Nystartat nätverk mot kyrkornas mission i skolan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Nystartat nätverk mot kyrkornas mission i skolan

Inlägg av Camilla Grepe » lör 30 jan 2010, 15:42

Starka krafter är i rörelse för en "påkristning" av den allmänna skolan. Det handlar om skolavslutningar i kyrkan, Bibeläventyr, skolkyrkor, skolpräster, skolpastorer och skolevangelister.

Runt om i landet finns det personer som engagerar sig mot detta. Men att anmäla kan få konsekvenser och personangrepp i media och anonyma hot förekommer. Många biter ihop eller låter barnen skolka hellre än att anmäla. Det är en förståelig reaktion, men bidrar tyvärr till att missförhållandena tillåts fortsätta.

Nu är vi några som startar ett nätverk för dessa frågor.

Vill du vara med?
Maila: camilla.grepe@telia.com

Berätta samtidigt om du vill vara öppen med din identitet inom nätverket

Läs mera: Stoppa kyrkans mission i skolan

(Till forum-admin: Flytta gärna länken om den har hamnat under fel rubrik!)

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Nystartat nätverk mot kyrkornas mission i skolan

Inlägg av Xantippa » lör 30 jan 2010, 17:42

Camilla Grepe skrev:Starka krafter är i rörelse för en "påkristning" av den allmänna skolan. Det handlar om skolavslutningar i kyrkan, Bibeläventyr, skolkyrkor, skolpräster, skolpastorer och skolevangelister.
Var då? Hur ofta då? Vilka krafter?
We are the dead

nakkonox

Inlägg av nakkonox » lör 30 jan 2010, 17:45

Samma frågor från mig också.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » lör 30 jan 2010, 18:40

nakkonox skrev:Samma frågor från mig också.
Jag med, jag med!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 30 jan 2010, 18:44

En strid som vore värd att ta, i den mån det verkligen finns en motståndare. Det känns som att de skolor jag har kontakt med verkar kunna hålla rågången öppen, men det är ju anekdotiskt...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » lör 30 jan 2010, 18:50

Ett axplock ur högen:

"Dagens skola är precis som motionären anför mer öppen mot sin omvärld än gårdagens. I denna öppenhet finns både en inbjudan och en längtan efter hjälp och stöd när det gäller att tillmötesgå den moderna människans behov av etik och andlig vägledning. Utskottet anser att det är självklart att Svenska kyrkan bör ta på sig ansvaret för att vårt lands barn och ungdomar får möta kristen tro och religiöst tänkande. Detta blir alltmer viktigt i dagens mångkulturella samhälle."

Källa: Svenska Kyrkan

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » lör 30 jan 2010, 18:51

Xantippa skrev:
Camilla Grepe skrev:Starka krafter är i rörelse för en "påkristning" av den allmänna skolan. Det handlar om skolavslutningar i kyrkan, Bibeläventyr, skolkyrkor, skolpräster, skolpastorer och skolevangelister.
Var då? Hur ofta då? Vilka krafter?
Har du barn i skolan?

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » lör 30 jan 2010, 18:53

Anders G skrev:En strid som vore värd att ta, i den mån det verkligen finns en motståndare. Det känns som att de skolor jag har kontakt med verkar kunna hålla rågången öppen, men det är ju anekdotiskt...
Har du sluppit slåss mot kyrkans jippon i skolan är du att gratulera. Njut av friden.

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » lör 30 jan 2010, 19:02

Petter skrev:
nakkonox skrev:Samma frågor från mig också.
Jag med, jag med!
Jag har samlat de fall jag själv har varit inblandad i på min blogg. Det finns ingen anledning att jobba dubbelt , så den som är intresserad få själv kolla. Det finns etiketter. Alla andra, som tror att det de inte ser inte finns, kan förslagsvis ägna sig åt något annat och inte trötta ut sig i onödan på den här tråden. Camilla Grepe

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » lör 30 jan 2010, 19:10

Camilla Grepe skrev:Jag har samlat de fall jag själv har varit inblandad i på min blogg. Det finns ingen anledning att jobba dubbelt , så den som är intresserad få själv kolla. Det finns etiketter. Alla andra, som tror att det de inte ser inte finns, kan förslagsvis ägna sig åt något annat och inte trötta ut sig i onödan på den här tråden. Camilla Grepe
Tackar.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 30 jan 2010, 21:31

Ta det inte som att jag är negativ till denna viktiga kamp, jag tänkte mest att inte ge enstaka isolerade svartrockar onödig uppmärksamhet.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » lör 30 jan 2010, 21:40

Grepe - jag undrar varför du blir så aggressiv vid minsta fråga? Det är inte första gången du beter dig som om du blivit angripen när folk i själva verket undrat vad du menar.

Vill du bara ha folk till din blogg eller varför menar du att de som inte ser en stor kyrkokonspiration segla upp ska hålla sig undan tråden?

Jag gillar inte att du verkar tro att så länge det är kyrkan du är emot så behövs inga förklaringar. Att slåss mot väderkvarnar brukar inte leda till applåder.
We are the dead

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » sön 31 jan 2010, 14:36

Xantippa skrev:Grepe - jag undrar varför du blir så aggressiv vid minsta fråga? Det är inte första gången du beter dig som om du blivit angripen när folk i själva verket undrat vad du menar.

Vill du bara ha folk till din blogg eller varför menar du att de som inte ser en stor kyrkokonspiration segla upp ska hålla sig undan tråden?

Jag gillar inte att du verkar tro att så länge det är kyrkan du är emot så behövs inga förklaringar. Att slåss mot väderkvarnar brukar inte leda till applåder.
Okej, jag tar dina ursprungliga frågor igen och ger dig svar:
Var då? - I skolan
Hur ofta då? - Terminsavslut, men även annars under terminerna
Vilka krafter? - Svenska kyrkan och frikyrkorna

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » sön 31 jan 2010, 14:58

Camilla Grepe skrev:
Xantippa skrev:Grepe - jag undrar varför du blir så aggressiv vid minsta fråga? Det är inte första gången du beter dig som om du blivit angripen när folk i själva verket undrat vad du menar.

Okej, jag tar dina ursprungliga frågor igen och ger dig svar:
Var då? - I skolan
Hur ofta då? - Terminsavslut, men även annars under terminerna
Vilka krafter? - Svenska kyrkan och frikyrkorna
Det är inte ovanligt att religionslärare bjuder in funktionärer från olika religioner för att låta eleverna möta en företrädare för religion X. Det kan vara bra, de får höra åsikterna från hästens mun och kan ställa frågor till prästen/buddhisten/imamen.

Vad jag vet har inte heller Svenska Kyrkan carte blanche att promenera in på skolor och propagera. Det stora problemet är snarare religiösa friskolor där eleverna utan motkraft kan bli indoktrinerade. Att fira avslutningar i kyrkan ser jag i sammanhanget som ett försvinnande litet problem. Det är närmast en kvarleva från ett Sverige som inte längre finns.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 31 jan 2010, 15:00

Camilla Grepe skrev:Hur ofta då? - Terminsavslut, men även annars under terminerna
Terminsavslut är förstått, men i de fallen brukar det snarare vara elevers föräldrar och skolans chefer som tycker att skolavslutning i kyrkan är ett bra alternativ. Att det skulle röra sig om någon kampanj från Svenska Kyrkan - eller friskolor - i dagens läge ser jag bara inte. Det vore bra om det kunde avskaffas, men lägg hellre energin på föräldrarna, dvs kunderna, och övertyga dem. Du kommer aldrig att lyckas övertala kyrkorna om att inte släppa in skolverksamhet i kyrkan.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Skriv svar