Nystartat nätverk mot kyrkornas mission i skolan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Re: Nystartat nätverk mot kyrkornas mission i skolan

Inlägg av Linda Kall » sön 31 jan 2010, 15:09

Men det är glädjande att det inte finns större frågor att ta tag i.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 31 jan 2010, 15:12

Ja, det är ett framgångstecken. Tror jag.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 31 jan 2010, 15:41

Tyvärr kan jag inte dela Linda Kalls glädje. Det finns tyvärr större frågor att ta tag i. Men det innebär inte att också frågor mindre än de största men ändå irriterande stora nog också bör adresseras.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 31 jan 2010, 16:07

tonyf skrev:det innebär inte att också frågor mindre än de största men ändå irriterande stora nog också bör adresseras.
Det är förstås också så att små frågorna kan göra att det blir lättare att lösa de större frågorna. Men vad är då de största frågorna?

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » sön 31 jan 2010, 16:22

Relaterat:

"Kristendomsämnet nedtonat i kursplanför grundskolan
En vecka kvar att påverka Skolverkets förslag"

Tidningen Dagen: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=201059
Dagens fråga i Dagen, "Bör kristendom finnas med i kursplanen?" http://www.dagen.se/dagen/fraga/Default.aspx?qid=2849 (vad de nu menar med frågan)
Skolverket: http://www.skolverket.se/sb/d/3334/a/18598
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 31 jan 2010, 16:27

tarzan skrev:Dagens fråga i Dagen, "Bör kristendom finnas med i kursplanen?" (vad de nu menar med frågan
Aj. Kommentarerna där gjorde ont att läsa. Och då tänker jag inte främst på de kristna. Med sådana vänner behöver man inga fiender.

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inlägg av Tobbe J » sön 31 jan 2010, 16:37

För er som inte är oroade: gå till http://www.svenskakyrkan.se/ och sök på "skolkyrkan" (18 sidor träffar). Visst, det är måhända inte fråga om aggressiv kristen mission, men det är ett religiöst särintresse som likt alla andra religiösa särintressen överhuvud taget inte borde ha någon närvaro eller verksamhet i skolan annat än vad som är uppenbart motiverat av läroplanen. Och det är tydligen en aktiv strategi för Svenska kyrkan att försöka få in (eller snarare behålla, det var ännu värre när jag gick i skolan) mer än bara en fot i skolan.

Skulle ni vara lika lugna om det var Hare Krishna eller Scientologerna som på sin hemsida öppet talade om sin verksamhet mot grund- och gymnasieskolor?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 31 jan 2010, 16:48

Tobbe J skrev:För er som inte är oroade: gå till http://www.svenskakyrkan.se/ och sök på "skolkyrkan" (18 sidor träffar).
"Här kan du be på nätet"distraherade mig lite.
Tobbe J skrev:Visst, det är måhända inte fråga om aggressiv kristen mission, men det är ett religiöst särintresse som likt alla andra religiösa särintressen överhuvud taget inte borde ha någon närvaro eller verksamhet i skolan annat än vad som är uppenbart motiverat av läroplanen.
Det håller jag med om, och jag uppmuntrar alla som vill vara med i kampanjen att delta i den.

Men det skulle också vara kul att få svar på min fråga ovan.
Skulle ni vara lika lugna om det var Hare Krishna eller Scientologerna som på sin hemsida öppet talade om sin verksamhet mot grund- och gymnasieskolor?
Lite lugnare, faktiskt. De har mindre resurser.

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 31 jan 2010, 17:00

Linda Kall skrev:
tonyf skrev:det innebär inte att också frågor mindre än de största men ändå irriterande stora nog också bör adresseras.
Det är förstås också så att små frågorna kan göra att det blir lättare att lösa de större frågorna. Men vad är då de största frågorna?
Förståelse rent allmänt för vikten av kritiska empiriska studier och logiskt hållbar argumentation. Förståelse för hur inriktad den mänskliga hjärnan är på vårt sociala liv och hur lätt det därför är för människor att bedra sig själva. Grundläggande förståelse av den vetenskapliga metoden som det systematiska och (någerlunda) välfungerade sättet att åtminstone delvis komma tillrätta med problemet.

Man bör (tror jag) i den rationalistiska-vetenskapligtskeptiska rörelsen ha en kombinerad strategi där man samtidigt försöker skapa förståelse för den övergripande stora frågan och rent praktiskt bekämpar "små" frågor som är mer en konsekvens av bristande förståelse och respekt för den stora frågan. (Och lyfta fram "små" exempel på framgångar vunna genom respekt för den stora.) Inte minst för en effektiv allokering av rörelsens personalresurser, de flesta personer gör sin bästa insats genom att arbeta med sin egen personliga favoritfråga.

Just det i denna tråden aktuella exemplet går i och för sig utanför enbart den rationalsitiskt-vetenskapligtskeptiska rörelsens arbetsområde. Två skäl finns att inte acceptera kyrkans infiltreringsförsök i skolan, det ena är att kyrkan representerar en icke-rationell/icke-vetenskaplig-skeptisk världssyn medan skolan bör lära ut kunskap, d.v.s sådant baserat på den vetenskapliga principoen. Men ytterliggare ett skäl (som är politiskt och därför förmodligen utanför VoF's intresseområde) tillkommer, nämligen att skolan skall stå neutral mellan olika livsåskådningar. Men hursomhelst tycker naturligtvis jag som rationalist/vetenskapliskeptiker det är bra att Camilla Grepe och hennes nätverk tar sig an frågan och att VoF-forum förhoppningsvis kan ge sitt lilla bidrag till att de i den vetenskapligtskeptiska rörelsen som vill arbeta med just denna frågan får chansen att bli medvetna om exietensen av nätverket.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 31 jan 2010, 17:57

Med tanke på att KD bildades bl.a. för att kristdendomsämnet i skolan ersattes med religion i allmänhet tycker jag att den i jämförelse likgiltiga reaktionen på Dagens hemsida är ett gott tecken.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Camilla Grepe
Kontakt:

Inlägg av Camilla Grepe » sön 31 jan 2010, 18:58

Linda Kall skrev:
tarzan skrev:Dagens fråga i Dagen, "Bör kristendom finnas med i kursplanen?" (vad de nu menar med frågan
Aj. Kommentarerna där gjorde ont att läsa. Och då tänker jag inte främst på de kristna. Med sådana vänner behöver man inga fiender.
Själv gillar jag bäst den här kommentaren på Dagens fråga i Dagen:
"Det viktiga för att få en stabil identitet är ju att integrera kristendomen starkt hos unga människor. Gör man inte det så är det inte konstigt med rotlöshet, håglöshet, misströstan, självmord, osäker och onormal sexualitet, kriminalitet, svårighet med att förstå människor med andra religioner och omvänt svårigheter för ickekristna att förstå kristna.
Om inte kristendom får bli en del av elevernas identitet, så kan de inte heller göra relevanta val av en egen religion eller ickereligion.
"
Speciellt sista meningen är njutbar i sin - eeh? - logik.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 31 jan 2010, 19:13

Om inte kristendom får bli en del av elevernas identitet, så kan de inte heller göra relevanta val av en egen religion eller ickereligion.[/i]"
Jag tror de blandat ihop lite med hemspråksundervisning.

Den här var smärtsam:
Kristendomens propagandasändningar i statstelevisionen måste också upphöra, likväl som alla smygkristna "existensprogram".

Statstelevisionens och skolans roll är tvärtom att granska den förljugna och imperialistiska kristendom som tog vårt land med våld i närmare tusen år, att påvisa den sjuka repressiva sexualmoral som kännetecknar kristendomen, samt leda i bevis hur antisionismen utvecklats av kristendomen (från pogromer och italienska getton fram till Luthers hatskrift "Om judarnas lögner" och i förlängningen den industriella tillämpningen av detta kristna koncept i Nazityskland).

Kristendomen är en fruktansvärd lära som måste bekämpas i grunden, och vi måste påbörja denna lovvärda mission redan i förskolan.

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 31 jan 2010, 19:39

ERRATA
tonyf skrev:Tyvärr kan jag inte dela Linda Kalls glädje. Det finns tyvärr större frågor att ta tag i. Men det innebär inte att också frågor mindre än de största men ändå irriterande stora nog också bör adresseras.
skall vara:
Tyvärr kan jag inte dela Linda Kalls glädje. Det finns tyvärr större frågor att ta tag i. Men det innebär inte att inte också frågor mindre än de största men ändå irriterande stora nog också bör adresseras.

(Hoppas att stackade negationer nu blev korrekta.)

Skriv svar