Medlemsantal i Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
laroy

Medlemsantal i Svenska Kyrkan

Inlägg av laroy » sön 24 jan 2010, 13:29

Hade en diskussion om medlemsantal i Svenska Kyrkan: Hörde en siffra om att 70% av befolkningen är medlemmar. Tyckte det lät högt och slösurfade lite i ämnet. Hittade inte mycket, men den här ledaren/debattartikeln från i år bekräftar ändå siffrorna (73%). Dock är det osäkert varifrån siffrorna i artikeln kommer ifrån. Troligtvis från Svenska Kyrkan, kan man anta.

Någon som har andra (avvikande) uppgifter åt något håll?
"Monarchies, aristocracies, and religions....there was never a country where the majority of the people were in their secret hearts loyal to any of these institutions" -Mark Twain

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Re: Medlemsantal i Svenska Kyrkan

Inlägg av Mats Einarsson » sön 24 jan 2010, 13:35

Svenska kyrkans webbplats skrev: År 2008

* var 72,9 procent av den svenska befolkningen medlemmar i Svenska kyrkan
* döptes 59 procent av alla nyfödda
* deltog 34 procent av alla 15-åringar i konfirmandarbetet
* stod Svenska kyrkan för 44 procent av alla vigslar i Sverige
* skedde 83 procent av alla begravningar i Svenska kyrkan
* gjordes 18,8 miljoner gudstjänstbesök
* sjöng drygt 100 000 personer i kör i Svenska kyrkan
* fanns det drygt 5 500 körer
* fick närmare 12 000 skolklasser besök av Svenska kyrkan.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
laroy

Inlägg av laroy » sön 24 jan 2010, 13:39

Ja, jag kommer åt Svenska Kyrkans siffror. Jag undrar om det finns andra siffror: Exempelvis Skatteverket. Är inne och bökar men hittar inget...
"Monarchies, aristocracies, and religions....there was never a country where the majority of the people were in their secret hearts loyal to any of these institutions" -Mark Twain

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 24 jan 2010, 16:05

Som medlem räknas de som inte fått tummen ur och begärt utträde, vilket förklarar de märkligt höga siffrorna.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 24 jan 2010, 16:11

Det låter som en rimlig siffra. Rätt länge var ju medlemskap obligatoriskt.

Användarvisningsbild
laroy

Inlägg av laroy » sön 24 jan 2010, 19:49

Linda Kall skrev:Det låter som en rimlig siffra.
Jag tror du har rätt. Man blir lätt hemmablind av vänner och bekanta som tenderar dela sina egna åsikter. Därav en 'skev' siffra när man ser till sin omedelbara bekantskapskrets.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 24 jan 2010, 20:53

Linda Kall skrev:Det låter som en rimlig siffra. Rätt länge var ju medlemskap obligatoriskt.
Det var så länge sedan att det inte spelar någon roll för slömedlemmarna. Däremot spelar det roll att man blev medlem vid födseln om en av ens föräldrar var det. (Åtminstonde så länge sv. kyrkan var statskyrka. Jag vet inte om det är ändrat idag.)
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 24 jan 2010, 20:55

Även om SvK förlorar medlemmar snabbt, 1% per år, så tar det ju ändå ett decennium för att det ska bli en substantiell skillnad. Dock undrar jag varför begravningssiffrorna är så höga. Beror det på SvK:s monopol?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 24 jan 2010, 22:49

Utträde ur SvK är vanligare bland yngre och medelålders. De som dör är ofta äldre. Många dör i livets slutskede, vid dryga åttio.
They don't like it up'em, you know!

Bengt Sändh

Inlägg av Bengt Sändh » mån 25 jan 2010, 00:43

Drygt åtta procent svenskar säger sig tro på kristendomens Gud. De som tror på någon form av personlig gud utgör runt 20 procent av befolkningen. Resten är ateister och agnostiker. Då Svenska kyrkan organiserar 72 procent av detta folk skulle det innebära att Svenska kyrkan är vårt lands största ateistiska förening.

Användarvisningsbild
nabru
Kontakt:

Inlägg av nabru » mån 25 jan 2010, 00:59

devadatta skrev: Dock undrar jag varför begravningssiffrorna är så höga. Beror det på SvK:s monopol?
Har nog med kyrkogårdarnas placering att göra eller att det dör folk varje dag som måste grävas ned.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » mån 25 jan 2010, 01:37

Sedan oktober är de en mindre i all fall. Tror han bara ville spara in pengarna iofs.

http://www.credoakademin.nu/index.php/b ... ka_kyrkan/
We are the dead

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 25 jan 2010, 13:58

Bengt Sändh skrev:Drygt åtta procent svenskar säger sig tro på kristendomens Gud. De som tror på någon form av personlig gud utgör runt 20 procent av befolkningen. Resten är ateister och agnostiker. Då Svenska kyrkan organiserar 72 procent av detta folk skulle det innebära att Svenska kyrkan är vårt lands största ateistiska förening.
Hehe.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 25 jan 2010, 14:01

Bengt Sändh skrev:Drygt åtta procent svenskar säger sig tro på kristendomens Gud. De som tror på någon form av personlig gud utgör runt 20 procent av befolkningen. Resten är ateister och agnostiker. Då Svenska kyrkan organiserar 72 procent av detta folk skulle det innebära att Svenska kyrkan är vårt lands största ateistiska förening.
En av dagens roligaste observationer. :smile2:
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 25 jan 2010, 14:17

devadatta skrev:Dock undrar jag varför begravningssiffrorna är så höga. Beror det på SvK:s monopol?
Det beror på att man går med den enkla lösningen när någon dör. När man ska begrava sin mor är det jobbigt nog. Då är det bekvämt att det finns en organisation och rutiner på plats.

Skriv svar