Religiöst troende lyckligare än ateister?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Religiöst troende lyckligare än ateister?

Inlägg av Cosmic scientist » mån 01 feb 2010, 22:42

Hej! Jag undrar bara om det finns någon undersökning /evidens/statistik på om de religiöst troende i allmänhet är lyckligare än ateister? Finns det någon bok i detta ämne? Vad tror ni annars?

Undrar Cosmic scientist

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Religiöst troende lyckligare än ateister?

Inlägg av JemyM » mån 01 feb 2010, 22:47

Vad är religiöst troende?

Läser just boken veiled sentiments om muslimska beduiner. Kan inte påstå att de lever speciellt lyckligt. De tvingas förtrycka alla sina känslor. Det gör ont i mig att läsa det.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
FudoMyoo

generellt tips

Inlägg av FudoMyoo » mån 01 feb 2010, 23:03

Att kolla wikipedia är ofta en bra start: http://en.wikipedia.org/wiki/Happiness# ... nvolvement

Det verkar bero på vilket land det gäller (eller snarare kanske hur religiöst landet är). Där finns källhänvisningar att fördjupa dig i om du vill och har tid.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Re: generellt tips

Inlägg av Cosmic scientist » mån 01 feb 2010, 23:07

FudoMyoo skrev:Att kolla wikipedia är ofta en bra start: http://en.wikipedia.org/wiki/Happiness# ... nvolvement

Det verkar bero på vilket land det gäller (eller snarare kanske hur religiöst landet är). Där finns källhänvisningar att fördjupa dig i om du vill och har tid.
Tack för länken! Intressant ämne!

Hälsningar Cosmic scientist

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » mån 01 feb 2010, 23:14

JemyM skrev:Vad är religiöst troende?
De personer som idkar och utövar religion. http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

nakkonox

Inlägg av nakkonox » mån 01 feb 2010, 23:25

Cosmic scientist skrev:
De personer som idkar och utövar religion. http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion
Religiösa, alltså.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 02 feb 2010, 00:48

Jag misstänker att det mycket starkt beror på vad man menar med "religiöst troende". I statistik och så vidare betyder det ju bara, även i de mest seriösa undersökningar, att personen uppger sig själv vara religiöst troende.

Men det kan ju betyda en av två saker: antingen tror personen på sin valda religion, eller också försöker personen tro på sin valda religion.

Att många lider svårt av religiösa tvivel är uppenbart, liksom att sådant lidande kan ta sig många olika uttryck. Alltifrån en tomhetskänsla av att den stora varma guden inte verkar älska en längre, till svår skräck över att de egna tvivlen kommer att leda till eviga plågor i helvetet.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 02 feb 2010, 06:34

Cosmic scientist skrev:
Det var en retorisk fråga.

"Religiöst troende" har en sådan mångfald att någon slutsats inte kan tas. Det finns tillochmed många religiöst troende som är ateister samt religioner som är ateistiska.

Själv är jag djupt religiös och skulle av en kristen klassificeras som ateist.

Skall undersökning ske får man ta ett steg bakåt och titta på andra parablar. En öppen och tolerant gemenskap har stor potential att göra individen lycklig, vissa religioner erbjuder denna formation samt flera ickereligiösa grupper. I princip behöver individen ha sina behov täckta, utelämnas behov eller förtrycks blir individen olycklig.

Det ligger i vissa religioner ett budskap om att man blir lycklig med religionen, därför kommer folk att svara i enkätfrågor att det är religionen som gör dem lyckliga, det är liksom en del av tron, därför kan man även ta sådana enkäter med en nypa salt. Hörde om någon annan undersökning som förtäljde att de som är räddast för döden i Europa är katoliker vilket är paradoxalt mot budskapet att religion ger trygghet inför döden. Buddhister blir mindre olyckliga för att de ger upp sina passioner, men blir de lyckliga?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 02 feb 2010, 08:48

Man kan kanske säga att problemet är att religioner är långsiktiga, troende är kortsiktiga (precis som alla andra). Religionen lovar lycka i framtiden, de troende vill helst ha lycka nu.

Och dessutom ställer religioner upp förutsättningar för lyckan, som de troende till större delen tror sig misslyckas leva upp till (har jag fått för mig). Alla katoliker är syndare, helvetet väntar. Det är trots allt lätt att förföras av livets små glädjeämnen, ingen buddhist når nirvana.

Men i övrigt, jag kan mycket väl tänka mig att en vardaglig tro på att det finns ett "liv efter detta" är mer uppmuntrande än medvetenheten om att vi i slutändan är dödens allihop.

Mvh -Dan
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 02 feb 2010, 09:48

Petters nyinlagda tråd "Några olika index jämförda med religiositet (USA)" kanske kan vara av intresse?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

nakkonox

Inlägg av nakkonox » tis 02 feb 2010, 09:59

JemyM skrev: "Religiöst troende" har en sådan mångfald att någon slutsats inte kan tas. Det finns tillochmed många religiöst troende som är ateister samt religioner som är ateistiska.

Själv är jag djupt religiös och skulle av en kristen klassificeras som ateist.
Om man använder den vedertagna användningen av en person som är "religiös" så är det (oftast) detsamma som om hen vore "religiöst troende". Semantiken kan visserligen krångla till definitionerna, men jag tycker inte just dessa begrepp är särskilt problematiska (och om problem uppstår så kan förhoppningsvis sammanhanget reda ut ev. frågetecken). För övrigt hänger jag inte med på vad du menar med "religiöst troende som är ateister"?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 02 feb 2010, 15:04

nakkonox skrev:För övrigt hänger jag inte med på vad du menar med "religiöst troende som är ateister"?
Typ nyandlighet utan ett gudsbegrepp? Likt http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen_ateism .

Mvh -Dan
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 02 feb 2010, 16:39

nakkonox skrev:Om man använder den vedertagna användningen av en person som är "religiös" så är det (oftast) detsamma som om hen vore "religiöst troende". Semantiken kan visserligen krångla till definitionerna, men jag tycker inte just dessa begrepp är särskilt problematiska (och om problem uppstår så kan förhoppningsvis sammanhanget reda ut ev. frågetecken). För övrigt hänger jag inte med på vad du menar med "religiöst troende som är ateister"?
T.ex. buddhism, konfucianism, kristendom av traditionella skäl, kristen identitet, myten och tron som metaforer, men tror inte på Gud som något annat än en tankekonstruktion.

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » tis 09 feb 2010, 00:04

Om inte annat så bör man ju visa upp en lycklig fasad som religiöst troende. Gör man inte det, utan ger uttryck för tvivel kan det bli besvärligt. Finns förstås de som aldrig tvivlar, de är saliga i sin tro. Jag vete :twisted:!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 11 feb 2010, 08:34

Splear det någon roll? Rather be miserable and correct, than happy and wrong.

Skriv svar