Medlemsantal i Svenska Kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Medlemsantal i Svenska Kyrkan

Inlägg av VeVeN » ons 03 feb 2010, 16:25

Linda Kall skrev:
devadatta skrev:Dock undrar jag varför begravningssiffrorna är så höga. Beror det på SvK:s monopol?
Det beror på att man går med den enkla lösningen när någon dör. När man ska begrava sin mor är det jobbigt nog. Då är det bekvämt att det finns en organisation och rutiner på plats.
Sverige är ju intressant på det sättet att döden är väldigt professionaliserad här. Allt, inklusive kokning av kaffe efter begravningakten sköts ju av proffs.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 03 feb 2010, 16:37

Bengt Sändh skrev:Drygt åtta procent svenskar säger sig tro på kristendomens Gud. De som tror på någon form av personlig gud utgör runt 20 procent av befolkningen. Resten är ateister och agnostiker. Då Svenska kyrkan organiserar 72 procent av detta folk skulle det innebära att Svenska kyrkan är vårt lands största ateistiska förening.
För jävligt bra.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 03 feb 2010, 16:59

VeVeN skrev:
Linda Kall skrev:
devadatta skrev:Dock undrar jag varför begravningssiffrorna är så höga. Beror det på SvK:s monopol?
Det beror på att man går med den enkla lösningen när någon dör. När man ska begrava sin mor är det jobbigt nog. Då är det bekvämt att det finns en organisation och rutiner på plats.
Sverige är ju intressant på det sättet att döden är väldigt professionaliserad här. Allt, inklusive kokning av kaffe efter begravningakten sköts ju av proffs.
Jag tycker dessutom att svenska kyrkan sköter den delen av sina uppdrag ganska bra. Tar man inte de fåtaliga gudsorden som annat än traditionellt svammel, så är det helt OK i mitt tycke. De gånger jag varit på begravningar så har det känts som en välbalanserad och underlättande ceremoni. Bor man i en liten byhåla är det inte heller så lätt att hitta ett ateistiskt alternativ, plus att man vet vad man får med SvK.
Det är nog främsta skälet att jag är kvar som medlem. Begravningen är ju främst till för vänner och anhöriga, så vad jag tycker i övrigt tycker jag inte spelar någon roll.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 03 feb 2010, 17:14

Bengt Sändh skrev:Drygt åtta procent svenskar säger sig tro på kristendomens Gud. De som tror på någon form av personlig gud utgör runt 20 procent av befolkningen. Resten är ateister och agnostiker. Då Svenska kyrkan organiserar 72 procent av detta folk skulle det innebära att Svenska kyrkan är vårt lands största ateistiska förening.
Kanske dags att vi kvarvarande medlemmar utan kristen tro gör något åt det och gör om SvK till en icke-religiös förening som sysslar med välgörenhet, namngivningar, begravningar, lite allmänt själastöd, kyrkobebyggelseunderhåll, o.s.v.. :)
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 17:27

AndersY skrev:Det är nog främsta skälet att jag är kvar som medlem.
Har du räknat på vad det kostar med begravningsofficiant, jämfört med kyrkoskatten över ett helt liv?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 03 feb 2010, 17:32

Linda Kall skrev:
Har du räknat på vad det kostar med begravningsofficiant, jämfört med kyrkoskatten över ett helt liv?
Det mesta av kringarbetet fixas ju i vanliga fall av begravningsbyrån, inte kyrkan.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 03 feb 2010, 20:44

Anders G skrev:Många dör i livets slutskede
Ja, det var nog ingen överdrift. :D

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 03 feb 2010, 22:14

Linda Kall skrev:
Det är alltså inte en ekonomisk fråga.
/Anders Ytterström

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 22:15

AndersY skrev:Det är alltså inte en ekonomisk fråga.
Utan det är mcdonaldsprincipen?
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 03 feb 2010, 22:17

Linda Kall skrev:
AndersY skrev:Det är alltså inte en ekonomisk fråga.
Utan det är macdonaldsprincipen?
McDonaldsvarianten av jordfästning borde väl bli massgrav.

SuperSize utan extra kostnad!

Skriv svar