf Olofsson, som skrivit en nätbok om saken. Olofsson är inte teolog eller ens akademiker, och det är kanske det som gör att han vågar uttala sig tydligare än de flesta teologer och kyrkomän och -kvinnor.

Olofsson tror själv inte på en personlig gud, på att Jesus utförde under och bokstavligen uppstod från de döda etc. men han framför något som han kallar existentiell tro, som korta i drag innebär att man ska vara en ärlig, snäll och tolerant människa som lyssnar på sitt samvete och bryr sig om sina medmänniskor. Självfallet behöver man inte tro på några övernaturligheter för att ha en sådan existentiell tro, utan det verkar vara något de flesta av oss kan skriva under på att det är något eftersträvansvärt (fast många, t.ex, jag själv, är kanske lite för egoistiska och självupptagna för att riktigt kunna leva upp till de krav Olofsson ställer upp).

Frågan är om det är möjligt att skapa en kyrka där denna existenstiella tro är allt och det inte finns några krav på en trosbekännelse med metafysiska inslag. Blir det inte väl tunt ändå?
Fast många skulle säkert välkomna det: då kan man gå till kyrkan och träffa trevliga präster att ha själavådande samtal med, man kan lyssna på musik och intressanta predikningar om människors problem i livet mm., utan att behöva tro på en massa stolligheter...

En intressant passus i Olofssons bok är hans icke-teistiska tolkning av Jesu uppståndelse. Vad som hände, enligt Olofsson, var att lärjungarna efter att ha varit fullständigt nedslagna efter Jesu död på korset drabbades av en inre upplevelse där de fick nytt mod och började betrakta sina ofullkomliga medmänniskor med medkänsla och omtanke, precis som om Jesus återigen var med dem. Ett slags existentiellt "kristusseende", som Olofsson uttrycker det.
Man kan dock betvivla att denna tolkning motsvarar den historiska sanningen...

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Ateistisk kristendom?

Inlägg av Moridin » fre 22 jan 2010, 19:18

faitheist
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 22 jan 2010, 19:21

En modern Thomas Jefferson alltså?

http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_Bible
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
xerox

Inlägg av xerox » fre 22 jan 2010, 19:45

Erland skrev:Olofsson tror själv inte på en personlig gud, på att Jesus utförde under och bokstavligen uppstod från de döda etc. men han framför något som han kallar existentiell tro, som korta i drag innebär att man ska vara en ärlig, snäll och tolerant människa som lyssnar på sitt samvete och bryr sig om sina medmänniskor. ...
Fast många skulle säkert välkomna det: då kan man gå till kyrkan och träffa trevliga präster att ha själavådande samtal med, man kan lyssna på musik och intressanta predikningar om människors problem i livet mm., utan att behöva tro på en massa stolligheter...
Hinner inte kolla på hans bok nu, men allt som han skriver ovan går ju lika bra att göra ändå och det flesta tror jag gör det, har intressanta och djupa samtal med människor och deras livserfarenheter, lyssnar på musik och/eller sjunger/musicerar tillsammans med vänner och andra osv, fast vi gör det i sammanhang som inte har det minsta med kyrkan att göra.

Varför rada upp massa självklarheter och kalla det för tro bara för att man vill ha nån form av tro när det går precis lika bra att omfamna sådana värderingar utan att kalla det tro eller religion?

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 22 jan 2010, 22:17

Ur filosofiskt hänseende kan man naturligtvis göra så.

Rent praktiskt så tror jag dock inte att det funkar. Religion fungerar eftersom människor attraheras av att få veta svar på alla frågor, och en "religion" som inte erbjuder det tror jag inte blir livskraftig.

Polysticta stelleri

Inlägg av Polysticta stelleri » lör 23 jan 2010, 18:37

nej, det handlar inte om svar. det handlar om förtröstan.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 23 jan 2010, 19:20

Polysticta stelleri skrev:nej, det handlar inte om svar. det handlar om förtröstan.
= avsaknad av intellektuell integritet, ohederligt, svaghet, rädsla.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 24 jan 2010, 10:53

xerox skrev:Varför rada upp massa självklarheter och kalla det för tro bara för att man vill ha nån form av tro när det går precis lika bra att omfamna sådana värderingar utan att kalla det tro eller religion?
Nja, helt självklara saker är det kanske inte. Min sammanfattning var kanske alltför kort. Men han menar t.ex. att man alltid måste ta ansvar och inte skylla på att alla människor är egoister av naturen och därför kan jag också vara det. Och det är ju inte helt självklart att människan inte är ond av naturen.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 24 jan 2010, 11:45

På vilket sätt skulle denna ateistiska kristendom skilja sig från t ex ateistisk buddhism?

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 24 jan 2010, 11:49

De flesta sätter en diskussion först. Denna diskussion är förvillande. Det viktigaste ordet innan man ger sig in på filosofiska frågor är; identitet.

Det är väldigt vanligt att människor väljer en identitet för något de egentligen inte lagt någon större energi på att verifiera.

I Sverige är en kristen identitet vanlig pågrund av att mycket av det vi fått lära oss kring människan har skett i anknytelse till kristendom.

Tyvärr är identiteten vilseledande vilket skapar problem i vårat bemötande till ickekristna. Många muslimer och hinduer säger nämnligen exakt samma saker om sin religion som Carl Gustaf Olofsson säger här. Han uppbär en falsk dikotonomi i vilket han blir tvungen att särskilja vad som är kristen identitet vs ickekristen identitet. Det är lätt att skapa illussionen att om någon inte är kristen, eller t.ex. muslim, hindu, ateist med mera, så är de inte "ärliga, snälla och toleranta människor som lyssnar på sitt samvete och bryr sig om sina medmänniskor"

Etiken Olofsson ger här är antropocentrisk alltså humanistisk. Han har dock valt att behålla den identitet han fått av sin omkringliggande natur.

Ett annat besläktat problem som vi kanske inte skall ta upp här är ateistisk identitet som skiljer sig från ateist som tillstånd.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
VeVeN

Identitet?

Inlägg av VeVeN » ons 03 feb 2010, 16:37

Det JemyM är inne på. är mycket viktigt i detta sammanhang. När religionens vara eller inte vara, och dess konkreta uttryck, händer det väldigt ofta att identitietsaspekten glöms bort. Jag ser denna miss som ett utslag av vår modernistiska idéarv, där en bärande tanke var att särarter och identiteter skulle försvinna för att ersättas av utbytbara "enhetsmänniskor"

Frågan om identitet är, har varit, och kommer nog alltid att förbli en komplicerad materia. Tänk bara på den bisarra debatt som vissa specifika klädesdetaljer som vi sett exempel på även i detta forum. Att visa upp sin identitet väcker ofta känslor.

Identiteten är också en väldigt viktig del av den roll som religionen spelar i människlors liv. Identitetsapekten kan säkert i praktiken vara betydligt viktigare än abstrakta lärosatser.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 feb 2010, 16:39

Religion är en helsikes massa saker, men MGN är väl att det/den inbegriper föreställningar/tro på övernaturliga väsen?!
War is peace.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 03 feb 2010, 16:44

manifesto skrev:Religion är en helsikes massa saker, men MGN är väl att det/den inbegriper föreställningar/tro på övernaturliga väsen?!
Buddismen har ju ingen Gud, men är likfullt en religion. Hur är det med konfucianism?
Jag skulle snarare säga att religion är svaret på frågan: VARFÖR?, mer exakt "Vad är syftet med tillvaron?"
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 feb 2010, 16:51

VeVeN skrev:Buddismen har ju ingen Gud, men är likfullt en religion. Hur är det med konfucianism?
Buddhismen inbegriper hela det bramhinska-/hinduiska panteonet (i synnerhet tantrisk buddhism), med den skillnaden att även gudarna är fångar i samsara. Konfucianismen är mer en filosofi, men även den grundar sig, implicit om inte annat, på religiösa föreställningar om förfäder och Himlens mandat, etc.
VeVeN skrev:Jag skulle snarare säga att religion är svaret på frågan: VARFÖR?, mer exakt "Vad är syftet med tillvaron?"
Den definitionen kan även andra tankesystem/genrer göra anspråk på. Alltför vag, mao.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 feb 2010, 17:00

osäker på om jag vill göra PR för den här, men håll till godo: http://www.kristendomforateister.se/
War is peace.

Skriv svar